tuning1

کدام ایسیو برای ریمپ بهتر است؟

از نظر برخی از دوستان و مشتریان محترم ایسیو بوش بهتر از بقیه ایسیوها می باشد اما این گونه نیست.

تمام ایسیوها قابلیت ریمپ را داشته و از نظر کاراکال ریمپ ایسیو ها با یکدیدگر از نظر خروجی اسب بخار تفاوتی ندارند و می توان هر ایسیویی را به دلخواه مشتری و طبق اصول ریمپ کرد.

اما در این مقاله می خواهیم به موضوعی مهمتر بپردازیم یعنی مقایسه ایسیوهای ارائه شده بر روی خودروها، در این مقاله برای فهم راحتتر چند نوع موتور و ایسیو را با هم مقایسه می کنیم:

بخش اول: بررسی تنوع ایسیو در خودروهای 206 با موتور TU3 در جهت ریمپ بهتر

مدل های فرانسوی:
– تیپ 1: ایسیو ساژم اس2000-35 (این ایسیو مالتی پلکس نیست.)
– تیپ2و3: ایسیو ساژم اس2000-3E,3F (از سال 81 تا  86 )
– تیپ2و3 /اس دی [V20 , V19]: ایسیو ولئو جی34 (از 86 تا 91)
مدل های ایرانیزه:
*  ایسیو زیمنس از سال 93 تا 99
*  ایسیو غرب استیل از سال 96 تا کنون…
*  ایسیو EZU از سال 99 تا کنون…

اولا هدف از مثال قرار دادن پژو 206 TU3، بیان خودرویی بود که معمولا برای تقویت موتور مناسب نبوده و نهایتا تا ریمپ استیج 1 (هدرز ، مکش) مناسب است و اصولا کسی این موتور را برای افزایش حجم یا توربو کردن استفاده نمی کند.(چند نمونه از این موتور در ایران توربو شده اما نسبت به نمونه هایی که دارای موتور Tu5 هستند و توربو شده اند ناچیز می باشد.)

همانطور که گفتیم نهایت استفاده از ریمپ برای این موتور ، استیج شهری (بدون لوازم تقویتی) و استیج 1 (لوازم افتر مارکت هدرز ، مکش ، شمع) می باشد. همانطور که می دانید در نمونه های فرانسوی، ایسیو ساژم به خودی خود خوب حرکت می کند، اما نسبت نمونه ولئو جی 34 خیلی بهتر راه می رود (نمونه های استاندارد)، مهمترین علت این ماجرا الزام کردن ایسیو جی34 به استانداردهای آلایندگی می باشد. پس مشخص است که ایسیویی که به دریچه گاز برقی مجهز نیست(Sagem S2000) خیلی بهتر از ایسیویی که به دریچه گاز برقی مجهز است (Valeo J34) عمل می کند.

اما الان اگر بخواهیم از علم ریمپ مقایسه کنیم، مالک یک خودروی 206 با ایسیو جی34 ، بعد از ریمپ که تاخیر پدال گاز آن بشدت کاهش یافته و شتاب آن افزایش یافته، تغییر محسوس تری را نسبت یک 206 با ایسیو ساژم S2000 بعد از ریمپ را احساس می کند. (فرض بر این بود که هر دو خودرو در سلامت کامل موتوری و سنسوری به سر می برند.)

پس جواب به این سوال که کدام ایسیو برای ریمپ بهتر است؟ باید گفت فرقی نمی کند و به محدود شدن موتور در برنامه ایسیو مورد نظر ارتباط دارد. ظبیعتا ایسیویی که بیشتر محدود شده باشد، خودرو ضعیفتر راه رفته و بعد از ریمپ افزایش توان بیشتر در آن احساس می شود.

بخش دوم: بررسی تنوع ایسیو در خودروهای 206,207 با موتور Tu5 در جهت ریمپ بهتر

مدل های فرانسوی:
– تیپ 4,5,6: (از 81 تا 85) : ایسیو بوش ME744
– تیپ5,6 , 207 / اس دی V1 , V8: (از 85 تا 91): ایسیو بوش ME745
– تیپ دوگانه اس دی V2 , V10 : (از 89 تا 91) ایسیو ولئو J35
مدل های ایرانیزه:
*  ایسیو زیمنس از سال 91 تا 98
* ایسیو بوش ME17  از سال 95 تا 98
* ایسیو Easy U 2.5 از 95 تا 98
* ایسیو SSAT از 95 تا 1400
* ایسیو کزنس از 1400 تا کنون
*  ایسیو غرب استیل از سال 95 تا کنون…
*  ایسیو EZU از سال 99 تا کنون…

با توجه به اینکه موتور Tu5 بدون غلو پر طرفدار ترین موتور در داخل کشور چه برای استفاده روز مره و چه برای تقویت موتور به حساب می آید، برای جلو گیری از تکرار کلمات فقط به این جمله بسنده می کنیم که همان نکاتی که در مورد ایسیو های 206 Tu3 گفتیم در مورد ریمپ استیج عادی یا شهری هم صادق است. فقط نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد، کاهش کیفیت موتور Tu5 تولیدی در سال های اخیر است.

یعنی اگر شما یک ایسیو 744 که نماد جذابترین ایسیو برای موتور Tu5 هست را برای یک موتور 1400 ساخت داخل نصب کنید، به وضوح توان کمتری عاید شما خواهد شد چون کیفیت مواد و لوازم به کار رفته بسیار پایینتر سابق است.

نظر به اینکه سیستم برق داخلی (شبکه مالتی پلکس) در خودروهای ایرانیزه با نمونه های فرانسوی کاملا متفاوت است، به همین علت امکان جا به جایی ایسیو به این راحتی امکان پذیر نمی باشد.

حال اگر بخواهیم از بین ایسیوهای نامبرده، گزینه ای را برای موتورهای تقویت شده انتخاب کنیم، بلااستثنا ایسیو زیمنس از بین همه آنها برای خودروهای لوازمی بهتر خواهد بود.

4.3/5 - (52 امتیاز)
5 پاسخ
  1. حمیدرضا عبدی
    حمیدرضا عبدی says:

    چند درصد دناها را با ایسیو me17 تحویل می دهند؟ واینکه امکان تعویض ایسیوش با یک ایسیو بهتر هست؟

    پاسخ
  2. عبداله
    عبداله says:

    احتراما
    می خواستم بدونم که یک سری آپشن ها هست که وقتی میریم پیش برقکار با کامپیوتر وصل میشن فعال میکنند.مثلا دزدگیر، نور روشن هنگام نوربالا ، یا مثلا قفل اتومات حین حرکت و ….
    میخواستم بدونم این موارد به نوع ایسیو مربوط میشه؟
    مثلا من ایسیو AECS روی پارس XUP دریچه گاز برقی دارم.
    این آپشن ها که گفتم دارد؟ یا به نوع ایسیو برمیگرده؟
    این مولتی پلکس قطعه جدای از ایسیو هست یا نوع ایسیویی هست که مولتی پلکس جزئی از آن هست؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      قفل اتومات حین حرکت رو خودتون با نگه داشتن کلید می تونید فعال می کنید. سایر موارد هم اگر در پیکره بندی ماشین شما وجودداشته قابل فعال شدنه اما معمولا خود سخت افزار آپشن وجود نداره.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.