car engine damage from overheating

ریمپ متفرقه

متاسفانه این روزها برخی از افراد سود جو و شرکت های متفرقه که اغلب تنظیم موتورکاران سطح شهر هستند اقدام به ریمپ خودرو می کنند. این افراد صرفا برای چنگ انداختن به بازار پر تب و تاب ریمپ و بدست آوردن اندکی سود خسارات زیادی را به مشتری تحمیل می کنند.این افراد که هیچ سوادی از موتور خودرو و تحصیلات اکادمیک خودرو ندارند ، صرفا با دیدن برخی از ویدیو های آموزشی یا برنامه های کپی شده اقدام به ریمپ ای سی یو می کنند.

چگونه این افراد وقتی حتی اصطلاحات اولیه مانند EGT و AFR را نشنیده اند یا حتی وسیله ای مانند داینامومتر و WIDE BAND را ندیده اند می توانند ریمپ کنند؟

حتی برخی از شرکت ها نرم افزار ریمپ ایرانی را به بازار ارائه کرده اند .تنظیم موتور کارها با این نرم افزار کار میکنند ، نکته جالب این است که این نرم افزار ها جداول ای سی یو را برای ریمپ اشتباه انتخاب می کنند یا ابعاد جداول اشتباه است…گاها دیده شده برخی شرکت ها جداول ریمپ را که نیاز به تخصص دارد نتوانسته اند در برنامه پیدا کنند، چراکه بعضی از ECU ها ممکن است که دارای 8 یا 10 جدول جرقه باشند. وقتی که 2 عدد از این جدول ها فراموش شود باعث این می شود که گاهی اوقات و در برخی از نقاط خودرو شما خوب می شود و در برخی نقاط ضعیف.

برخی افراد نیز برنامه هارا کپی بر روی ایسیو میریزند. یکی دیگر از مشکلات دامپ های کپی شده کاهش شدید عمر موتور یا در بعضی مواقع صدمات جدی مانند آسیب شکستن پیستون و یاتاقان زدن می شود. چرا که ممکن است تیونر بر اساس بنزین با اکتان بالا ( بنزین سوپر ) برنامه را جهت کسب بیشترین توان تنظیم کرده باشد. و وقتی این برنامه بر روی خودرو شما با بنزین معمولی ریخته می شود، منجر به ناک و صدمات جدی گردد.

کارخطرناک دیگر که هیچ تاثیری در توان موتور هم ندارد افزایش کاتاف موتور است. افزایش کاتاف نیز یکی از کارهایست که افراد اماتور در همه موتورها انجام می دهند، این افزایش دور موتور به هیچ عنوان موجب افزایش قدرت نمی شود که هیچ…منجر به کاهش عمر شدید موتور نیز می شود و گاها موجب رد کردن تسمه تایم یا شاتون زدن می شود. 

افزایش کاتاف باید متناسب با لوازم تقویت موتور انجام شود و به هیچ عنوان در موتور استاندارد پیشنهاد نمی شود.

نکته مهم :
افراد آماتور و غیر متخصص معتقدند که باید تمامی پارامتر های ای سی یو در ریمپ افزایش یابد و بر این باورند که هر چه بیشتر بهتر! در صورتی که ریمپ کردن بسته به هر ای سی یو و موتور دارای مقادیر متفاوتی هست. جالب است که بدانید در برخی از موتور ها در هنگام ریمپ ایسیو با کاهش مقادیر و پارامترها قدرت موتور شما افزایش می یابد.

اگر تیونر تسلط و اشراف کامل به موتور و گیربکس داشته باشند می تواند با ریمپ ایسیو به راحتی ایرادات را رفع نماید، به طور مثال در خودرو لیفان X60 بیشترین ایراد مربوط به پدال گاز و تاخیر اولیه حرکت می شود که همین مهم باعث خرابی زیاد دیسک و صفحه می شود. چرا که راننده مجبور به پرگاز حرکت کردن است.این ایراد را به راحتی می توان با ریمپ ای سی یو جداول مربوط به پدال گاز در حرکت اولیه رفع نمود تا لذت سواری برای مشتری بوجود آید.

یا در مثالی دیگر در خودرو جنسیس کوپه خودرو در هنگام معکوس کشیدن بین دنده 2 و 3 گیربکس دچار گیجی شده و با دنده سبکتر ( دنده مرده ) حرکت می کند که همین امر در خودرو اسپرتی مانند جنسیس کوپه ایراد بزرگی محسوب می گردد.شرکت کاراکال با علم کامل به ریمپ ایسیو و افراد متخصص در این زمینه می توانند این ایراد را به راحتی مرتفع نماید.کسانی می توانند موتور خودرو شما را ریمپ کنند که تسلط کافی به نقاط کاری موتور داشته و با ادواتی مانند ناک دیتکتور ، EGTS ، WIDE BAND ، DYNO کار کرده باشند و عملیات ریمپ را با اعداد واقعی براساس هر موتور انجام دهند.

4.6/5 - (5 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.