f832f485 c118 422d a074 ed417243a860

آشنایی با ریمپ خودرو بسترن B30

بسترن B30 عملا در سال ۲۰۱۵ بعنوان یک محصول تجاری وارد بازار داخلی چین گردید اما گر نگاهی به عقبه این خودرو بیاندازیم متوجه تاریخچه نه چندان روشن این خودرو خواهیم شد.شرکت فاو در سال ۲۰۱۰ نمونه مفهومی این خودرو را در نمایشگاه شانگهای چین بعنوان یک سدان شهری رونمایی کرد.در سال بعد شرکت فاو نسخه تجاری B30 را با نام “اولی” عرضه نمود که بدلیل عدم موفقیت سریعا تولیدش را متوقف کرد.فاو که در این سگمنت خودرویی دیگری نداشت تصمیم گرفت با تغییرات بر روی نمونه مفهومی سال ۲۰۱۰ ،نسخه تجاری را به سبد خود اضافه کند. این تلاش فاو در سال ۲۰۱۵ نتیجه داد و عملا نسخه تجاری بسترن B30 در سال ۲۰۱۵ به بازار داخلی چین عرضه شده است.

 

این شرکت به عنوان اولین و بزرگترین شرکت تولید کننده خودروکه با همکاری با شرکت های فولکس واگن ، آئودی ، مزدا و جنرال موتورز توانسته به تولید سالانه بیش از ۳ میلیون دستگاه دست یابد. این محصول بر روي يكي از پلتفرم هاي مربوط به شرکت فولکس واگن(Bora) شكل گرفته است و از نکات مورد توجه این پلتفرم ، تولید مدل موفق و محبوب فولکس واگن (JETTA) )نسخه سدان فولکس واگن گلف) می باشد.

 

طراحی سیستم پیشرانه با موتوری با حجم ۱٫۶ لیتر که متناسب با سایز خودروهای متوسط انجام شده است، طراحی با زنجیر تایم منجر به کاهش صدای خودرو و همچنین عدم احتیاج به تعویض این قطعه برای تمام طول عمر این موتور می باشد.(کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری)

 

سری موتورهای۴GB توسط شرکت FAW توسعه داده شده است که از توان و بازدهی بالا و مصرف انرژی مناسبی برخوردار است ؛ استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ بوده لذا با محیط زیست سازگاری متناسبی دارد (توان خودرو ۱۰۷ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتون بر متر)

ریمپ بسترن B30 با ایسیوی ME17

قوای محرکه

بسترن B30 از یک موتور ۱٫۶ لیتری با بیشنه قدرت ۱۰۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن بر متر بهره می برد. همانطور که مشخص است موتور این خودرو هم حرفی برای گفتن ندارد چرا که آریزو ۵ با داشتن موتور ۱٫۵ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۶ اسب بخار تولید می کند. البته باید گفت موتور این خودرو هم به تبعیت از پلت فرمش از محصولات رده خارج فولکس واگن می باشد که سالهای متمادی در فولکس واگن هایی که در چین تولید می گردید ،مورد استفاده قرار گرفته است. امتیاز این موتور پس از اینکه از تولید فولکس واگن خارج گردید به فاو فروخته شد.تنها نکته برجسته پیشرانه این خودرو استفاده از زنجیر تایم بجای تسمه تایم می باشد که علاوه بر کاهش صدا ،دیگر نیازی به تعویض ندارد و بصورت مادالعمر قابل استفاده می باشد.

 

بسترن برای انتقال قدرت این موتور به جعبه دنده های ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین مجهز شده است. این گیربکس سیستم Failure Protection دارد بصورتی که در صورتی خرابی گیربکس راننده می‌تواند بدون آسیب به این مجموعه با سرعت کم خود را به تعمیرگاه برساند.

 

گیربکس

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT) کد F21 ساخت کمپانی آیسین (Aisin) ژاپن

به نقل از سایت RANKER آیسین در رتبه اول تولید کنندگان برتر گیربکس دنیا قرار گرفته است . این گیربکس بر روی بسیاری از مدل های پورشه، شورولت، تویوتا ، پژو ، رنو، سوزوکی ، جیپ، هیوندایی و … قرار گرفته است.

 

ساختار پیشرفته با وزن کم و کارایی بالا در انتقال توان

سیستم ایمنی در برابر خرابی(Failure protection) : این سیستم در هنگام خرابی گیربکس به راننده کمک میکند تا با سرعت کم جهت رفع عیب تا تعمیرگاه ادامه مسیر دهد (جلوگیری از آسیب جدی گیربکس) البته باید دانست همچین سیستمی بر روی همه خودروهای اتوماتیک وجوددارد که به حالت لیمپ (limp) یا تعمیرگاه وجود دارد که گیربکس بصورت پیشفرض بر روی دنده۳ رفته تا بتواند مسافتی را ادامه دهد و اعلام این آپشن کار شاخی محسوب نمی شود و بسیار بدیهی است.

 

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق جلوی این خودرو مک فرسون مستقل با میل موج گیر و سیستم تعلیق عقب میل پیچشی نیمه مستقل با میل موج گیر است.

ساختار متراکم ؛ ابعاد کوچک؛وزن سبک؛سیستم تعلیق با پاسخگویی سریع؛ظرفیت ضربه گیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخ های جلو و رانندگی با پایداری عالی ،میل موجگیر دوسره با اثربخشی بیشتر و پایداری بهتر

اکسل عقب بهمراه میل موجگیر سبب ایجاد احساس بهتر در سرنشینان عقب و هماهنگی بهتر با سیستم تعلیق جلو جهت تقویت پایداری رانندگی می گردد

ریمپ بسترن B30 با ایسیوی ME17

سیستم فرمان الکتریکی(EPS):

تولید شده توسط شرکت Thyssenkrupp آلمان از شرکت های پیشرو در این صنعت

 

سیستم فرمان الکتریکی رانندگی راحتتر در سرعت پایین ، پایداری و امنیت بیشتری را برای راننده به ارمغان می آورد. سیستم EPS جدید و ارتقاء یافته، باعث برگشت پذیری مناسب و همچنین رانندگی آسان و( در قیاس با سیستم هیدرولیکی ) ذخیره انرژی می گردد.

 

پمپ هیدرولیکی فرمان در زمان روشن بودن موتور همواره فعال می باشد پس ۳ تا ۵% از توان موتور را می گیرد اما سیستم برقی با داشتن موتور الکتریکی مجزا از باطری تغذیه شده و توان موتور را کاهش نخواهد داد.

 

ستون فرمان با قابلیت تنظیم زاویه مجهز به ساختار جاذب انرژی «جمع شونده» (Collision – Collapsible) می باشد که باعث عملکرد بهتر ایمنی می گردد.

 

در قیاس با سیستم هیدرولیکی بسیاری از قطعات و تجهیزات بصورت یک جا در ماژول EPS قرار داده شده و به این صورت باز و بست سیستم جهت تعمیر یا سرویس به راحتی انجام خواهد شد.

 

غربیلک فرمان با طراحی به روز و زیبا و روکش چرمی

 

سوییچ های مربوط به کروز کنترل ، تنظیمات کامپیوتر سفری و همچنین سیستم پخش خودرو

 

سیستم ترمز:

به منظور بهبود رانندگی ایمن و عملکرد خودرو، سیستم های زیر به طور اتوماتیک براساس شرایط مختلف رانندگی عمل می کند.کنترل پایداری الکترونیکی ESC: سیستمی که تمام سیستم های ترمز را یکپارچه نموده و پایداری خودرو را کنترل می نماید. پس از تشخیص تمایل سر خوردن به یک سمت براساس حرکت خودرو، شرایط عملکردی با ترمزگیری و مداخله موتور ایمنی و راحتی را بهبود می بخشد. استاندارد کنترل پایدار الکترونیکی(ESC) سیستم ترمز مطابق با بوش نسخه ۹٫۰ می باشد که سبب افزایش ایمنی و راحتی خودرو می گردد.

 

ESC (Bosch 9.0) = ABS+EBD+TCS+BA+HHC

 

سیستم ترمز ضد قفل: ABS

این سیستم برای ترمزگیری اضطراری یا درگیر کردن ترمزها حین رانندگی در جاد ه های لغزنده برای جلوگیری از قفل شدن چر خها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز: EBD

یک فناوری ترمز اتومبیل است که به طور اتوماتیک میزان نیروی وارده به ترمز های اتومبیل را با توجه به شرایط مختلف از قبیل شرایط جاده، سرعت، بار و غیره تنظیم می کند.

 

سیستم نیروی کمکی ترمز BA: پس از شناسایی ترمزگیری اضطراری عملکرد ترمز را بهبود می بخشد تا فاصله ترمزگیری را کوتاهتر نماید.

 

Anti-lock braking system

Electronic brake force distribution

Hydraulic Brake Assistant

 

سیستم کنترل کشش TCS: این سیستم با تنظیم نیروی رانندگی هنگام شروع به کار خودرو یا شتابگیری از لغزیدن چر خها جلوگیری می کند، و از عملکرد شتابگیری خودرو اطمینان حاصل می شود.

 

سیستم کنترل حرکت در سربالایی HHC: این سیستم یک سیستم کمکی است که از سر خوردن خودرو در سربالایی ها جلوگیری می کند تا پس از رها کردن ترمز تا اشاره به پدال گاز اجازه عقب رفتن خودرو را ندهد.

 

ساختمان بدنه خودرو :

به منظور اطمینان و افزایش ایمنی سرنشینان، خودرو B30 از شاسی تقویت شده ای ساخته شده است. استفاده از فولادهای با استحکام بسیار بالا (Ultra High Strength Steel) و بالا (High Strength Steel) بر روی ساختمان ۳H تقویت شده ؛ به خصوص در ستون A، ستون B، تیرهای پایه ای درب ها، کف قسمت جلو و درب های خودرو ایمنی خودرو را افزایش داده است. از فولاد با استحکام بسیار بالا در ابعاد وسیعی در بدنه خودرو استفاده شده است که بدنه مستحکمی را ایجاد نموده است.
ساختار ۳H در بدنه، مرکز اصلی جذب انرژی ناشی از ضربه می باشد ؛ به طوری که می تواند انرژی جنبشی بزرگ ناشی از ضربه را توسط قسمت های مختلف بدنه جذب نماید. بنابراین ضربه به طور قابل توجهی جذب شده و از تغییر شکل و فرم قطعات جلوگیری و ایمنی سرنشینان را به طور کامل تامین می کند.

 

سطح استاندارد ایمنی ۵ ستاره:

خودرو B30 موفق به کسب گواهینامه سطح استاندارد ایمنی ۵ ستاره C-NCAP شده است.علی رغم اینکه الزامات سخت گیرانه تر در ورژن جدید(۲۰۱۵) C-NCAP در خلال تست اصلی که در آن امتیاز مثبت از ۴ به ۳ رسیده است و نقطه شروع ۵ ستاره از ۵۲ به ۵۴ افزایش یافته است. B30 هنوز عملکرد بسیار خوبی با مجموع امتیاز ۵۵٫۱۱ به خود اختصاص داده است و استاندارد ۵ ستاره C-NCAP را دریافت نموده و ایمنی سرنشینان را به خوبی تامین می کند.

 

صحه گذاری و تست جاده :

تست جاده ی خودرو ی B30 که شامل ۵۱۶ تست عملکردی با طی کردن مسافتی به اندازه ۳ میلیون کیلومتر انجام شده که به مدت سه سال به طول انجامیده است. مناطق هدف جهت انجام تست خودرو، از مناطق بسیار گرم و مرطوب تا مناطق بسیار سرد و برفی ؛ از مناطق پست و مرتفع با ارتفاع بیشتر از ۲۸۰۰ متر ؛ از مناطق شلوغ و پرازدحام تا شهر کوهستانی و مه گرفته بوده است.این خودرو با شرایط بسیارسختی در این مسیر مواجه بوده است و در نهایت توانسته عملکرد بسیار خوبی را از خود در شرایط مختلف نشان دهد.

ریمپ بسترن B30 با ایسیوی ME17

سیستم مالتی مدیاMultiMedia System

زبان سیستم : انگلیسی و فارسی

نمایشگر لمسی ۷اینچی رزولوشن نمایشگر ۸۰۰ * ۴۸۰

سیستم رهیاب (GPS) شامل نقشه کامل ایران

در نظر گرفتن محدوده طرح ترافیک در مسیریابی

شامل موقعیت مکانی دوربین های کنترل سرعت

حاوی اطلاعات بیش از ۷۳۰,۰۰۰اماکن مهم اعم از رستوران ها، جایگاه های سوخت،

بیمارستان ها، مساجد، حسینیه ها، سینماها، پارکها، مراکز فرهنگی، آتشنشانی ها و …

جستجو بر اساس پنج رقم اول کد پستی

نمایش سرعت و میزان حد اکثر سرعت در جاده ها

پشتیبانی از دوربین دید عقب

قابلیت کنترل مالتی مدیا با استفاده از کلید های روی فرمان خودرو

پشتیبانی از سورس های رادیو و مدیا به شرح زیر :

رادیو FM/AM

USB

پخش موزیک از طریق بلوتوث

ورودی AUX

پشتیبانی از فایل های صوتی، ویدیویی و تصاویر در فرمتهای رایج

پشتیبانی از سامانه ارسال اطلاعات رادیویی (RDS)

ذخیره دستی و اتوماتیک ایستگاه های رادیویی بر روی حافظه

قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث

بارگذاری اطلاعات مخاطبین بر روی مالتی مدیا و همچنین جستجو بر اساس نام مخاطب

 

آپشن ها و امکانات

بسترن B30 از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی برخوردار است. پوشش چرمی صندلی ها و فرمان، فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی ،رهیاب ماهواره ای، سیستم جلوگیری از عقب رفتن خودر ودر سربالایی ها، ESC، کروز کنترل ،آینه های تاشوی برقی ،سنسور دنده عقب ،سانروف و سیستم صوتی با ۶ بلندگو امکاناتی هستند که بر روی نمونه ایرانی نصب شده است. البته موارد دیگری نظیر سسنور باد تایرها ،ورود بدون کلید و گرمکن از دیگر امکانات بسترن B30 است که تاکنون هنوز مشخص نیست بهمن خودرو بر روی نمونه ایرانی عرضه خواهد کرد یا خیر.

 

امکانات ایمنی بسترن B30 هم با توجه به کسب ۵ ستاره ایمنی از CNCAP مناسب و قابل قبول می باشد.این خودرو بسته به تیپ های مختلف دارای ۲،۴ و۶کیسه هوا بوده و از سیستم های ترمز ABS +EBD،BA و سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل کشش (TCS) در تمامی رده‌های آن به طور استاندارد بهره می برد.

 

تست رانندگی:

در یک روز آفتابی با هوای خوب در شهری خارج از تهران برای تست خودرو آمده شدیم. اولین نکته ای که در تست این خودرو جلب توجه می‌کند، صندلی های راحت و اتاق بزرگ خودرو است. چیدمان ساده و قابل قبولی دارد و از آپشنهای مناسبی برخوردار است. خودرو بسیار بی صدا و نرم روشن شد. گیربکس شش سرعته شرکت آیسن ژاپن بسیار نرم و دقیق عمل میکرد. فرمان برقی خودرو نیز عملکرد خیلی نرمی داشت.

 

ولی در حرکت و ترافیک های شهری کمی احساس می شود تعویض دنده ها زیاد است و گیربکس خیلی دنده ها رو جابجا می کند .این خودرو شتاب گیری خوب و سواری نرمی دارد، ولی کمی در قسمت عقب خودرو با توجه به تکنولوژی قدیمی استفاده شده در فنربندی کوبشهای دست اندازها کاملاحس می شد.کمی هم کفی صندلی‌های خشک و سفت است. کیفیت پلاستیک استفاده شده در داشبود و کنسول جلو هم خشک و بی کیفیت به نظر می‌رسد.

 

صندوق عقب بسیار عمیق و جادار بود. خودرو دارای سیستم کیلس وآپشنهای بروز و خیلی خوبی بود.با توجه به برقی بودن فرمان خودرو و این مورد که نیرویی از موتور برای هیدرولیک فرمان گرفته نمی‌شود، نیروی ۱۰۶ اسب بخاری خودرو بسیار خوب حس می‌شود. البته گشتاور خوب این موتور ۱۵۵ نیوتن متر هم خیلی به کمک راننده می آید.

ریمپ بسترن

از انجایی که ایسیوی این مدل خودرو از نوع ME17 می باشد، دارای پسوورد بوده و بایستی با پروگرمر های خاص برنامه ریزی شود.میکروی این ایسیو از نوع SAK TC1728 بوده که دارای الگوریتم چک سام بسیار پیچیده می باشد و فقط با وینولس اورجینال که کاراکال از آن بهره می برد می توان آن را محاسبه نمود. (ریمپ این ایسیو را به دست افراد متفرقه نسپارید).

 

رفع تاخیر دریچه گاز، افزایش توان و گشتاور موتور، کاهش مصرف سوخت و تقویت دورهای پایین و بالا از مزایای ریمپ این مدل خودرو می باشد.
در ریمپ این مدل خودرو ایسیو باز نمی شود وبا تغییرات در جداول سوخت،جرقه،شتاب گیری،گشتاور و … می توان گشتاور و توان موتور را افزایش داد و معکوس کشیدن خودرو با ریمپ سریع تر می شود.

 

بطور کلی ریمپ برای این خودرو فواید ذیل را دارد :

۱- کاهش مصرف سوخت

۲- افزایش شتاب

۳- افزایش توان و گشتاور

۴- رافع تاخیر دریچه گاز

۵- رفع کپ اولیه

۶- شتاب گیری بهتر

۷- بهبود کشش خودرو در سربالایی ها

۸- رفع خطای کاتالیست

۹- بهبودن در تعویض دنده ها (نرم تر شدن تعویض دنده و معکوس های سریع تر)

۱۰- کاهش دمای فن ها و خنک کار کردن موتور

 

اگر کاتالیست خودرو را حذف کرده باشید این امکان وجود دارد که با ریمپ خطای کاتالیست را نیز رفع کنیم.

 

افزایش ۱۰% توان موتور، افزایش ۱۵ % گشتاور، رفع تاخیر دریچه گاز، بهبود کشش اولیه و ثانویه خودرو، افزایش قدرت موتور درهنگام کولرگیری. رفع محدودیت سرعت، کاهش مصرف سوخت

 

رفع کپ اولیه خودرو : بدلیل استانداردهای آلایندگی (یورو ۴) : برای رعایت استاندارد های الایندگی و کاهش مصرف سوخت از باز شدن ناگهانی دریچه گاز جلوگیری نموده، و باعث تاخیر باز شدن دریچه گاز شده و گاها همین تاخیر باعث کاهش کیفیت رانندگی و دلزدگی مشتریان می گردد. شرکت کاراکال تیونینگ باتغییرات جداول مربوط به دریچه گاز برقی تاخیر دریچه را به حد بسیار قابل قبولی کاهش می دهد.

 

بسترن B30 به علت مشکلات متعددی همچون مصرف سوخت بالای شهری باعث نارضایتی مشتریان شده است ، شرکت کاراکال با تغییرات جدول سوخت و جرقه بدون کاهش توان موتور و افزایش دمای موتور مصرف سوخت این خودرو را نزدیک به ۱ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می دهد.

 

در بسترن B30 با گیربکس اتوماتیک شتاب اولیه بسیار ضعیف بوده و tcu تمایل به پایین نگه داشتن دور موتور دارد که همین علت باعث کاهش شتاب اولیه و ثانویه خودرو شده و این خودرو را تنبل و کند نموده است ، شرکت کاراکال با با آپدیت نرم افزاری موتور و گیربکس تمامی مشکلات فوق را مرتفع نموده و باعث افزایش رضایت مشتری می گردد.

 

تمام خدمات ریمپ در کاراکال ابتدا توسط کارشناسان شرکت تست می شود، سپس توسط مشتری نیز تست شده و درصورت رضایت کامل مشتری اجرت دریافت می گردد.

 

فیلم بسترن b30 ریمپ شده در کاراکال تیونینگ

 

تیونینگ بسترن b30،ریمپ بسترن b50f،شتاب بسترن b30،درگ بسترن b30،بسترن آپارات b30،مانیتور بسترن b30،تاپیک بسترن b30،تقویت موتور بسترن b30

 

4.5/5 - (4 امتیاز)
6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.