2016 08 18 18 03 36

در این مقاله به تاثیرات ریمپ بر رفع ناک موتور و سایر علل آن خواهیم پرداخت.

ابتدا ببینیم ناک چیست؟ Engine Knock یا همان ناک موتور عبارت است از احتراق پیش رس که در موتور رخ می دهد و صدای غیر عادی در موتور ایجاد می کند. اگر تا الان متوجه صدای ناک نشده اید، بهترین مثال قابل فهم برای تشخیص این صدا، همان صدای چیک چیک یا به قول بعضی از افراد صدای برخورد استکان و نعلبکی که هنگام دنده مُرده رفتن شنیده می شود. ( مثلا بعد از سرعتگیر، خیلی ها به جای سنگین کردن دنده به یک ، همچنان با همان دنده قبلی مثلاً دنده دو به حرکت ادامه می دهند و این صدا از موتور خارج می شود.)

 ناک در موتور چگونه اتفاق می افتد؟

این صدا به اشتباه از سوی مکانیکها صدای سوپاپ گفته می شود نوعی احتراق ناقص است که برای موتور ضرر بسیار زیادی دارد. در حقیقت همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید

ناک زدن

نحوه رخ دادن پدیده ناک در موتور خودرو

در واقع صدای چق چق (شق شق / قاشق چنگال یا…) که راننده می شنود، حاصل برخورد لحظه ای پیستون با جداره سیلندر است که در اثر احتراق ناقص رخ داده. وقتی پیستون جهت تراکم سوخت و هوا به بالا (نقطه مرگ بالا می رود.) به دلایلی نظیر اکتان پایین سوخت، حرارت زیاد اتاق احتراق یا لقی پیستون (در اثر فرسودگی موتور) ناک اتفاق می افتد.

امروزه این ایراد در تمامی خودروهای یورو4 و یورو5 به دلیل الزام سازنده ایسیو به رعایت استانداردهای آلایندگی بالا قابل مشاهده است. مهمترین علت این نقص در خودروهای جدید عدم عرضه سوخت مناسب با کیفیت یورو4 می باشد.

حتی در شهری مثل تهران هم که ادعا می شود سوخت باکیفیت عرضه می گردد، این مشکل ناک زدن وجود دارد.

انواع صدای ناک

اما مهمترین موضوع این مقاله شنیدن این صدا در لحظاتی است که مالک توقع ندارد:

  1. در حین شروع حرکت (ناک سر گاز)
  2. در حین تعویض دنده (مثلا این ایراد در خودروی اچ سی کراس بوضوح شنیده می شود.)
  3. در حین دور گیری موتور بصورت سر گاز (که این ایراد می تواند بخاطر خرابی شمع یا زیاد شدن گپ شمع هم اتفاق بیفتد.)
    البته مورد سوم جای بررسی دارد چون اگر موتور ماشین دچار فرسودگی شده باشد (لقی پیستونها) هم می تواند موجب شنیده شدن این صدا بشود که اصطلاحا بخاطر فرسودگی موتور خواهد بود.

 رفع مشکل ناک با ریمپ

متاسفانه بیشترین ایراد ناک زدن در خودروهای چینی مانند مثل h30 کراس ، هایما و جک جی 5 ، MVM X22 و … این صدا را در حین حرکت و سرگاز دارند.

در خودروهای داخلی نظیر تیبا ، ساینا ، 206 و 207 که از سال 99 به استاندارد آلایندگی یورو5 ارتقا پیدا کرده اند، این معضل کاملا مشاهده می شود. در کنار این ارتقا بی جهت ، کاهش زور یا توان خودرو هم مشاهده می شود که موجب نارضایتی مالکان شده است.

همانطور که بالاتر گفتیم منشا پیدایش این صدا کیفیت پایین بنزین می باشد که منجر به عدم احتراق مناسب می شود.با ریمپ ECU و تغییرات زمان بندی آوانس جرقه زنی می توان ناک موتور را بطور کامل حذف کرد.

کاراکال تیونینگ این توانایی را دارد که با ریمپ ایسیو ، ناک موتور را اصلاح کرده و با بنزین بی کیفیت موجود ، ایسیو و موتور شما را همسان سازی (کالیبره) کند.

سوالات پرتکرار مشتریان

1) ریمپ چیست و چگونه انجام می شود؟

برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط کامل در ارتباط با این تکنیک جدید را در اینجا مطالعه کنید.

2) چرا مشکل صدای ناک با بنزین سوپر برطرف می شود؟

به دلیل اینکه بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری داشته و کیفیت احتراق بهتری دارد. به همین دلیل موتوری که با بنزین سوپر کار می کند ناک نمی زند. اما متاسفانه بنزین سوپر در همه جا در دسترس نیست و هزینه استفاده از مکمل های اکتان (درصورتی که تقلبی نباشند) بالا در می آید.

3) خودروی من در صورت استفاده از بنزین سوپر هم ناک می زند. آیا این ایراد با ریمپ برطرف می گردد؟

در صورتیکه شمع خودروی شما مناسب باشد و باز هم ناک زدن اتفاق بیفتد، علامت ضعیف شدن رینگ و پیستون می باشد که با کم کردن روغن در آینده هم همراه خواهد بود. این مشکل با ریمپ برطرف نمی گردد.

4) آیا به جز ایراد ناک زدن با ریمپ برطرف می شود، مشکل توان پایین هم به دلیل الزام به استاندارد آلایندگی یورو5 برطرف می گردد؟

بطور کلی در پروسه ریمپ در مجموعه کاراکال تیونینگ ، مشکل ناک و افت توان باهم برطرف می شود. سپس مشتری این اصلاحیه را تست کرده و در صورت رضایت هزینه را پرداخت می کند.

5) هزینه ریمپ چقدر است؟

هزینه ریمپ در مجموعه کاراکال تیونینگ در تمام شعب یکسان بوده را در این لینک مشاهده فرمایید.
توجه داشته باشید ابتدا مالک، خودرو را تست نموده و اگر از نتیجه نهایی ریمپ رضایت داشت هزینه را می پردازد.
ریمپ کاراکال تیونینگ دارای سی ماه ضمانت نرم افزار است.

6) آیا شرکت کاراکال تیونینگ در شهرستانها نمایندگی دارد؟

بله.
شما می توانید جهت ریمپ خودروی خود از لینک نمایندگی های شرکت کاراکال تیونینگ، نمایندگی شهر خود را پیدا کنید.

7) خودروی 207 مدل 1400 دارم اصلا درست راه نمیره و صدای ناک زدن را با گوش خودم می شنوم، آیا با ریمپ برطرف می شود؟

متاسفانه در تمام خودروهای 207 ایرانیزه از سال 96 تا کنون این مشکل وجوددارد که از سال 99 با یورو5 شدن این خودرو بیشتر نمود پیدا کرده. با توجه به اینکه این سوال خیلی توسط مشتریان مطرح می شود، مقاله کاملی درباره ریمپ 207 (مدل 95 به بعد) نوشتیم که توصیه می کنیم حتما مطالعه فرمایید.

8) آیا مشکل ناک زدن با تنظیم موتور هم برطرف می شود؟

درصورتیکه مدت زمان زیادی از سرویس تنظیم موتور خودروی شما می گذرد، ممکن است شمع ها یا وایرها دچار فرسودگی شده باشند (معمولا خرابی شمع یا وایر با ریپ زدن هم همراه است.) و با سرویس آنها این مشکل برطرف گردد. اما اگر برطرف نشود می بایست با ریمپ این مشکل را برطرف کرد.

4.1/5 - (8 امتیاز)
25 پاسخ
  1. محمد
    محمد says:

    سلام
    آیا شما تضمینی برای از بین بردن ناک موتور دارید ؟که در صورت از بین نرفتن ناک موتور به شرایط قبل برگردد

    پاسخ
  2. پوریا
    پوریا says:

    سلام
    ببخشید یه سوال داشتم
    من یه slx دارم مدل ۹۵ با ecu مدل کروز با یه پارس tu5 مدل ۹۳ که ecu اون بوش بود مقایسه‌ش کردم موتور اون خیییییییلی نرم تر و بی صداتر از موتور ماشین من کار میکرد میخواستم بدونم مشکل از مدل ای سی یوه؟
    آیا با ریمپ حل میشه؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام قربان
      خیر بنظرم یه روغن 5-30 بریزید و شمع با دهنه 0.9 تنظیم کنید درست میشه.

      پاسخ
  3. غلامرضا رازمند
    غلامرضا رازمند says:

    باسلام سمند ef7دوگانه مدل 91 دارم دوسه ماه این اتفاق قاشق چنگالی یا صدای ته استکانی را دارم روی بنزین مکانیکم میگه از بنزینه نگران نباش شما تایید میکنید من چیکار کنم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام اگر روی گاز هم این صدا را دارید ، به دلیل لقی پیستون هست و به تعمیر موتور نزدیک می شوید

      پاسخ
  4. میلاد
    میلاد says:

    با سلام
    من یه جیلی سواری دارم و دادم کاراکال ریمپ کرد
    و شکر راضی هستم اما
    یه سوال ؟
    من سنسور ناک رو که وقتی خارج میکنم لرزش موتور تقریبا به صفر میرسه و صدای موتور بیش از ۴۰درصد رفع میشه و هنگام گاز دادن موتور به نرمی شتاب میگیره !! (احساس میکنم سنسور در کار نرم افزار کاراکال اختلال بوجود میاره …جالبه با تعویض سنسور بازم هنگام اتصال موتور با لرزش و بهم خوردگی کارکرد دچار میشه ! راستی با خارج کردن سنسور ،، دورموتور از ۵ بالاتر نمیره …ایا میشه با حذف سنسور از ای سی یو مشکل دور موتور رو رفع کرد ؟؟؟ ممنون میشم اطلاع بدید بهم

    پاسخ
  5. عرفان
    عرفان says:

    سلام من ماشین رو بردم زاهدان ریمپ زدم بعد از ریمپ این صدا ایجاد شده که بهم گفت بخاطر آب هوا هس و بنزین اینجا ولی من اومدم باهاش مشهد ولی صدا از بین نرفت ولی داخل ماشین بنزین زاهدان هس بعد ماشین بردم پیش یه تنظیم موتور که با دستگا دیاگ نگا کرد گفت ماشین خطا ناک نداره فقط سنسور دریچه گاز خطا میده الان نمیدونم چیکار کنم چون گفتم ناک باعث خرابی ماشین میشه باید چیکار کنم به کی نشون بدم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز شما عادت ندارید سوال رو کامل مطرح کنید؟ چه ماشینی چه مدلی چه موتوری چندتا کارکرده؟ فابریک هم این صدا رو داشت یا نه؟

      پاسخ
  6. مسعود
    مسعود says:

    سلام من پراید141مدل 85 دارم کهاحتیاج به تعمیر داره میخوام یه مقدار تقویتش کنم مکانیک گفت میتونید میل سوپاپ تقویتی بندازیم و پیستون با تراکم بالاتر جهت تقویت موتور آیا این افزایش تراکم باعث ناک زدن خواهد شد؟ و اینکه با ریمپ حل میشه یا کلا بیخیال تقویت بشم؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز موقع تعمیر موتور ، یا تقویت موتور انتخابها باید مشخص باشه؛ شما هنوز نمیدونی چه میل سوپاپی می خوای جمع کنی، پیستون تراکم چند میخوای ببندی، آیا کف تراشی میخوای بکنی یا نه و…. جواب شما هم می تونه آره باشه هم خیر

      پاسخ
  7. احسان
    احسان says:

    سلام
    من یه ماشین تندر ۹۰ دنده اتوماتیک مدل ۹۵ دارم که یکسالی هست بعد از اینکه تسمه تایم اون رو عوض کردم متوجه ناک زدن موتور مخصوصا تو فصل گرما، زمانی که کولر ماشین روشن بود شدم البته مقرف سوخت هم رفته بود بالا و قدرت و شتاب ماشین هم کم شده بود. اوایل صدای ناک یا والف زدن ماشین وقتی کولر روشن بود و دنده بک می گرفتم وحشتناک مشخص بود، بعد از مدتی تو سرگاز زدن هم صدای ناک می داد، بعد از مراجعه به مکانیک و تعویض شمع، وایرشمع، شستشوی انژکتور و در نهایت تنظیم مجدد تسمه تایم (یک داندانه عقب تایم شده بود) عملکرد ماشین بهتر شد ولی باز هم در سرگاز ناک می زد و این اواخر وسط گاز هم صدای ناک داشت. تا اینکه اونو ری مپ کردم الان بهتر شده ولی بازهم با کولر تو دنده بک و روی مانع ها یه مقدار ناک داره.
    من خوزستان هستم لطغا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
      • سیامک
        سیامک says:

        سلام‌ من ماشین ریمپ کردم تودنده ۳ناک میندازه.،..درضمن این بگم این برنامه ریمپ ریمپ بردم مکانیکی دانلود کرد به ایسوودوستم … ایاربطی به ناک داره ماشین من داره

        پاسخ
        • کاراکال تیونینگ
          کاراکال تیونینگ says:

          سلام دوست عزیز
          این کار هیچ ارتباطی به مکانیک و مکانیکی نداره به یک مرکز معتبر مراجعه کنید.

          پاسخ
  8. مجید
    مجید says:

    سلام
    من سمند ef7 مدل 99 دوگانه دارم که که سر گاز صدای ناک میاد ولی تو حالت دوگانه این صدا رو نداره لطفاً راهنمایی کنید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      به دلیل بالاتر بودن اکتان گاز نسبت به بنزین این اتفاق میفته. پیشنهاد می کنم دهنه شمعها رو چک کنید و روی 0.9 بذارید.

      پاسخ
  9. علی
    علی says:

    درود بر عزیزان مجموعه کاراکال تیونینگ خسته نباشید
    بردار عزیز پژوپارس ۹۱ ایسیو زیمنس موتور معمولی
    زیر موتور فابریک بدون تغییر
    پیستون زانتبا ۱۸۰۰ بستم رو‌ماشین و دادم تراش زدن و به جای اینکه بیام روی پیستون تاج رو به صورت فابریکی حفظ کنم و کف پیستون رو ۵ دهم تا ۷ دهم تراش بدم ،کف پیستون رو کامل هست و نیم دهم میل تراش دادم😂اخه به نکته حفظ تاج توجه نکرده بودم

    خلاصه سرتون درد نیارم پیستون رو بستیم رو کار و شما که استادین و صاحب نطر تر از ما بخاطر این کار و فاصله ای که پیستون تا لبه بوس داره و تا محفظه احتراق داره تراکم کمتر شده ولی از نطر فشار کمپرس تغییری نکرده😂و تمامی سیلندرا :سیلندر یک و چهار ۲۱۰ هست و سیلندر دو و سه ۱۹۵
    سر سیلندر کف دوم و با واشر تراش یک بستم
    در کنار اینا یه میل ۲۸۰ ال ۱۲ اچ اچ با فولی چیتا بستم الان ماشبن تایمش به قول اوستای عزیز میگفت تو ریتارد نمیدونم تو اوانس من که زیاد سر نیاوردم دقیقا کدومش😂
    یه مپ اولیه هم برای اینکه ناک رو کمتر کنیم زدیم و دور موتور رو روی۵ بست که من زیاد پا تو گاز نکنم یدفه کار بده دستم🤣

    از شما کاکای گلم راهنمایی میخام هر چند میدونم زیاد حرف زدم و متنم شد مثنوی هفتاد من کاغذ🙏🏻🌹
    سوال اول : کمپرس ۲۱۰ و ۱۹۵ ایا ضرری داره واسه موتور و اینکه تفاوت فشار حدود 15 پی اس ای هم نرمال یا بد
    سوال دوم : با این توضحیات که گفتم ضریب تراکم پیستون چقدر حدودی یا دقیق
    سوال سوم: در صورتی که این کارایی که شده اوکی باسه حالا درست رو اصول کاملش کار نشده ولی بازم میگیم اوکی باسه با همبن وضع موجود چقد توان میگیرم ازش
    لوازم ماشین :
    دریچه گاز نیسون
    منیفولد ایکس یو تم
    سوزن انژکتور کروز فابریکی خودش هس و سوزن مزدا ۳ با قدرت ۲۳۰ سی سی پاشش هم دارم کدومش ببندم
    هدرز ۴ به یک
    سنتر ۵۵
    خمره توربویی
    شمع اتو لایت پایه کوتاه سوزنی
    وایر بوجیکرد
    فشار بنزین هم که اوکی و درست

    سپاسگذارم از وجود پر مهر گرمتون که تحمل کردین زیاده گویی حقیر رو🌹🙏🏻❤️

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      بستن پیستون زانتیایی روی موتور xu7 از اساس کار درستی نیست. بهتره سرسیلندر هم زانتیایی بندازید. تراکم شما الان حدود 12 محسوب میشه که برای موتور شما خطرناکه…

      پاسخ
  10. علی
    علی says:

    درود بر شما خسته نباشید
    اول سپاسگذارم که جواب دادین 🙏🏻❤️🌹
    و اینکه ماشین رو بردم داینو و ۱۲۵ اسب با ۱۶۴ گشتاور داد بهمون و مپر هم اقای بانیانی بودن در مجموعه داینو جت(دوان) شیراز.
    واشر سر قالپاق سر سیلندر پاره شده بود و با روغن ریزی که داشت باعث شد ماشین یاتاقان بزن.
    از شما ممنون میشم راهنمایی بفرمایید پس اینایی که با پیستون تراکم ۱۰.۶ و نمیدونم ۱۱ (مثلا تبریز) و غیره میبندن اونا چی و یه سریا هم دیدم با پیستون بی پی ۸۳ با سی ان سی جای سوپاپ در میارن و میبندن و نمیدونم ۱۴۰ تا۱۵۰ اسب گرفتن.

    الان پیستون زانتای که من بستم ۸/۵ دهم میل کف تراشی شده

    پیستون فابریکی که۴ میل کفش گود اونم که هم کمپرس ضعیفی داره هم تراکم پایین،بنزین هم ماشالا بلانسبت اشغال
    پس من با چی تقویت کنم که ماشین خوب بشه و بهتر راه بره
    هزینه سر سیلندر ۱۶ سوپاپ هم خو که سز به فلک میکشه
    با سپاس از شما دوست عزیز و مجموعه کاراکال تیونینگ 🙏🏻❤️

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز
      منمتوجه نمیشم چرا این همه خودتون رو اذیت می کنید؟ اگر واقعا دنبال نتیجه گرفتن هستید بگردید لوازم موتور Mi16 نسل اول رو داخل همین بلوک ببندید و با سرسیلندر و منیفولد مخصوص یا زانتیا1800 خودش راحت 140 اسب رو میتونید بگیرید، سایر راههایی که رفتید مثل تراشیدن پیستون از اساس کارغلطی هستش و اون سرسیلندر طاقت این فشار را ندارد. ضمنا تواین حرفه حرف بقیه ملاک نیست و باید ببینید یه موتور چقدر کمپرس میده و چند هزار کیلومتر عمر می کنه؟

      پاسخ
  11. میثم عباسی
    میثم عباسی says:

    درود برشما
    بنده لندکروز سری ۸۰ مدل ۱۹۹۷ اتومات دارم ، چن وقته در سرعت های ۴۰ تا ۶۰ شروع به ناک زدن میکنه به خصوص که موتور گرم میشه بیشتر میشه ، لطفا راهنمایی کنید که برای این مدل لندکروز ریمپ انجام میشه و اگر میشه به کدوم نمایندگی تهران مراجعه کنم ؟
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      لطفا یه تست تراکم بگیرید و چک کنید عدد تراکم در همه سیلندرها یکسان باشه.
      باعرض پوزش مدل های زیر 2004 انجام نمیشه

      پاسخ
  12. آریسان ۲
    آریسان ۲ says:

    سلام من آریسان ۲ دارم ریمپ کردم ولی بعد ریمپ موتورم صدای ناک داره که به هیچ عنوان این صدارو نداشت قبل ریمپ، بازم بردم و یه تغییراتی انجام داد که باز هم درست نشده این مشکل. به نظر شما اگر مپ فابریکه خود ماشین رو بریزم رو ای سی یو بازم مثل قبل ریمپ صدای ناک حذف میشه؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      خب شما که قبل از ریمپ این مشکل رو نداشتید، منطقا با برنامه فابریک نباید ناک بزنید
      مگر اینکه ایراد از جای دیگه ای باشد

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.