160705

معرفی x50

کرمان موتور لیفان ایکس 50 را با یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با 102 اسب بخار نیرو و 133 نیوتن متر گشتاور مجهز کرده است که از تکنولوژی VVT یا همان زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد. این خروجی‌ها را یک گیربکس 5 دنده دستی یا یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلوی خودرو ارسال می‌کنند. موتور لیفان ایکس 50 که از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی با آن در حالت ترکیبی، خودروی شما 6.5 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و ظرفیت باک آن معادل 42 لیتر است. همچنین طبق کاتالوگ این خودرو، لیفان ایکس 50 در مدل CVT حداکثر سرعتی معادل 160 کیلومتر بر ساعت دارد و این عدد در مدل دستی به 170 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.

لیفان ایکس 50 به یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 1.5 لیتری با 102 اسب بخار نیرو و 133 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که با توجه به وزن حدوداً 1200 کیلوگرمی این خودرو، بدون شک برای این خودرو مناسب نیست. به دلیل همین موتور ضعیف و وزن بالای خودرو و همچنین گیربکس CVT استفاده شده، شتاب صفر تا صد این خودرو بسیار کند بود و حول و حوش 13 ثانیه می‌باشد،البته ناگفته نماند عملکرد موتور این خودرو برای حرکت در مسیرهای معمولی و تخت قابل قبول است همین امر باعث شده تا مهندسین کاراکال بر روی ریمپ این خودرو کار کرده و یک برنامه عالی برای رفع ایرادات نرم افزاری آن بنویسند. علاوه بر شتاب گیری ضعیف و کند بودن حرکت اولیه ایراد چوب کردن ترمز ها را نیز در این خودرو داریم که با ریمپ ایسیو توسط کاراکال این ایرادات نیز رفع می شوند.

طراحی خودروهای هاچ بک به طور معمول با توجه به حداقل نیاز های رفت و آمد در محیط های شهری انجام می شود و از همین رو این مدل خودروها عموما نمی توانند فضای داخلی کافی و راحت را برای سرنشینان خود تامین کنند،اما لیفان X50 به عنوان یک کراس اوور سایز کوچک از این نظر نمره قبولی می گیرد و به لطف مهندسی خوب و حساب شده می تواند رفاه نسبی چهار سرنشین بزرگ سال را تامین کند،در صورت اضافه شدن نفر پنجم، طبیعتا اندکی محدودیت از نظر فضای عرضی برای سرنشینان عقب به وجود می آید اما این مسئله با توجه به ابعاد و کلاس خودرو قابل چشم پوشی خواهد بود.

 

جذابیت ظاهری نخستین نکته ای است که خودروسازان چینی در جهان به واسطه آن موفق به کسب موفقیت های فراوان شده اند. ایکس 50 در این معادله خوب ظاهر می شود . طراحی نمای جلو آن بی شباهت به برندهای مطرح اروپایی نیست و در عقب نیز اگر نگوییم شباهت زیادی به آلفارومئو جولیتا دارد کم لطفی کرده ایم . در نمای جلو چراغهای بادامی در تلفیق با نوار LED نمایی مدرن به ایکس 50 بخشیده اند . جلوپنجره کوچک یادآور هاچبک های شهری ایتالیایی است و تمام این نکات از شرکت طراح ایتالیایی همراه لیفان در خلق ایکس 50 نشات میگیرد. ایکس 50 در نگاه نخست بیشتر به یک خودرو هاچبک نزدیک است که کمی بیش از این کلاس ارتفاع گرفته است .

 

مدل X50، از سال 2014 میلادی روانه بازار گردید. خودروی مذکور از پلت فرمی همسان با لیفان 530 برخوردار بوده و شاسی آن نیز توسط شرکت بریتانیایی MIRA توسعه و تکوین یافته است. حداقل ارتفاع این خودرو از سطح زمین در حالت خالی ۲۰۸ میلیمتر است اما زمانی که ظرفیت سرنشینان ، بار و باک این خودرو پر باشد و وزنش از حدود ۱۱۵۰ کیلوگرم به حدود ۱,۶ تن برسد حداقل ارتفاع آن از سطح زمین به ۱۶۶ میلیمتر خواهد رسید که در این حالت مشابه یک خودرو سواری بدون سرنشین و بار است.

 

چهره و ظاهر لیفان X50 در نگاه اول به روز و گیراست ولی با کمی دقت متوجه می‌شوید که چهره جلوی آن شبیه محصولات اپل است و چهره عقب آن و مخصوصاً فرم چراغ‌ها، ما را به یاد آلفارومئو جولیتا می‌اندازد.در جلو ورودی هوای بزرگی قرار دارد که ما را به یاد ورودی هوای S5می‌اندازد و دو طرف آن چراغ‌های LED مخصوص روز قرار گرفته‌اند.در نمای جانبی مهمترین نکته ای که باز هم ایکس 50 را فراتر از قیمتش جلوه میدهد و آن را جوان پسند میکند طراحی خاص رینگ های آلومینیومی نقره ای و مشکی است که روی تایر های 195/65 R15 این خودرو نصب شده است.

 

که اگرچه از نظر طراحی زیبا هستند ولی باید اقرار کرد لاستیکها نسبت به ابعاد و اندازه کل خودرو کمی کوچک به نظر می‌رسند و شاید استفاده از رینگ‌های 16( و یا حتی 17) اینچی نمای بهتر و اسپرت‌تری به این خودرو می‌بخشیدند. در کل باید گفت که با تمام اقتباس‌های انجام شده، چهره X50 در رنج خود، مدرن و بروز است و (به جز رینگ‌های کوچک) هارمونی خوبی بین تمامی اجزای آن وجود دارد.

lifan x50 review

نمای داخلی x50

با ورود به اتاق ایکس 50 ، فضایی سنتی ، مدرن و اسپرت یکجا روبرو چشمانتان نقش میبندد.زمینه قرمز نمایشگرهای پشت فرمان که به سه قسمت تقسیم شدهاند بیش از هر بخش دیگری جلب توجه میکند . در بخش میانی نمایشگر دیجیتالی سرعت قرار دارد و نمایشگر دور موتور اطراف آن به صورت آنالوگ است.در نمایشگرهای سمت چپ ، وضعیت دنده و سوخت موجود نمایش داده میشود و در مجموعه سمت راست ،کامپیوتر سفری ( با قابلیت نمایش مصرف سوخت میانگین ، کارکرد ، فاصله باقیمانده تا پمپ بنزین و … ) در کنار نمایشگر آمپر قرار گرفته است .

 

غربیلک فرمان X50 ساده و خوش دست است و روی آن دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی قرار دارد و نوار نقره‌ای آن چهره‌اش را بهتر کرده است.وسط کنسول میانی که به صورت V شکل است، از بالا خروجی سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و در انتها دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی قرار دارد که بهتر است قبل از شروع حرکت کمی با عملکرد آن‌ها آشنا شوید تا در حین رانندگی حواستان پرت نشود! موضوع جالب در این قسمت محفظه‌هایی است که در دو طرف کنسول بکار رفته است و کاربردی به نظر می‌رسند که می‌توان از آن‌ها برای قرار دادن بطری آب یا چتر استفاده کرد.

50502

تجهیزات رفاهی

امکانات رفاهی لیفان X50 به نسبت رقبایش در بازار ایران خوب و معقول است. این خودروی چینی دارای امکانات رفاهی زیر می باشد:

1. سیستم های فرمان و هدایت: هیدرولیک برقی

2. سیستم اینه و شیشه ها: آینه های جانبی برقی و گرم کن

3. سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا: قابلیت پخش MP3 با ورودی USB – مجهز به ۸ بلندگو

4. سیستم صندلی: صندلی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت

5. سیستم تهویه مطبوع: دستی

6. سیستم روشنایی: تنظیم برقی ارتفاع نور، چراغ های جلو و DRL

7. سایر امکانات: صندلی چرمی، سنسور دنده عقب و ایزوفیکس

 

فقدان کروز کنترل و نمایشگر تصویری همراه سیستم ناوبری از کم کاری کرمان خودرو محسوب می شود.

 

تجهیزات ایمنی

معمولا وقتی یک خودرو چینی قرار است قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان داشته باشد حداکثر انتظار مشتریان از آن ترمز ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD است و شاید بتوان امیدوار بود که سیستم ترمز هر ۴ چرخ آن دیسکی باشد .یکی از نکات بسیار خوب این خودرو ترمزهای آن است که در هر چهارچرخ دیسکی است و سیستم‌های ABS، EBD و BAS روی آن نصب شده ولی در عمل و با توجه به وزن 1175 کیلوگرم (سنگینتر از 206 اس دی) می‌توانند به خوبی خودرو را نگه دارند.
بخشی از آپشن های ایمنی در خدمت امنیت سرنشینان هستند و بخشی دیگر در خدمت امنیت خودرو .ایکس 50 در حالت استاندارد حدود ۲۰ سانتیمتر بالاتر از زمین میایستد که حدود ۴ سانتیمتر بیشتر از یک خودروسواری معمولی است و همین امر موجب میشود این خودرو امکان تردد در جاده های خاکی بدون وارد آمدن خسارت به زیربندی را نیز داشته باشد اما رسما به دنبال آفرود نیست و همین که عنوان کراساور را یدک میکشد برای توجیه این ارتفاع کافی است.

 

خودروی لیفان X50 دارای شش کیسه هوا برای سرنشینان می باشد که شامل دو کیسه هوا برای سرنشان جلو و کیسه های هوا پردهای می باشد. همچنین جهت ایمنی سرنشنان خودرو مجهز به باز کردن قفل ها بصورت اتوماتیک در هنگام تصادفات می باشد.

blank

پیشرانه و گیربکس لیفان X50

این خودرو مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه DOHC است که دقیقا ً 1498 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر 133 نیوتن‌متر گشتاور در 3500 تا 4500 و 102 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه تولید کند. بی‌تعارف باید گفت که این موتور چندان قوی نیست و نمی‌تواند رضایت خاطر بیشتر هم‌وطنانمان را فراهم کند، اما درعین‌حال، این نکته را هم نباید از یاد برد که این خودرو از کشوری می‌آید که در آن مصرف سوخت و هزینه‌های مربوطه، اولویت اصلی مشتریان جهت خرید یک خودروی نوست و ساکنان آن سرزمین برخلاف برخی از هم‌وطنان، موتورهای کم‌حجم و کم‌مصرف را بیشتر می‌پسندند. به همین سبب هم است که اکثر خودروهای ارائه شده در بازار چین از پیشرانه‌های کم‌حجمی برخوردارند. شتاب صفر تا صد این خودرو بسیار کند بود و در مدل اتوماتیک به 15 ثانیه می‌رسد،البته ناگفته نماند عملکرد موتور این خودرو برای حرکت در مسیرهای معمولی و تخت قابل قبول است.

 

شروع حرکت X50 بطرز عجیبی کند و غیر قابل قبول است که قسمتی از این موضوع بخاطر استفاده از گیربکس CVT است. اما با شروع حرکت و در شتاب‌های ثانویه، اوضاع اندکی بهتر می‌شود.

 

گیربکس CVT به دلیل بهره گیری از تسمه برای انتقال قدرت ،حالت توقف و ضربه تعویض دنده ها را به سرنشینان القا نمیکند ، اما در عین حال بسیاری از کارشناسان معتقدند این گیربکس بیش از آنکه به رانندگی اسپرت کمک کند در راستای رانندگی یکنواخت و بدون وقفه در تعویض دنده ها و همچنین کاهش مصرف سوخت موثر است و در عین حال از شتابگیری خودرو می کاهد. گیربکس CVT این خودرو امکان تعویض به صورت دستی را برای راننده محیا نمیکند اما حالت S (اسپرت) برای افزایش شتاب و استارت حرکت برای آن تعریف شده که در مقابل موجب افزایش مصرف سوخت خودرو نیز میشود . مصرف سوخت ایکس 50 بنا به اعلام شرکت لیفان با گیربکس CVT ۶,۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با استفاده از گیربکس دستی این رقم به حدود ۶.۳ لیتر میرسد. با توجه به تجهیز کامپیوتر سفری این خودرو به سامانه اعلام مصرف میانگین سوخت در رانندگی شهری، مصرف سوخت این خودرو رقمی حدود 9 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هست که میزان ترافیک و مدت زمان روشن بودن سیستم تهویه میتواند مقدار آن را بیشتر یا کمتر کند.

 

این خودرو گزینه نه چندان مناسبی برای عاشقان سرعت و شتاب است، چون فلسفه ساخت آن چیزی دیگری بوده و برای این مقصود زیاد مناسب نیست. این مینی کراس‌اوور برای آمدوشد روان‌تر در شهرها و مکان‌هایی مناسب است که از جاده‌ها و مسیرهای مواصلاتی نسبتاً ناهمواری برخوردارند و احیاناً در آن مسیرها خودروهای سدان و یا هاچ بک‌ها چندان جوابگو نیستند. از همین روست که ارتفاع این خودرو نسبت به سواری‌ها چند سانتی‌متری بالاتر آمده است و البته این لزوماً به معنای مالکیت خودرویی با قابلیت‌های آفرودی هم نیست.

 

معایب خودرو از نگاه دارندگان

معایبی که در زیر بیان می شوند ممکن است از دید برخی دارندگان عیب محسوب نشود و به نوعی به سلیقه مالک یا شرایط استفاده خودرو هم ارتباط داشته باشد.

1- سیستم تعلیق خشک

2- عدم تعادل و چسبندگی لازم در سر پیچ ها (به دلیل ارتفاع بالا لازم است با دقت بیشتری به این موضوع توجه کرد )

3- موتور ضعیف نسبت به وزن که در کنار گیربکس اتوماتیک عملکردی ضعیف را به نمایش می گذارد.

4- فقدان کروز کنترل نسبت به رده قیمتی

5- شتابگیری بسیار کند در مدل اتوماتیک

6- فقدان برخی لوازم در نمایندگی های رسمی

7- بازار ذست دوم نه چندان قوی

 

8- ظرفیت کم باک نسبت به مصرف سوخت ، لیفان ایکس 50 به یک باک با ظرفیت 42 لیتر مجهز شده است و در کاتالوگ آن، مصرف سوخت ترکیبی را کمپانی 6.5 لیتر اعلام کرده که قطعاً واقعی نیست. مالکان زیادی گفته‌اند که در حالت ترکیبی مصرف سوخت این خودرو تقریباً حول و حوش 9 لیتر است که با توجه به ظرفیت اندک باک، موجب می‌شود تا سریع‌تر از خودروهای دیگر به پمپ بنزین مراجعه کنند.(این مورد بستگی به نوع استفاده و میران ترافیک شهر مورد نظر دارد)

 

9- ارتفاع کم کابین برای سرنشینان ردیف عقب ، طراحی خودروهای هاچ بک به طور معمول با توجه به حداقل نیاز های رفت و آمد در محیط های شهری انجام می شود و از همین رو این مدل خودروها عموما نمی توانند فضای داخلی کافی و راحت را برای سرنشینان خود تامین کنند،

 

ریمپ  لیفان x50

لیفان X50 به دلیل ظاهر زیبایی که دارد مورد توجه بسیاری علاقه مندان به خودرو قرار گرفته است. بخاطر موتور کم مصرف و پرشتابی که دارد استقبال بسیار خوبی از این خودرو شده است ECU این خودرو بوش ME7.8.8 می باشد. این مدل ایسیو دارای پردازشگر بسیار پیچیده با قفل نرم افزاری می باشد. به این معنا که میکروی این ایسیو که ST10F می باشد قفل بوده و باید حتما با پروگرمرهای اورجینال و بروز دنیا برنامه ریزی شود. پروگرمر KESS V2 که کاراکال از آن بهره می برد می تواند قفل این ایسیو را باز کند. این پروگرمر حدود 5000 دلار قیمت دارد.

 

ریمپ لیفان X50 با ECU بوش ME7.8.8 (مدل اتوماتیک) و مدل دنده دستی با ایسیو دلفی MT20، با عنایت به ضعف های حرکتی بیان شده،مهندسین کاراکال بر روی ریمپ این خودرو کار کرده و یک برنامه عالی برای رفع ایرادات نرم افزاری آن تنظیم کنند. علاوه بر شتاب گیری ضعیف و کند بودن حرکت اولیه ایراد چوب کردن ترمز ها را نیز در این خودرو داریم که با ریمپ ایسیو توسط کاراکال این ایرادات نیز رفع می شوند.

 

لیفان X50 به دلیل ظاهر زیبایی که دارد مورد توجه بسیاری علاقه مندان به خودرو قرار گرفته است. بخاطر موتور کم مصرف و پرشتابی که دارد استقبال بسیار خوبی از این خودرو شده است ECU این خودرو بوش ME7.8.8 می باشد. این مدل ایسیو دارای پردازشگر بسیار پیچیده با قفل نرم افزاری می باشد. به این معنا که میکروی این ایسیو که ST10F می باشد قفل بوده و باید حتما با پروگرمرهای اورجینال و بروز دنیا برنامه ریزی شود. پروگرمر KESS V2 که کاراکال از آن بهره می برد می تواند قفل این ایسیو را باز کند. این پروگرمر حدود 5000 دلار قیمت دارد.

 

در ریمپ لیفان X50 کاراکال می تواند توان و گشتاور موتور را تا 10 اسب بخار و گشتاور را تا 12 نیوتن متر سر چرخ افزایش دهد. همچنین با روش ریمپ ترکیبی که انحصارا در اختیار کاراکال می باشد می توانیم مصرف سوخت را تا 0.8 لیتر کم کنیم.
ضمنا معکوس های خودرو سریعتر و بهتر از قبل می شود.

 

بطور کلی ریمپ برای این خودرو فواید ذیل را دارد :

1- کاهش مصرف سوخت

2- افزایش شتاب

3- افزایش توان و گشتاور

4- رافع تاخیر دریچه گاز

5- رفع کپ اولیه

6- شتاب گیری بهتر

7- بهبود کشش خودرو در سربالایی ها

8- رفع خطای کاتالیست

9- بهبودن در تعویض دنده ها (نرم تر شدن تعویض دنده و معکوس های سریع تر)

 

اگر کاتالیست خودرو را حذف کرده باشید این امکان وجود دارد که با ریمپ خطای کاتالیست را نیز رفع کنیم.

 

تمام خدمات ریمپ در کاراکال ابتدا توسط کارشناسان شرکت تست می شود، سپس توسط مشتری نیز تست شده و درصورت رضایت کامل مشتری اجرت دریافت می گردد.

 

کاراکال تنها برند ثبت شده ریمپ در ایران

 

فیلم لیفان x50 ریمپ شده در کاراکال تیونینگ

 

3.7/5 - (8 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.