چند نوع ریمپ وجود دارد؟

در این مقاله برای شما تفاوت ریمپ و چیپ تیونینگ خودرو را توضیح می دهیم و سپس به توضیح انواع ریمپ برای شما خواهیم پرداخت.

فرق چیپ تیونینگ و ریمپ ایسیو

همانطور که می دانید ریمپ در ایران ابتدا با ایسیو Me744 پژو 206 آغاز شد. در آن سال ها افراد نمی توانستند برنامه ایسیو را بخوانند چرا که پروگرمری برای این کار وجود نداشت. بنابراین تیونرهای محترم در آن سال ها اقدام به تعویض IC آی سی در ایسیو می کردند و آن جا بود که چیپ تیونینگ شکل گرفت که به معنای استفاده از تراشه (IC) می بوده است.

البته همچنان برای خودروهایی با ایسیو های قدیمی مانند پارس ELX و زانتیا 1800 (ایسیو بوش MP7.3) و زانتیا 2000 (ایسیو بوش MP5.2) تنها راه ریمپ، استفاده از روش چیپ تیونینگ می باشد.

اما در سایر ایسیوهای موجود در ایران نیازی به باز کردن قاب ایسیو نمی باشد (مگر در موارد خاص). امروزه که می توان به کمک پروگرمر های خاص و حرفه ای ایسیوها را خواند، دیگر از روش تعویض آی سی استفاده نمی شود و فقط برنامه ایسیو تغییر می کند که به این کار ریمپ ( Remap) می گویند. این اصطلاح یک اصطلاح بین المللی می باشد. بنابراین ریمپ یک پروسه نرم افزاری بوده که در آن فقط برنامه ایسیو تغییر می کند.

چند نوع ریمپ

فلش AM29F010B که در ایسیو بوش MP5.2 جهت ریمپ تعویض می گردد.

چند نوع ریمپ را برای یک خودرو می توان استفاده کرد؟

در سطح جهانی تقریبا سه نوع ریمپ معرفی شده است:

  • ریمپ استاندارد (شهری)
  • ریمپ استیج 1 ( بدون تغییر موتور یا اصطلاحا باز شدن موتور)
  • ریمپ استیج 2 (به همراه باز شدن موتور و تغییر قطعات اساسی آن نظیر میل لنگ، شاتون و پیستون و…)

نوع ریمپ ایسیو

کدام نوع ریمپ برای افراد مناسب است؟

  • ریمپ استاندارد

دقیقا نوع ریمپ به شخص مصرف کننده ربط دارد. اگر مالک خودرو، صرفا استفاده شهری و معمولی از خودرو داشته باشد، معمولا المان های اصلی برنامه (جداول سوخت) دست نمی خورد. برای مثال برای یک خودروی پارس Tu5 ، در پکیج ریمپ استاندارد، حساسیت دریچه گاز ، آوانس دریچه گاز (به میزان نهایتا 3 درجه) و دمای آب مورد اصلاح قرار می گیرد و مقدار کات آف نیز در حد 300 الی 500 دور افزایش می یابد. در این استیج معمولا موتور کاملا استاندارد است و کاتالیزور هم روی خودرو قرار دارد.

  • ریمپ استیج 1

اما اگر مالک خودرو قصد تقویت در حد استیج1 هم داشته باشد، نحوه اصلاح برنامه تغییر خواهد کرد، برای مثال پس از نصب هدرز و میل افتر مارکت ، اصلاح جداول سوخت و جرقه با استفاده از وایدبند الزامی است. در این استیج این قطعات قابل نصب است:
1) هدرز
2) کیت مکش
3) شمع  و وایر تقویتی
4) میل افتر مارکت

  •   ریمپ استیج 2

در مورد ریمپ استیج2 که همراه با تغییرات اساسی در Engine Bay می باشد، مالک بسته به میزان بودجه هر تغییری که دلش بخواهد می تواند انجام بدهد، از تغییر پیستونها (ساده ترین و کم هزینه ترین روش افزاش توان در استیج2) تا افزایش حجم موتور و پورت و پولیش سرسیلندر و حتی نصب توربوشارژ!  معمولا تنظیم این مدل موتورها فقط روی دستگاه داینو امکان پذیر بوده است.
قطعات قابل نصب در این استیج:
1) کیت استروک (شامل میل لنگ، شاتون و پیستون اور سایز)
2) میل سوپاپ افترمارکت با لیفت بالاتر (معمولا دور آرام باید تغییر کند)
3) پورت و پولیش سرسیلندر یا استفاده از سوپاپ اورسایز
4) استفاده از کویل آن پلاگ (مدادی) یا کویل MSD

معمولا موتورهای استیج 2 برای مسابقات درگ و شتاب حمع می شوند و به همین دلیل در دور موتورهای بالاتری ستاپ می شوند و کات آف این موتورها گاها تا 8000 دور بر دقیقه تنظیم می گردد. به دلیل استفاده از میل لیفت بالا این قبیل خودروها خیلی استفاده شهری ندارند.

 

4.7/5 - (18 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.