santafe 2010

در این مقاله قصد داریم درباره مزایای ریمپ هیوندا سانتافه CM و رفع ایرادات این مدل نظیر کشش پایین در مدلهای (2700) و کاهش مصرف سوخت در مدلهای (3500)  و حذف محدودیت سرعت در آن صحبت کنیم.

معرفی

خودروی هیوندا سانتافه در سال 85 همزمان با ازاد شدن واردات خودرو به بازار ایران وارد شد و در آن برهه زمانی می توان این خودرو را در کنار سورنتو BM جزو پیشتازان شاسی بلند کره ای دانست که به رقابت با پرادو می پرداختند. استقبال خوب بازار از این شاسی بلند را می توان در نکات مثبت آن دسته بندی کرد که هنوز بعد از گذشت هشت الی یازده سال، آن را به عنوان خودرویی خوش فروش در گروه دست دوم های خارجی شناخت. 

طراحی داخلی جادار و مناسب و قابلیت چهار چرخ محرک در کنار امکانات مختلف (که بسته به اینکه از کدام مبدا وارد شده باشد متفاوت است) و فراوانی قطعات یدکی، جزء امتسازات این خودرو و مصرف سوخت بالا، گیربکس چهارسرعته و ضعف کیفیتی چرم داخل اتاق و دور فرمان که به مرور دچار پوسیدگی می شود از امتیازات منفی آن به حساب می آید.

سانتافه CM ابتدا با موتور 2700  سی سی با کد دلتا به توان 185 اسب بخار به بازار داخلی عرضه شد و پس از آن در سال 2010 با موتور 3500 سی سی سری لامبدا به بازار عرضه شد که با توان 276 اسب بخار و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مشکل کشش خودرو برطرف ولی معضل مصرف سوخت همچنان باقی ماند! ضمن اینکه محدودیت سرعت اعمالی در برخی مدلهای عرضه شده در سرعت 195 کیلومتر بر ساعت برخی مالکان را ناراضی نگه داشت!

مزایای ریمپ برای سانتافه قدیم CM

1) حذف تاخیر دریچه گاز 

در این خودروها عملکرد دریچه گاز در شروع حرکت به نوعی محدود شده که نمی توان عکس العمل مناسبی را حین حرکت با تخته گاز دریافت کرد. علت این معضل برنامه ریزی ایسیو بر مبنای رعایت استانداردهای آلایندگیست که در شروع حرکت دریچه به میزانی کمتر از خواست راننده باز می شود و این روند تا دور موتور 3000 کاملاً محسوس است. شرکت کاراکال تیونینگ با اصلاح رفتار دریچه گاز این مشکل را برطرف می کند.

2)  افزایش کشش و شتاب بخصوص در دورهای میانی

افزایش کشش جزو نکات برتر ریمپ محسوب شده به این معنی که طبیعتا یک موتور شش سیلندر ضعف دور میانی ندارد، اما سوال اینجاست که آیا می توان بر اساس شرایط آب و هوای کشور از آن توان بیشتری استحصال کرد یا نه؟ که جواب مثبت است. موتورهای شش سیلندر درصورت سلامت موتوری راندمان بیشتری به ریمپ می دهند.

3) ناک دور میانی در اثر فرسودگی موتور

در خودروهایی که دارای کیلومتر کارکرد بالایی هستند، به مرور زمان و به دلیل رسوب و کربن گرفتگی پیستون ها دچار ناک دور میانی می شوند. این معضل با اصلاح جدول آوانس جرقه کاملا قابل برطرف شدن است.

4) حذف خطای فرسودگی کاتالیست

متاسفانه به دلیل فقدان بنزین با کیفیت در کشور، به مرور زمان کاتالیزورهای این خودروها دچار کاهش راندمان شده که توسط ایسیو شناسایی و بصورت خطای فرسودگی کاتالیست با کد 0420 باعث روشن شدن چراغ چک می شود. این ایراد با ریمپ قابل برطرف شدن است.  

5) رفع محدودیت سرعت

در برخی از نسخه های وارداتی سانتافه، ایسیو در سرعت 190 کیلومتر بر ساعت محدود شده که به درخواست مالک این مشکل قابل برطرف شدن می باشد و محدودیت برطرف می گردد.

 

ریمپ ایسیو سانتافه

هیوندا سانتافه همانطور که بالاتر گفتیم با دو موتور 2700 و 3500 سی سی به با بازار ایران عرضه شده و از دو ایسیو دلفی MT38 در مدل 2700 و دلفی MT86 در مدل 3500  استفاده شده. برای ریمپ این خودروها نیازی به باز کردن ایسیو نبوده و انجام عملیات ریمپ از OBD و K-TAG (پین ایسیو)  امکانپذیر است.  چهره هر دو ایسیو مشابه شکل پایینی می باشد.

Mt38 1

DELPHI MT38 ECU

سوالات پرتکرار مشتریان:

1) آیا احتمال دارد پس از ریمپ، مشکل ناک میانی برطرف نگردد؟

بله ما در ریمپ تا یک حدی قادر به کاهش آوانس جرقه هستیم. در صورتیکه بعد از ریمپ صدای ناک کاهش یافت اما برطرف نگردید، لازم است ابتدا دهنه شمع بررسی گردد.

2) خودروی من دچار خطای سنسور اکسیژن بعد کاتالیست شده است آیا با ریمپ برطرف می گردد؟

بله سنسور اکسیژن بعد از کاتالیست و خطای فرسودگی کاتالیست 0420 قابل حذف شدن است.

3) خودروی من دچار مشکل خطای کویل است آیا با ریمپ برطرف می گردد؟

با توجه به اینکه کویل از عملگرهای مهم خودرو می باشد ابتدا از سلامت ایسیو و سپس تایم گیری صحیح این موتور مطمین شوید.

4.8/5 - (13 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.