00170D19 0F3B 43CA B614 CE6F4CE496CA 05789.1537291806

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو و عمر مفید آن

پمپ بنزین خودرو وظیفه رساندن سوخت از باک به موتور را دارد ، برخی اوقات دچار مشکل می شود کـــه سهولت تعویض و یا تعمیر آن کاملا بستگی به طراحی خودرو دارد. تمام موتورهای احتراق داخلی علاوه بر قطعات مکانیکی و ملزومات مرتبط به آن برای احتراق بدون سوخت کار نخواهند کرد و سوخت خودرو عامل اصلی به حرکت درآمدن آن است. زمانی کـــه باک خودروی خود را پر ميکنید سوخت داخل آن باید به طریقی به موتور و محفظه احتراق آن برسد تا به جرقه زنی شمع ها سوخت مشتعل شده و موتور شروع به کار کردن کند.

پمپ بنزین خودرو Fuel Pump یکی از قطعات مهم خودرو است کـــه وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد. پمپ‌های سوخت در خودروهای کاربراتوری قدیمی از نوع مکانیکی بودند اما امروز در خودروهای انژکتوری با توجه به اینکـــه میزان فشار لازم برای پمپاژ سوخت افزایش پیدا کرده از پمپ‌های برقی در خودروها استفاده ميکنند؛ این پمپ انرژی مورد نیاز برای عملکرد صحیح خود را از باتری خودرو ميگیرند کـــه در مقالات قبلی درباره اهمیت آن صحبت کردیم. همچنین پمپ‌های بنزین قدیمی کـــه از نوع مکانیکی بودند انرژی مورد نیاز برای فعالیت خود را از موتور دریافت ميکردند.

1550406341 1

پمپ بنزین معمولاً داخل باک نصب ميشود البته در برخی خودرو‌ها آن‌را خارج از باک نصب ميکنند. برخی خودروها نیز از دو پمپ بنزین برخوردار هستند کـــه یکی وظیفه سوخت رسانی را بر عهده دارد و دیگری برای تامین فشار مورد نیاز انژکتورها به کار گرفته ميشود. فعالیت پمپ بنزین باعث تولید حرارت در آن نیز ميشود و به همین دلیل برخی خودروسازان آن را در داخل باک خودرو قرار ميدهند تا به این با تماس پمپ با سوخت درون باک دمای آن کاهش پیدا کند. همچنین قرار گرفتن پمپ در داخل مخزن سوخت و در مجاورت آن باعث ميشود کـــه صدای پمپ در زمان فعالیت به نوعی از بین رفته و به داخل خودرو راه پیدا نکند.

پمپ‌های بنزین خودرو به صورت عمومی از چندین قطعه تشکیل شده‌اند کـــه هر کدام وظیفه خاص خود را دارند و عبارتند از: فیلتر سوخت، رگولاتور فشار، صفحه تکیه گاه پمپ، لوله برگشت سوخت، لوله خروجی سوخت، لوله برگشت سوخت از رگلاتور، سوکت اتصالی جریان برق پمپ، شلنگ لوله برگشت، شلنگ لوله خروجی، درجه داخل باک یا همان گیج سوخت و فنر.

پمپ بنزین خودرو در صورتی کـــه عملکرد درستی داشته باشد ميتواند سوخت را تا فشاری بین ۴ تا ۶ بار به سمت سیستم موتور خودرو ارســــال کند. کافی نبودن فشار سوخت ارســــالی ميتواند باعث عدم احتراق درست در موتور و در نتیجه عملکرد نا مناسب آن شوند. در خودروهای امروزی به محض باز کردن سوئیچ خودرو رله پمپ بنزین عمل کرده و بنزین مورد نیاز برای روشن کردن خودرو را به موتور ارســــال ميکند.

چگونه میتوانم متوجه شوم کـــه پمپ سوخت کار نمیکند؟

مشخص ترین نشانه این است کـــه ماشین روشن نمیشود. چرا کـــه سوخت به موتور نمیرسد هرچند کـــه احتمالات زیادی برای روشن نشدن ماشین وجود دارد. یک راه برای تشخیص اینکـــه آیا پمپ سوخت مشکل دارد این است کـــه وقتی سوئیچ را باز می کنید شما نمیتوانید صدای موتور پمپ را کـــه کنار مخزن سوخت کار میکند، بشنوید. از علائم دیگر، فقدان متناوب نیروی محرک است. مشخصاً زمان شتاب گیری و یا زمانیکـــه با سرعت در بزرگراه میرانید. اگر پمپ مشکلی نداشته باشد، ممکن است کـــه سوخت در مخزن مسدود شده و پمپ نمیتواند سوخت کافی عرضه کند.

چند وقت یکبار باید پمپ سوخت را تعویض کرد؟

اگر خوش شانس باشید، پمپ سوخت در تمام عمر وسیله نقلیه شما کار میکند. پمپ های سوخت یکی از موارد روتین سرویس و نگهداری ماشین نیست و تنها زمانیکـــه مورد نیاز است، تعویض میشود. برخی مالکان پمپ را قبل از اینکـــه از کار بیفتد، تعویض میکنند. اما اگر پمپ علائمی از خرابی نشان نمیدهد، تعویض آن ضرورتی ندارد. اغلب وسایل نقلیه فیلتر سوخت دارند کـــه ممکن است مسدود شود. بنابراین زمانیکـــه مشکلات مربوط به پمپ سوخت نمایان میشود، باید فیلتر بنزین چک شود و در صورت نیاز تعویض گردد.

چرا باید پمپ سوخت را تعویض کنیم؟

اگر پمپ نشانه هایی از خرابی داشته باشد، بطور مثال ماشین استارت نمیخورد و یا بطور متناوب نیرو را از دست میدهد، باید تعویض شود.

علائم خرابی پمپ بنزین،علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین،تست پمپ بنزین،علائم خرابی پمپ بنزین پراید،علت سوختن پمپ بنزین 206،قیمت پمپ بنزین پژو 405،قیمت پمپ بنزین پراید

3.3/5 - (133 امتیاز)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.