haima S7

(بروزرسانی مقاله برای مدل جدید هایما اس 7 پلاس)

⭐ در این مقاله به نقد و بررسی ریمپ هایما اس7 (Haima S7) می پردازیم. ارائه راهکارهای افزایش شتاب و کشش مضاعف در مدل توربو. افزایش سرعت عمل و واکنش گیربکس اتوماتیک. لگ توربو، صدای ناک و ضعف کشش و توان در شروع حرکت. با کاراکال تیونینگ همراه باشید.

 

🏁 معرفی خودروی +S7 و Haima S7

هایما S7 در سال 94 با موتور 2000  تنفس طبیعی، توسط ایران خودرو جایگزین ویتارا در سایت مونتاژ خراسان شد. مهمترین ایراد این خودرو تنبلی و قدرت پایین موتور نسبت به وزن آن است. صفر تا صد هایما با ارفاق 17 ثانیه بود! ایران خودرو برای رفع این ضعف در سال 96 اقدام به عرضه هایما با موتور 1800 توربو با کدHM484Q-T با توانی معادل 170 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر نمود. 

در سال 99 ایرانخودرو اقدام به عرضه مدل پلاس این خودرو نمود. اگر بخواهیم تفاوت مدل +S7 را با مدل قبلی بیان کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طرح جدید آینه بغل ها
  • اضافه شدن گل پخش کن!
  • نمایشگر داخلی جدید 8 اینچی 
  • طرح جدید پنل تهویه مطبوع به نوع لمسی
  • اضافه شدن فندک برای سرنشینان عقب
  • طرح جدید رینگها با رنگ خاکستری
  • طرح جدید فرمان به همراه تریم مشکی پیانویی
ریمپ هایما اس 7 پلاس

هایما اس7 پلاس در یک نگاه

توجه: برخی از تولیدات 1400 و 1401 این خودرو شامل فراخوان تعویض شلنگ خنک کن گیربکس می باشند لطفا مالکین برای پیشگیری از حادثه این موضوع را از نمایندگی ها پیگیری کنند.

✔️ نکات مثبت هایما اس 7 و اس7پلاس:

  • گیربکس AT شش سرعته کره ای (شرکت هیوندا پاور تک)
  • پلت فرم متعلق به مزدا
  • دوربین 360 درجه دنده عقب،
  • فرمان برقی و سانروف
  • کروز کنترل فابریک
  • سیستمهای الکترونیکی   TCS و HAS و ESP
  • صندلی راننده برقی، 
  • تهویه مطبوع اتوماتیک 

❗️ نکات منفی هایما اس 7 و اس7پلاس:

  • حساسیت موتور به بنزین بی کیفیت،
  • ناک زدن و مصرف بالای سوخت بالا
  • عدم تامین به موقع قطعات مورد نیاز توسط نمایندگی ها به ویژه در شهرستانها
  • طراحی ظاهری و داخلی کمی قدیمی نیبت به رقبایی مثل فیدلیتی و دیگنیتی
  • تاخیر در شروع حرکت
  • تاخیر گیربکس در کشیدن معکوس

⚙️ ⚡ مزایای ریمپ هایما اس 7 چیست؟

 

🚩 رفع ضعف کشش و توان در شروع حرکت (مدل 2000)

یکی از ایرادات بارز مدل 2000 شروع حرکت کند و سنگین آن می باشد. در برنامه ایسیوی این خودرو جدولی به نام Maximum torque during shift gear وجود دارد. به این معنا که می توان حداکثر گشتاور را در هر دنده تعیین نمود. با استفاده از این جدول می توان گشتاور اولیه را  در ابتدای حرکت افزایش داده و خودرو در سراشیبی بهتر حرکت کند.همچنین کشش خودرو در سرعتهای بالا هم بهبود می یابد.

🚩 رفع صدای ناک (چق چق سوپاپ) 

این صدا به غلط توسط مکانیکها به اسم صدای شق شق سوپاپ مشهور می باشد. در حالی که منشا این صدا از احتراق پیش رس می باشد که موجب لغزیدن پیستون و برخورد آن با جداره سیلندر می شود. وجود این صدا در موتورهای با کارکرد بالا امری عادی محسوب می شود اما این صدا در خودروهای چینی بخصوص هایما نشان از عدم کالیبراسیون صحیح این موتور با بنزین بی کیفیت داخل کشور می باشد.  این نقص، در هر دو مدل معمولی و توربو، با ریمپ کاملا برطرف شده و موجب افزایش طول عمر موتور می گردد.

🚩 رفع مشکل لگ توربو

در موتورهای توربو شارژ، مدت زمانی طول می کشد تا توربو به حداکثر دور راندمان برسد. زمانی که برای رسیدن به حالت Spool صرف می شود ، در حین شتابگیری به صورت یک مکث لحظه ای خود را نشان می دهد که به لگ توربو مشهور است. لگ توربو در دور پایین به صورت تاخیر خود را نشان می دهد. در برنامه ریمپ شرکت کاراکال با اصلاح جدول بوست توربو این تاخیر به حداقل رسیده زیرا توربو را زودتر وارد می کنند تا در زمان کمتری به ماکزیمم دور برسد. 

🚩 افزایش سرعت عمل و واکنش گیربکس اتوماتیک

گیربکس خودروی هایما در مدل 2000 از نوع پنج دنده و در مدل توربو از نوع 6 دنده اتوماتیک می باشد. گیربکس این خودرو ساخت شرکت مشهور هیوندا پاورتک می باشد. اما برنامه ریزی آن به صورت اکونومی صورت پذیرفته که منجر می شود که در معکوس کشیدن تاخیر داشته باشد و رفتار کندی از خود بروز دهد. در برنامه ریمپ کاراکال، آپدیت گیربکس نیز انجام شده و شاهد عملکرد فرز و سریع خواهید بود.

🚩 افزایش شتاب و کشش مضاعف در مدل توربو 

 همانطور که میدانید شرکت ایران خودرو قدرت مدل اتوماتیک را 170 اسب بخار اعلام کرده اما در مراجع خارجی این رقم حدود 184 اسب عنوان شده که نشان دهنده آنست که خودرو به صورت عمدی توسط سازنده محدود شده است. شرکت کاراکال با اصلاح جداول گشتاور و آوانس جرقه بدون افزایش مصرف سوخت توان خودرو را تا 10% افزایش می دهد که اینگونه خودرو به توان واقعی بر می گردد.

 

⚡ بررسی ECU هایما S7

همانطور که بالاتر گفتیم این خودرو با دو موتور عرضه شده:

  1. موتور اتمسفر  2000cc با کد HM484Q با ایسیو بوش ام ای 7 Bosch ME7
  2. مدل توربو شارژ به حجم 1800cc  با کد HM484Q-T با ایسیو بوش Bosch ME 17 (مدل +S7 نیز از همین ورژن است ولی شماره کالیبره متفاوتی دارد.)

 ریمپ این دو نوع ایسیو کاملاً با هم متفاوت است. بر این اساس باید با در نظر گرفتن نسبت تراکم این دو موتور، موازنه ای بین جداول آوانس ، گشتاور و سوخت برقرار شود. تا خودرو در در حین دورگیری دچار حالت دل زدن نشود، به عبارتی در هر حالتی از یک شتابگیری یکنواخت برخوردار باشد. در ریمپ موتورهای توربو می بایست حتماً جداول مخصوص توربوشارژ نیز بازنگری و بار توربو در دورهای مختلف بصورت یکسان تقسیم شود.

هایم

🏆خلاصه مزایای ریمپ هایما اس 7

  • رفع لگ Lag توربو 
  • افزایش کشش و گشتاور تا ۱۵%
  • افزایش توان موتور تا 7 اسب بخار (مدل اتمسفریک) و 17 اسب در مدل توربو (ویدیو داینو تیون را در پایین مشاهده کنید.)
  • افزایش ریسپانس پدال گاز و رفع تاخیر دریچه
  • رفع صدای ناک در دور میانی (در مدل اتوماتیک)
  • افزایش سرعت نهایی (تاپ اسپید)
  • حذف سنسور اکسیژن دوم یا خطای فرسودگی کاتالیزور در صورت حذف کاتالیست
  • آپدیت گیربکس و افزایش سرعت عمل در معکوس دهی
  • اصلاح جداول گشتاور جهت دورگیری یکنواخت موتور در حالتهای مختلف شتابگیری

 

 ❔ 💬 سوالات پرتکرار مشتریان

 ❔1) هزینه ریمپ هایما اس 7 چقدر است؟

💬 هزینه ریمپ هایما را از لینک قیمت ریمپ  می توانید مشاهده کنید. توجه کنید هزینه ریمپ مدل اتمسفر از مدل توربو کمتر می باشد.

 ❔2) آیا ریمپ موجب خرابی توربو شارژ می شود؟

 خیر. افزایش بوست توربو تا حد کنترل شده در  ریمپ شرکت کاراکال انجام می شود. بطوریکه ضرایب ایمنی موتور رعایت می شود. به همین دلیل خطری متوجه این قطعه نمی باشد. فراموش نکنید که نگهداری و رعایت نکات توربو مهمترین اقدام جهت بالابردن عمر آن می باشد.
به توصیه کارشناسان بهتر است که خودروهای توربو را بلافاصله خاموش ننموده و مقداری صبرکرده (حدود سی ثانیه الی یک دقیقه) و سپس اقدام به خاموش نمودن آنها بنمایید. سرویس به موقع روغن و تعویض به موقع فیلتر هوا نیز در سالم ماندن توربوشارژ بسیار موثر است.

 ❔ 3) آیا برنامه ریمپ هایما اس 7 دارای استیج بندی می باشد؟

 از آنجا که تا زمان نگارش این مقاله، قطعات افترمارکت برای تقویت این موتور عرضه نشده است، ادعای استیج Agressive امکان پذیر نبوده. و ریمپ بر مبنای بومی سازی برنامه شرایط آب و هوایی ایران جهت کاهش استهلاک موتور و افزابش شتاب و کشش صورت پذیرفته.

    4) آیا ریمپ موجب ابطال گارانتی می گردد؟

از آنجا که ریمپ یک فرایند نرم افزاری بوده و تاثیری بر ظاهر خودرو ندارد، بنابراین عاملی برای باطل شدن گارانتی به حساب نمی آید. اما توصیه می کنیم شما نیز از گفتن این موضوع به مسئولین نمایندگی خودداری کنید تا به عنوان بهانه ای برای فرار از تعهدشان نشود. فراموش نکنید، فرایند بومی سازی برنامه ایسیو یک خودرو در درجه اول بر عهده سازنده می باشد.

ویدیوهای هایما در مجموعه کاراکال

ویدئو داینو تیون هایما S7

ویدیو معرفی و بررسی ریمپ هایما اس7 پلاس 

ویدئو ریمپ هایما S7

 

ویدئو ریمپ هایما اس7

 
 

 

4.4/5 - (23 امتیاز)
4 پاسخ
  1. reza
    reza says:

    سلام تو شتاب تاثیری داره؟ من هایما دارم راضیم از شنتابش میهوام بدونم شتابش بازم بهتر میشه ؟ اگه میشه حدودا چقدر؟

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین says:

      سلام دوست عزیز ، برای سوال و جواب لطفا با شماره های درج شده توی سایت تماس بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
  2. رامبد شهیر
    رامبد شهیر says:

    با سلام و احترام .
    خودرو بنده هایما اس 7 مدل اتمسفر هست.دیروز برای ریمپ به نمایندگی مراجعه کردم و ریمپش انجام شد و انصافا درخصوص اصلاح شتاب اولیه و تاخیر در دنده معکوس تغییرات محسوس و قابل توجه هست . اما درخصوص پرداخت دستمزد طبق جدول تعرفه دریافت گردید و هیچگونه کاهش هزینه ریمپ مدل اتمسفر ( که در جواب سوال پر تکرار 1 ذکر شده است) کسر نگردید. خواهشمندم اگر کاهش هزینه ای وجود ندارد آنرا عنوان نکنید تا سوء تفاهمی بوجود نیاید.

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      از سال 1402 قیمت هر دو مدل یکی شده و مقاله رو اصلاح کردیم. ممنون از حسن توجه شما

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.