20230427 150955

“بروزرسانی مقاله در فروردین 1402 با ریمپ فوتون تونلند نیوفیس بنزینی و دیزلی برای اولین بار در ایران”

در این مقاله به تشریح ایرادات نرم افزاری ایسیو پیکاپ فوتون می پردازیم که فقط با ریمپ فوتون ایسیو قابل برطرف کردن می باشند.

معرفی

خودروی فوتون تونلند از سال 91 توسط ایرانخودرو دیزل ثبت نام شد. اما به دلیل حواشیح ارزی سال 91 تحویل آن با قیمت دوبرابر آنچه در ابتدا اعلام شده بود، در سال 93 اتفاق افتاد. این خودرو در ابتدا با دو موتور 2.4 بنزینی و 2.8 دیزلی ثبت نام می شد. در این مقاله به بررسی ریمپ فوتون نسخه بنزینی 2.4 لیتری که با تیراژ بیشتری عرضه شد خواهیم پرداخت.

ایرانخودرو برنامه عرضه مدل بنزینی با موتور 2 لیتری توربوشارژ را در سال 1400 داشت که نهایتا مدل نیوفیس در مدل بنزینی با این موتور عرضه شد.

نکات مثبت:

  • گیربکس با قابلیت کمک دنده و دارای سه حالت 4L , 4H , 2H
  • استایل مناسب نسبت به رقبای هم وطن چینی! (در زمان عرضه این خودرو کاپرا و ریچ رقبای اصلی اش محسوب می شدند.)
  • فضای مناسب قسمت بارگیری و ارتفاع بالاتر برای توانایی های افرود
  • چهره جدید و بروز شده (مدل نیوفیس)
  • گشتاور فوق العاده بالا موتور دیزلی

نکات منفی:

  • موتور بسیار ضعیف نسبت به  وزن 1850 کیلوگرمی (این مشکل با ریمپ فوتون تاحدی برطرف می گردد و در مدل نیوفیس بنزینی موتور پرقدرتی روی آن نصب شده است.)
  • کمبود مراکز خدمات پس از فروش
  • بازار دست دوم ضعیف به دلیل عرضه کم و شناخته نشدن در بازار
  • فضای سرنشینان عقب ضعیف علی رغم اتاق جادار
  • اصرار بیجا به پاس شدن استاندارد آلایندگی یورو۵ (که در ادامه اثرات منفی آن را شرح خواهیم داد و دلیل اصلاح آن را با ریمپ فوتون شرح خواهیم داد.)
  • تاخیر دریچه گاز و لگ توربو (مدل دیزلی)
ریمپ فوتون تونلند

ریمپ فوتون تونلند بنزینی مجهز به تجهیزات آفرود  در مجموعه کاراکال

دلایل ریمپ فوتون تونلند بنزینی

ضعف توان پیشرانه

ضعف این خودرو موتور آن بوده و شرکت کاراکال سعی کرده توان پایین پیشرانه را با ریمپ اصلاح کند. علی رغم ادعای سازنده به استفاده از از موتور شرکت میتسوبیشی ، اما در واقع این موتور توانی پایینتر از نمونه اصلی ژاپنی را ارائه داده و حتی کد موتور هم با پسوند S4N تفکیک شده. که نشاندهنده نسخه چینی این موتور می باشد که فاقد سیستم زمانبندی MIVEC است. پس از ریمپ این خودرو تا ۶ اسب بخار توان را در دور موتور ۶۰۰۰ شاهد خواهید بود.

ناک سرگاز

به جهت پاس شدن استانداردهای آلایندگی یورو۵، میزان پاشش سوخت در شروع حرکت در دورهای پایین محدود شده و به دلیل عدم تامین سوخت مناسب شاهد صدای ناک هستیم. (به غلط به شق شق سوپاپ مشهور است.) این صدا در واقعیت ناشی از لغزش پیستون بوده و در دراز مدت منجر به کاهش عمر موتور می گردد. استفاده از بنزین مرغوب یا مکمل از راه حل موقت این نقص به حساب می آید.

کشش ضعیف در دور پایین موتور

یکی از محدودیت های ایسیوهای جدید برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، محدود کردن توان و کشش موتور در زیر دور موتور ۳۰۰۰ می باشد. در پروسه ریمپ این محدودیت حذف شده و شاهد خواهید بود که کشش خودرو دو چندان خواهد شد. توجه داشته باشید که این روند موجب افزایش مصرف سوخت تا یک لیتر ولی موجب رسیدن موتور به گشتاورهای خیلی بالاتر در دور موتور پایینتر خواهد بود. همانطور که می دانید یک وانت آفرود بیشتر به گشتاور احتیاج دارد تا اسب بخار در دورهای نهایی.

رفع خطای فرسودگی کاتالیزور

در صورتیکه مالک اقدام به نصب هدرز یا سیستم کامل اگزوز برای خودروی خود کرده باشد. به غلت حذف کاتالیست شاهد خطای P0420 یا فرسودگی کاتالیست خواهد بود.  در فرایند ریمپ این خطا حذف می گردد. و چراغ چک دیگر روشن نخواهد شد.

دلایل و مزایای ریمپ پیکاپ فوتون تونلند دیزلی

  • رفع تاخیر پدال گاز
  • کاهش لگ توربو در ابتدای دور گیری موتور
  • رفع خطای EGR (محدود شدن دور موتور تا 3000 دور)
  • افزایش شتاب 
  • رفع محدودیت سرعت
  • رفع خطای DPF 
فوتون نیوفیس تونلند

فوتون تونلند نیوفیس (دیزلی با موتور 2800 کامینز)در یک نگاه، این خودرو با موتور 2لیتر توربوشارژ تزریق مستقیم (gdi) نیز عرضه شده است که بزودی توضیحات آن به این مقاله اضافه خواهد شد.

 

 

ایسیو پیکاپ فوتون تونلند قدیم و نیوفیس

همانطور که بالاتر ذکر شد. موتور این خودرو از نوع ۴g69S4N می باشد که مشابه آن روی آسنا هم استفاده شده است. اما ایسیو مورد استفاده در این خودرو از نوع دلفی با کد MT22.1.1 می باشد. کامپیوتر این خودرو دارای قفل نرم افزاری می باشد. شرکت کاراکال تیونینگ برای اولین بار موفق به شکستن این قفل و ریمپ آن شده است.

در نسخه دیزلی (موتور 2800 کامینز) این خودرو از ایسیو کانتیننتال CM2220 استفاده شده است. در نسخه بنزینی نیوفیس از موتور 4G20t15 استفاده شده که از سیستم پاشش سوخت GDi بهره می برد و با ایسیو MED17 ساپورت می شود.

 

ریمپ فوتون تانلند و سوالات متداول مشتریان

1.هزینه ریمپ فوتون تونلند چقدر است؟

هزینه ریمپ فوتون تونلند در  این لینک اعلام شده است.
توجه داشته باشید ابتدا مالک خودرو را تست نموده و اگر از نتیجه نهایی ریمپ فوتون رضایت داشت هزینه را می پردازد.
ریمپ فوتون تانلند بنزینی در مجموعه کاراکال تیونینگ دارای سی ماه ضمانت نرم افزار است.

2. آیا ریمپ فوتون تونلند بر گارانتی خودرو اثر می گذارد؟

خیر. فرایند ریمپ ایسیو بدون باز شدن ایسیو صورت می گیرد. بنابراین هیچ علامت بیرونی ندارد که بتواند بر گارانتی خودرو اثر گذار باشد. فراموش نکنید نمایندگی از بهانه ریمپ برای فرار از مسئولیت خود استفاده می کند.

3.آیا ریمپ فوتون تونلند موجب کاهش عمر موتور می گردد؟

خیر.
چرا؟ چون ریمپ در مراکز با سابقه کار بالا نظیر کاراکال تیونینگ موجب رانندگی با استهلاک پایینتر می گردد. برای مثال با رفع تاخیر پدال گاز مالک با وارد آوردن فشار کمتر بر خودرو به سرعت یا کشش مورد نظر خود می رسد.
طبیعتا ریمپ در مراکز متفرقه می تواند موجب خرابی موتور شود.

4. آیا روشی برای افزایش توان خودروی فوتون وجود دارد؟

متاسفانه در بازار ایران، تجهیزات تخصصی برای این موتور وجود ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود از لوازم افتر مارکت یونیورسال نظیر کیت مکش و هدرز دست ساز استفاده نمود. حذف کاتالیزور نیز کمک شایانی به افزایش گشتاور در دور پایین موتور می کند.

4.5/5 - (11 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.