حذف ادبلو اسکانیا

حذف ادبلو اسکانیا

شرکت ماموت در ایران وارد کننده کشنده های اسکانیا سری R از سال 86 می باشد. اخیرا شرکت تیتان دیزل هم تعدادی از مدل های سری, P G را وارد کرده که در ادامه به معرفی آنها نیز خواهیم پرداخت.  موضوع این مقاله حذف سیستم ادبلو اسکانیا می باشد. ماده ادبلو برای سیستم    SCRبکار می رود. این سیستم در مدل های مجهز به سیستم آلایندگی یورو4 و یورو5 و یورو6 بکار رفته است.

به دلیل شرایط خاص ایران و عدم تامین ادبلو و وجود گوگرد بالا در سوخت دیزل، خیلی از رانندگان در صدد حذف این سیستم می باشند. شرکت کاراکال تیونینگ قادر است سیستم SCR ، ادبلو و حتی EGR این کشنده ها را به کلی حذف کند.  متاسفانه با بروز اخطار ادبلو ، توسط ایسیو محدودیت ها در توان تولیدی موتور ایجاد می شود که موجب نارضایتی مالکان می گردد.

معرفی سیستم SCR

فناوری کنترل آلایندگی SCR مخفف Selective Catalytic Reduction  می باشد که به معنی کاتالیزور کاهنده موثر می باشد. این سیستم با استفاده از فناوری ماده ادبلو موجب کاهش اکسید نیتروژن ساخته شده است.

معمولا در خودروهای مجهز به سیستم SCR هنگام استارت زدن مقداری بخار سفید از  تولید می شود . این وضعیت معمولا در حالت استارت سرد (موتور سرد) قابل مشاهده است ولی ممکن است در شرایط دیگری نیز رخ دهد. این بخار سفید همان بخار آب بوده و علت تولید آن جذب آب در مبدل کاتالیستی می باشد و مشاهده آن ایرادی به حساب نمی آید. هنگامی که موتور تحت بار می رود این بخار ناپدید می شود.

ادبلو adblue چیست؟

ادبلو یک مکمل مخصوص خودروهای دیزلی است که در باک مخصوص خودش ریخته می شود. جالب است بدانید برخلاف مکمل های سوختی که با بنزین داخل باک مخلوط می شوند، ادبلو به هیچ عنوان با گازوییل ترکیب نمی شود.  چرا که قرار است نقش موثری در کاتالیست خودرو ایفا می کند. البته عملکرد کاتالیست خودروهای دیزلی نیز با بنزینی فرق دارد. این ماده توسط یک نازل قبل از کاتالیست  در دود اگزوز پخش می شود و موجب کاهش اکسیدهای نیتروژن می گردد.

شرکت اسکانیا، مصرف نرمال ادبلو را بین 2 الی 12%  مصرف سوخت در شرایط کاری مختلف بیان کرده است. البته در صورت استفاده از PTO (Power take-off ، عبارتند از عملیات استفاده از نیروی موتور  جهت مصارف خارجی که به وسیله خروجی گیربکس قابل استفاده می باشد، نظیر چرخاندن بونکر یا ژنراتور برای مصارف خارجی) موجب افزایش مصرف ادبلو خواهد گشت.

مخزن ادبلو اسکانیا

مخزن 75 لیتری ادبلو اسکانیا

   

خدمات  شرکت کاراکال تیونینگ

به جهت سهولت استفاده از کشنده های اسکانیا و کاهش هزینه های نگهداری و صرفه جویی در زمان؛ شرکت کارکال تیونینگ قادر است خدمات زیر را به مالکان ارائه دهد:

  • حذف ادبلو
  • حذف SCR
  • حذف کاتالیست NOx
  • حذف EGR
  • افزایش کشش و توان

تمامی خدمات ارائه شده بر برنامه فابریک کامپیوتر انجام می گردد و از برنامه کپی به هیچ وجه استفاده نمی گردد.

 

معرفی مدل های مختلف کشنده های اسکانیا در ایران

اکثر مدل های عرضه شده در ایران از  موتورهای خانواده DC13  (با توانهای مختلف از 410 تا 460 اسب بخار) و گیربکس اتوماتیک 14 سرعته RGSR905 با قابلیت تعویض دستی (اپتی کروز) بهره می برند. وزن تقریبی کشنده ها حدود 7 الی 7.5 تن می باشد. و همگی مجهز به سیستم ترمز ریتارد پنج حالته در کنار سیستم ترمز اگزوز (خفه کن اگزوز) هستند.

 

اسکانیا سری R

  • کشنده 4*2 اسکانیا R 440

از سال 98 در حال عرضه می باشد و  مجهز به موتور 6 سیلندر خطی با کد DC13 به حجم دقیق 12.7  لیتری می باشد که توانی معادل 440 اسب بخار در دور موتور 1900 و 2300 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1000 الی 1200 دور بر دقیقه تولید می کند.

موتور این کشنده با سیستم آلایندگی یورو5 و سیستم کنترل آلایندگی SCR کالیبره شده است.

کامپیوتر مورد استفاده در این کامیون از نوع Continental می باشد.

  • کشنده4*2 R460 استریم لاین

از سال 95 تا 98 عرضه شده و  مجهز به موتور 6 سیلندر خطی با کد DC13 به حجم دقیق 12.7  لیتری می باشد که توانی معادل 460 اسب بخار در دور موتور 1900 و 2300 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1000 الی 1300 دور بر دقیقه تولید می کند.

موتور این کشنده نیز با سیستم آلایندگی یورو5 و سیستم کنترل آلایندگی SCR  (کاتالیست NOX) کالیبره شده است. کامپیوتر مورد استفاده برای یونیت انژکتور در این کامیون از نوع Continental می باشد.

  • کشنده R410
    همانطور که از اسم کشنده پیداست موتور این خودرو نیز از سری DC13 107 بوده و قادر است 410 اسب بخار تولید کند. سایر مشخصات با موارد بالا یکی می باشد.
  • کشنده 4*2 R500

در محدوده سال های 95 تا 98 قابل دسترسی هست و مجهز به موتور هشت سیلندر خورجینی با کد DC16  به حجم موتور 16.3 لیتر با توان ۵۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰۰ نیوتن متر در دورهای ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰ دور در دقیقه می باشد. این کشنده با استاندارد آلایندگی یورو5 و مجهز به سیستم پاشش ادبلو و کاتالیست موثر Nox (SCR) می باشد. کامپیوتر مورد استفاده برای یونیت انژکتور در این کامیون از نوع Motorolla S6 می باشد

 

اسکانیا P380

اسکانیا P380 شاسی بلند

  • کشنده P380 6*2

این کشنده از نوع ده چرخ (دو محور در عقب) تک  دیفرانسیل بوده و با موتور  12.7 لیتری به کد DC13 204 قادر به تولید 380 اسب بخار در 1900 دور بر دقیقه و 1975 نیوتن متر گشتاور در دور موتورهای  1000 الی 13000 می باشد. وزن خالص این کشنده 8.7 تن می باشد.
این کشنده نیز مشابه سایر محصولات اسکانیا دارای سیستم آلایندگی یورو5 می باشد و دارای مخزن ادبلو 80 لیتری است. کامپیوتر مورد استفاده برای یونیت انژکتور در این کامیون از نوع Motorolla می باشد.

 

g440 اسکانیا

اسکانیا G440 اتاق کوتاه

  • کشنده 2*4 G440

مشخصات این کشنده تقریبا مشابه سری R440 می باشد. موتور مورد استفاده از همان خانواده DC13 با کد 205 می باشد که توانی معادل 440 اسب  و 1900 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و دارای استاندارد آلایندگی یورو5 می باشد. کامپیوتر مورد استفاده برای یونیت انژکتور در این کامیون از نوع S6  Continental می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.