Sonata 1

در این مقاله به نقد و بررسی هیوندای سوناتا و همچنین رفع ایرادات نرم افزاری ایسیو که با ریمپ قابل برطرف شدن هستند می پردازیم. با کاراکال تیونینگ همراه باشید.

از معایبی که به کمک ریمپ قابل رفع می باشند  می توان به  کندی حرکت اولیه ،گشتاور بسیار کم دورهای ابتدایی،  تاخیر پدال گاز ، ناک سر گاز ( صدای چق چق) ، عدم سازگاری با بنزین ایران ، شوک هنگام تعویض دنده و ضربه گیربکس اشاره نمود.

از سویی نیز رانندگان این خودرو محبوب با هندلینگ  ضعیف ، مصرف زیاد بنزین ، ترمز های نامناسب و همچنین کندی زیاد خودرو گله دارند .

 

معرفی اجمالی SONATA HYUNDAI

خودروی سوناتا، در زمرۀ مشهورترین خودروهای وارداتی محصولات هیوندا قرار دارد که تا کنون سه نسل آن در کشور عرضه شده است:

سوناتا NF  از 2006 تا 2010 که در ایران با دو موتور 2400 و 3300 عرضه شد.

سوناتا YF از 2011 تا 2016 که در ایران با موتور تتا 2400 سی سی فقط عرضه گشت.

سوناتا LF از 2016 تا 2020 که در ایران با موتور تتا2 به حجم 2400 سی سی عرضه شد. در این مدل موتور GDi نیز نصب می گردید که به ایران وارد نشد.

 

از نکات مثبت این خودرو در نمونه LF می توان به بدنه مقاوم برابر ضربه AHSS ، سیستم تشخیص نقطه کور، سیستم ترمز الکترونیکی پارک EPB ، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان ، چراغ های گردشی سر پیچ ها ، رادار ، سیستم باز شدن هوشمند درب عقب ، فرمان الکترونیکی ، سیستم کنترل خودرو در سربالایی HAC اشاره نمود.

sonata dyno

ریمپ سوناتا LF در داینو توسط مجموعه کاراکال تیونینگ

 

پس از ریمپ هیوندای  سوناتا چه تغییراتی خواهد کرد؟

  • افزایش شتاب و توان

توان خودرو به دلیل الزام جهت پاس نمودن استاندارد های آلایندگی یورو 5 کالیبره شده لذا توان آن با شرایط کشورمان محدود شده می باشد  که متخصصان کاراکال بر پایه علم و تجربه حدود 11 اسب بخار و نزدیک به 15 نیوتن متر بر توان خودرو مذکور می افزایند و همچین ضعف  کشش و گشتاور در دورهای میانی برطرف می شود.

sonata thr

همانطور که مشاهده می کنید ، گشتاور در دور های ابتدایی و میانی به شدت کم و نیازمند اصلاح است.

 

  • سازگار شدن با بنزین ایران

پس از ریمپ ، موتور خودرو با بنزین بی کیفیت موجود جایگاه ها تطبیق داده می شود و لذا در هنگام سفر به نقاط مختلف کشور و دریافت بنزین بی کیفیت دچار مشکل یا خطای عدم جرقه نخواهید شد.

 

  • کاهش مصرف سوخت

با تنظیم درصد اختلاط سوخت و هوا در تمامی دور ها و بهینه کردن آن مصرف بنزین این خودرو حدود 0.5 الی 1 لیتر بسته به سبک رانندگی کاهش می یباد.

 

  • رفع کپ پدال گاز برقی

جهت پاس نمودن استاندارد های آلایندگی دریچه گاز خودرو به شکلی کار می کند که با فشردن پدال گاز رابطه خطی ندارد یعنی شما هر چقدر هم که پدال گاز را بفشارید ، دریچه به آن مقدار باز نخواهد شد و دریچه طبق دستورات ایسیو عمل می کند در کاراکال مهندسان ما نسبت پدال و دریچه گاز  را خطی کرده و با فشردن پدال گاز دریچه نیز متناسب با همان مقدار باز می گردد.

 

  • رفع ایراد عملکرد بیش از حد اکونومی گیربکس

خیلی از مشتریان اعتقاد دارن خودرو در معکوس کشیدن در سربالایی ها مقاومت می کند. پس از ریمپ با اصلاح جداول دریچه گاز شاهد عملکردی سریعتر و روانتر از گیربکس خواهید بود، که طبق خواسته راننده و بدون تاخیر عمل می کند.

 

  • حذف خطای فرسودگی کاتالیست

به دلیل تنظیم این ایسیوها با سیستم های آلایندگی بالاتر نظیر یورو4 و یورو5 ، ایسیو این خودروها زودتر اعلام فرسودگی کاتالیست نموده و موجب بروز اخطار P0420 می گردند. در برنامه ریمپ این ایسیو می توان این خطا را برطرف نمود.

مشخصات ایسیو هیوندا سوناتا

ایسیو این خودرو در مدل  NF در مدل 4سیلندر CONTINENTAL SIM2K-141   و در مدل 6سیلندر از نوع Delphi MT-38 می باشد.

در مدل  YF , LF  از موتور سری theta  با کد G4KE به صورت 4 سیلندر خطی2.4 لیتری MPI 16v با توان 176اسب بخار آن و گشتاور 292 نیوتن متر بهره می برد. که از نوع تتا 1 و تتا2 می باشند و  از ایسیو CONTINENTAL SIM2K-341 استفاده شده است. در کاراکال ریمپ این ایسیو را بدون باز نمودن آن و فقط از طریق درگاه OBD به وسیله پروگرامرهای روز دنیا انجام می دهند.

soheil ECU lable

لیبل ایسیو سوناتا YF و LF

مزایای ریمپ سوناتا هیوندای بصورت خلاصه :

  1. 11 اسب بخار افزایش توان
  2. 15 نیوتن متر افزایش گشتاور
  3. سازگاری با بنزین ایران
  4. کاهش مصرف سوخت
  5. اصلاح عملکرد گیربکس
  6. رفع اپیدمی ناک سرگاز
  7. رفع کندی حرکت اولیه
  8. رفع ضعف کشش در دورهای میانی
  9. افزایش گشتاور دورهای ابتدایی
  10. افزایش کشش خودرو در سربالایی ها
  11. عدم افت توان در صورت اعمال فشار در دورهای بالا
  12. افزایش حساسیت و تسریع پاسخ دهی پدال گاز به راننده
  13. کاهش زمان شتاب صفر تا صد (بسته به شرایط و سلامت موتور)

 

پرسش و پاسخ

1- سوناتای بنده دنده اتوماتیک است و می خواهم cut off آن را افزایش دهم ، آیا با ریمپ ممکن است؟

در گیربکس های دنده اتوماتیک  افزایش کاتاف به علت تعویض دنده بصورت خودکار ، از طریق تغییرات در برنامه ECU امکان پذیر نمی باشد.

2- سیستم سوخت رسانی MPI بهتر است یا GDI ؟

سیتم سوخت رسانی MPI همان سیستم سوخت رسانی رایج توسط ریل و انژکتور ها در محفظه منیفولد هوا است و سیستم سوخت رسانی GDI سوخت رسانی مستقیم است به نحوی که انژکتور با توجه به نوع پیستون کنار شمع  یا سوپاپ تعبیه شده با این روش می توان  درصد بازدهی سوخت را افزایش و آلایندگی را کاهش داد. البته هزینه نگهداری سیستم GDi بالاتر می باشد.

3- آیا ریمپ استهلاک موتور را افزایش می دهد؟

بدیهی است که با ریمپ اصولی و دقیق به دلیل اصلاح برنامه ریزی ایسیو با شرایط آب و هوایی ایران، استهلاک موتور کاهش یافته و عمر آن نیز افزایش می یابد. جهت آسودگی شما، خدمات کاراکال دارای ۲ سال گارانتی معتبر نیز می باشد. جهت جلوگیری از آسیب، از ریمپ خودرو در مراکز متفرقه خودداری فرمایید.

4 آیا بعد از ریمپ مصرف سوخت سوناتا افزایش پیدا می کند؟ 

اگر فرایند ریمپ بصورت اصولی انجام شود، خیر، قطعا مصرف سوخت کاهش می یابد. چون در فرایند ریمپ در شرکت کاراکال نسبت AFR بصورت بهینه تنظیم می شود.

3.9/5 - (10 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.