202

ریمپ بسترن B50 | ریمپ ایسیو Besturn B50f

بسترن B50 یک سدان جمع و جور است که توسط شرکت FAW با همکاری با Italdesign Giugiaro بر روی پلت فرم مزدا 6 نسل اول (2002 تا 2006) طراحی شد و در نمایشگاه موتور پکن در آوریل 2008 به نمایش در آمد. این خودرو در تاریخ 16 می 2009 در بازار چین عرضه گشت. خط تولید این خودرو در کارخانه چانگچون راه اندازی شده بود که پیش از آن دو خودرو مزدا6 و بسترن بی70 در آن مونتاژ می شد. استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم مستقل مولتی لینک درعقب اگرچه موجب کوبش خفیف در محور جلو(به دلیل ارتفاع کم) می شود اما توانسته چسبندگی و کنترل مناسبی را در مانورهای ناگهانی به خودرو بدهد و به کمک پلت فرم مزدا پایداری خوبی را رقم بزند.

در مدل های 2009-2013 فقط یک موتور 1.6 لیتر 74 کیلوواتی که توسط فاو و فولکس واگن ساخته شده بود، قابل انتخاب بود. اگرچه این موتور در مدلهای محبوب فولکس واگن نظیر مانند جتا، بورا استفاده شده بود، اما در مدلهای اولیه که در ایران نیز عرضه گشت(92 و 93) به دلیل ضعف در قدرت موتور در بین رقبای هموطنش دربازار بازار ایران ( جک جی5، MVM 530 و جیلی EC7) نتوانست موفق ظاهر شود و بهمن موتور در سال 94 با مدل بسترن بی50 اف آن را جایگزین کرد که در حقیقت نمونه فیس لیفت B50 محسوب می شد و این بار از موتور 1800 16 سوپاپ استفاده کرد که توانایی تولید 142 اسب بخار و 173 نیوتن متر گشتاور بود. فاو این موتور با کد CA4GD5 را با کمک تکنولوژیکی مزدا تولید کرده بود.

 

بسترن B50 بر روی پلت فرم نسل قبلی مزدا ۶ ساخته شده است و از پیشرانه دوباره طراحی شده براساس یکی از پیشرانه های مزدا و گیربکس شش سرعته اتوماتیک (تیپترونیک) ساخت AISIN ژاپن بهره می گیرد.نکات مثبت ویژگی های فنی به همین چند مورد محدود نمی شود،بلکه در زمینه سیستم تعلیق نیز B50 F حرف های زیادی برای گفتن دارد.فنربندی چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل به همراه فنر لول و میل موجگیر انتخاب شده و برای چرخ های عقب هم سیستم چند اتصالی (مولتی لینک) با آرایش E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول در راستای افزایش پایداری خودرو نقش آفرینی می کند.به جرات می توان گفت که مشابه چنین سیستم تعلیقی به ندرت در سایر خودروهای چینی مشاهده می شود و آرایش فنربندی این خودرو از بسیاری خودروهای کره ای (همچون هیوندای الانترا که در ماه گذشته آزموده بودیم) هم بهتر و کامل تر است.

 

قوای محرکه

پیشرانه بسترن B50 به جای تسمه تایم از زنجیر تایم بهره می برد و در راستای کاهش سر و صدا و لرزش به سیستمی تحت عنوان NVH (کاهنده صدا و لرزش) مجهز است که توسط پورشه توسعه یافته است.این پیشرانه همچنین از نظر بازدهی و نسبت قدرت به حجم نیز در سطح خوبی ظاهر می شود و با ۱٫۸ لیتر حجم یارای تولید ۱۴۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور را دارد که ارقامی قابل تامل محسوب می شوند.گیربکس شش سرعته (شش دنده جلو و یک دنده عقب) نیز از نسل دوم گیربکس های اتوماتیک و تیپترونیک کمپانی AISIN انتخاب شده است که تامین کننده اصلی گیربکس های تویوتا محسوب می شود و یکی از قطعات فنی ۱۰۰% ژاپنی مورد استفاده در بسترن B50 F است.ترمزها در هر چهارچرخ به صورت دیسکی هستند و از نظر ابعاد و کیفیت نیز در سطح مطلوبی قرار دارند.چرخ های با سایز ۱۶ اینچ و عرض ۷ اینچ هم توسط بهمن خودرو به تایرهای یزدتایر مجهز شده اند و بدین ترتیب می توان گفت که بسترن B50 یکی از معدود خودروهای چینی راه یافته به کشورمان است که به جای تایرهای کم کیفیت چینی به تایرهای ایرانی مجهز است که البته تحت لیسانس کمپانی وردشتاین هلند ساخته می شوند.

BES 7

نسل اول فاو بسترن که در ایران به نام B50 شناخته می شود

از دیگر مدل های FAW که در ایران عرضه نشد می توان به چندین نسخه سبز (هیبریدی) از این مدل اشاره کرد:

B50 HEV هیبریدی در نمایشگاه اتوموبیل سال 2009 شانگهای،

B50 PHEV در نمایشگاه پکن 2010 پکن

B50 EV (نسخه تماماً الکتریکی) در نمایشگاه 2011 شانگهای نمایش داده شد.

با این حال، هیچکدام از آنها تا اوایل سال 2015 به صورت عمده به و با تیراژ بالا عرضه نشد.

مدل B50 از محصولات پرفروش FAW محسوب می شود اما در ایران به دلیل سیاست های خاص بهمن موتور علی رغم برتری های فنی و آپشنال و یدک کشیدن نام مزدا هیچگاه نتوانست بازار سایر رقبا که به آن اشاره شد را تحت الشعاع قرار دهد.

امالکان فاو بسترن B50F عملکرد پیشرانه و گیربکس را قابل قبول می دانند و می توان روی شتاب این خودرو حساب باز کرد. اما واقعیت این است که شاید فاو بسترن B50F بیشتر در بحث شتاب ثانویه و یا شتاب لحظه ای حین حرکت بتواند عملکرد خوبی را داشته باشد و رسیدن به حداکثر سرعت حدود 220 کیلومتر بر ساعت، از نقاط قوت آن به حساب آید. اما نباید هیچگاه توقع شتاب عجیب را از بسترن B50F داشت؛ ضمن اینکه اصرار سیستم مدیریت گیربکس (TCU) این خودرو به سبک کردن زود هنگام دنده ها و عملکرد همواره اکونومی موجب ایجاد تاخیر در حین شتابگیری می شود حال کارشناسان شرکت کاراکال تیونینگ معتقدند با وجود یک موتور پرتوان و گیربکس با کیفیت از شرکت AISIN با کد AF21 و در نظر گرفتن خروجی های دوگانه هوا که نشاندهنده یک سیستم تخلیه مناسب است، این خودرو را برای یک پکیج ریمپ کاملاً حرفه¬ای آماده ساخته، به عبارتی دیگر با نکات بیان شده می توان از ریمپ ایسیو این خودرو نتایج بسیار خوبی گرفت. گفتنی ست ECU خودروی بسترن دارای قفل نرم افزاری می باشد که کار کردن بر روی آن را سخت تر نموده اما مانع از گرفتن نتایج چشمگیر نشده است. مجموعه کاراکال با اصلاح پارامترهای موتور و گیربکس، هماهنگی و واکنش موتور به پدال گاز را بالابرده و خودرویی با این توانایی فنی را کاملا آماده رزم(!) تحویل مشتری می دهد، از مهمترین تاثیر ریمپ این شرکت، افزایش شتاب، رفع تاخیر پدال گاز و عملکرد سریعتر گیربکس می توان نام برد.

ECU این خودرو بوش ME7.8.8 می باشد. این مدل ایسیو دارای پردازشگر بسیار پیچیده با قفل نرم افزاری می باشد. به این معنا که میکروی این ایسیو که ST10F می باشد قفل بوده و باید حتما با پروگرمرهای اورجینال و بروز دنیا برنامه ریزی شود. پروگرمر KESS V2 که کاراکال از آن بهره می برد می تواند قفل این ایسیو را باز کند. این پروگرمر حدود 5000 دلار قیمت دارد.

در ریمپ بسترن B50 کاراکال می تواند توان و گشتاور موتور را تا 10 اسب بخار و گشتاور را تا 12 نیوتن متر سر چرخ افزایش دهد. همچنین با روش ریمپ ترکیبی که انحصارا در اختیار کاراکال می باشد می توانیم مصرف سوخت را تا 0.8 لیتر کم کنیم.ضمنا معکوس های خودرو سریعتر و بهتر از قبل می شود.بسترن B50 به دلیل ظاهر زیبایی که دارد مورد توجه بسیاری علاقه مندان به خودرو قرار گرفته است. بخاطر موتور کم مصرف و پرشتابی که دارد استقبال بسیار خوبی از این خودرو شده است ECU این خودرو بوش ME7.8.8 می باشد. این مدل ایسیو دارای پردازشگر بسیار پیچیده با قفل نرم افزاری می باشد. به این معنا که میکروی این ایسیو که ST10F می باشد قفل بوده و باید حتما با پروگرمرهای اورجینال و بروز دنیا برنامه ریزی شود. پروگرمر KESS V2 که کاراکال از آن بهره می برد می تواند قفل این ایسیو را باز کند. این پروگرمر حدود ۵۰۰۰ دلار قیمت دارد.

u autohomecar wKgH5VeV7rWAZwRTAAnNrlBIU18965

بطور کلی ریمپ برای این خودرو فواید ذیل را دارد :

1- کاهش مصرف سوخت

2- افزایش شتاب

3- افزایش توان و گشتاور

4- رافع تاخیر دریچه گاز

5- رفع کپ اولیه

6- شتاب گیری بهتر

7- بهبود کشش خودرو در سربالایی ها

8- رفع خطای کاتالیست

9- بهبودن در تعویض دنده ها (نرم تر شدن تعویض دنده و معکوس های سریع تر)

اگر کاتالیست خودرو را حذف کرده باشید این امکان وجود دارد که با ریمپ خطای کاتالیست را نیز رفع کنیم.تمام خدمات ریمپ در کاراکال ابتدا توسط کارشناسان شرکت تست می شود، سپس توسط مشتری نیز تست شده و درصورت رضایت کامل مشتری اجرت دریافت می گردد.

 

کاراکال تنها برند ثبت شده ریمپ در ایران

 

فیلم بسترن b50 ریمپ شده در کاراکال تیونینگ

 

3.2/5 - (5 امتیاز)
2 پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      از کجا میدونید مشکل داره؟ اگه یه دونه سالم به جاش براتون گذاشتن و مشکل برطرف شد اون موقع میشه با قطعیت نظر داد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.