santafe dm

در این مقاله به نقد و بررسی سانتافه نیو  و رفع ایرادات نرم افزاری ایسیو که با ریمپ قابل برطرف شدن هست می پردازیم.با کاراکال تیونینگ همراه باشید.

از معایبی که به کمک ریمپ قابل رفع می باشند  می توان به عدم سازگاری با بنزین ایران ، تاخیر زیاد دریچه گاز و کندی زیاد حرکت اولیه ، عملکرد بیش از حد اکونومی گیربکس  ، مشکل ناک (صدای چق چق) ، افت توان در دورهای بالا ، مصرف زیاد بنزین ، افت توان در صورت اعمال فشار حداکثری بر روی خودرو  اشاره نمود.در در مقاله ریمپ چیست و چگونه انجام می شود؟ نیز می توانید در مورد این مهم اطلاعاتی را کسب کنید.

معرفی اجمالی سانتافه نیو

سانتافه  محصول شرکت هیوندای می باشد. سانتافه از سال 2006 تا سال 2013 تحت عنوان IX45 (SantaFe CM)  و از سال 2013 تا 2016 به عنوان IX 45 (SANTAFE DM) عرضه گردید.

سانتافه در سه تیپ Premium  ، se و Premium se  عرضه شده است. نمونه  Premium se  فول ترین نمونه سانتافه کمپانی هیوندای می باشد. البته باید توجه داشت که تفاوت زیادی بین آپشن های سانتافه  فول کرمان موتور و آسان موتور وجود دارد. همچنین این خودرو جزو پرتیراژترین خودروهای وارداتی به ایران می باشد.

از نکات مثبت این خودرو می توان به 5 ستاره ایمنی موسسه  EURO NCAP ،سیستم تهویه مطبوع دوگانه به همراه کنترل کیفی هوا AQS ، سیستم کنترل پایداری ، سیستم ترمز در سر پایینی DBC، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA ، انتقال نیرو به چهار چرخ ، صندلی های چرم مجهز به سردکن و گرمکن ، سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) ، چراغ های تنظیم شونده اتوماتیک ، ترمز پارک برقی  ، کروز کنترل تطبیقی اشاره نمود.

از ایرادات این خودرو  می توان به سیستم تعلیق خشک ، قابلیت آفرود ضعیف ، خرابی یاتاقان در صورت اعمال فشار زیاد ، متریال غیر ایده آل کابین اشاره نمود. همچنین دیسک ترمز متناسب با وزن این خودرو برای آن در نظر گرفته نشده و پس از ترمز های مکرر به سرعت گرم می شود. همچنین دید راننده در خودروی سانتافه به جلو و عقب بسیار محدود است . ایراد بسیار رایج این خودرو در نمونه های GDI ، علاوه بر دوده گرفتن محفظه احتراق ، خرابی دریچه VCMA نیز هست که در صورت خرابی مشکلاتی از قبیل افت شدید توان ، افزایش مصرف سوخت را به همراه دارد.

پس از ریمپ  هیوندای سانتافه  چه تغییراتی خواهد کرد؟

  • افزایش شتاب و توان

شرکت کاراکال تیونینگ با روش اختصاصی Optimal Calibration برنامه ریزی ایسیو را بهینه نموده و در نتیجه پس از ریمپ، هنگام رانندگی شهری مصرف سوخت نیز تغییر نکرده و در شرایط شتاب گیری با بهبود نسبت AFR، کندی این خودرو کاملاً برطرف می گردد.

  • سازگار شدن با بنزین ایران

با توجه به کالیبراسیون این موتور با بنزینهای با کیفیت، در صورت استفاده از بنزین نامرغوب شاهد افت توان یا صدای ناک خواهیم بود. که پس از ریمپ ، موتور خودرو با بنزین بی کیفیت تطبیق داده می شود. و  الزامی به محلول اکتان نخواهد بود.

در صورت استفاده و رانندگی به سبک شهری ، مصرف بنزین این خودرو حدود 0.5 الی 1 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می یابد. در صورت رانندگی به صورت اسپرت ، نباید انتظار داشت مصرف سوخت کاهش باید چراکه در این حالت تعویض دنده در دورهای بالاتر انجام می پذیرد.

  • افزایش ریسپانس پدال گاز

عملکرد پدال و دریچه گاز این خودرو رابطه خطی با یکدیگر ندارند. که در اصطلاح ریسپانس پدال گاز قابل قبول نیست. و خودرو بسیار سنگین شروع به حرکت می کند. و در دورهای پایین توان بالایی ارائه نمی دهد. به کمک علم ریمپ ریسپانس پدال گاز به شکل قابل توجهی افزایش یافته. و این نقص برطرف می گردد.

  • رفع مشکل ناک (صدای چق چق)

صدای ناک به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور شده است. در واقع صدای لغزش پیستون می باشد. از ایرادات واضح خودروی سانتافه، ناک سرگاز می باشد که در حین شروع حرکت، صدای آن قابل شنیدن است. اصلی ترین دلیل ناک کالیبراسیون غلط ECU با بنزین اکتان بالا و استاندارد آلایندگی یورو۵ بوده است. اگر سوخت ارسالی از طریق ایسیو در ابتدای شروع حرکت کم باشد به انضمام بنزین بی کیفیت موجود در ایران، موجب رخ دادن این صدا می شود. در ریمپ این مشکل رفع می شود.

  • تصحیح لگ توربو در نمونه های مجهز به توربو

در برخی نمونه های وارداتی که مجهز به سیستم توربو شارژ هستند ،  توربو دیر وارد مدار شده که به این مشکل به اصطلاح لگ توربو گوییم. در پروسه ریمپ این مشکل تا حدود بسیار زیادی برطرف می گردد.

  • رفع ایراد عملکرد اکونومی گیربکس

گیر بکس این خودرو6 سرعته می باشد. در هنگام فشردن پدال گاز متوجه تاخیر زیاد معکوس کشیدن این خودرو می شوید. در برنامه ریمپ کاراکال تیونینگ عملکرد گیربکس که بازخورد پدال گاز است. اصلاح شده و خودرو به صورت مناسب تر معکوس می کشد.

 

مشخصات ایسیو سانتافه

ایسیو این خودرو  CONTINENTAL SIM2K-341 می باشد. در کاراکال مهندسان ما ریمپ این ایسیو را بدون باز نمودن آن و فقط از طریق درگاه OBD به وسیله پروگرامرهای روز دنیا انجام می دهند. همچنین کالیبراسیون  و تنظیم دقیق پارامتر های این ایسیو به دلیل ماهیت آن لازم است توسط مهندسان خبره این امر انجام گردد. همچنین ریمپ کلیه خودرو ها در کاراکال تیونینگ با دو سال گارانتی کتبی ارایه می گردند. پیشرانه سانتافه DM  با حجم 2.4 لیتر از نوع THETA 16v DOHC  به کد G4KE مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بوده که می تواند قدرت 188 اسب بخار را تولید می نماید. ایسیو این مدل کانتیننتال341 می باشد.

تعداد محدودی مدل توربو به حجم 2 لیتر با موتور T-GDi به قدرت 255 اسب بخار با کد   G4KH با ایسیو کانتیننتال 240  عرضه شده. تصویر سانتافه با این موتور را که به مجموعه کاراکال مراجعه کرده را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

 

santafe TGDi

مزایای ریمپ سانتافه بصورت خلاصه :

  1. افزایش توان به میزان 7 (اتمسفر) الی 14.2  اسب بخار  (در مدل توربو)
  2. افزایش گشتاور به میزان 14(اتمسفر) الی 19.3 نیوتن متر (در مدل توربو)
  3. رفع مشکل ناک (صدای چق چق)
  4. سازگاری با بنزین ایران
  5. کاهش مصرف سوخت
  6. اصلاح عملکرد بیش از حد اکونومی گیربکس
  7. عدم افت توان در صورت اعمال فشار در دورهای بالا
  8. افزایش ریسپانس پدال گاز
  9. کشش بهتر خودرو در سربالایی ها
  10. حذف انواع کدهای خطا مانند خطای فرسودگی کاتالیست
  11. کاهش زمان شتاب صفر تا صد (بسته به شرایط و سلامت موتور)
  12. حذف سنسور اکسیژن دوم

کلیپ تصویری توضیحات ریمپ سانتافه GDi

 

5/5 - (11 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.