ریمپ چیست

ریمپ چیست و چرا خودروهای موجود در ایران به ریمپ نیاز دارند؟

این روزها تمام وسایل به سمت هوشمند شدن و استفاده از کامپیوتر و نرم افزار پیش می روند و طبیعتا کامپیوتر خودرو یا همان ECU نیز از این قاعده مستثنی نیست و به وسیله نرم افزار و برنامه نویسی کنترل می شود.

به برنامه اصلی کنترل کامپیوتر خودرو اصطلاحا (MAP)‌ گفته می‌شود که در واقع نقشه راهنمای تصمیم گیری و کنترل موتور خودرو براساس شرایط مختلف است و بنابراین برنامه ریزی مجدد و اصطلاح این برنامه اصلی نیز به ریمپ کردن (REMAP) شهرت یافته است که یکی از روش های مهم تیونینگ خودرو در راستای دست یابی به قابلیت های حرکتی بهتر و بهبود راندمان خودرو، ریمپ ماشین است.

به زبان ساده تر اصلاح برنامه یا نرم افزار کامپیوتر خودرو (ECU) ، را ریمپ خودرو می گویند.

استراتژی متفاوت برنامه نویسی ECU براساس اهداف متفاوت

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود که تفاوت برنامه‌های مختلف کنترل کامپیوتر خودرو چیست و اساسا با توجه به دانش بالای مهندسان حاضر در شرکت‌های خودروسازی چه نیازی به تغییرات نرم افزای و اصلاح برنامه کامیپوتر خودرو وجود دارد؟

پاسخ در این مورد بسیار ساده است. حداقل در شرایط صنعت خودروسازی کشورمان٬‌ برنامه نویسی کامپیوتر خودرو عمدتا با هدف رعایت استانداردهای آلایندگی یورو ۴ و یورو ۵ و حتی یورو ۶ انجام می‌شود که متاسفانه انطباق چندانی با تکنولوژی قدیمی موتور خودروهای موجود در کشور و کیفیت سوخت عرضه شده در پمپ بنزین ها ندارد. (جهت اطلاع بیشتر مقاله ریمپ 206 تیپ 2 را مطالعه کنید.)

ماحصل این عدم تطبیق نیز وارد شدن فشار مضاعف و غیر ضروری بر پیشرانه و کاهش عملکرد از نظر تولید توان و گشتاور و واکنش به پدال گاز است که تفاوت خود را در رانندگی به وضوح نشان می‌دهد.

بنابراین در چنین شرایط اگر فردی مسلط به دانش فنی موتور٬‌نسبت به اصلاح نرم افزاری و ریمپ ECU  اقدام نماید٬‌ امکان دست یابی به عملکرد بهتر پیشرانه و افزایش لذت رانندگی وجود دارد. در چنین صورتی ممکن است آلایندگی خودرو نسبت به حالت فابریک افزایش یابد (این افزایش به معنای رد شدن در ازمون معاینه فنی نمی باشد.) اما در عوض به لطف تطابق با کیفیت سوخت و تکنولوژی های خودرو٬‌ به عمر مفید پیشرانه افزوده شده و حتی در مواردی از مصرف سوخت نیز کاسته خواهد شد.

تفاوت ریمپ مسابقه ای و شهری چیست؟

خودروسازان به طور کلی استراتژی برنامه ریزی یی سی یو را براساس تطبیق با استانداردهای آلایندگی و شرایط ایده آل (از نظر کیفیت سوخت٬‌ ارتفاع از سطح دریا و نوع رانندگی در شهرهای کم ترافیک) انجام می دهند. اما متاسفانه این شرایط ایده آل به شکل قابل توجهی از شرایط رانندگی در شهرهای کوهستانی و پرترافیک کشورمان فاصله دارد. به خصوص که بنزین معمولی موجود در جایگاه های سوخت نیز از نظر عدد اکتان در حد و اندازه بنزین استاندارد تعریف شده نیست.

بنابراین با کمی اغماض می‌توان گفت که برنامه فابریک خودروهای تولید داخل به خصوص در انواع یورو ۴ و یورو ۵ نه مناسب استفاده شهری است و نه برای رانندگی پر سرعت و اصطلاحا مسابقه‌ای کارساز است.

با این حساب می‌توان در صورت وجود سوخت مناسب و اکتان بالا و نیاز راننده برای شرکت در مسابقات٬‌ برنامه ECU را به شکلی تنظم کرد که امکان دست یابی به حداکثر توان و گشتاور وجود داشته باشد٬‌ در چنین شرایطی حتی بالا بردن دور موتور بیشتر از حد تعریف شده (ورود به محدوده RED LINE)‌ نیز قابل توجیه خواهد بود.

با این حال مهندسان کاراکال تیونینگ عمدتا نیازهای شهری رانندگان را مد نظر قرار می‌دهند و با توجه به کیفیت سوخت معمولی و تکنولوژی پیشرانه‌های موجود٬ برنامه ECU را با هدف دست یابی به حداکثر لذت رانندگی با در نظر گرفتن افزایش عمر مفید پیشرانه و کاهش مصرف سوخت تنظیم می نمایند. مواردی که طبیعتا در خصوص خودروهای مسابقه ای رعایت نمی‌شود و خدمات رسانی به خودروهای مسابقه‌ای نیز در دستور کار شرکت کاراکال تیونینگ قرار ندارد.

موارد قابل اصلاح در ریمپ خودروهای شهری موجود در ایران

  • سازگاری با سوخت بی کیفیت

این مورد شامل خودروهای مدرن توربو و خودروهای فاقد توربو می شود که معمولا در استفاده از بنزین معمولی با پدیده مخرب ناک (شنیده شدن صدای قاشق و چنگال)‌ مواجه‌اند.

 

  • رفع تاخیر پدال گاز

تاخیر پدال گاز در تمامی خودروهای مدرن کم و بیش وجود دارد و عمدتا دلیل آن نیز رعایت استاندارد آلایندگی مربوط به ذرات NOX است که باعث قابل توجه کاهش لذت رانندگی و بروز مشکلاتی در شرایط پر ترافیک می شود اما این مورد نیز با ریمپ تا حدی زیادی قابل رفع است.

ریمپ دریچه گاز برقی

نمایی از دریچه گاز برقی که امروزه در خودروها رواج دارد

  • کاهش دمای آب (کاهش خطر سوختن واشر سرسیلندر)

افزایش دمای کارکرد موتور معمولا در راستای افزایش راندمان حرارتی و کاهش تولید گازهای نسوخته توسط مهندسان اعمال می شود اما در آب و هوای گرم و خشک ایران و با توجه به آلیاژ ضعیف پیشرانه‌ها و جنس ضعیف واشر سیلندر می‌تواند به سوختن واشر سرسیلندر و تحمیل هزینه های هنگفت به مالکین منجر شود٬‌ این مورد نیز خوشبختانه از طریق ریمپ در بسیاری از خودروهای قابل رفع است که به افزایش عمر مفید پیشرانه منجر می‌شود.

ریمپ دمای آب

بالارفتن بیش از حد دمای آب در خودروهایی ایرانی (پشت آمپر خودرو دنا قبل از ریمپ که در اثر رانندگی پرشتاب آمپر بیش از حد بالا رفته)

  • بهبود شتاب و کشش و رفع محدودیت سرعت

در برخی از خودروها با توجه به محدودیت های زیاد در نظر گرفته شده برای آلایندگی٬ موتور علیرغم پتانسیل خود نمی‌تواند حداکثر عملکرد را اراپه دهد. شاهد این مدعا افت محسوس عملکرد خودروهای مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تی یو ۵ در نسخه های جدید نسبت به مدل های اولیه فرانسوی است.

با این حال از طریق ریمپ‌میتوان بسیاری از این محدودیت‌ها را رفع کرد که به بهبود شتاب و کشش و حتی رفع محدودیت سرعت منجر می‌شود. در مواردی حتی امکان کاهش مصرف سوخت نیز وجود دارد. چرا که به خصوص در مورد خودروهای توربو٬ شاهد پاشش سوخت بیش از حد در راستای خنک کاری محفظه احتراق هستیم که این مورد نیز پس از تغییرات نرم افزاری قابل اصطلاح است.

 

  • ست آپ موتور با قطعات افتر مارکت به کمک ریمپ

خیلی از مالکین برای افزایش راندمان موتور خودروی خود اقدام به نصب قطعات افترمارکت نظیر میل سوپاپ ، کیت مکش ، هدرز یا پیستون افتر مارکت می کنند.، باید بدانید کامپیوتر یا ایسیو خودرو با این قطعات هماهنگ نبوده و نتیجه نهایی فقط هنگامی قابل استحصال است که با ریمپ و تنظیم نسبت سوخت به هوا، قطعات جدید با ایسیو کالیبره شوند.

برای مثال با نصب هدرز و حذف کاتالیزور، در تمام خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو4 به بالا، ایسیو از نبود کاتالیزور مطلع شده و خطای فرسودگی کاتالیست با کد P0420 را اعلام کرده و چراغ چک را روشن می کند. گفتنی است، یکی از مهمترین مزیت های ریمپ، حذف خطاهای این چنینی می باشد.

ریمپ چگونه انجام میشود؟

پاسخ این پرسش به تکنولوژی ساخت ایسیو (کامپیوتر) خودرو شما بر می گردد.

  • روش چیپ تیونینگ

در این روش معمولا حافظه فلش ایسیو از روی برد جدا شده و روی پایه زیف مجددا برنامه ریزی می شود. این روش برای خودروی پارس ELX و زانتیا 1800 با ایسیو بوش MP7.3 مرسوم می باشد.

در مورد زانتیا 2000 با ایسیو بوش MP5.2 می بایست حافظه فلش این ایسیو با مدل دیگری که قابل برنامه ریزی است تعویض گردد.

گفتنی است در سالهای دور، یکی از روش های ریمپ خودروهای 206 با ایسیو بوش 744 MEنیز همین روش مرسوم بوده و بعدها با پیشرفت دستگاه های پروگرمر به روش دانلود از OBD تبدیل شده.

  • روش دانلود از OBD

در این روش با اتصال پروگرامر به فیش OBD  (پورت دیاگ) اقدام به برنامه ریزی ایسیو می شود. تقریبا 80 درصد ایسیوهای داخل کشور از این روش قابل برنامه ریزی می باشند.

  • روش کاتگ K-TAG

در این روش برنامه ریزی یا پروگرام کردن ایسیو از طریق اتصال به پین های ایسیو صورت می پذیرد. و قاب ایسیو باز نمی گردد.                  

ریمپ به روش کاتگ

در روش کاتگ جهت ریمپ ایسیو می بایست سوکت ایسیو خودرو جدا شود.

کلیپ اختصاصی در مورد چگونگی ریمپ در مجموعه کاراکال تیونینگ

پاسخ به سوالات پرتکرار درباره ریمپ

1.هزینه ریمپ چقدر است؟

هزینه ریمپ در مجموعه کاراکال تیونینگ در تمام شعب یکسان بوده را در این لینک مشاهده فرمایید.
توجه داشته باشید ابتدا مالک، خودرو را تست نموده و اگر از نتیجه نهایی ریمپ رضایت داشت هزینه را می پردازد.
ریمپ کاراکال تیونینگ دارای سی ماه ضمانت نرم افزار است.

2. آیا شرکت کاراکال تیونینگ در شهرستانها نمایندگی دارد؟

بله.
شما می توانید جهت ریمپ خودروی خود از لینک نمایندگی های شرکت کاراکال تیونینگ، نمایندگی شهر خود را پیدا کنید.

3. آیا ریمپ بر گارانتی خودرو اثر می گذارد؟

خیر. فرایند ریمپ ایسیو بدون باز شدن ایسیو صورت می گیرد. بنابراین هیچ علامت بیرونی ندارد که بتواند بر گارانتی خودرو اثر گذار باشد. فراموش نکنید نمایندگی از بهانه ریمپ برای فرار از مسئولیت خود استفاده می کند. (در این زمینه به توضیحات خرابی های الکتریکال و سنسورهای پژو 207 های ایرانیزه، در مقاله ریمپ 207 مراجعه فرمایید.)

4. آیا ریمپ موجب رد شدن معاینه فنی می شود؟

خیر در حال حاضر معیار آزمون معاینه فنی در تهران استاندارد آلایندگی یورو2 می باشد. و در تست برتر هم سلامت کاتالیزور با سنجش گاز CO در دور موتور 3000 بررسی می شود. به همین دلیل برای پاس شدن تست آزمون برتر لازم است که خودرو

5.آیا ریمپ موجب کاهش عمر موتور می گردد؟

خیر.
چرا؟ چون ریمپ در مراکز با سابقه کار بالا نظیر کاراکال تیونینگ موجب رانندگی با استهلاک پایینتر می گردد. برای مثال با رفع تاخیر پدال گاز مالک با وارد آوردن فشار کمتر بر خودرو به سرعت یا کشش مورد نظر خود می رسد.
طبیعتا ریمپ در مراکز متفرقه می تواند موجب خرابی موتور شود.

6. آیا مجموعه کاراکال تیونینگ کارگاه آموزشی برگزار می کند؟

بله. شرکت کاراکال تیونینگ هر ماه یک دوره پنج روزه ورکشاپ برگزار می کند که می تواند جزییات آن را در مقاله آموزش ریمپ ملاحظه فرمایید.
در صورتیکه مایلید درباره سرفصل های دوره آموزش ریمپ بیشتر اطلاعات کسب کنید، مقاله جداول ریمپ را ملاحظه فرمایید.

 

4.1/5 - (55 امتیاز)
32 پاسخ
  1. محسن رحیمی
    محسن رحیمی says:

    فقط کافیه سرچ کنی ریمپ چیست.بعدش سایت کاراکال باز میشه و هر سوالی در مورد ریمپ داشته باشی جوابشو پیدا میکنی دیگه چی از این بهتر.

    پاسخ
  2. بابک جعفری
    بابک جعفری says:

    سلام هزینه ریمپ بی وای دی s6 موتور ۲۴۰۰cc تنفس طبیعی چقدر است .
    و آیا روی تاخیر حرکت ابتدایی خودرو دارد یا خیر ؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      عرض ادب
      هزینه خودروی شما مشمول خودروهای چینی با موتور اتمسفریک می شود.
      اگه تاخیر از گیربکس نباشد بله برطرف می شود.

      پاسخ
  3. سعید حقی
    سعید حقی says:

    سلام وقت بخیر آقای جلیلی من 3روز پیش تو نمایندگی اردبیل اقای محمدی خانقاه ریمپ واسه کوییک rمدل 401 انجام دادم کارشون خوب بود و نسبت به قبل حدود 30درصد تو کشش ماشین تفاوت احساس میکنم هیچ لوازمی روماشین نیست فقط یه سوال شمع وایر تقویتی بندازم تفاوت خاصی بعد ریمپ تو کشش ماشین به وجود میاد یا ریمپ کافیه؟

    پاسخ
  4. سجاد رحیمی زاده
    سجاد رحیمی زاده says:

    سلام پژو 405تیوفایو مدل 97 دارم
    کویل ماشین یک سال میشه عوض کردم به همراه شمع
    چند ماه پیش ماشین هروقت میخواستم دنده کم کنم و کلاچ می گیرم ماشین خاموش میشد که دستگاه که زدم خطای کویل هم روش بود استپ موتور عوض کردم و الان چند مدتی هست دوباره ماشین همونطور شده دستگاه هم زدم خطای استوپ موتور نبود ولی خطای سنسور میل بادامک که فکر کنم در تیوفایو همون کویل باشه زده بود
    هروقت ماشین میخوام دنده کم کنم بیشتر در دور پایین خاموش میشود

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز وقتی خطای 1340 تو ایسیو خودروی شما مشاهده میشه یکی از دلایلش ضعف کویل می باشد.
      تنظیم بودن دهنه شمع هم بسیار مهم است. روی 0.9 تنظیم کنید.

      پاسخ
      • یزدان
        یزدان says:

        سلام خواستم سوال کنم به نظر شما ری مپ کردن خودرو صفر برای برطرف کردن یک سری مشکلات مثل تاخییر دریچه گاز های برقی کار معقولی هست یا نه. ممنون

        پاسخ
        • کاراکال تیونینگ
          کاراکال تیونینگ says:

          سلام تو این سایت بسته به ماشینتون مقالات مختلفی نوشتیم که میتونید مطالعه فرمایید.

          پاسخ
  5. علی
    علی says:

    سلام لطفا راهنماییم کنید منsd۲۰۶ v8 با ای سی یو ماو مدل ۹۶بردم نمایندگی زنجان ریمپ کردم مشکلی که داشت تاخیر دریچه گاز و شتاب نداشت دور موتور به ۳ میرسید صدای موتور جوری بود که تو فشاره بعد ریمپ درست شدن ولی یکم ناک داشت نمایندگی زنجان گفتم بنزین سوپر بزنید بعد بیارین در این حین من باطری ماشینم ضعیف بود عوض کردم و کولرم هم شارژ کردم دقیقا بعد این کارا ( تعویض باطری و شارژ کولر) که خودم بالا سر ماشین بود که دست کاری نشه یا کار اضافه نشه درست بعد این کارا ماشین برگشت به حالت اولش مثلا صدای انژکتور جوری زیاد شده که داخل کابین میاد بعد دور موتور به ۳ نرسیده موتور ماشین زوزه میکنه به نظرتون از ریمپ؟وایر شمع خوب انداختم دو ماه پیش

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز ریمپ یک مفهوم نرم افزاری است و صدای انژکتور یک موضوع سخت افزاری(قطعه ای) در تمام ایسیوهای ماو صدای سوزنهای انژکتور کمی بلندتر از شنیده می شود و اساسا ما نمیتونیم توی ریمپ کاری کنیم که موجب شود صدای سوزن انژکتور بیشتر شود

      پاسخ
  6. Amin
    Amin says:

    سلام.تو موتورای تیوفایو دریچه برقی و ایسیو بوشme17بهتره یا سیمی کروز
    اصلا بهترین دریچه چیه
    بهترین ایسیویی که روی تیوفایو میزارن چیه؟
    من شتاب و قدرت برام مهمه
    کشش تو سربالاییا برام مهمه وقتی ماشین سنگین میشه میخوام کشش مناسبی داشته باشه و کم نیاره و سریع شتاب بگیره
    خودمslxدریچه سیمی زیمنس دارم
    پشت یه پارس دریچه برقیme17نشستم.اولا که شروع به حرکت با دریچه برقی خیلی بده و اصلا جون نداره و باید پر گاز راه افتاد اما تو دریچه سیمی خبری از این موضوع نیست و راه افتادن اولیه خیلی بهتره
    اما دریچه برقی که نشستم موقع رو دور افتادن خیلی شتاب بهتری نسبت به برقی میگرفت یعنی یجورایی حس میکنم اگه قلق دریچه برقی دستت بیاد شتاب خیلی بیشتری داره تا سیمی این ایا درسته؟
    تنها ایرادی که ازش میتونستم بگیرم فقط حرکت اولیه بود اما بعدش واقعا شتاب خیلی خوبی داشت و جبران میکرد
    تو یه جاده ۱۲۰۰متری با slxدریچه سیمی زیمنس۱۲۰تا رفتم
    با پارس دریچه برقی me17با سرعت۱۵۰تا رفتم
    ایا واقعا دریچه برقی بوشme17 شتاب و قدرت بیشتری نسبت به سیمی کروز داره؟
    یا بستگی به ابندی ماشین داره.درضمن پارس با کارکرد۲۰۰هزارتا اس ال ایکس با کارکرد۶۵هزار تا

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز بهترین پاسخی که میتونم بهتون بگم اینه که باید المان های متغیر دیگه ای مثل وضعیت کاتالیزور، شمع و کیفیت سوخت و میزان عدد تراکم دور موتور رو در نظر بگیرید. مواردی که عرض کردم از بیرون قابل تشخیص نیست و هر کدام تست مخصوص به خود را دارد.

      پاسخ
  7. سیدمجید علوی
    سیدمجید علوی says:

    باسلام
    خودرو من تیبا یک مدل۱۴۰۰ است،درآزمایش دیاک مشخص شد سنسور اکسیژن هم بالا وهم پایین ایراد داره،درریمپ آیا حذف هردو سنسور انجام میشه؟وآیا هزینه اضافی داره؟
    سپاس ازپاسخگوییتون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      حذف سنسور اکسیژن دوم ایرادی ندارد اما حذف سنسور اکسیژن اول رو به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم چون کارکرد سیستم کامپیوتر خودرو را مختل می کند.

      پاسخ
    • نوید
      نوید says:

      سلام وقت بخیر من چند وقته ماشینمو ریمپ کردم بعد از اون شروع کرد به خطای کویل من تا الان 3 تا کویل عوض کردم ماشینمم tu5 با ایسیو بوش

      پاسخ
      • کاراکال تیونینگ 1
        کاراکال تیونینگ 1 says:

        سلام
        ایرادتون به کویل و ریمپ ربطی نداره روغن 5w30 رو امتحان کنید.
        البته در جاهای معتبر این ایراد با ریمپ قابل برطرف کردن هست بشرطی کویل و وایرها و شمعهاتون جنس نامرغوب نباشن

        پاسخ
  8. Ramin Safi
    Ramin Safi says:

    سلام وقت بخیر
    بعد از تغییرات جداول باید چ کار کنیم دانلود بزنیم ؟و چه دانلودی کالیب یا کامل

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.