تیبا 5

در این مقاله به بررسی ریمپ تیبا و روش برطرف کردن ایرادات تیبا می پردازیم. ایراداتی نظیر شتاب پایین، کشش ضعیف دورگیری، واکنش همراه با تاخیر پدال گاز، مصرف سوخت بالا و صدای ناک

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌ اصطلاح ملی سایپا در سال 1387 و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد و اولین سری این خودرو در سال 91 تحویل داده شد. پلت فرم این خودرو (با کد X200) برای خودروهای تیبا 2 ، ساینا و کوییک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه: موتور تیبا با ریو یکی نبوده و صرفا شایعه ای بود جهت فروش بیشتر تیبا در اوایل عرضه آن!!!

نکات منفی: کاهش شدید کیفیت ساخت خودرو طی چند سال اخیر، ضعف برنامه ریزی ECU 

نکات مثبت: ارزانترین سدان ساخت داخل و توانایی‌هایی حرکتی بهتر از پراید.

موتور تیبا

قدرت موتور تیبا، در حین رانندگی، به اندازه ای که توقع می رود نیست. دلیل ضعف موتور عدم کالیبراسیون صحیح ایسیو می باشد.  استفاده از گیربکس با ضرایب سنگین تر موجب شده که در دنده های بالا، افت گشتاور کمتر شود.

موتور تیبا ۸۷ اسب بخار در دور موتور ۵۲۵۰ و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد بر مبنای سر فلایویل بیان شده اند و قدرت واقعی سر چرخ در دستگاه داینومتر ۷۲ اسب بخار می باشد. در نسخه های یورو4 تا 70 اسب هم پایینتر می آید. متاسفانه در ایسیو LZNF تا 68 اسب هم کاهش توان مشاهده شده است. بطور کلی نحوه مونتاژ موتور هم مهمترین عوامل متغیر بودن توان در سر چرخ محسوب می گردد.

توجه: این اعداد از تست داینو بدست آمده و طبیعتا با اعداد فکاهی کاتالوگ ها فرق دارد، زیرا اعداد اعلامی توسط کارخانه ها، اعداد سر فلایویل هستند. اما بصورت طبیعی از فلایویل تا سر چرخ مقداری افت توان داریم که متاسفانه هیچ گاه به آن اشاره نمی شود چون برای آنها تبلیغات منفی به حساب می آید.

موتور تیبا توسط شرکت FEV آلمان طراحی شده است و با ریمپ می توان تا 5 اسب توان از دست رفته را احیا کرد.

مزایای ریمپ تیبا

افزایش شتاب خودرو 

علت شتاب گیری کم خودرو، این است که کارخانه سازنده اولویت ECU را کاهش آلایندگی موتور قرار داده نه نهایت توان پیشرانه. در ریمپ تیبا اولویت بر افزایش تون پیشرانه تغییر میکند. به همین دلیل پس از ریمپ، عملکرد خودرو بسیار روانتر و شتاب گیری تیبا به نحو چشمگیری بهبود خواهد یافت.

افزایش گشتاور و کشش تیبا

پس از ریمپ، گشتاور موتور تیبا در دورهای پایین افزایش می یابد. در نتیجه در سربالاییها نسبت به قبل نیاز کمتری به معکوس کشیدن دارید.

  رفع صدای ناک تیبا

این مشکل با ریمپ قابل برطرف شدن است. عموما صدای ناک از مشکلات نرم افزاری منشا می گیرد.
صدای ناک (که به اشتباه به صدای چق چق سوپاپ مشهور است) که در آغاز حرکت در دورهای پایین شنیده می شود.

کاهش مصرف سوخت

خیلی از دارندگان خودروی تیبا با معضل بالا بودن مصرف بنزین به کاراکال مراجعه می کنند. کاراکال با تنظیم مجدد جدول سوخت خودرو این مشکل را برطرف می کند. ضعف کالیبراسیون در موتورهای یورو4 زیمنس و LZNF  بصورت مکرر مشاهده می گردد.

رفع مکث و کپ بین دنده یک و دو

بعد از ریمپ، خودرو در حین شتابگیری بدون از دست دادن زمان وارد دنده دو شده و به شتابگیری ادامه می دهد. مکث بین تعویض دنده یک و دو سبب افت دور موتور  و از دست دادن زمان در حین شتابگیری می شود. این نقیصه به طور کامل با ریمپ تیبا برطرف خواهد شد.

رفع کپ اولیه و شروع حرکت اولیه ضعیف

در برنامه ریزی ایسیو خودروهای یورو4 عکس العمل پدال گاز کم شده و خودرو دیر گاز می خورد. 

در ریمپ نسبت باز شدن پدال و دریچه گاز به صورت خطی تنظیم می شود. که دیگر شاهد هیچ تاخیری نخواهید بود. بعد از ریمپ شاهد حرکت منطقی و سریع این خودرو خواهید بود.

حذف سنسور اکسیژن دوم و میل سوپاپ 

در بسیاری از خودروهای تیبا 2 مشکل سنسور اکسیژن دوم و میل سوپاپ مشاهده می شود. در برخی موارد علاوه بر تعویض قطعه باز هم مشکل برطرف نشده است که با ریمپ این موضوع انجام می شود.

افزایش کات آف

برای خودروهایی که تجهیزات تقویتی نصب کرده اند یا خودروهای استاندارد به درخواست مالک، تا 6500 دور بر دقیقه قابل انجام است. توجه کنید بیشتر از این مقدار برای سرسیلندر این خودرو ضرر دارد و افزایش کات آف بطور کلی موجب افزایش توان نمی گردد.

 

ریمپ تیبا پشت آمپر

 

انواع ECU خودروی تیبا:

دنده دستی

  • کانتیننتال یورو2 تا سال 92
  • کروز SIM2K-48VR از سال 95
  • LZNF از سال 96
  • SSAT از سال 99

توجه: استفاده از ایسیو LZNF و زیمنس کروز بصورت موازی صورت می گیرد. یعنی نمیتوان علامت خاصی رابرای شناسایی تعیین کرد. تنها با نگاه کردن به ایسیو نوع آن تشخیص داده می شود. بهترین ایسیو برای ریمپ ایسیو زیمنس می باشد.

پکیج های ریمپ کاراکال برای تیبا

پکیج  ریمپ شهری 

 تا 5 اسب بخار افزایش بدون افزایش مصرف سوخت و 7 نیوتن متر افزایش گشتاور

پکیج ریمپ ریسینگ (استیج 1)

8 اسب بخار با اندکی افزایش مصرف سوخت  و 11 نیوتن متر افزایش گشتاور. داشتن تجهیزات تقویتی در این پکیج نظیر کیت مکش و هدرز الزامیست.

مزایای ریمپ تیبا در یک نگاه

● کاهش مصرف سوخت تیبا تا یک لیتر (بسته به نوع رانندگی متفاوت می باشد.)
● به روزرسانی ایسیو ECU مطابق با بنزین بی کیفیت
● کاهش دمای فن تیبا (مناسب برای مناطق گرمسیر)
● رفع کپ تیبا در حین شروع حرکت
● رفع مکث بین دنده یک و دو (در مدلهای دنده دستی)
● حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست
● قابلیت بالا بردن کات آف تیبا تا ۶۵۰۰
● قابلیت ایجاد کات آف رگباری (ویژه مدلهای دنده دستی تیبا)
● حذف سنسور میل سوپاپ تیبا (در صورت نیاز مشتری)
● بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک تیبا
● کاهش افت توان با کولر

پرسش و پاسخ درباره ریمپ تیبا

آیا مشکل هوا گرفتن باک بنزین با ریمپ قابل برطرف شدن است؟

خیر این ایراد ناشی از خرابی قطعه شیر برقی کربن کنیستر می باشد و به ریمپ مربوط نمی شود. البته استفاده از بنزین سوپر در تابستان نیز به دلیل بالا بودن میزان تبخیر آن نسبت به بنزین معمولی. بیشتر منجر به بالارفتن فشار بخار بنزین در باک نیز می گردد.

آیا استفاده از دیسک و صفحه ریو را برای تیبا توصیه می کنید؟

 هر چقدر میزان کیفیت سیستم انتقال قدرت بالاتر برود، ریمپ نتیجه بهتر و موثرتری می دهد. طبیعتا تا وقتی سیستم انتقال قدرت قوی تر باشد، از ریمپ نتیجه بهتری میگیرید. توجه داشته باشید دیسک و صفحه فابریک تیبا 93 تا 95 با ریو یکی می باشد.
بطور کلی برای تیبا حدود 4 نوع دیسک و صفحه وجود دارد ؛ سری اول تا 93 پرایدی، سری دوم تا 95 ریویی، سری سوم تا 97 215میلی متری و از سال 98 ترکیبی!(باز کنید و با توجه به نمونه باز شده خریداری کنید.)

 آیا حذف سنسور اکسیژن دوم از حلقه کنترلی ایسیو موجب افزایش مصرف سوخت می شود؟

 سنسور اکسیژن دوم در حلقۀ کنترلی ایسیو نیست، بلکه کیفیت کارکرد کاتالیست را در زمینه آلودگی هوا بررسی می کند. افرادی که برای افزایش بیشتر توان اقدام به حذف کاتالیست یا نصب هدرز نموده اند، دچار خطای فرسودگی کاتالیست یا سنسور اکسیژن دوم می شود. پس از اطلاع به مسئولین کاراکال تیونینگ، حذف سنسور دوم در برنامه ایسیو این مشتریان لحاظ می شود.

ماشین من دچار مشکل لرزش درجا است، آیا قابل برطرف شدن است؟

در صورتیکه از سلامت شمع و دسته موتورها مطمین هستید، بله با افزایش اندک دور آرام قابل برطرف شدن است.

 ماشین من مشکل گرم کردن دارد آیا با ریمپ قابل برطرف شدن است؟

دمای روشن شدن عادی خودروی تیبا منطقی بوده و نیازی به اصلاح ندارد، برای آن دسته از مشتریانی که در شهرهای گرم کشور ساکن هستند و نیاز به پایین آوردن دمای کار کرد موتور دارند می توانند از این آپشن استفاده کنند و دمای روشن شدن فن به میزان دلخواه کاهش می دهیم البته برای حصول نتیجه بهتر است از ترموستات 76 درجه نیز استفاده کنند تا سیستم خنک کننده خودرو تحت فشار قرار نگیرد.

آیا با ریمپ تیبا معاینه فنی خودرو از بین می رود؟

خودروسازان کشور به فکر مصرف سوخت یا راندمان بهتر موتور نبوده اند. معیار آنها فقط استاندارد آلایندگی است. در ریمپ کاراکال بدون از بین رفتن استاندارد آلایندگی؛ خودروی شما ریمپ می شود.  در حقیقت گرفتن معاینه فنی به سلامت کاتالیزور ارتباط دارد.

آیا امکان یادگیری تخصصی ریمپ در ایران ممکن است؟

برای پاسخ به این سوال مقاله اموزش ریمپ را مشاهده فرمایید.

 

ریمپ تیبا جلوپنجره جدید

 

فیلم های تیبا ریمپ شده در کاراکال تیونینگ

 

 

 

3.6/5 - (43 امتیاز)
24 پاسخ
  1. قاسم مکانیک
    قاسم مکانیک says:

    ما شااله تیبا واقعا ماشا اله 195 تا سرعت خیلی عالیست هیچ ماشینی به گردش هم نمیرسه محکم کم مصرف پرشتاب دارای فنی عالی من خودم مکانیکم و همه چیزو میدونم

    پاسخ
  2. رضا
    رضا says:

    تیبا 2 97 خریدم خیلی اتفاقی بعنوان خودروی دوم ولی فراتر از انتظارم بود واقعا عالیه 25 تا باهاش رفتم یک ریال خرج نداشت تا حالا فقط لنت بی کیفیت سایپا رو عوض کردم صدا میداد .مصرف جاده حدود 6 و توی شهر هم حدود8 -نقاط قوت استهلاک کم قدرت موتور خوب و هندلینگ بی صدا و نرم – جلوبندی هم خوبه ولی باید لاستیک عوض کنید و ترجیحا لاستیک خارجی بزارید ولی از کیفیت و شکل داشبوردش متنفر و بیزارم – صندلیهاش خوبه کابینش به نسبت سایر هاچ بکها جا دار تره مخصوص یه خانواده 3 نفره است ضمنا بدنه محکمی هم داره .

    پاسخ
  3. سیدمصطفی
    سیدمصطفی says:

    سلام من ساکن منطقه گرم سیستان هستم و ماشین تیبا دارم که گاهی خطای کاتالیزور میده و گاهی نمیده خطا های مختلف میده و چراغ چک روشن میشه الان درگرگان هستم می خوام یک ریمپ اصولی انجام بشه و کاهش مصرف سوخت هم داشته باشم هزینه ریمپ کامل همون 400 هست تو نمایندگی گرگان

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      خطای فرسودگی کاتالیزور با کد P0420 فقط در صورت خرابی کاتالیزور (افت راندمان کاتالیزور) بروز می کند. اگر اگزوزساز یا مکانیک هم کاتالیزور خودروی شما را خالی کرده باشند، باز هم این خطا بروز می کند.

      پاسخ
  4. Hooman
    Hooman says:

    سلام و وقت بخیر خدمت تیم کاراکال…
    بنده یک تیبا صندوق دار مدل ۹۴ دارم…
    خواستم ماشین رو تقویت کنم
    ولی تقویت رو به ریمپ ecu محدود نمیکنم و میخوام قطعات تیونینگ هم نصب کنم…
    خواستم ببینم اول باید ریمپ ecu انجام بدم یا قطعات رو نصب کنم…

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام هومن
      بطور کلی سعی کنید ریمپ ایسیو آخرین تغییری باشه که تو ماشین ایجاد می کنید. و اگر هدرز نصب کردید با وایدبند براتون ریمپ کنن

      پاسخ
  5. مهدی
    مهدی says:

    سلام عزیز میل سوپاپ استیج یک شهری مخصوص خودرو لوازمی میشه بست روی تیبا مشکلی ایجاد نمیکنه

    پاسخ
  6. Bahman
    Bahman says:

    سلام و وقت بخیر.من تیبا مدل ۱۴۰۰دارم بدلیل افت فشار و مصرف سوخت بالا می‌خوام ریمپ کنم.به یکی از دیاگ کاران شهر بردم گفتند که اگه ریمپ بزنیم احتمالش هست که ایسیو کلا بپره.در ضمن سنسور اکسیژن دوم را هم غیر فعال کردم بدلیل اختطار کاتالیزور.میشه راهنمایی کنید احتمال پریدن ایسیو هست.نمایندگی قزوین کاربلد را معرفی کنید.ممنون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      بله با دستگاه غیر اصولی انجام بشه، ایسیو می پره ولی نمایندگی ها کاراکال تیونینگ از دستکاه TNM استفاده می کنند و مشکلی از این بابت نداریم.
      نماینده قزوین رو از صفحه نمایندگی ها می تونید ببینید.

      پاسخ
  7. وحید
    وحید says:

    سلام خسته نباشید
    من تیبا صندوق دار مدل ۹۲ دارم
    اولا بفرمایید که امکانش هست ریمپ کنم یا مدلش پایینه نمیشه؟
    دوم اینکه اگه میشه قبلش چه قطعاتی باید حتما سلامت باشن؟
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      با توجه به اینکه 10 سال از عمر ماشینتون میگذره ریمپ خیلی تاثیر شگفتی روی ماشینتون نمیذاره وگرنه مااز پول بدمون نمیاد!

      پاسخ
  8. یاسر مرادی پور
    یاسر مرادی پور says:

    سلام خسته نباشید
    مدل ماشین من تیبا ۹۹ هست، مشکل اصلی ماشین کپ کردن هست و تعمیرکار بعد از تست گفت که سنسور اکسیژن اول خرابه، توی مدت ۴ ماه دو تا سنسور اکسیژن اول تعویض کردم اولش تا مدتی خوب کار میکنن بعدش خراب میشن،برقکار میگه چون سنسور اکسیژن اول توی تیبا جای بدی تعبیه شده و حرارت زیاد میبینه خراب میشه و پیشنهاد آخرش حذف سنسور اول هست میخواستم بدونم با ریمپ ایسیو سنسور اکسیژن اول رو میشه حذف کرد؟ سنسور دوم فعال هست و ای سی یو ماشینlznf هست.ممنون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      مکانیکی یا باتریسازی که انقدر عقلش کمه که اهمیت سنسور یک رو تشخیص نمیده، لطفا ماشین پیشش نبرید.
      شما لطفا دوتا کار انجام بدید:
      1) سنسور اکسیژن مرغوب تهیه کنید (برند کروز یا باباپارت)
      2) پیش یه اگزوزساز منصف برید و وضعیت کاتالیزور ماشینتون رو چک کنید، اگر کاتالیزور دچار گرفتگی باشه، مرتب سنسور اکسیژن به دلیل حرارت بالا دچار خرابی میشه.

      صمنا این ماشین 206 نیست که سنسور اکسیژن تا سرسیلندرش حدود 10 سانتیمتر باشه، در ماشین شما حدود 25 سانتیمتره که در حالت عادی به این زودی نمیسوره مگر جنسش نامرغوب باشه. و مطلب آخر کپ کردن اگر وقتی باشه که ماشین سرده، به دلیل کیفیت پایین سوخته و ایراد سنسور اکسیژن محسوب نمی شود.
      موفق باشید

      پاسخ
  9. mgh
    mgh says:

    سلام وخسته نباشید
    ریمپ ایسیو یعنی حذف محدودیت.که باعث اعمال فشاربیشتر روی موتور وگیربکس خودرو که در درازمدت باوسایل چینی وروغن موتور های فیکی که توبازارهست باعث مستهلک شدن هرچه بیشتر خودرو میشه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      هم بله هم خیر
      برای کسی که استفاده روز مره داره و فشار به ماشین نمیاره خیر؛ استهلاک کمتر هم میشه و عمر ماشین به دلیل تنظیم مجدد جرقه کمتر بیشتر میشه
      اما از طرف دیگر گروه زیادی از مشتریان ما که لوازم تقویتی می بندن و تقاضای افزایش توان و شتاب را دارند؛ می خواهند موتور و ایسیو خودرو با لوازم نصب شده هماهنگ شود؛ که ما این کار را می کنیم و روی خودرویی مثل تیبا تا 7 الی 9 اسب افزایش توان هم می توانیم داشته باشیم اما ؛ نحوه استفاده از خودروی تقویت شده به مالک ربط دارد نه ما.

      اینکه از نظر شما همه روغن موتورهای بازار فیم هستند؛ به کم اطلاعی شما بر می گرده نه علم ریمپ
      اینکه شما بخوای با ارزونتر دیسک و صفحه کارت راه بیفته و نمیخوای برای ماشینت جنس خوب استفاده کنی باز هم به شما بر می گرده نه ریمپ
      اینکه شما با استفاده از هدرز و مکش ؛ ورود و خروج هوا به موتور ماشینت رو راحت تر می کنی که موجب کاهش فشار هوای برگشتی اگزوز به اتاق احتراق می شود و تنفس موتور را راحتتر می کند اما از نظر شما این یعنی فشار بخاطر اینه که قبل از نوشتن این پیغام به اندازه کافی مطالعه نکردید

      پاسخ
  10. اسماعیل
    اسماعیل says:

    سلام وقت بخیر ای سی یو LZNF ارزش ریمپ داره تاثیر داره روش یا خیر ای سی یو را عوض کنم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      بله ولی به دلیل ایرادات کیفی این ایسیو خیلی از مشتریان با زیمنس عوض می کنن

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.