ریمپ تیگو 5

ریمپ تیگو 5:در این مقاله به نقد و بررسی ریمپ تیگو Tiggo 5 ⚡ راهکارهای افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت و رفع تاخیر گیربکس و تاخیر پدال گاز می پردازیم. با کاراکال تیونینگ همراه باشید.

🏁 معرفی خودرو و ریمپ تیگو 5

خودروی تیگو 5 سال ١٣٩۴ توسط مدیران خودرو وارد بازار ایران شد و اولین خودرویی بود که به صورت رسمی با برند چری عرضه شد. تا پیش از آن محصولات مدیران خودرو با برند mvm به بازار وارد می شدند. این خودرو در سال 97 هم مورد فیس لیفت قرار گرفت که شامل اصلاحاتی در ظاهر خودرو و داشبورد می باشد.

✔️ نکات مثبت تیگو 5: صندلی برقی، مانیتور 10 اینچی عمودی با نویگیشن، سنسور جلو و سنسور باران و لوگو لایت (چراغ خوش‌آمدگویی). دوربین دید عقب باکیفیت، آینه‌های برقی تاشو، استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه وسط الکتروکرومیک. سانروف، سیستم های الکترونیکی HHC (کنترل حرکت خودرو در سربالایی)، EBA سیستم کمکی ترمز اضطراری تکمیل شده و سیستم ESP در مدل فیس لیفت.

❗️ نکات منفی تیگو 5: ایراد کشش، تأخیر پدال گاز، ضعف شروع حرکت در دنده عقب که موجب فشار مضاعف به گیربکس می شود.

نمای داخلی تیگو 5 tiggo 5 interior
نمای داخلی تیگو 5

⚙️ ⚡ نتایج مثبت ریمپ تیگو 5

🚩 رفع تاخیر (کپ) پدال گاز 

یکی از ایرادات این خودرو که همیشه توسط مشتری اعلام می گردد عدم واکنش مناسب پدال گاز در شروع حر کت می باشد. در شرکت کاراکال تیونینگ با اصلاح بهینه جداول دریچه گاز در برنامه این خودرو، این ایراد برطرف شده است.

🚩 رفع مکث اول در شروع حرکت

از دیگر ایرادات نرم افزاری تیگو 5 که با ریمپ تیگو 5 کاملاً برطرف می شود، مشکل شتابگیری این خودرو می باشد که مالکان اظهار دارند خودرو دیر دور می گیرد. در پکیج ریمپ شرکت کاراکال، با اصلاح جداول گشتاور این نقص بهبود می یابد.

🚩 کاهش مصرف سوخت تیگو 5

اگرچه شرکت مدیران خودرو رقم 9 لیتر در صد کیلومتر را به عنوان مصرف متوسط برای این خودرو اعلام کرده است اما دارندگان این خود رو تا رقم 13 لیتر در صد کیلومتر را نیز برای آن عنوان نموده اند. علت اصلی این مشکل عدم تطابق برنامه ایسیو با بنزین بی کیفیت ارائه شده در جایگاهها می باشد. در ریمپ کاراکال این مشکل برطرف می گردد و توسط نرم افزار خودرو بهینه سازی میشود.

🚩 رفع صدای ناک

به دلیل کالیبراسیون برنامه خودرو با استاندارد آلایندگی یورو5 ، شاهد به هم خوردن نسبت AFR در دورهای میانی هستیم که با در نظر گرفتن بنزین اکتان پایین در جایگاهها، منجر به ایجاد احتراق پیشرس می شود که به صدای ناک مشهور است اما از دید عوام به غلط به صدای سوپاپ مشهور است! این معضل نیز با برنامه ریمپ کاراکال به کلی برطرف می شود.

🚩 رفع مشکل واماندگی در دنده عقب

تقریباً در تمامی خودروهای تیگو5، هنگام حرکت با دنده عقب در سربالایی شاهد مشکل واماندگی یا به گفته مالکان جون کندن هستیم. این ایراد به دلیل عدم کالیبراسیون صحیح ایسیو بین دریچه و گشتاور رخ می دهد و بعد از ریمپ به کلی برطرف می شود.

🚩 آپدیت ایسیو و بالا بردن واکنش گیربکس به فشار پدال

گلایه خیلی از دارندگان مدل اتوماتیک این است که در زمان نیاز به معکوس کشیدن گیربکس به موقع عمل نکرده و تاخیر دارد. در پکیج ریمپ این خودرو ایسیو گیربکس نیز آپدیت شده و سرعت عملکرد آن نسبت به سابق 45% بهبود می یابد. علت این اتفاق نوع طراحی گیربکسهای CVT است که اصرار نابجایی به عملکرد در دورهای پایین دارند.لطفا مقاله اپدیت گیربکس را مطالعه کنید تا به روش های بهبود این مهم آشنا شوید.

 

ecu cherry tiggo 5 ایسیو چری تیگو 5
Tiggo 5 ECU

⚡ ریمپ ایسیو چری تیگو 5

خودروی تیگو5 با موتور 2000 سی سی با کد SQR484F  دارای قدرتی معادل 138 اسب بخار می باشد و وزن خودرو 1535 کیلوگرم بوده که وزن قابل توجهی می باشد. این خودرو برنامه ریزی حرفه ای تری را می طلبد که بتواند اثر منفی وزن بالا را خنثی کند تا حس سنگینی حرکت کمتر به راننده منتقل شود. ایسیو این خودرو ME17 می باشد. سری ایسیو های ME17 دارای قفل نرم افزاری انحصاری می باشند. یعنی هر ایسیو بصورت اختصاصی دارای قفل نرم افزاری می بوده و عدم رعایت این نکته موجب از کار افتادن میکروی مرکزی برد ایسیو می شود.

🏆چکیده مزایای ریمپ تیگو 5

  • رفع ایراد واماندگی در دنده عقب در حرکت در سراشیبی
  • شروع به حرکت تیزتر و کاهش لختی شروع حرکت از سکون
  • افزایش قابل توجه کشش و گشتاور در مسیرهای شیبدار (سربالایی ها)
  • افزایش توان موتور تا ۵ اسب بخار
  • افزایش واکنش پدال گاز
  • رفع صدای ناک  در دور پایین
  • افزایش شتاب صفرتاصد به میزان 2 ثانیه
  • افزایش سرعت نهایی (تاپ اسپید)
  • حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست

❔ 💬 پاسخ به سوالات خوانندگان

❔ 1) خودروی تیگو5 من در ترافیکهای سنگین دچار یک حالت کندی می شود ، آیا این مشکل قابل برطرف شدن است؟

💬 درصورتیکه دمای روغن گیربکس از محدوده طبیعی خارج شود، گیربکس برای پیشگیری از آسیب دیدگی به حالت limp می رود که نتیجه آن یک عملکرد بسیار کُند می باشد. در ریمپ شرکت کاراکال با اصلاح برنامه، این اتفاق برطرف می شود.. پیشنهاد می شود در ترافیکهای سنگین از نگه داشتن خودرو با پدال ترمز به مدت طولانی جداً بپرهیزید و خودرو را در وضعیت N قرار دهید.

❔ 2) آیا ریمپ موجب از بین رفتن گارانتی می شود؟

💬 از آنجا که ریمپ یک فرایند نرم افزاری بوده و تاثیری بر ظاهر خودرو (نظیر رینگ اسپرت یا دزدگیر) ندارد، بنابراین هیچ عاملی برای باطل شدن گارانتی به حساب نمی آید. اما توصیه می کنیم شما نیز از گفتن این موضوع به مسئولین نمایندگی خودداری کنید تا از آن به عنوان عاملی برای از زیر بار شانه خالی کردن تعهدشان نشود.

 

فیلم ریمپ تیگو 5 در کاراکال تیونینگ

 

 

4.3/5 - (70 امتیاز)
44 پاسخ
  1. فرشید
    فرشید says:

    تاخیر پدال به صورت کامل رفع شد
    شتاب اولیه و ثانویه ماشین که به شدت آزاردهنده هست،به طور چشمگیر افزایش پیدا کرد
    ممنون از تیم بسیار خوب کاراکال تیونینگ

    پاسخ
    • مصطفی
      مصطفی says:

      تیگو ۵ رو کجا ببریم برای ریمپ و تقویت گیر بکس ممنون میشم اگه ادرس یه جای کار بلد رو
      بزارین

      پاسخ
      • کاراکال تیونینگ
        کاراکال تیونینگ says:

        دوست عزیز
        با ریمپ گیربکس تقویت نمی شود. اگر گیربکس ایراد دارد به تعمیرگاه معتبر مراجعه فرمایید.
        بعد از ریمپ واکنش گیربکس بهتر می شود بشرطی که گیربکس مشکل فنی نداشته باشد.

        پاسخ
  2. کاوس
    کاوس says:

    با سلام
    دیماه تسمه تایم و شیر برقی های ماشینم (تیگو5) را تعویض کردم. اما از آن تاریخ شتاب بهتر شده اما متوسط مصرف سوخت خودرو در ترافیک که حداکثر 15 یا 16 در صدکیلومتر بوده ، به 17 تا 19 رسیده است. به نمایندگی هم که دوباره مراجعه کردم گفتند گفتند مشکلی ندارد و بعد از 1000 کیلومتر بحالت قبل برمی گردد. آیا واقعا” صحت دارد یا دچار نقص فنی شده است؟ ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      با سلام
      جناب کاووس بنظر میرسه عوامل مختلفی می تواند تاثیر گذار باشد، پیشنهاد می کنم مجددا شمع های قبلی را ببندید و امتحان کنید. تسمه تایم نمی تواند روی مصرف تاثیر بگذارد.

      پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      با سلام
      از بخش سوالات متداول ، قیمت ریمپ ایسیو ملاحظه بفرمایید:
      قیمت ریمپ ایسیو
      ضمنا پس از ریمپ خودرو توسط مشتری تست شده و در صورت رضایت ایشان مبلغ دریافت می شود.

      پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام سعید
      در خودروی تیگو5 و تیگو 5 توربو ؛ از گیربکس CVT استفاده شده است. اساس طراحی گیربکس CVT بر مبنای تغییر ضرایب دنده در هر لحظه است.(حتی اگر حالت تیپترونیک هم برای گیربکس CVT تعریف بشه، در حقیقت بصورت مجازی این حالت تعریف شده.) پس گیربکس CVT دنده نداره.
      اما اگر بخواهیم به سوال شما دقیقتر پاسخ بدیم ، و منظور شما معکوس کشیدن خودرو باشد، بله پس از ریمپ گیربکس سریعتر ضرایب را سنگین می کند که معادل معکوس کشیدن در گیربکس های غیر CVT می باشد.

      پاسخ
  3. مهرداد گودرزی
    مهرداد گودرزی says:

    سلام وقت بخیر
    لطفا بفرمایید در استان هرمزگان یا اصفهان نماینده برای عیب یابی ور فع هست لطف کنید ممنونم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      جناب گودرزی بفرمایید مشکلتون چیه تا راهنمایی تون کنم در نمایندگی ما میتونید به نتیجه برسید یا نه؟

      پاسخ
  4. منصور
    منصور says:

    سلام ماشینم جون نداره وبعد دنده عقب اگر یک سنگ کوچیک زیر چرخ باشه حرکت نمیکنه لطفا رهنماییم کنید ممنونم

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام لطفا در یک مرکز معتبر عملکرد گیربکس رو چک کنید و در صورتیکه گیربکس سالم تشخیص داده شد، می تونید برای ریمپ به مجموعه ما مراجعه کنید

      پاسخ
    • جلال امیررضایی
      جلال امیررضایی says:

      سلام
      اقا این‌مشکل ماشینتون حل شده ؟ منم همین مشکل رو دارم ولی نمیتونن علت رو پیدا کنن ، یکی میگه توربین ، یکی میگه ساعتی ، یکی میگه روغن رد میکنه ، یکی میگه سنسور مپ
      گرفتار شدم

      پاسخ
  5. مهدی
    مهدی says:

    باسلام من تیگو پنج دارم متاسفانه مدتی هست که به محض گرم شدن ماشین چراغ گیربکس و چک روشن میشود و به محض خنک شدن ماشین از صفحه ماشین میرود موتور رو به چند تعمیرکار نشون دادم و چک کردن میگم گیربکستون سالمه ولی مشخصه که در پمپاژ روغن درون موتور ایرادی هست روغن گیربکس هم با مارک معتبر و خوب تعویض کردم ولی متاسفانه باز همچنین موردی دارم نمیدونم مشکل اساسی ان چیست

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      به یک تعمیرکار خبره گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید، دوست عزیز تو کامپیوتر گیربکس خودروی شما خطا ثبت شده که چراغ اخظار روشن شده.

      پاسخ
  6. مسعود
    مسعود says:

    سلام ببخشید ماشین در حالت رانندگی آرام مشکلی نداره ولی در سر بالایی و یا رانندگی پر گاز دنده معکوس میکشه ولی دیگه دنده رو عوض نمیکنه و دور موتور بالا میره مشکل نرم افزاریه یا گیربکس مورد داره؟

    پاسخ
  7. هادی علیزاده
    هادی علیزاده says:

    سلام صدای قیژ قیژ تیگو پنج اتا سرعت چهل از چی میتونه باشه؟
    موقع خلاص شدن هم این صدا میاد
    ممنون اگه جواب بدین

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز اون مقاله درباره ریمپ ایسیو تیگو 5 هه نه سوال بی ربط شما. وقتی درک شما از تشخیص موضوعی به این سادگی انقدر ناتوانه لطفا توقع پاسخ نداشته باشد و به جای غرغر کردن و ارسال پیام توهین آمیز! ماشینتون رو ببرید یه مرکز تعمیر گیربکس.

      پاسخ
  8. Pourya
    Pourya says:

    سلام جناب خسته نباشین اینکه بالا نوشتید تمام نقاط ضعف تیگو برطرف میشه شما میتونید اینو تضمین بدید یا مثلا بعد یه مدت ریمپش نخوره به هم؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز خودروی تیگو5 مهمترین ایرادی که داره ، سنگینی و ضعف شروع حرکت می باشد. حالا، اگه خودروی شما دچار مشکل خرابی گیربکس شود (ایراد شایع خودروهای تیگو 5) آیا بنظر شما ریمپ بهم خورده؟ لطفا به موضوعات فنی تک بعدی نگاه نکنید.

      پاسخ
  9. امیر
    امیر says:

    سلام وقت بخیر
    من یه تیگو 5 مدل 97fl دارم وقتی گیربکس رو حالت D یا R قرار میگیره پام رو ترمز بودنی ماشین یه حالت مثل ریپ میزنه انگار که ماشین میخواد حرکت کنه علاوه بر اون ماشین به لرزه هم میوفته وقتی هم که پامو از ترمز بردارم گاز نزدم ماشین همین طوری یه حالتی مثل ریپ زدن حرکت می‌کنه تا زمانی که گاز بدم اوکی بشه نمایندگی بردم گفتن تا چراغ چک روشن نشده نمیتونیم باز کنیم برسی کنیم یبارم بردم گفتن با بنزین سوپر حل میشه (یکم منطقی نیست این حرف ماشین توربو نیست که آخه) بنظر شما چیکار میتونم بکنم برای ماشین ؟ یا ریمپ کردن اوکی میشه ؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام مورد شما باید از نزدیک بررسی بشه،
      می تونید با کارشناس خودروهای چینی ما مشورت کنید: مهندس ذبیح9389938632

      پاسخ
  10. مرتضی
    مرتضی says:

    سلام و ارادت
    دوست عزیز من ماشین (تیگو ۵ اکسلنت مدل ۹۶) را بردم نمایندگی شمع ها را هم عوض کردند .متاسفانه مصرف سوخت ردی صحفه از ۲۰ شروع شد و دو باک بنزین مصرف کرد تا رسیدم به شهرستان محل کارم .
    بعد که برگشتم تهران یه مسافتی نزدیک به ۲۰ کیلومتر حرکت کردم تا مصرف به ۹ رسید البته تو جاده و تو شهر هم که میروم اگر با سرعت بیشتر از ۱۰۰ حرکت نکنم مصرف بین ۱۵ تا ۱۸ هست مشکل چی هست و آیا با ریمپ درست میشود یا خیر ؟
    این را هم بگویم که قبل از این داستان تو جاده مصرفش بین ۷ و ۸ بو و تو شهر بین ۸ تا ۹ بود

    ممنون هستم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام دوست عزیز
      ماشین شما مشکلی داره که با ریمپ درست نخواهدشد، چون اعدادی که برای مصرف سوخت اعلام میفرمایید خیلی غیرعادی است و بهتر است مجددا شمع خودروی شما مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
  11. سعید آریا
    سعید آریا says:

    سلام وقت بخیر ، بعد از ریموت تیگو ۵ مدل ۹۷ تا یک ماه خودرو خوب کار می کرد ، اما از ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ تا کنون خودرو صاف کار نمی کند بطوری که هر آن تصور می کنم موتور خودرو می‌خواهد از جای خودش کنده شود ، چنان لرزه ای به بدنه وارد می کند که قابل تحمل نیست ، پیش برقکار بردم ، با دستگاه دیاگ چک کرد و گفت شمع نیاز داره ، یک دست شمع یک میلیون و پانصد هزار هزینه خرید شمع و سیصد هزار هم بابت شستشوی انژکتور ها ، حال شما می فرماید چکار باید کرد

    پاسخ
  12. مجید
    مجید says:

    با سلام
    من تیگو ۵ رو ریمپ کردم .ازون تاریخ وقتی یکی دو روز ماشین استفاده نمیشه وقتی روشن میکنی اول راه افتادن ترمز سفت میشه و اصلا ترمز نمیگیره مگر یه ۲۰ ثانیه درجا اول کار کنه این مشکل فقط مربوط به اولین استارت میشه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      تا الان تو مجموعه کاراکال همچین موردی مشاهده نشده است. باید یه بار فابریک کنید و مجددا چک کنید ببینید این اتفاق میفته یا نه.

      پاسخ
  13. عماد
    عماد says:

    سلام.دو ماه پیش گارانتی ماشینم تموم شد و دقیقا الان که گارانتی نداره تسمه گیربکس و دوتا قطعه دیگه گیربکس خراب شد و 63 میلیون هزینه تعمیر گذاشت روی دستم.الان سه تا مشکل داره بعد تعمیر 1-لرزش ماشین زیاد شده 2- تعویض دنده ها با حالت گیج مانند عوض میشه 3-در حالت خلاص یه ذره گاز میخوره
    میخواستم ببینم ایا با اپدیت گیربکس و موتور این ایرادها از بین میره یا باید ببرم دوباره گیربکس را باز کنم؟؟!
    ممنون میشم کسی اگر می تونه راهنماییم کنه!

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام قربان
      خیر وارد بحث ریمپ یا آپدیت گیربکس نشوید، حتما کارشناس گیربکس نظر بده.

      پاسخ
  14. منوچهر کفایت
    منوچهر کفایت says:

    سلام وقت بخیر ماشین تیگو ۵ با مشکل تاخیر بالای ۵ ثانیه پدال گاز بعد توقف و شروع دوباره به حرکت داشتم و بخاطر این مشکل متاسفانه با نظر اشتباه گیربکس ماشین هم باز شد و کلیه لوازم و نو و اورهال شد ولی بازم این مشکل و تاخیر چند ثانیه ای پدال گاز و حرکت نکردن ماشین حداقل روزی یکبار پابرجاست بنظر شما این مشکل میتونه با ریمپ و آپدیت حل بشه!؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام قربان
      نوع ایراد خیلی مهمه، همیشگیه یا گاهی اوقات؟
      اگه گاهی اوقات باشه باید دیاگ بزنید و ببینید خطای استپ ترمز یا پدال دریچه گاز برقی وجود داره یا نه؟

      پاسخ
  15. مهدی
    مهدی says:

    باسلام ماشین تیگو پنجی دارم که در سربالایی ها واقعا پدال گازو باید خیلی فشرد در صورتی که قبلا اینگونه نبودش و شتاب ماشین در اون حد نیست شمع ها و سرویس ها هم انجام دادم نمایندگی چندبار دستگاه زدم میگن مورد گیربکسی و موتور مشاهده نشده واقعا با ریمپ حل میشه

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      اول از سلامت دو مورد مطمئن شید، بعد ما در خدمتتون هستیم:
      1) سلامت گیربکس (پیش کارشناس معتبر نه کسی که فقط دیاگ بزنه)
      2) کیپ نبودن کاتالیست

      اگر این دو مورد مشکلی نبود ما در خدمتتون هستیم

      پاسخ
  16. افشین
    افشین says:

    من در نمایندگی اصفهان آقای رضایی انجام دادم
    هم سرعت انجام کارشون و هم برخورد خوب بود
    از فیدبک کار هم بگم واقعا تاثیرگذار بود،خیلی تفاوت کرد
    اون کپ کردن شروع حرکت دیگه نیست و با خیال راحت میتونی پاتو تا ته بذاری رو پدال گاز

    پاسخ
  17. افشین اعتمادی زاد
    افشین اعتمادی زاد says:

    من ریمپ رو در نمایندگی اصفهان انجام دادم،هم سرعت کار خوب بود و هم برخورد
    نتیجه هم که واقعا تاثیر گذار بود و اصلا با قبل قابل مقایسه نیست
    دمتون گرم

    پاسخ
  18. یوسف جوانی
    یوسف جوانی says:

    سلام وقت بخیر
    من یه تیگو 5 مدل 97fl دارم وقتی گیربکس رو حالت D یا R قرار میگیره پام رو ترمز بودنی ماشین یه حالت مثل ریپ میزنه انگار که ماشین میخواد حرکت کنه علاوه بر اون ماشین به لرزه هم میوفته وقتی هم که پامو از ترمز بردارم گاز نزدم ماشین همین طوری یه حالتی مثل ریپ زدن حرکت می‌کنه تا زمانی که گاز بدم اوکی بشه نمایندگی بردم گفتن تا چراغ چک روشن نشده نمیتونیم باز کنیم برسی کنیم یبارم بردم گفتن با بنزین سوپر حل میشه (یکم منطقی نیست این حرف ماشین توربو نیست که آخه) بنظر شما چیکار میتونم بکنم برای ماشین ؟ یا ریمپ کردن اوکی میشه ؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ 1
      کاراکال تیونینگ 1 says:

      سلام
      ببینید روشن شدن چراغ چک بهانه خوبی نیست، چون ممکنه ماشین خطا داشته باشه ولی به آستانه روشن شدن چراغ چک نرسیده باشد، از طرفی ممکنه خطا تو حافظه گیربکس ثبت شده باشه. یعنی گیربکس ایرادی داشته باشه، در اون صورت هم چراغ چک روشن نمیشه.
      در صورت تمایل می تونید تشریف بیارید تا براتون چک کنیم ، اون موقع با قطعیت می تونیم بگیم با ریمپ درست میشه یا نه.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.