دی پی اف 3

شرکت کاراکال تیونینگ یکی از قطب های پیشرو در زمینه توسعه علم ریمپ و  آموزش آن می باشد. در این مقاله به بررسی تکنولوژی دی پی اف (DPF) در موتور خودروهای دیزلی و نکات پیرامون این سیستم خواهیم پرداخت.

شرکت کاراکال تیونینگ از سال 1401 در راستای توسعه خدمات اقدام به فراهم آوردن شرایط حذف کامل سیستم دی پی اف از ایسیو (کامپیوتر) خودروهای دیزلی نموده است.

دی پی اف اف 5

🚩دی پی اف (DPF) چیست؟

یکی از دیگر روش های کاهش آلایندگی موتورهای دیزلی، سیستم دی پی اف می باشد. DPF در واقع مخفف Diesel Particulate Filter Technology می باشد و به معنی تکنولوژی تصفیه ذرات دوده موجود در گاز موتورهای دیزلی می باشد.

بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های اخیر قوانینی را تصویب کرده‌اند تا استفاده از این فناوری را در اکثر خودروهای دیزلی در سراسر جهان اجباری کنند (استفاده از DPF برای وسایل نقلیه جاده‌ای به سال 1985 و برای سایر خودروهای غیر جاده‌ای چندین سال قبل از آن بازمی‌گردد.) البته همچنان این سیستم بصورت فراگیر استفاده نمی شود و در ایران برخی از کشنده ها و کامیونت ها به آن مجهز هستند.

عملکرد سیستم DPF بر اساس جذب ذرات معلق (دوده) است. ذرات معلق حاصل از احتراق ناقص سوخت و هوا در موتور می توانند هوا را آلوده کنند. با این حال، سیستم دی پی اف DPF از این آلودگی جلوگیری می کند. DPF ذرات دوده را جذب و انباشته می کند و در زمان مناسب کامپیوتر وسیله نقلیه ( ECU) ، زمانی که حجم دوده ته نشین شده به مقدار مشخصی می رسد، با افزایش دمای اگزوز، دوده داخل فیلتر را می سوزاند.

دی پی اف فیلتر

🚨دلایل خرابی دی پی اف DPF:

  • خرابی سنسور فشار دی پی اف DPF (سنسور قبل و بعد از فیلتر)
  • عملکرد ضعیف فیلتر
  • بالابودن کار کرد خودرو
  • نشت روغن به محفظه احتراق و روغنی شدن فیلتر
  • انژکتورهای معیوب که موجب پاشش بیش از حد سوخت می شوند (تنظیم نبودن سوزنها)
  • مشکلات دریچه EGR

در چنین شرایطی، ذرات معلق زیادی می توانند انباشته شده و راه خروج گاز خروجی از موتور را مسدود کنند. البته این وضعیت از قبل در کامپیوترECU خودرو ها تعریف شده که مالک وسیله یا راننده آن می تواند بصورت دستی فیلتر دی پی اف  DPF را در بزرگراه ها و جاده های بین شهری (زمانی که موتور با دور موتور بالاتریمشغول حرکت است) خالی کند. این تخلیه بستگی به مدل یا طراحی سیستم مذکور دارد. اگر DPF شما یکبار مصرف نیست (نیاز به تعویض مکرر ندارد)، باید بعد از 30000 کیلومتر (یا حدود شش ماه) تمیز شود، زیرا در غیر این صورت،فیلتر DPF کاملا مسدود خواهد شد. با این حال، فرایند بازسازی باید  بعد از هر 5000 کیلومتر انجام شود، که اغلب به طور خودکار توسط سنسورها پس از بررسی اختلاف فشار انجام می شود.

 

سه روش فرایند بازسازی در سیستم های دی پی اف

1- در نوع اول که به آن غیرفعال نیز می گویند، ایده اصلی این است که خودرو پس از طی مسافت معینی با بار موتور و RMP زیاد و رسیدن فیلتر به دمای خاصی، دوده در فیلتر ایجاد و تخلیه می شود. واضح است که این نوع بازسازی بیشتر برای وسایل نقلیه غیر ترافیکی است.

 

2-نوع دوم احیا به بازسازی فعال معروف است. در این نوع، DPF به دمای مورد نیاز برای تخلیه دوده نمی رسد و در نتیجه اختلاف فشار در DPF ایجاد می شود. در این زمان، ECU دما را افزایش می دهد و با تزریق سوخت اضافی، بازسازی را تسهیل می کند.

 

3-نوع سوم بازسازی به نام بازسازی دستی بر روی سرویس های دوره ای دستگاه در تعمیرگاه ها انجام می شود. این روش بر اساس دستوراتی است که از طریق دستگاه دیاگ به ECU برای افزایش دما و ذوب دوده داده می شود.

 

دی پی اف خطا

🚨علایم خرابی(بازسازی نشدن) دی پی اف DPF

  • کاهش قدرت موتور و افزایش شدید دمای موتور
  • چراغ چک روشن می شود
  • بوی تند در کابین راننده
  • افزایش مصرف سوخت
  • واکنش ضعیف دریچه گاز (گاز خور ماشین ضعیف می شود.
  • خروج دود سیاه از اگزوز

اینها برخی از پیامدهای عدم انجام بازسازی است.

مصرف روغن در داخل موتور (روغن سوزی) و ورود به فیلتر دی پی اف DPF یکی دیگر از عوامل چالش برانگیز است که می تواند تأثیر شدیدی بر عملکرد سیستم داشته باشد. هزینه های بالای خرابی DPF عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود.

تمام مواردی که تاکنون ذکر کردیم بر اهمیت نگهداری صحیح DPF تاکید دارد.

 

🚨 مزایای حذف دی پی اف DPF REMOVAL

در برخی کشورها مانند ایران که وسایل نقلیه قدیمی در حال تردد هستند و استاندرادهای زیست محیطی پایینتری نسبت به قاره اروپا در حال اجر است و از سویی دیگر هزنه نگهداری این سیستمها برای مالکان هزینه آور محسوب می شود، حذف این سیستم می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد.

  1.  قدرت بیشتر و شتاب بهتر وسیله نقلیه
  2.  حذف ارور دی پی اف
  3.  دمای گاز خروجی کاهش می یابد.
  4.  کاهش نسبی مصرف سوخت
  5.  بهبود پاسخ دریچه گاز

همچنین به خاطر داشته باشید که حذف DPF نیز یک تصمیم بسیار اقتصادی خواهد بود که هزینه های اضافی خرابی DPF را برای همیشه برطرف می کند.

3/5 - (2 امتیاز)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.