بورس کالا

مراحل لازم برای خرید خودرو از بورس کالا

در این مقاله برای شما مراحل لازم برای ثبت نام و شرکت در مزایده بورس کالا را شرح خواهیم داد. در حقیقت خودروسازی ها به امید کسب سود بیشتر و دور زدن بازار دلالی خودرو از این طرح استقبال کردند و کم کم این روش جایگزین روش قرعه کشی شد. البته هجوم مردم در ماه های آخر سال 1401 و دادن قیمتهای عجیب موجب شد این بازار به تنهایی موجب افزایش قیمت خودروهای بازار شود. اما دولت قول داد با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا قیمت خودروها کنترل شود و روند کاهشی پیدا کند.

1.اهراز هویت در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان)

در صورتیکه این کد را ندارید در این آدرس ثبت نام کنید: sejam.ir ؛ داشتن کد سجام برای ثبت نام در بورس کالا لازم است. توجه داشته باشید که کد بورس کالا با کد بورسی متفاوت است.

2. انتخاب یک کارگزاری واسطه

طبق قوانین بورس کالا شما باید از یک کارگزار استفاده کنید تا سفارشات تان را ثبت نماید. از این رو، ثبت نام در یک کارگزاری برای خرید ماشین در بورس کالا لازم است. دقت کنید همه کارگزاریها مجوز معامله در بورس کالا را ندارند، حتما کارگزاری را انتخاب کنید که امکان معامله در بورس کالا را داشته باشد.

3. باز کردن یک حساب وکالتی

حساب وکالتی حسابی است که به کارگزاری این امکان را می‌دهد تا پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت کرده و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود. به عبارتی دیگر حسابی است که مشتری باید پیش پرداخت خرید خودرو را به آن حساب واریز کند و کارگزاری نیز دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد. شما در این حساب میزان قیمت پایه خودروی مورد نظرتان را شارژ می کنید.

4. واریز قیمت پایه به حساب بورس

، برای خرید ماشین در بورس کالا هم قبل از ثبت سفارش، باید مبلغی را واریز نمایید که که طبق قوانین برای خرید خودرو، باید ۳۰ درصد قیمت پایه خودرو که قبلا توسط فروشنده مشخص شده به عنوان وجه اولیه در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد این مبلغ تا زمان انجام فرآیند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود.
برای مثال اگر قیمت خودرویی 200 ملیون تومان است، باید 60 ملیون تومان در حساب وکالتی شارژ کنید و سپس اقدام به سفارش گذاری کنید.

5. ثبت سفارش خرید از طریق سامانه کارگزاری

بعد از این که همه مراحل بالا را با موفقیت انجام داده و مبلغ پایه را هم واریز کردید، نوبت به ثبت سفارش می رسد. برای سایر کالاهای فیزیکی مثل خودرو، این فرایند توسط معامله‌گران آن کارگزاری انجام خواهد شد. به این ترتیب که شما با مطرح کردن قیمتی پیشنهادی خود به معامله‌گر، وی اقدام به ثبت سفارش برای شما می‌کند و در تمام طول مدت حراج، می‌توانید قیمت‌ها را فقط از طریق وی اصلاح کنید.

پس از نهایی شدن ثبت سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرآیند حراج صورت می‌گیرد، خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرایند حراج شرکت و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد در رقابت شرکت خواهند کرد و همچنین مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخت خواهد شد بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده اند.

نحوه خرید در بورس کالا رقابتی است، و طبیعتا بیشترین قیمتها برنده خواهند شد. اما اگر تعداد متقاضیان از تعداد عرضه کمتر باشد، خودرو به همان قیمت پایه فروخته خواهد شد. (این اتفاق برای هر دو باری که خودروی شاهین عرضه شده است رخ داده.)

در صورتیکه شرکت کننده از خرید خودرو منصرف شود، به میزان 5درصد از قیمت نهایی خودرو بابت فسخ قرارداد کم خواهد شد.

برای دیدن قیمت لحظه های خودروها در زمان بازشدن ثبت سفارش می توانید از این لینک اقدام کنید: https://tts.ime.co.ir

6.تعیین نمایندگی برای دریافت خودرو

آخرین مرحله خرید خودرو در بورس کالا مربوط به تعیین نمایندگی است. پس از این که سفارش را ثبت می کنید، باید نمایندگی مورد نظر خود را هم از میان نمایندگی های پیشنهادی انتخاب نمایید. تعیین نمایندگی در این قسمت به این منظور انجام می گیرد که در صورت موفق بودن خرید، خودرو شما به این نمایندگی منتقل شده و جهت تحویل به آن جا مراجعه نمایید.

7. توجه به قیمت نهایی در بورس کالا

توجه داشته باشید قیمت برندگان بورس کالا نهایی نمی باشد و برای به دست آوردن قیمت نهایی باید پارامترهای زیر در نظر گرفته شود و به قیمت نهایی اضافه گردد:

  • 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده
  • 3 درصد عوارض شهرداری
  • 3 درصد مالیات و عوارض شماره گذاری
  • 1 درصد مالیات نقل و انتقال ماده 30 قانون اساسی
  • هزینه هوشمندسازی ، صدور و ارسال کارت خودرو و کارت سوخت، خدمات پست، هزینه تولید پلاک و شماره گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث نیز با خریدار خواهد بود.

پس به قیمت نهایی این هزینه ها را اضافه کنید و بعد با در نظر گرفتن قیمت بازار آن خودرو، نسبت به اعلام قیمت و شرکت در بورس کالا اقدام کنید تا متضرر نشوید.

8. محدودیت های بورس کالا

برای پیشگیری از دلالی در فروش خودرو در بورس کالا محدودیت هایی وضع شده به شرح زیر:

  • هر کد ملی (افراد حقیقی)، امکان خریداری یک دستگاه را دارد.
  • افراد حقوقی، مجاز به ثبت سفارش نیستند.
  • اسناد و مدارک خودرو، فقط بنام خریدار صادر می‌گردد.
  • افرادی که در عرضه‌های قبلی، موفق به خرید خودرو از بورس شده‌اند، مجاز به ثبت نام  مجدد همان خودرو نیستند.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.