p0420

در این مقاله به بررسی و راهکار رفع خطاهایی که موجب روشن شدن چراغ چک شده ولی تاثیری در عملکرد خودرو ندارند می پردازیم. با کاراکال تیونینگ همراه باشید.

علیرغم کیفیت بالای خودروهای وارداتی محصولات کیا و هیوندا، اما عدم کالیبراسیون بومی local calibration  این محصولات با شرایط آب و هوایی ایران موجب شده تا این خودروها پس از مدتی استفاده دچار اختلالاتی بشوند، ضمن اینکه با بالا رفتن استانداردهای آلایندگی در اروپا (یورو6 از سال 2021) سازندگان خارجی ناچارند برنامه ریزی خوردوهای خود را با این استانداردها تطبیق دهند که در نتیجه موجب کند شدن رفتار دریچه گاز برقی بخصوص در شروع حرکت می شوند. از سویی دیگر، ارائه بنزین نامرغوب و اکتان پایین خیلی زود موجب افت راندمان کاتالیستهای خودرو شده و حتی خطای احتراق ناقص در محصولاتی که با استاندارد یورو5 کالیبره شده اند، موضوعی دور از ذهن نمی باشد.

از این رو خودروهای هیوندا کیا موجود در ایران دارای خطاهای کاذب متعددی می­شوند که ایرادی در سیستم عملکردی خودرو به وجود نمی آورند و فقط باعث روشن ماندن چراغ چک می شوند. کلیه مراکز فنی و تعمیرکاران اقدام به تعویض قطعات نموده و دست آخر ممکن است چراغ چک نیز خاموش نشود یا با هزینه گزافی این اتفاق بیفتد.

برای مثال سوناتای2010 را در نظر بگیرید که دارای خطای فرسودگی کاتالیست یا P0420 یا P0430 است. برای حل این مشکل سه راهکار وجود دارد:

 

1) تعویض کاتالیزور

با نمونه اصلی خودرو که از طریق VIN نامبر قابل شناسایی است. این راهکار به دلیل قیمت بسیار بالای کاتالیزور (در زمان نگارش این مقاله، حدود 14 ملیون تومان) به صرفه نمی باشد.

 

2) تعمیر کاتالیزور

این روش ارزانتر از تعویض کاتالیزور بوده.  بدیهی است کیفیت و راندمان کاتالیزور اصلی را نداشته ولی هزینه ای  حدود یک سوم قیمت بالا را دارد.

 

3)  استفاده از ریمپ با هزینه ای معادل یک دهم قیمت اصلی کاتالیزور؛

با در نظر گرفتن این حقیقت که اگر راندمان کاتالیزور پایین آمده باشد (به تشخیص ایسیو طبق استانداردهای آلایندگی یورو5) اما این میزان از کم شدن راندمان کمتر از میزان مورد سنجش مراکز معاینه فنی می باشد(یورو2)؛ بنابراین می توان با ریمپ ایسیو ضمن حذف خطای فرسودگی کاتالیست یا سنسور اکسیژن بعد کاتالیست، اقدام به اصلاح نرم افزاری برنامه ایسیو نمود.

 

 راهکارهای کلی حذف خطاهای کاذب را می توان اینگونه دسته بندی کرد:

  • حذف خطای سنسور اکسیژن دوم

در استانداردهای آلایندگی یورو3 به بالا، از سنسور اکسیژن دومی جهت پایش وضعیت کاتالیزور استفاده می گردد. به دلیل قرار گیری این سنسور در محلی که احتمال برخورد اشیا یا آب (ایجاد شوک حرارتی) وجود دارد، خرابی خود این سنسور نیز به دفعات امکان پذیر است. به همین دلیل در صورت خرابی آن ، می توان بوسیله ریمپ اقدام به حذف آن نمود.

 

  • حذف خطای احتراق ناقص

در صورتیکه خودروی شما دچار خطای احتراق ناقص می شود و از سلامتی شمع، وایر و کویل خودروی خود کاملاً مطمئن هستید، علت از بنزین بی کیفیت بوده و این خطا را می توان از ایسیو پاک کرد و دیگر شاهد روشن شدن چراغ چک نباشید. این گروه از خطاها با کد P300 یا مشابه آن مانند P301 P302 P303 P304 P305 P306 در دیاگ دیده می شوند.

 

  • حذف خطای EGT

برخی از خودروهای کیاهیوندا که دچار مشکل خطای بالارفتن دمای کاتالیزور هستند، شامل فراخوان کارخانه سازنده هستند که ممکن است در نمایندگی های داخل کشور این موضوع مورد توجه قرار نگرفته باشد. به همین دلیل اینگونه ایرادات نیز بوسیله ریمپ قابل برطرف بوده و چراغ چک خاموش خواهد شد.

 

  • برطرف کردن سایر خطاها و خاموش کردن چراغ چک

    در صورتیکه خودروی شما دچار ایرادی است که موجب بروز خطا و آلارم می شود، می توانید با مشورت کارشناسان شرکت کاراکال نسبت به برطرف نمودن آنها اقدام کنید. توجه کنید برخی از ایرادات فنی صرفاً با حذف خطا قابل برطرف کردن نمی باشند.

 

 

3.6/5 - (49 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.