خودرو

ناک چیست و چطور رفع می شود؟

اگر ماشین باز باشید بارها اصطلاح ناک به گوشتان خورده ، بعضی وقت ها هم این ایراد را به اسم ضربه ناک یا ضربه ناشی از احتراق تعریف می­ کنند که همه بیان کننده یک ایراد رایج و البته بسیار مهم در موتور خودروهای احتراق داخلی می­‌باشد. صدای ناک که به اشتباه صدای سوپاپ گفته می شود نوعی احتراق ناقص است که برای موتور ضرر بسیار زیادی دارد. خودروهایی مثل h30 کراس و هایما اس7 و جک جی ۵ و … این صدا را در حین حرکت و سرگاز دارند.

اما اینکه ناک چیست و چرا به وجود می آید و چه آسیبی ممکن است به موتور خودرو وارد کند و برای رفع ضربه ناک باید چکار کرد مواردی است که در این مقاله به توضیح و بررسی آن ­ها خواهیم پرداخت.

شاید حداقل یک بار شما نیز با این مورد مواجه شده باشید که موتور خودرو در هنگامی که در یک مسیر سربالایی قرار دارید شروع به تولید صدای چق چق کند (صدایی شبیه به برخورد آرام قاشق و چنگال به یکدیگر) و تا پدال گاز را رها می کنید این صدا بر طرف می شود و هنگامی که دوباره پای خود را روی پدال گاز قرار می دهید این صدا به گوش می رسد.

این صدا مشکلی است که که مکانیک ها آن را ناک یا ضربه می نامند. ناک به حالتی گفته می شود که در آن مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر زودتر از زمان جرقه زنی شمع منفجر می شود. این حالت معمولا در هنگام حرکت در حالت اصطلاحا دنده مُرده به وجود می آید. وضعیت دنده مُرده مربوط به حالتی است که با انتخاب دنده اشتباه (بیش از حد سبک) راننده قصد شتاب گیری دارد و نامناسب بودن دنده در این وضعیت، منجر به تعلل پیشرانه در دور گرفتن و طولانی شدن پروسه احتراق می شود.

ناک زدن زمانی رخ می دهد که احتراق ناقص در محفظه همراه با کوبش انجام می­ گیرد. که این احتراق ناقص دلایلی همچون اکتان پایین بنزین، رسوب گرفتن محفظه احتراق خراب شدن یا کیفیت پایین شمع و یا کیفیت پایین روغن موتور می­تواند داشته باشد. که در توضیح هر کدام از موارد بالا می­توان گفت، منظور از عدد اکتان مقاومت در برابر حرارت می­باشد و هرچه عدد اکتان بنزین پایین باشد.

زمانی که مخلوط هوا و بنزین در حال متراکم شدن است انفجار ناشی از خودسوزی سریع­تر رخ می­دهد و اجازه نمی­دهد که انفجار به واسطه جرقه شمع انجام بپذیرد زیرا عدد ایده­ال برای اکتان بنزین ۹۸ می­باشد و با این بنزین مخلوط هوا و بنزین به نهایت تراکم می­رسد و سپس انفجار در اثر جرقه شمع باعث ایجاد توان و فشار به پیستون می­شود اما بنزین­هایی که در ایران وجود دارد در بهترین شرایط که بنزین سوپر می­باشد دارای عدد اکتان ۹۱ است و بنزین معمولی هم دارای عدد اکتان ۸۵ به پایین می­باشد.

ناک

اثر مخرب ناک و سوراخ شدن پیستون

سوراخ شدن پیستون در اثر ناک های متعدد و طولانی

همانگونه که توضیح داده شد. این بنزین­ ها در مرحله تراکم قبل از جرقه شمع خود منفجر شده. و ضربه­ ای به پیستون وارد می­کنند. و ضربه پیستون هم به شاتون و بدنه سیلندر منتقل می­شود. به همین دلیل است ایراد ناک یا ضربه ناک با صدای قاشق چنگال در موتور بخصوص در دور آرام موتور یا در حالت دنده مرده همراه است.

دلیل دیگر ضربه ناک رسوب گرفتگی اتاق احتراق موتور می­باشد. به این صورت که لایه­ هایی از کربن و دود و یا زائده­ های فلزی در گوشه و کنار اتاق احتراق جمع می­شود. که در دمای کارکرد موتور ذوب شده. و باعث افزایش دما در محفظه احتراق موتور خواهد شد. همچنین در صورتی که از شمع بی­کیفیت یا ناسالم استفاده شود. جرقه کافی و به موقع در مرحله تراکم زده نمی­شود و باعث بروز خطای ناک می­شود.

چطور ناک را تشخصی دهیم؟

در ساده­ترین روش تشخیص ناک می­ توان گفت زمانی که خودرو در حالت حرکت است و پا را بر روی پدال گاز فشار بدهید صدایی شبیه به هم زدن قاشق و چنگال از موتور خودرو شنیده می­شود که ممکن است بعضی مواقع و به اشتباه این صدا به صدای سوپاپ و استکانی تشخیص داده شود که در اصل صدای کوبش پیستون و خطای ناک می­باشد. ضربه ناک باعث کاهش قدرت موتور افزایش آلایندگی و آسیب جدی به اجزای موتور مانند کج شدن شاتون، ذوب شدن یا سوراخ شدن پیستون و فشار به میل­لنگ و مجموعه یاتاقن­ها می­شود.

در خودروهای مجهز به سنسور ضربه یا ناک سنسور، ضربات ناشی از احتراق زودرس و خوسوزی که باعث کوبش می­شود. به ECU اطلاع داده می­شود و ECU هم با تحلیل احتراق و میزان آن زمان جرقه­ زدن شمع­ ها را تتنظیم می­کند. و تا حدودی باعث کم­تر شدن احتراق زودرس می­شود. توصیه می­شود زمانی که متوجه وجود خطای ناک شدید در اولین فرصت نسبت به رفع ایراد اقدام نمایید و تا زمان رفع ایراد فشار را از روی موتور کم کنیم. مثلاً از تجهیزات برقی و کولر کمتر استفاده شود و در دور موتور پایین فشار کمتری به پدال گاز وارد شود و در سر بالایی با دور موتور بالا حرکت کنید.

ناک کردن

راه حل نهایی برطرف کردن ناک ، ریمپ ایسیو

راه حل اصلی برای از بین بردن ناک خودرو ریمپ ایسیو است ، منشا پیدایش ناک ، کیفیت پایین بنزین می باشد که منجر به عدم احتراق مناسب می شود.با ریمپ ECU و تغییرات زمان بندی آوانس جرقه زنی می توان ناک موتور را بطور کامل حذف کرد.

کاراکال تیونینگ این توانایی را دارد که در ریمپ ایسیو ناک موتور را اصلاح کرده و با بنزین موجود و فعلی ایسیو و موتور شما را همسان سازی کند.

در صورتیکه تمایل دارید شخصا ریمپ را بیاموزید، پیشنهاد می کنیم آموزش ریمپ را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید با ابعاد مختلف این علم آشنا شوید.

4.1/5 - (246 امتیاز)
163 پاسخ
  1. حامد
    حامد says:

    سلام و‌وقت بخیر،من پژو 405 دارم حالت دنده مرده داره ماشین،نمی‌ دونم ناک بهش می گن یا نه ولی خیلی قطعات برقی رو عوض کردم،حتی ایسیو رو تستی عوض کردم موتور هم تو چند سال تعمیر کردم ولی مشکل پا برجاست،روی گاز مشکلی ندارم ولی روی بنزین پا برجاست،ایا با ریمپ درست میشه؟ ایسیو ساژم sl96

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      یه دست شمع دو پلاتین دهنه بسته بنداز
      سوخت اون ماشین از دیاگ قابل تنظیمه بگید براتون روی 8 بذارن ببینید بهتر میشه؟

      پاسخ
      • حمید رضا ایماندار
        حمید رضا ایماندار says:

        سمند من خطای ناک میندازه بعد چراغ چک روشن میشه باید سویچ رو باز وبسته کنی وپا رو روی کلاج آروم بگذاری ماشین گاز میخوره ولی روی کلاج نباشه ماشین درو موتورش بالا نمیره حرکت کنه

        پاسخ
        • کاراکال تیونینگ
          کاراکال تیونینگ says:

          سلام
          مورد اول خطای ناک ، یه مقدار پیچ سنسور رو شل کنید، اگه ایراد از سیم کشی نباشه درست میشه.
          مورد دوم گاز خوردن رو متوجه نشدم

          پاسخ
      • امیر
        امیر says:

        سلام و درود
        دنا ۹۴ همون ef7 دارم ، مشکل ناک شدید دارم موقع شتاب گیری مخصوصا روی دنده دو یا سربالایی ، مصرف سوختمم حس میکنم بالا رفته و ماشین اون قدرت و شتاب قبلی رو نداره انگار موتور سفت کار میکنه، شمع ngk سوزنی انداختم حدود ۷ هزار کیلومتر قبل ، دیسکو صفحه نو هست ، مشکل ضعف برقی برطرف کردم حتی روی کولر دما بالا نمیره و پایین هم میاد ، روغن موتور و تمام مصرفی ها تازه تعویض شده ولی علت ناک نمیدونم از چیه ، با توجه به اشاره شما به همه راجع به شمع ، من چه کنم ، دلم اون توان گیری اصلی و فابریکی خوده ماشین رو میخواد ولی نمیده بهم کلافه میشم
        ضمنا ۱۰ هزار کیلومتر قبل ریمت کردم و مدتی شتابگیری ماشین عالی بود ولی الان ضعیف شده و ناک هم بیشتر

        پاسخ
        • کاراکال تیونینگ
          کاراکال تیونینگ says:

          سلام دوست عزیز
          همونطور که تو مقاله عرض کردیم، لقی پیستون بیش از حد شده و موتور ماشینتون تعمیر اساسی لازم داره. احتمال خرابی واشر سرسیلندر هم هست که فقط با تست کمپرس قابل تشخیص است.

          پاسخ
      • مهدی
        مهدی says:

        پراید من هم دوگانه دست هست روی بنزین ناک شدید دارید و روی گاز هیچ مشکلی ندارد،خیلی از قطعات رو عوض کردم ولی درست نشد که نشد،کمپرس ش خوب بود،پمپ بنزین عوض شد،انژکتور شستشو داده شد

        پاسخ
    • حسین
      حسین says:

      سلام حامد من هم پراید دوگانه کارخانه دارم دقیقا مشکل منم همینه خواستم بپرسم تونستی درستش کنی؟اگه میشه راهنماییم کنی

      پاسخ
      • کاراکال تیونینگ
        کاراکال تیونینگ says:

        اگر شما هم در حالت بنزین و هم در حالت گاز مشکل صدای ناک داری و دهنه شمع خودروی شما تنظیمه، ایراد از لقی پیستونه و فقط با تعمیر موتور قابل برطرف شدنه

        پاسخ
  2. بهروز
    بهروز says:

    درود
    من دنا توربو دارم و از وقتی خریدم از بنزین معمولی استفاده کردم چون اکثر جایگاها بنزین سوپر نداشتند اما الان فقط سوپر میزنم. از ابتدا که ماشین گرفتم این مشکل داشت و خطا ناک میاد و ماشین دنده مرده میشه و بعد چند دقیقه که گاز میدم به ماشین خطا میره و تا یه مدت نامشخصی مشکلی نیست، البته یه بار هم دیدم زیر قسمت شلنگ روغن توربو دقیقا روی منیفولد یا کاتالیست سرخ شده چون هفته قبل شلنگ نشتی داشت و مجبور شدم یکسره کنمش و محافظ آلومنیومی روی منیفولد نبستم و فهمیدم دلیل نشتی از قسمت لاستیکی شلنگ ،حرارت بالای منیفولد بوده.
    ماشین هیچ دودی نداره و توربو صدا اضافه نداره
    شمع ها سوزنیه و جنس خوبه
    تایم هم رد نکرده
    لطفا اگه میشه راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • یاسر
      یاسر says:

      داداش مشکل از دریچه گازه من دقیقا همین مشکل را داشتم همچین عوض کردم حل نشد خستغ شدم فروختم طرف بهش گفتم اون بجای برد دریچه گاز آزمایش گذاشتن حل شد یدونه خرید ۳۵۰۰ولی منشی میلیون خرج کردم نتیجه نگرفتم

      پاسخ
  3. حامد
    حامد says:

    سلام وقت بخیر هایما تنفس طبیعی دارم و وقتی بنزین معمولی میزنم ناک میزنه، یورو ۴ هم پیدا نمیشه ، چیکار کنم اسیب نبینه ماشینم ، راهی داره؟ خرید اکتان هم خیلی گرونه هربار ۳۵۰ تومن

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      وجدانا مقاله رو میخوندی این سوال رو نمیپرسیدی؛ شمع ماشینتون رو اول از همه با نمونه ارجینال یا با کیفیت تعویض و دهنه 0.9 تنظیم کنید.

      پاسخ
      • جمشید
        جمشید says:

        سلام من یه کاپرا مدل ۹۰ دارم تازه تعمیر کردم ولی از سمت شاگرد صدای ناک میده ماشین خیلی گرم میکنه وخیلی شتاب وقدرت ماشین کم شده قبلا این صدا کمتر بود الان تو سر بالایی یا سر پایینی اون صدا و داره ممنون میشم راهنمایی کنید

        پاسخ
        • کاراکال تیونینگ
          کاراکال تیونینگ says:

          سلام
          موتوری که تازه تعمیر شده نباید ضعیفتر از سابقش باشه. سرسیلندر ماشین رو کف زدن؟

          پاسخ
  4. میلاد
    میلاد says:

    سلام
    بنده شهرستانم و به نمایندگینون دستری ندارم خیلی دوره برام
    رانا پلاس مدل ۱۴۰۰ دارم از همون اول که تحویل گرفتم ناک میزنه و شتاب کمی داره به طوری که به یه پراید ب زور میرسه
    در دنده های یک و دو و سربالایی ها و هنگام شروع حرکت خیلی ناک میزنه اونم با صدای بلند
    همچنین در دنده ها و دورهای بالا دقت کردم ک هنگام تعویض دنده هم در سرعت بالا یه ناک ریزی میزنه
    بردم دیاگ زدم و تمام سنسوراش و کاتالیست سالمه
    البته خبر از شمع ها ندارم اما موتور کاملا خوب کار میکنه در حالت درجا
    میخواستم بدونم چیکار کنم که میزان ناکش کمتر بشه و شتاب بهتری داشته باشه از هرکی پرسیدم میگه بیار ریمپ کن اما به غیر مجموعه شما نمیخوام جای دیگه ببرم و فعلا هم به نمایندگی کاراکال دسترسی ندارم ، موندم گذرم بخوره به تهران و بیام نمایندگی مرکزی
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام میلاد
      خودت جواب خودت رو دادی: شمع!
      اون شمع های بی کیفیتی که رو ماشینت هست رو عوض کن و دهنه اش رو هم روی 0.9 تنظیم کن.

      پاسخ
      • میلاد
        میلاد says:

        شمع برند نور، سوزنی ایریدیوم خوبه؟ شمع های گرین سنسور چطور؟ چه نوع شمع و چه برندهایی برای موتور تیوفایو کمتر شدن ناک موتور مناسبه؟ الان بوش معمولی روشه یکم کمتر شده اما باز ناک داره و شتاب خوبی نداره ماشین

        پاسخ
  5. بهنام
    بهنام says:

    سلام من خودرو ام وی ام ایکس ۲۲ دارم اون صدای که ماشین تو حالت دنده مرده داره اون صدا میاد ازش منظورم صدای حالت دنده مرده تو حالت خلاص هم اون صدا میاد گاز میدی تو حالت خلاص صدا میاد تو جاده هم که باسرعت میری اون صدا بصورت خفیف میاد نمیدونم مشکل از کجاست

    پاسخ
  6. سینا صادقی
    سینا صادقی says:

    سلام
    وراکروز ۲۰۱۲ دارم بعضی وقتها تو سر بالایی حتی خیلی کم شیب صدای ناک میده و قدرتش افت میکنه. تازگی cvvtها و زنجیرشو هم عوض کردم و شستشوی انژکتور و ….. هم انجام شده . ولی مشکل پابرجاست و هر روز داره بیشتر میشه . ریمپ توصیه میکنید؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام اول شمع ها را تعویض یا سرویس کنید (دهنه شمع ها ممکنه بیش از حد باز شده باشه.)
      اگر درست نشد با ریمپ میشه کمترش کرد

      پاسخ
      • سعید
        سعید says:

        سلام. پژو پارس سال موتورxu7 با ecu- ssatدارم که بوش وپیستون رو هورنت تراکم 11 انداختم ولی مابقی وسایل رو همون xu7 بستم. شمع ngkاصلی 7رنگ انداختم ووایر شمع هم با نمونه اصلی عوض کردم ولی با گاز دادن به صورت کم ومتوسط صدای ناک دارم ولی پرگاز صدای ناک ندارم. لطفا راهنمایی کنید تا حالا هرجا بردم کمتراز یه ملیون رو دستم خرج نزاشتن ولی درست نشده. حتی بهم گفتن توی یه باک پر بنزین معمولی یه لیتر تینر 2000بریز، ریختم کمتر شد ولی کامل رفع نشد وبعد از تموم شدن باک بازم مثل روز اول شد. پیشاپیش از راهنماییتون سپاسگذارم ازسعید از شیراز

        پاسخ
          • جواد یزدانیان
            جواد یزدانیان says:

            سلام وقت بخیر
            بنده آریزو5FL اسپرت خریدم 9هزارکارکرده وناک میزنه به نمایندگی هم مراجعه کردم میگن باید اکتان بریزی توهرباک بنزین ومقرون به صرفه نیست ممنون میشم اگر راه حلی داره راهنمایی بفرمایید. من شهرستان هستم ممنون میشم آدرس شمارو داشته باشم

          • کاراکال تیونینگ 1
            کاراکال تیونینگ 1 says:

            سلام
            آدرس در پایین سایت ثبت شده. با وقت قبلی در خدمتتون هستیم.

      • امید
        امید says:

        سلام وقت بخیر برای رفع ناک آریزو ۵ توربو ممنون میشم راهنمایی بفرمایید خودرو مدل ۱۴۰۰ هستش و کلا ۱۵ تا هم کار نکرده ولی باز به خصوص در تابستان خیلی ناک میزنه

        پاسخ
        • کاراکال تیونینگ
          کاراکال تیونینگ says:

          سلام
          تو سرویس اولیه به نمایندگی این موضوع رو گوشزد کنید براتون آپدیت میزنن. اگر درست نشد اول شمع ها رو باز کنید و سرویس کنید و دهنه رو روی 0.7 تنظیم کنید. سپس تشریف بیارید ما در خدمتتون هستیم و براتون رفعش می کنیم

          پاسخ
  7. امین
    امین says:

    سلام . وقت بخیر.
    من پراید مدل نود تک سوز دارم. و من هم مشکل نام دارم . یکبار هم تعمیر موتور انجام دادم و رینگ و پیستون رو کامل عوض کردم ولی همچنان این صدا در ماشین من هست. احتمال داره شمع دو زمانه بندازم مشکل برطرف بشه. یا راه حل دیگه ای داره؟

    پاسخ
  8. امین
    امین says:

    وایر ها هم از زمان تولید ماشین عوض نشده یعنی ده سال آیا نیاز هست وایر ها هم تعویض بشه؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      با جنس خوب عوض کنی بهتره اما اگه قراره جنس بیخود بیاد به جاش دست نزن.(اگر ماشین دنده مرده ریپ نمیزنه وایر سالمه)

      پاسخ
  9. هادی
    هادی says:

    سلام . من سمند ال ایکس مدل ۹۰ دارم ماشینم شلینگ‌ بخاریش در جاده ترکید و داغ کرد و واشر سوزوند . من سر سلیندر تازه خریدم . و موقع تموم شدن دیدم که وقتی در سرعت پایین یهویی گاز میدم ماشین از موتورش صدای شر شر میده . البته موقعی که ماشین سرد هستش صدا اصلا نمیده وقتی که گرمه صدا میده . همه جا مراجعه کردم ولی جواب نداد . بعد از اون سه بار هم واشر سرسیلندر شو به خاطر این صدا دادم عوض کردن باز هم درست نشد . ممنون میشم از راهنمایی شما

    پاسخ
  10. سعيد
    سعيد says:

    سلام پرايد 111 مدل96 دارم و همه سرويس ها تعويض شمع،واير ،تسمه تايم و حتي صفحه گلاچ هم تعويض كردم ولي صداي ناك هنوز برطرف نشده ماشين گرم مي شه صداش بيشتر مي شه لطفا راهنمايي بفرمايد با تشكر

    پاسخ
  11. مهدی
    مهدی says:

    سلام اریزو ۵ نو خریدم با کولر ناک های ضعیف و بعضا شدید میزنه نمایندگی میگه از کیفیت بنزینه با ریمپ میشه کاری کرد ؟

    پاسخ
  12. مسعود
    مسعود says:

    سلام
    خودرو ۲۰۷ دنده دستی دارم. برج ۱۰ سال ۹۹. حدود ۲ هفته میشه که صدای اضافی میاد از ماشین. البته فقط سربالایی و حالت دنده مرده صدا میاد. مخصوصا اگر کابین پر باشه صداش بیشتره، البته سرعت که بالا بره صداش کم میشه و از بین میره. درجا هم هیچ صدایی نداره.

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      شمع ها تون رو عوض کتید و یه شمع جنس خوب ببندید معمولا مال خودشون مارک تورچ هستش که جنسش خوب نیست.

      پاسخ
  13. مهران
    مهران says:

    سلام خسته نباشید
    من یه سمند موتور ef7 دارم مدل 94 ماشین همه ادوات برقیش سالمه تمامی سنسور ها سالمه،شمع ها عوض شده کوئل ها سالم برق دهی کوئل ها سالمه،سنسور سی وی تی هم چک شده سالمه ولی بازم ماشین ناک داره لطفاً راهنمایی کنید ممنون.

    پاسخ
  14. محمد
    محمد says:

    سلام من پارس تیوفایو دارم وقتی ماشین سرد هست در حین حرکت گاز زیاد بدم شرشر میکنه و بعد کا گرم میشه صدا قطع و کمتر میشه و در جاده جزئی صدا داره و اینکه ماشین تنبله با وجود ریمپ زدم. شمع عوض،کردم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      هوا گرفتن سیستم خنک کننده میتونه علت شرشر زیر پا در هنگام سرد بودن باشه ولی علت هوا گرفتن اگه بخاطر ضعیف شدن واشرسرسیلندر باشه میتونه موجب کم نفس شدن ماشین هم بشه

      پاسخ
  15. سجاد
    سجاد says:

    سلام خسته نباشید.سمندef7 پایه گازسوز مدل ۸۹ دارم ماشین رو گاز اصلا صدای شرشر یا ناک نمیده ولی رو بنزین بین دور موتور ۲۰۰۰تا ۳۰۰۰ صدا میده ریمپشم کردم بازم همونجوریه.اب کم نمیکنه قطعات برقیشم سالم شمعشم بوش مثبت۹ کوئیلشم سالمه.هرجایی نشونش میدم یه چیزی میگن دیونه شدمه دیگه یه راهنمایی کنید دمتون گرم

    پاسخ
  16. عادل
    عادل says:

    سلام ماشین من سمند ای اف سون هست مدل نودوپنج زیمنس بنزینی سخنگو.
    ماشین بعضی وقت ها تک استارت روشن میشه بعضی وقت ها اصلا روشن نمیشه این ماشین از طرف سوخت هیچ مشکلی نداره سنسور دور موتور رو عوض کردم مشکل حل نشد.وقت های که روشن نمیشد فیش میل سوپاپ رو در می اوردم روشن میشد اونم عوض کردم مشکل حل نشد بعد میل سوپاپو کلا حذف کردم دوباره اینجوری میشه و روشن نمیشه .الان اینجوری روشن میشه ماشینو میندازم دنده یک سوییچ‌ را باز میکنم کلاجو رها میکنم ترمز دستیو میکشم یه تک استارت میزنم بعد سویچو میبندم دنده خلاص بعد از این کارا استارت میزنم روشن میشه .میگن ایراد در فلاویل هست لطفاً راهنمای کنید که چیکار کنم

    پاسخ
  17. حمید ع
    حمید ع says:

    سلام بنده یه سمند ای اف مدل 1400دوگانه ایسیو زیمنس دریچه گاز سیمی دارم در هوای سرد موتور بسیار پرشتاب و قدرت ونرم و بی صداست ولی در هوای گرم لش و پر صدا و بی جان است لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

    پاسخ
      • پوریا
        پوریا says:

        سلام خسته نباشید بنده شمند ef7 مدل 97 با ایسیو me17 دریچه گاز برقی ماشینم تا موقع ک سرده شتابش عالیه و ناک هم نمیزنه ولی وقتی ک ماشین گرم میشه هم افت شتاب پیدا میکنه و هم ناک میزنه پمپ بنزین شمع وایرشم کوئل هاهم هیچ مشکلی نداره لطفا راهنمایی کنید

        پاسخ
  18. شایان
    شایان says:

    سلام ماشبن من توربو هستش و واقعا از نبود بنزین سوپر داره آسیب میبینه و صدای ناک موتور به گوش میرسه
    با این اوضاع تقلبی بودن اکتان ها و مکمل های غیر اصلی، آیا مدل های مثل کاسپین مناسب هستند؟
    یا مدل خاصی رو میتونید پیشنهاد بدید؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      اکتان کاسپین نسبت به قیمتش خوبه ولی لطف کنید قبلش شمع ماشینتون رو سرویس کنید.

      پاسخ
  19. محمدرضا
    محمدرضا says:

    سلام من یه ۴۰۵ با ایسیو ام ۷.۴.۴ دارم که تو دور ۱۵۰۰ تا ۳۳۰۰ ناک دارم با ریمپ تا ۲۸۰۰ می شه ناکشو گرفت ولی افت توان داره چطوری می شه بدون افت توان ناکشو گرفت . ممنون می شم راهنمایی کنید .

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      شمع ها رو بذار 0.8 ببین درست میشه؟
      گرفتن ناک با ریمپ همیشه با افت توان همراهه.

      پاسخ
  20. محمدرضا رفیعی
    محمدرضا رفیعی says:

    سلام خسته نباشید،من یه پژو ۴۰۵ gli مدل ۸۴ دارم خطای سنسور ناک میزنه،چندتا تنظیم موتور رفتم یکی سیم کشی رو عوض کرد خوب نشد،یکی دیگه سوکتاشو عوض کرد سنسور رو بازم خوب نشد،چکار باید بکنم خطاش پاک شه؟ ماشین بعضی وقتا جون داره و شتابش خوبه بعضی وقتا نه،میشن راهنماییم کنید تا حالا کلی هزینه کردم،بنده کرمان هستم،ممنون

    پاسخ
  21. مهران
    مهران says:

    سلام
    پراید دوگانه کارخانه مدل ۹۱ دارم روی بنزین صدای ناک یا تق تق داره ولی روی گاز خوبه به نظرتون از چیه . دریچه گاز و استپر و شمع و وایر تازه عوض کردم سوزن انژکتور هم یکسال پیش عوض کردم.لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      شمع مخصوص دوگانه NGK یا فیلر .8 ببندید ، اگر درست نشد، ایراد از لقی پیستونها است و با ریمپ قابل برطرف کردن نمی باشد، به دلیل اکتان بالاتر گاز، شما اون صدا رو روی حالت CNG نمی شنوید

      پاسخ
  22. عباس
    عباس says:

    سلام
    ماشین جگ اس 3 صدای ناک فقط در لحظات اولیه حرکت وجود داره اونم اگه اعصاب داشته باشی و پدال گاز را زیاد فشار ندی ظاهر نمیشه و در سایر زمانها وجود نداره نمایندگی میگه بنزین سوپر استفاده بکن در شهر من رشت توزیع نمیشه توصیه شما چیه؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      دهنه شمع ها را یکم جمعتر کنید یا با ریمپ هم می توانید این مشکل را برطرف کنید

      پاسخ
      • عباس
        عباس says:

        با تشکر از پاسخ شما نمایندگی میگه ریمپ مشکلات برقی تولید میکنه خواستم بدونم بعد ریمپ برگشت به حالت اولیه امکان پذیره؟

        پاسخ
        • کاراکال تیونینگ
          کاراکال تیونینگ says:

          سلام
          دوست عزیز ، ما در قبال بی اطلاعی سایر افراد از مقوله ریمپ مسئولیتی نداریم. در ضمن ریمپ یک موضوع نرم افزاری هست نه بستن دزدگیر! چجوری میخواد مشکل برقی درست کنه؟

          پاسخ
  23. میلاد
    میلاد says:

    با سلام ماشین من پژو ۲۰۰۰ مدل ۷۷ هستش دوسال پیش سر سیلندر شو عوض کردم سرسیلندر ۱۸۰۰ استوک از تراشکار خریدم انداختم رو ماشین اون اوایل صدای ناک خیلی ریز بود خیلی کم اصلا متوجه نمیشد آدم ولی کم کم بیشتر شد صدای ناک موتور گرم میشه افتضاح صدای ناک میده دنده مرده حتی تو جاده کف . سرسیلندر قبلی اصلا صدای ناک نداشت
    یه مکانیک رفتم گفت بنزین سوپر بزنی صدای ناک قطع میشه چاره چیه باید چیکار کنم مشکل حل بشه ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      مقداری دلکو رو ریتارد کنید
      کلا انداختن سرسیلندر 1800 رو 2000 ایده خوبی نیست

      پاسخ
  24. میلاد
    میلاد says:

    با سلام ماشین من پژو ۲۰۰۰ مدل ۷۷ هستش دوسال پیش سر سیلندر شو عوض کردم سرسیلندر ۱۸۰۰ استوک از تراشکار خریدم انداختم رو ماشین اون اوایل صدای ناک خیلی ریز بود خیلی کم اصلا متوجه نمیشد آدم ولی کم کم بیشتر شد صدای ناک موتور گرم میشه افتضاح صدای ناک میده دنده مرده حتی تو جاده کف سرسیلندر قبلی صدای ناک نداشت
    یه مکانیک رفتم گفت بنزین سوپر بزنی صدای ناک قطع میشه چاره چیه باید چیکار کنم مشکل حل بشه ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  25. عليرضا
    عليرضا says:

    سلام خسته نباشيد
    ماشين سوزوكي٢٠٠٠ دنده است وقتي خيلي تو ترافيك ميمونم و درجه آب وسط قرار ميگيره اين صدا در مي آيدو حتي ماشين وقتي در توقف هستش فشار با سرعت به پدال گاز ميدي صداي سوپاپ در مي آيد
    لطفا راهنمايي فرماييد

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اگر با تنظیم دهنه شمع یا تعویض شمع فرسوده مشکلتون برطرف نشه ؛ لقی پیستون اتفاق افتاده و باید به فکر تعمیر موتور باشید

      پاسخ
  26. کورش
    کورش says:

    سلام
    هر جا نگاه کردم فیلر مناسب شمع جک j5 اتومات رو ندیدم
    الان ماشین ریمپ شدست و شمع سوزنی پلاتینیومngk روش نصبه
    ولی موقع شتاب گیری یه صدای شر شر میده ..در حالت دور آیدل هم صدای ریز شبیه استکانی میاد
    در مورد شمع راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
  27. علیرضا
    علیرضا says:

    سلام خسته نباشید اگ امکانش هست به منم پاسخ بدید
    پرشیا دوگانه شرکت دارم میشین عطسه فراوان میزنه نمیدونم ناک میشه یا ن ؟رو حالت گاز این مشکل نیست برقی جات مثل شمع وایر و کوئل رو تست کردم ولی مشکل پا برجا بوده

    پاسخ
  28. علیرضا
    علیرضا says:

    سلام ماشین پرشیا مدل ۸۶ موتور ساژم دارم ماشین عطسه میزنه و موقع گاز خودشو میگیره و خفه میکنه شمع دو پلاتین فیلر نه‌دهم روشه شمع وایر کوئل تست شده و مشکل بر طرف نشده شما نظری دارید؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام نظرم اینه مقاله مپ سنسور یا ریمپ 405 بخش پاسخ به سوالات پرتکرار رو بخونید.

      پاسخ
  29. مهدی
    مهدی says:

    سلام پراید ۸۳ انژکتور دارم موتور گیربکس تعمیر اساس کردم شمع وایر کویل اکسیژن استپر مغزی سیفون سنسور دریچه گاز تسمه تایم هم تنظیم هست روی کولر صدای ناک داره تا دور موتور ۲ هزار صداش هست فقط روی کولر کولر قطع میکنم صدا دیگ نداره شمع هم بوش اصلی سوزنی هست مدلx3 این مشکلش از چی میشه؟ تشکر

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      دهنه شمع رو جمع کنید
      اگه درست نشد مکانیک لقی پیستون رو زیاد گرفته کاریش نمیشه کرد.

      پاسخ
  30. صادق
    صادق says:

    با درود فراوان
    من یه پراید مدل ۸۸ دارم خطای ناک داشت رفتم شمعهای ماشین و فیلر زدم البته واسه من شمع سوزمی ان جی کا داره بعد میکانیک دوستم گفت از بنزین سوپر استفاده کنی درست میشه بعد بنزین سوپر زدم درست شد

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      دوست عزیز خطای ناک از سنسور ناک هستش و صدای ناک از لغزش پیستون

      پاسخ
  31. سعید
    سعید says:

    با سلام وقت بخیر
    من یه پژو ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم از وقتی سر سیلندر و واشر سر سیلندر تعویض کردم چراغ چک روشن میشه و خطای ناک میده
    به نظرتون مشکلش چیه
    ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
  32. یاسر
    یاسر says:

    سلام وقت بخیر
    من آریزو ۶ پرو با کارکرد ۲۰۰۰ کیلومتر دارم با توجه به اینکه من شمال زندگی می کنم و بنزین سوپر پیدا نمیشه و من بنزین با اکتان می زنم خودرو بنده تا یک ساعت بدون مشکل کار میکنه ولی بعد از اون بعد سرعت گیر یا در شتاب اولیه ناک میزنه تو سرعت های بالا هم احساس میشه که یه ناک ریز داره لطفا راهنماییم کنین چه کار باید بکنم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دهنه شمع ماشین رو جمعتر کنید
      اگه درست نشد برای ریمپ اقدام کنید و بگید ناک سرگاز دارم تا همکاران براتون مشکل رو برطرف کنن.

      پاسخ
  33. وحید
    وحید says:

    سلام،من پرایدم رو ریمپ کردم الان خیلی موقع حرکت صدا قاشق چنگال میده آوانس جرقه رو چقدر بیارم پایین تا میزون بشه، مرسی

    پاسخ
  34. علیرضا نظری
    علیرضا نظری says:

    با سلام
    بنده یک کوییک ۱۴۰۰ با ایسیو ی SSAT دارم.
    این خودرو از ابتدا کاملا بدون نفس و بی جان بود، به طوریکه وقتی در خودروهای مشابه دیگر یعنی کوییک و ساینا و تیبا های دیگر میشینم و رانندگی میکنم تفاوت کاملا مشهود است.
    نمایندگی که طبق معمولا می‌گوید مشکلی ندارد
    ولی مشکل کاملا محسوس و به طور واضح مشخص است.
    به نظر شما مشکل از کجاس؟

    پاسخ
  35. مسعود
    مسعود says:

    سلام.خسته نباشید. من اریزو ۵ توربور خریدم الان ۶ هزارتا کار هست. تو حالت اکو ماشین خیلی ناک میزنه اصلا جون نداره راه بره.ولی حالت اسپورت این مسکلات رو نداره. بزنین سوپر هم زدم اکتان هم ریختم و اخیرا ریمپ هم انجام دادم. ولی بعد ریمپ ماشین بدتر شده. مصرف سوختش هم بالا رفته. چیکارش باید بکنم به نظرتون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اگر بعد از ریمپ بدتر شده، چرا نگفتید براتون برگردونن به حالت قبل؟
      دوم اینکه شمعتون رو بررسی کنید.

      پاسخ
  36. هادی
    هادی says:

    سلام . پژو 405 ، سرسیلندر به تازگی تعویض کردم ولی فشار منیفولد بالای 400 نشون میده و مصرف بنزین هم بالاست . مپ نو انداختم ولی تغییر نکرد . لطفا راهنمائی بفرمائید

    پاسخ
  37. محمد
    محمد says:

    سلام خدمت مهندسین محترم
    من ۳ ماه پیش موتور ماشین که xu7 هست کامل عوض کردم به دلیل ترک خوردن بلوکه تمامی قطعات نو شد از جمله میل سوپاپ که xum انداختم الان بعد از ۳ ماه در دنده ۳ و ۴ وقتی گاز رو رها میکنم سرعت که کم میشه ماشین شروع به نمیدونم ناک یا ریپ زدن میکنه از نظر شما مشکل برقی یا مکانیکی؟
    تشکر!

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز اون صدای ناک نیست پیشنهاد می کنم شمع و وایر ماشینتون رو نگاهی بندازید. ایراد 90درصد از اونجاست

      پاسخ
  38. مهران
    مهران says:

    سلام خسته نباشید
    عذر میخوام سمند xu7 ایسیو ولئو روی بنزین هنگام فشردن و رها کردن پدال کله داره و ماشین پرش میکنه یا تقه میزنه.
    شمع وایر سنسور کیلومتر دور موتور مپ دریچه گاز تعویض شده
    ایسیو دیگر امتحان شده . سیم کشی و سوکتا نو شده . ولی افاقه نکرده . روی گاز کمتر نمود میکنه . امکانش هست راهنمایی بفرمایید ؟ ممنون میشم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      ماشینتون چه مدلی هست اگه مپ سنسور شلنگی دارید، بگردید یه جنس خوب روش امتخان کنید

      پاسخ
  39. فرشاد
    فرشاد says:

    سلام.من یه پارس ۱۴۰۰سال موتور قدیم دارم و تو دنده دو سه هنگامی که پدال تا آخر میبرم صدای ناکک یا دنده مرده میاد و مصرف من هم یه ذره بالا رفته البته تو شهر میانگین صدی ۱۲ هم میرسه ومن چند سری که روغن میریزم تو ۳۰۰۰ تا نیم لیتر کم می‌کنه البته این سری بهنام ریختم کم کرد .وروغن جدید که ریختم بهران رانا هستش. خواستم ببینم علتش چیه ..ممنون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      لقی پیستون؛ به تعمیر موتور نزدیک می شوید. دهنه شمع رو بذارید روی 0.8 کمتر بشه

      پاسخ
    • فرشاد
      فرشاد says:

      سلام.ماشین ۳۰ تا بیشتر کار نکرده …حتما میدونید تعمیر میخواد.یعنی میشه کاری دیگه روش انجام داد البته ماشین گرم میشه تو دنده دو چیه یه هو گاز میدم صدای ناک میده .استاد خواستم ببینم تست دیگه ای داره من انجام بدم تا خیالم راحت سه که تعمیر میخواد یانه…ممنون

      پاسخ
  40. سعید
    سعید says:

    سلام
    بسترنb30 مدل ۹۷باکارکرد ۹۸۰۰۰دارم وقتی در حالت ایستاده وقتی سرگاز سریع میدم و همچنین هنگام استارت روشن شدن یه صدای ترتر میده که بعد خوب میشهدر حالتی که نرم گاز میدم این صدا رو نداره شتاب و توان ماشین کم و مصرف هم بنظرم زیاده
    بنظرتون مشکل کجاست میتونه ناشی از ناک یو یا احتراق ناقص باشه؟
    در ضمن آدرس شعبه شرقتون کجاست؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      یه دست شمع عوض کنید و گرفتگی کاتالیزور رو بررسی کنید.09925387929 مهندس باجلان شعبه شرق

      پاسخ
  41. راننده ساینا
    راننده ساینا says:

    ما که ریمپ کردیم صدای ناک ول بشه، ولی نشد
    ساینا اس نمایندگی ابطحی شیراز ریمپ کردم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      چون اسم نمایندگی رو بردید؛ برگه گارانتی و رسید مبلغ پرداختی رو به شماره 09122566943 واتساپ کنید تا مشکل رو براتون پیگیری کنن.

      پاسخ
  42. رضا
    رضا says:

    سلام وقت بخیر
    من سایناs مدل 401 دارم،6000تا کار کرده. خودرو بنده تا زمانی که هنوز گرم نشده بدون صدای ناک کار میکنه ولی بعد از اون بعد سرعت گیر یا در شتاب اولیه ناک میزنه تو سرعت های بالا هم احساس میشه که یه ناک ریز داره لطفا راهنماییم کنین چه کار باید بکنم؟

    پاسخ
  43. حسین
    حسین says:

    سلام. وقت بخیر. آریزو ۵ مدل ۹۶ تنفس طبیعی اتومات دارم مدتیه که صدایی شبیه شل بودن قطعات فلزی یا مثلا پیچ در ابتدای گاز و شروع حرکت به گوش میخوره با توجه به اینکه گیربکس ماشین به تازگی تعمیر کامل کردم به مکانیک مراجعه کردم بعد تست گفتن که این صدای ناک گفتن شمع عوض کن با شمع اصلی چری تعویض کردم ، بنزین سوپر و اکتان میریزم ولی باز هم این صدا ناک میاد البته از بهار و در تابستان روغن ۱۰_۴۰ sn می ریزم لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم . در خصوص ریمپ هم با مکانیک صحبت کردم گفت سیستم برق اینا حساسه ممکنه واکنش نشون بده و اذیتت کنه.

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      من نفهمیدم موضوع ریمپ چه ربطی به مکانیک داره و ایشون چرا داره در مورد برق این خودرو که حوزه تخصصیش نیست اظهار نظر میکنه؟

      پاسخ
  44. علی
    علی says:

    سلام یه پراید دوگانه ایسیو بوش دارم مدل ۹۲ (انژکتور گاز و بنزین جداست ۸ انژکتور داره) رو بنزین ناک میزنه ولی رو گاز اوکی هست حتی صداشم درنمیاد شتابشم عالیه رو بزنزین یورو ۴ بهتره ولی رو بنزین معمولی اینجوریه مصیبت هم بنزین یورو ۴ و سوپر گیر نمیاد بنظر شما راه حل چیه چکارش کنم تمام وسایل برقیش جدیدا عوض کردم ممنون میشم جواب برام ایمیل کنید

    پاسخ
  45. حسین
    حسین says:

    سلام و درود خسته نباشین
    من کوییک دارم به علت کم کردن روغن موتور ماشین باز کردم رینگ و پیستون نو کردم ماشین دیگه ماشین قبل نشد صدای عجیب و پر سر صدا و ناک هی روشن میشه مکانیک هم متوجه نمیشه ایراد از کجاست صفر تا صد مثل لاکپشت راه میره تایپیت ها عوض کردم حتی و اینکه یاتاغان های ثابت متحرک هم عوض کردم لطفا راهنماییم کنین به فکر فروش ماشین افتادم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اندازه گیری لقی پیستون ها از اهمیت بالایی برخورداره
      شما برای رفع ناک دهنه شمع ماشینت رو روی 0.8 تنظیم کن

      پاسخ
  46. محمد
    محمد says:

    سلام
    من سورن توربو دارم
    شمع ها رو از روز اول fr7de بوش روسی
    ویا +fr7dc بوش روس انداختم و هر 20000 یا 25000 تا عوض کردم الان دوباره وقت تعویض شمعهام هست یعنی 20000 کار کرده شما شمع خوب و مناسب ماشینم رو چی میدونید و توصیه میکنید

    پاسخ
  47. امیرحسین
    امیرحسین says:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یه موتور تیوفایو جمع میکنم میخواستم میللنگ استروک ۸۵ با پیستون تراکمی هورنت بندازم ولی چون واقعا پیدا کردن بنزین با اکتان بالا سخت شده و خود اکتان بوستر ها هم گرون هستن و همیشه در دسترس نیستن میخواستم ریمپش رو با بنزین معمولی تنظیم کنم آیا ناک ب صورت کامل حذف خواهد شد و توان چقدر کمتر میشه تا ناک نزنه ؟ میخوام یه استیج ۲ کامل جمع کنم ک آیدل مناسبی هم داشته باشم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  48. امیر
    امیر says:

    سلام، ساینا اس ۴۰۲ دارم مشکل ناک مخصوصا هنگام تعویض دنده و شتاب ، لطف فرمودید توی کامنت ها خوندم تعویض شمع فقط دهنه شمع و باید چند بزارم، با تشکر

    پاسخ
  49. محمد
    محمد says:

    سلام خوب هستین من ماشینمو تعمیر اساسی کردم پژو۴۰۵ بعد تودلی ماشینو بصورت کامل عوض کردم میلنگ ۹۳۵اروپای با بوش پیستون باشاتون elx انداختم بعد اویرپمپ elxباسرسیلندر p45روش انداختم ولی الان تودنده مرده ناک میزنه گیربکس ماشین هم ۲۰۰۰هزاری هست یکی میگه از گیربکس هست من الان دارم توضیح که میدین اصلا به اون ربط نداره ممنون میشم راهنمای کنید تشکر

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      سرسیلندر رو عوض کنید 16 سوپاپ بندازید. با این وضع فعلی خیلی دووم نمیاره

      پاسخ
  50. علی
    علی says:

    سلام وقت بخیر من برلیانس اتومات 1.65cc در مجموعه کاراکال تهران شرق پیش مهندس باجلان ریمپ کردم مدتی گذشته . الان ماشین در حالت اتومات دور پایین که خودش میاد روی دنده نهایی سبکترین دنده و دور موتور پایینه ناک داره تاا وقتی دور موتور بره بالاتر خوب میشه . ماشین فنیش کامل سالم شمع و روغن و … همه چی میزون . شمع ngk سوزنی ریختم فیلرش رو روی 0.8 تنظیم کردم حتی مصرف سوخت ماشین از حالتی که روی 1.0 بود کمتر شده و لرزش هم نداره اما برای رفع ناک شما چه پیشنهادی دارید؟ فیلر شمع ماشینم آیا درسته ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اگرشمعتون ارجینال نباشه این اتفاق می افته، به هر حال باهماهنگی قبلی به همراه برگه گارانتی میتونید با خودشون هماهنگ کنید.

      پاسخ
  51. عرفان
    عرفان says:

    درود
    پارس ۸ سوپاپ xum دارم با پیستون تراکمی هدرز مکش میل سوپاپ ماشین تا دور زیر ۳ هزار مشکلی نداره همین که ۳ هزار رو رد میکنه صدای ناک هم شنیده میشه و هرچی گاز بدی ناک بیشتر و بیشتر میشه ماشین ۱۳۰ اسب afr بین ۱۲ تا ۱۴
    به نظر شما مشکل از تایم میل سوپاپ ماشین هست یا جای دیگه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      بهتره بدین تیونرتون بالای 3000 رو مقداری ریتارد کنه. با این شرایط که گفتین فقط باید بنزین سوپر بزنید و گرنه بزودی موتور ماشینتون به مشکل می خوره

      پاسخ
  52. فواد
    فواد says:

    سلام من یه رانا ۹۳ دارم وقتی ماشین سرده صدای ناک دارم
    وقتی گرم میشه صدای حذف میشه یا خیلی کم میشه درحد یکی دوتا
    کوئل کروز و شمع دو پلاتین سوزنی بوش ۲۰ هزار تا پیش انداختم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      شما ساکن کدام شهر هستید؟
      در حالت سرد احتمال بروز ناک خیلی بعید است، یکم بیشتر توضیح بدید…

      پاسخ
  53. ابراهیم
    ابراهیم says:

    سلام کوییک ۹۸ دارم جدیدا تو دنده یک و دو ماشین شدید ریپ میزنه هرچی گاز میدم انگار ماشین جون ندارن حرکت کنه تو دنده های بالا کمتر نشون میده علت و میشه بگید دستگاه هم زدم چیزی نشون نداد

    پاسخ
  54. محمد
    محمد says:

    سلام خسته نباشید
    بنده پیکان وانت مدل 93دوگانه دستی دارم
    موقعی که یهو پدال گاز رو فشار میدی و رها میکنی صدای ناک کاملا شنیده میشه.
    روی گاز صدای ناک خییلی کم تره ولی رو بنزین کاملا صدا مشخصه
    ودر سر بالایی ها هم صدای ناک داره و ماشین افت شتاب داره.
    روغن به روغنم تقریبا 1لیتر روغن کم میکنه
    شمع. وایر. کوئل. سنسور ناک. سنسور دور موتور. هم با نمونه تستی سالم تعویض شده ولی هیچ تفاوتی نداشته
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
  55. محمد
    محمد says:

    کامنتها رو خوندم و به نظر لقی پیستون هستش
    فقط سوالی ک هست ایا با تعویض پیستون مشکل برطرف میشه یا باید سیلندر هم برقو داده بشه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      باید مکانیک یا تراشکار میزان لقی پیستون و سیلندر رو اندازه بگیرن و درصورت نیاز برقو کنن

      پاسخ
  56. محمد
    محمد says:

    سلام وعرض ادب آقا سمند دارم xu7 یه صدای ناک کمی داره ولی جاهایی مثل شمال که میرم صدا بیشتر میشه وتا یه مدتی میمونه بعد بهتر میشه شمع و وایر هم تعویض شده ولی این مورد بعد از تقریبا ۷۰۰۰ تا از تعویض شمع بوجود اومده علتش چیه ؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام کیفیت بنزین و فرسودگی موتور مهمترین علتشه
      پیشنهاد میکنم دهنه شمع ها رو روی 0.8 فیلر کنید و شیم گیری موتور هم توسط مکانیک چک بشه.

      پاسخ
  57. مهدی
    مهدی says:

    با سلام ماشینم سمند سورن توربو هستش موتور تازه تعمیر شده ولی بعد از تعمیر افت توان داشته همش چک روشن میشه ماشین شدیدا افت توان داشته خطای کاتالیزور یا ناک میده کاتالیزورشم نسبتا نوعه توربو هم خوب کار میکنه ولی وقتی بوست میکنه شاید پنجاه درصد توانشو میتونه بزاره راه حل میتونین بگین ممنونم🙏

    پاسخ
  58. رسول هاشم
    رسول هاشم says:

    سلام جناب من یه سوناتا 2009 دارم وقتی که دور موتور بین دو و سه هست ماشین یه ناک میزنه واگر باز ادامه داشت چراغ چک رو روشن میکنه بردم نشون دادم میگن الارم ناک داره و بعضی موقع ها تو سربالایی دور موتر رو بخوام یواش زیاد کنم یه ریپ البته ریپ نه دور موتور بالا و پایین میشه و چراغ چک رو روشن میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید میگن از بنزین هست چرا سوناتا های دیگه اینجوری نیست

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اول شمع و وایر فابریک ماشین خودتون و سپس کویل ها رو چک کنید که برق دزدی نداشته باشه.
      در مرحله دوم پاشش سوزن انژکتورها رو چک کنید.
      در مزحله سوم عملکرد سنسور میل سوپاپ چک شود.
      پیشنهاد می کنم به کارشناسی مراجعه کنید دستگاه فابریک کیاهیوندا یعنی GDS رو داشته باشد.

      پاسخ
  59. سجاد
    سجاد says:

    سلام خسته نباشید من ی کوییک اتومات دارم بیش از حد ممکن ناک میزنه شمع روغن حتی اکتان هم تو ماشین ریختم ولی فایده نداره به نظر شما مشکل از چیه مشکل تایم داره یا باید حتما ریمپ بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  60. مجتبی
    مجتبی says:

    سلام وقت بخیر. جک جی ۵ مدل ۹۴ دارم. چند ماهه خریدم. در دور پایین موقعی فشار به پدال گاز میارم صدای ناک داره.دور موتور ک بالا میره و گاز سنگین میخوره صدای ناک خیلی کمتر میشه سرعت بالای ۱۰۰ تا کلا صدای ناک نمیاد. شمع خوب هم انداختم. اکتان هم مصرف میکنم. وایر کوئل سالمن‌ .و اینکه اگه این صدا بر طرف نشه ممکنه در دراز مدت یه موتور آسیب بزنه‌؟ دوستام ک چن. ساله این ماشین دارن میگن طبیعی و اسیب ندیدن. مازندارن هستم. اگه میشه راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  61. Mohsen
    Mohsen says:

    سلام.وقت بخیر.من ۵ ماه پیش یه کوییک دنده ای مدل ۱۴۰۱ تو مجموعه شما ریمپ کردم.دو روزه وقتی تو ترافیکم و کلاچ ترمز می کنم موقع حرکت اولیه با دنده یک پدال گازو که فشار می دم صدای ناک می شنوم از موتور.حالت دنده خلاص هم که گاز می دم صدای ناک میشنوم.این مشکلو نداشتم قبلش.چون تو ریمپ سازگاری سوخت هم انجام دادن برام.الان باید چه کار کنم؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      این اتفاق چیز عجیبی نیست دوست من؛ چندتا علت داره:
      بنزین از روزی که برای ریمپ تشریف آوردید بی کیفیتتر شده
      شمع ماشینتون فرسوده شده.

      پاسخ
  62. حامد گوهرانی
    حامد گوهرانی says:

    با سلام
    ممنون بابت راهنمایی ها و سایت خوبتون
    من قصد خرید آریزو 5 توربو اسپرت صفر دارم .. از ناک زدنش بواسطه بنزینهای بی کیفیت زیاد شنیدم .
    در نوشته های فوق تنظیم دهانه شمع روی 0.7 را دیدم و ریمپ را هم مد نظر دارم ..
    اما متوجه شدم که ریمپ برای رفع ناک ، باعث کاهش توان موتور میشه ..
    آیا مشکلات احتمالی این خودرو ، بدون افت توان قابل حل شدن هستند ؟
    میشه راهنمایی کنید ؟
    با تشکر
    گوهرانی – قزوین

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      معمولا ناک تو دور موتور زیر 3000 ناشی از کیفیت بر بنزین هست که با روش شمع ممکنه برطرف شه. اگر نشد با ریمپ ریتارد می کنیم تا یه مقداری ریتارد توسط مالک قابل تشخیص نیست و افت توان ایجاد نمی کنه.

      پاسخ
  63. پویا نبوی
    پویا نبوی says:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من دو روز هست که ماشین x55 از کارخونه تحویل گرفتم و فقط یک باک بنزین زدم هنوز هیچی نشده ناک داره میزنه! به نظر شما با یک باک بنزین معمولی همچین چیزی طبیعی هست؟ یا ماشین مشکل داره؟ چون نمایندگی میگه مال بنزینه ماشین طوریش نیست اکتان بریز بهتر میشه! نمیگن هم درست میشه میگن بهتر میشه! مقاله و کامنت ها رو هم خوندم که اکثرا به شمع ماشین اشاره کردید ولی نمیدونم توی ماشین صفر هم یعنی ممکنه مشکل از شمع باشه؟ ممنون میشم یه راهنمایی به من بکنید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      نه چیز عجیبی نیست ؛ مشکل همه گیره متاسفانه… شمع ماشین رو باز کنید و یه مقدار گپ شمع رو جمعتر کنید اما اگه بهتر نشد چاره ای جز ریمپ نیست.

      پاسخ
  64. سعید
    سعید says:

    سلام
    وقتتون بخیر
    تارا اتومات دور موتور زیر 2000 خیلی ناک میزنه 21 هزار کیلومتر کاره بردم نمایندگی شمع رو عوض کردم بازم ناک داره مخصوصا سربالایی فاجعه میشه نمایندگی میگه ماشینت یورو 5 باید حتما سوپر بزنی تو شهرستان هم که بنزین سوپر پیدا نمیشه
    بنظرتون مشکل از بنزینه؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دهنه شمع رو جمع کنید
      اگر درست نشد با ریمپ بیارید براتون درست کنیم. بنزنی یورو5 ما تو تهران گیر نمیاریم چه برسه به شهرستان آخه این چه حرف چرتیه؟

      پاسخ
  65. Djims
    Djims says:

    سلام
    بنده پژو ۲۰۶ تیپ دو دارم مدل ۹۳ هست مشکلی که دارم اینه که بی دلیل بک فایر میزنه و مدام درگیر خرابی اگزوز هستم موتور هم پارسال به طور کامل عوض شده ولی هنوزم هم مشکل بک فایر دارم هم غرش موتور هنگام شتاب گیری .
    این درحالی هست که بسیاری از سنسور ها سرویس کامل شدن .
    ممنون میشم راهنماییم کنید اعصابمو خورد کرده حسابی

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      مقاله درباره ناک زدن هستش ولی شما نوشتید بک فایر؟ برنامه ماشینتون فابریکه؟

      پاسخ
  66. سپهر
    سپهر says:

    سلام
    من پژو پارس مدل ۹۲ دارم
    اکثر مواقع که گاز میدم به ماشین یه صدای لخ لخ لخ میده برا یکی دو ثانیه و قطع میشه
    ماشین هم حس میکنم خیلی شتاب نداره
    نام زده یعنی یا مشکل از چیه یا چطوری میشه متوجه شد که موضوع چیه ؟
    ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      دوست عزیز این جور سوالات رو بهتره قبل از مطرح کردن با یه مکانیک خبره مطرح کنید. شما یه صدا شنیدی نه دیاگ زدی نه از کسی یه متخصص راهنمایی گرفتی بعد توقع داری ما ازینجا ندیده عیب ماشینتون رو بگیم؟

      پاسخ
  67. امیر
    امیر says:

    سلام سمند مدل ۸۹ دارم دور موتور بالا ماشین عطسه میزنه
    وقتایی هم که پدال گاز و یهو تا آخر فشار میدم بازم عطسه میزنه چیکار باید انجام بدم برای برطرف شدنش

    پاسخ
  68. جواد یزدانیان
    جواد یزدانیان says:

    عذرخواهی میکنم درادامه سؤالم درخصوص ریمپ هم که ازنمایندگی سؤال کردم میگه اگرانجام بدم ازگارانتی خارج میشه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      خب راه حل نمایندگی برای مشکل ناک چیه؟ آیا برای شما موتور عوض می کنند یا تعمیر می کنن لقی ها رو مجدد براتون تنظیم می کنن؟ یا بهتون اکتان با کیفیت می دن؟

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.