caracal car washing 1

در این مقاله بهترین روش های شست و شوی ماشین را به شما می آموزیم. شست و شوی ماشین همیشه کاری خسته کننده به نظر می رسد و ترجیح می دهیم به کارواش مراجعه کنیم، اما اگر خودمان وظیفه تمیز کردن خودروی مان را بر عهده بگیریم علاوه بر صرفه جویی در هزینه های مصرفی، می توانیم با چند ترفند کاربردی کار کنیم تا خودروی مان مدت زمان بیشتری تمیز بماند، با کاراکال تیونینگ همراه باشید.

 

وسایل مورد نیاز برای شست و شوی ماشین

caracal car washing 2

شما برای تمیز کردن خودرو تنها به دو سطل احتیاج دارید، اولی شاملvشامپوهای مخصوص و مواد پاک کننده است و دیگری تنها دارای آب است و برای شستشو استفاده می‌شود. هم چنین به خاطر داشته باشید که در هر دو سطل از محافظ و صافی برای جدا سازی آلودگی ها از آب و کف استفاده نمایید.

 

اسفنج ها

caracal car washing 3

از اسفنج‌های مخصوص شستشوی خودرو استفاده کنید، آنها برای محافظت از رنگ خودروی شما طراحی شده‌اند. در هنگام تمیز کردن خودرو نیز اسفنج را بصورت خطی بر روی بدنه بکشید و بصورت چرخشی این کار را انجام ندهید. در پروسه‌ی تمیز کردن، بصورت مداوم اسفنج خود را بشویید تا از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید و از باقی ماندن آثار آلودگی بر روی رنگ خودرو از طریق اسفنج آلوده جلوگیری نمایید.

 

دستمال های میکروفایبری یا نخی

caracal car washing 4

میلیون‌ها الیاف به کار رفته در این دستمال‌ها به نگهداری و پاک کردن هرگونه آلودگی، چربی، خاک و مایعات و جرم و باکتری کمک می‌کند. این الیاف هم شامل الیاف پلی استر با بار مثبت هستند و هم الیاف نایلونی منفی که هر چه بر روی سطوح باشد را به خود جذب می‌کنند.

 

اسپری های پاک کننده

بهترین روش برای تمیز کردن شیشه‌های خودرو استفاده از پاک کننده‌های مخصوص شیشه و پارچه‌های میکروفایبر است. برای این کار از ۲ عدد پارچه استفاده نمایید، یکی برای تمیز کردن و دیگری برای برق انداختن شیشه‌ی خودرو. مایع پاک کننده را بر روی یکی از پارچه ها اسپری نمایید و شیشه را با آن تمیز کنید، سپس از پارچه‌ی دوم برای برق انداختن شیشه استفاده کنید.


روش شست و شوی ماشین

caracal car washing 12

در ابتدا تذکر دهیم که: هرگز از صابون، مایع ظرفشویی، مایع شیشه پاک کن و … برای شستن بدنه ماشین خود استفاده نکنید! فرمول این مواد برای بدنه ماشین پیش بینی نشده است. در نتیجه شما با استفاده از این مواد روی بدنه، ممکن است که لایه موم محافظ روی بدنه ماشین را پاک نموده و این خود سبب می گردد که ماشین شما زودتر دچار خط و خش شود.

 

زمان مناسب را انتخاب کنید

تمیز کردن خودرو زیر نور آفتاب شاید بهترین روش ممکن به نظر رسد اما گرما باعث می‌شود که میان شستن و تمیز کردن، بدنه‌ی خودرو خشک شود که این مسئله می‌تواند موجب بجا ماندن آثار آب بر روی بدنه شود. گرمای خورشید همچنین تاثیر گذاری مواد پاک کننده را نیز کمتر می‌کند. اگر قصد دارید تا خودروی خود را در روز‌های آفتابی تمیز کنید مکانی سایه دار را انتخاب نمایید.

 

تمیز کردن غبارها و دوده ها

این عمل به عنوان مرحله‌ای قبل از شروع شستشوی اصلی در بین متخصصان شناخته می‌شود. تمام هدف این مرحله این است که قبل از شروع به تمیز کردن خودرو تا مقداری که امکان پذیر است آلودگی ها و دوده ها از روی رنگ و بدنه‌ی خودرو پاک شود.

caracal car washing 6

اگر برای شما مقدور است خودروی خود را در کنار منبع آب پارک کنید و یا اینکه از شلنگی با طول زیاد استفاده کنید تا بتوانید از دستگاه شوینده‌ی پر فشار استفاده نمایید. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار موثر‌تر از شلنگ معمولی است زیرا فشار آب می‌تواند آلودگی و دوده‌های بیشتری را از بدنه‌ی خودرو پاک کند.

 

شامپو کردن بدنه

پس از استفاده از فشار آب و تمیز کردن اولیه‌ی بدنه‌ی خودرو، زمان آن رسیده است که از اسفنج و سطل آب استفاده کنید. هیچ گاه مواد شوینده را بر روی خودرو‌های تمیز اعمال نکنید، مواد تشکیل دهنده‌ی این محصولات برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های بدنه‌ی خودرو طراحی شده اند و استفاده از آنها در یک ناحیه‌ی تمیز ممکن به رنگ خودرو آسیب رساند. برای تمیز کردن خودرو از شامپو‌های مخصوص به همراه آب گرم و اسفنج استفاده کنید.

caracal car washing 7

در اولین بار که بدنه‌ی خودرو را با اسفنج و شامپو تمیز می‌نمایید بیشتر آلودگی‌ها پاک می‌شوند با این وجود بهتر است که از یک محافظ و صافی در سطل خود استفاده کنید تا بتوانید مجددا از مواد شوینده و اسفنج خود استفاده کنید. در طی پروسه‌ی تمیز کردن خودرو نیز هر قسمت را بصورت مجزا تمیز کنید و قدم به قدم جلو روید تا آلودگی‌های قسمت‌های مختلف بدنه با یکدیگر ترکیب نشوند.

 

پس از این که هر بخش شسته شد، به وسیله آب تمیز و آن بخش را کامل شست و شو دهید. یادتان نرود که اگر جایی را به صورتی که نیمه خیس است رها کنید، وقتی آب روی آن خشک شود، رد قطره های آب روی ماشین شما خواهد ماند. به همین منظور حتما بعد از این که یک قسمت را شستید، مواد شوینده را با آب پاک کنید.

 

شستن رینگ ها و لاستیک ها

رینگ های ماشین هم بسیار کثیف می شوند و هم این که قسمت مهمی از زیبایی ماشین وابسته به آنها می باشد. برای شستن آن ها می توانید از یک فرچه مویی استفاده نمایید.

caracal car washing 8

در ادامه،چرخ و تایر ماشین خود فراموش نکنید چرا که کثیف شدن و بی توجهی به آن باعث می شود که سنگ در لا به لای عاج های آن گیر کند و به آن آسیب بزند. برای شستن تایر از یک فرچه پلاستیکی استفاده کنید. بعد از شست و شوی آلودگی ها این قسمت ها را نیز به خوبی با آب بشوئید تا مواد شوینده پاک شوند.

 

خشک کردن ماشین

به کمک یک دستمال تمیز خودروی تان که هنوز خیس است را خشک کنید تا رد قطرات آب روی ماشین نماند.

 

تمیز کردن شیشه های خودرو

پس از بدنه، نوبت به شیشه‌های خودرو می‌رسد، در حالی که محصولاتی مخصوص برای پاک کردن شیشه وجود دارد، محصولات پاک کننده معمولی نیز تا زمانی که مواد تشکیل دهنده‌ی آنها شامل سرکه باشد به همان اندازه تاثیر گذارند.

caracal car washing 9

همچنین برای تمیز کردن شیشه‌ها می‌توانید از پارچه‌های بدون پرز نیز استفاده کنید و به یاد داشته باشید که شیشه‌ها را از هر دو سمت داخل و خارج تمیز نمایید. پس از تمیز کردن شیشه ها، به آینه‌های خودرو رسیدگی کنید.

 

تمیز کردن داخل خودرو

زمانی که به تمامی نمای ظاهری خودرو رسیدگی کردید، نوبت به فضای داخلی خودرو می‌رسد. برای این کار به یک جارو برقی دستی با لوازم جانبی همراه آن نیازمند اید تا به تمامی زوایای فضای کابین خودرو دسترسی داشته باشید و آنها را تمیز کنید. زاویه‌ی صندلی‌های جلو و عقب را برای بهتر تمیز کرن فضای زیرین و اطراف آنها تغیر دهید. کفپوش‌های خودرو نیز باید از مکان خود خارج شوند و با جارو برقی تمیز شوند.

caracal car washing 10

اگر جارو برقی شما دارای لوازم جانبی است، از آنها برای تمیز کردن زوایایی که دسترسی به آنها دشوار است استفاده کنید تا تمامی گرد و خاک کابین به درستی جمع آوری شوند. پس از این مرحله، می‌توانید از پارچه و دستمال‌های مخصوص داشبورد استفاده کنید. بسته به نوع آنها، این محصولات می‌توانند اثری مات یا براق را بروی داشبورد و یا محل استفاده شده بر جای گذارند.

caracal car washing 11

شما باید به قطعات زیر کاپوت خودرو نیز رسیدگی نمایید، یکی از مزایای نگهداری مناسب موتور خودرو و قطعات آن این است که ممکن است تعمیر کاران با مشاهده‌ی وضعیت موتور خودروی شما سرویس بهتری را به شما ارائه دهند. از فشار آب برای شستشوی این ناحیه استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند به قطعات الکتریکی خودروی شما آسیب رساند. از اسپری‌های سیلیکونی برای تمیز کردن شلنگ‌ها و کابل‌های قرار گرفته در زیر کاپوت خودرو استفاده نمایید.


نکات و ترفندهای مفید در شست و شوی ماشین

caracal car washing 5

تمیز کردن برف پاک‌کن‌ها: اگر لبه های برف‌ پاک‌کن شیشه اتومبیل کثیف شود به جای تمیز کردن شیشه باعث آلودگی بیشتر آن می شوند. برای تمیز کردن آنها 1/4 پیمانه آمونیاک خانگی را در یک چهارم پیمانه آب سرد حل کنید. خیلی آرام لبه های برف پاک کن را بلند کنید و هر دو طرف آن را با دستمال حوله ای یا پارچه نرم به این محلول آغشته کنید. سپس آنها را با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید و دوباره سرجایشان قرار دهید.

 

برق انداختن شیشه های جلو

1/4 پیمانه آمونیاک خانگی را در یک چهارم پیمانه آب سرد حل کنید، آن را داخل بطری پلاستیکی که درب محکمی دارد بریزید. آن را برای پاک کردن شیشه ها و پنجره های اتومبیل در ماشین نگه دارید. هر زمان که شیشه ها آلوده شدند، محلول را روی اسفنج بریزید و پنجره را پاک کنید سپس با دستمال خشک و نرم آن را خشک کنید.

 

جوش شیرین پاک کننده خودرو

1/4 پیمانه جوش شیرین را درون یک گالن بریزید، سپس 1/4 پیمانه مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و گالن را لب به لب پر آب کنید. در گالن را ببندید و حسابی به هم بزنید و آن را برای استفاده های بعدی نگه دارید. هنگام شست‌وشوی خودرو گالن را به خوبی هم بزنید و یک پیمانه از آن را با دو گالن آب گرم ترکیب کنید. و سپس از آن برای تمیز کردن بدنه خودرو استفاده کنید.

 

پاک کردن گِل ماشین

در مکان هایی که گل و لای زیادی وجود دارد شیشه و بدنه ماشین چرب و کثیف می شود. برای برطرف کردن این آلودگی ها از کرم ¬پتاسيم‌ بى‌تارترات‌ برای شیشه جلوی اتومبیل استفاده کنید. سپس شیشه را با آب‌صابون رقیق بشویید و سپس به خوبی آبکشی و خشک کنید.

 

مراقب گرما باشید

اتومبیل خود را زمانی که داغ است – یعنی درست پس از راندن اتومبیل که هنوز خنک نشده است یا هنگامی که مستقیم زیر نور آفتاب قرار دارد و بدنه آن حسابی گرم است – نشویید زیرا رد اسفنج روی آن می ماند و آلودگی روی آن رسوب می کند.

 

اجازه ندهید خودش خشک شود

اگر اجازه دهید اتومبیل خودش در معرض هوا خشک شود، لکه های آب روی بدنه آن باقی می مانند و همه زحمت هایتان هدر می رود. با استفاده از حوله یا دستمال نرم و خشک آب اضافه حاصل از شست‌وشو را پاک کنید.

 

از پارچه های نا مناسب استفاده نکنید

ابرها، اسفنج ها و پارچه های معمولی که برای شستن خودرو در نظر گرفته نشده، در دراز مدت خش هایی روی بدنه خودرو و هلوگرام ها بر جای می گذارد. در عوض می توانید از دستمال های میکروفایبر استفاده کنید که ضمن حفظ رطوبت بیشتر، در پاک کردن گرد و غبار بهتر از دستمال های پارچه های عمل می کنند.

 

لکه های جا مانده را با دستمال خشک پاک نکنید

caracal car washing 13

در بهترین حالت هم پس از شست و شوی خودرو، در سطوحی از خودرو ممکن است خشک کردن لکه ها و قطره های آب فراموش شوند. هرگز برای پاک کردن آن ها از پارچه خشک استفاده نکنید چون به این ترتیب رنگ خودرو را همراه لکه از بین خواهید برد. می توانید با دستمال میکروفایبر نمناک این کار را انجام دهید.

 

هرگز مایع شوینده را مستقیم روی بدنه خودرو نریزید

هر محصول شوینده ای پیش از استفاده باید رقیق شود. مایع شوینده مخصوص را در ظرف آبی با نسبت مناسب حل کنید و آن را با کمک دستمال میکروفایبر به خودرو بمالید.

 

4.6/5 - (344 امتیاز)
5 پاسخ
  1. احمد
    احمد says:

    مطالبتون بسیار عالی و مفید بود.فقط یک سوال اینکه شما محصولات شامپو و شوینده اتومبیل سایتhttps://www.haffnerwash.com/را برای خرید تایید میکنید؟

    پاسخ
  2. Espelitoo
    Espelitoo says:

    این اسفنجهای که توی عکس میبینیم دوزار نمی ارزه فقط پولیشی به درد ماشین شستن میخوره،در ضمن من ۳۰ سال با مایع ظرفشویی ماشینمو میشورم هیچ مشکلی هم نداره بیخود به مردم اطلاعات غلط ندید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *