9613d5371d0142dcb9fdf597d793b785

نکات مهم درباره مراقبت از باتری خودرو

دارندگان خودرو معمولا وقتی باتری را چک مي کنند کـــه خودرو استارت نمي خورد ، در حالیکـــه در طول سال باید به طور مداوم از باتری مراقبت کنید. تابستان زمانی است کـــه مشکلات باتری شروع مي شوند، اما به این دلیل کـــه موتور به آسانی مي چرخد، وضعیت نامناسب باتری خودرو نادیده گرفته مي شود. برخی از چیزهایی کـــه گرما برآن ها اثر مي گذارد عبارتند از:

 

گرمای شدید هوا به همراه گرمای بیش از حدی کـــه در محفظه موتور تولید مي شود، فرسایش ترمينال ها و کابل های باتری را سریع تر مي کند.

 

دماهای بالا باعث تبخیر مایع درون باتری مي شوند کـــه این امر باعث فرسایش شبکـــه های داخلی باتری مي شود.

 

درطول دماهای بالا، استقامت باتری خودرو کمتر مي شود.

 

این مشکل تا حد زیادی بر استارت خوردن خودرو در دماهای پایین اثر مي گذارد. زمانی کـــه جیوه به پایین تر از نقطه انجماد مي رسد، قدرت باتری ⅓ قدرت آن در هوای گرم مي شود، و در پایین تر از صفر فارنهایت فقط نصف قدرت آن در گرما را دارد.

 

مراقبت از باتری شامل بازبینی و نگهداری آن در طول سال مي شود.

 

توجه: همیشه در حین بررسی باتری، محافظ چشم، لباس آستین بلند و دستکش بپوشید تا مانع آسیب رسانی اسید باتری به بدن خود شوید.

 

 

مراقبت از باتری در تابستان

f15e601458e9422da06892572056eae0

مرحله ۱: وضعیت بصری باتری را بررسی کنید. اگر محفظه باتری شکسته باشد، نشتی داشته باشد یا از طرفین یا بالا برآمدگی داشته باشد، باید آن را تعویض کنید.بررسی کنید در دو سر کابل ها یا قطب های باتری درحال فرسودن نباشند.در صورت داشتن فرسودگی، آن را مانند روش شماره ۳ پاک کنید.

d34eb263a2e34c25aac2dceec6b47ee4

مرحله ۲: سطح مایع باتری را بررسی کنید. تمامي باتری ها درپوش هایی برای بررسی سطح مایع ندارند. اگر باتری شما نیز این درپوش را ندارد، از این مرحله بگذرید.دربند یا درپوش ها جلوی مایع درون باتری را محکم مي بندند.برای بررسی سطح مایع، درپوش یا دربند را باز کنید.اگرمایع درون باتری صفحه های عمودی داخل باتری را بپوشاند، نیازی به توجه ندارد.اگر قسمت بالای صفحه های درون باتری خارج از مایع باشند، به دقت مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید.فقط به حدی آب بریزید کـــه صفحه ها را به طور کامل بپوشاند. اگر باتری را بیش از حد پر کنید، در دماهای بالا منبسط شده وممکن است اسید باتری از بالای آن سرریز کند.

 

هشدار: همواره از آب مقطر برای ریختن در باتری استفاده کنید و نه از آب شیر.حال ، درپوش یا دربند باتری را سفت ببندید.

7620ed0072944fbda707690811c7270c 1

مرحله ۳: باتری را به طور کامل شارژ کنید. اگر به سفرهای کوتاه مي روید یا بیشتر در داخل شهر رانندگی مي کنید، ممکن است باتری تان بین مبدأ و مقصدتان به طور کامل شارژ نشود.این امر مي تواند به تخلیه باتری در طول زمان منجر شود کـــه شما را لنگ مي گذارد یا به تقویت باتری نیاز خواهید داشت.برای شارژ باتری از یک شارژر خودکار مانند Schmacher SpeedCharge استفاده کنید.سری قرمز را به ترمينال باتری مثبت (+) و سری سیاه را به ترمينال منفی (-) وصل کنید.بالاترین سرعت شارژ مانند amp ۱۲ را انتخاب کنید. سپس شارژر را به برق وصل کنید. آن بسته به وضعیت باتری سرعت شارژ را به طور خودکار تنظیم خواهد کرد.تا زمانی کـــه شارژر نشان دهد باتری به طور کامل شارژ شده منتظر بمانید.ابتدا با بیرون کشیدن دوشاخه از پریز برق و سپس جداکردن سری کابل از باتری ، شارژر را جدا کنید.

 

مراقبت باتری در فصل زمستان

در فصل زمستان، باتری برای استارت خوردن به دو برابر نیروی لازم در تابستان نیاز خواهد داشت. اگر باتری تان کیفیت استاندارد را نداشته باشد، ممکن است با خودرویی کـــه استارت نمي خورد لنگ بمانید.

 

مرحله ۱: باتری را از یخ زدگی محافظت کنید. باتری کـــه کامل شارژ شده باشد، فقط دردمای F -۷۶ یخ مي زند، در حالی کـــه باتری کـــه به طور کامل خالی شده باشد در دمای F ۳۲ مي تواند شروع به یخ زدن کند.هیچ گاه نگذارید باتری خودروتان به طور کامل خالی شود، در غیر این صورت ، با افت دما ممکن است یخ بزند.باتری یخ زده نه تنها شارژ نمي شود، بلکـــه به طور احتمال مي تواند به محفظه باتری یا سلول های داخلی آن آسیب برساند کـــه ممکن است به جای نگهداری ساده لازم شود آن ها را تعویض کنید.اگر باتری ای در منزل دارید کـــه هنوز در خودرو نصب نکرده اید، آن را در محلی به دور از هوای بسیار سرد مانند پارکینگ یا زیرزمين دارای سیستم گرمایشی نگهداری کنید.

e0373a0915ba4aeb989c775115289b2d

مرحله ۲: باتری را به صورت کامل شارژ شده نگه دارید. در هوای سرد، خودرو برای استارت خوردن به قدرت باتری بیشتری نیاز دارد، و شاید لازم شود برای استارت خوردن آن باتری را به طور کامل شارژ کنید.در دوران هوای سرد، یک شارژر باتری خودکار یا شارژر تدریجی روی باتری خودرو بگذارید تا سطج شارژ آن را حفظ کند.

 

مرحله ۳: هر ۳ تا ۶ ماه یک بار باتری را تست کنید. خودرو یا باتری آن را به فروشگاه لوازم خودرو ببرید، در آن جا برای تشخیص سالم بودن یا نبودن باتری، از آزمایش کننده های روميزی یا درون خودرو استفاده مي کنند.به طور معمول، فروشندگان قطعات خودرو سرویس رایگانی را ارائه مي دهند.فرسودگی را از قطب ها و کابل های باتری پاک کنید.

 

مواد لازم

برس ترمينال باتری

آچار ترمينال باتری

اسپری تميزکننده باتری

ظرف آب

 

مرحله ۱: کابل های باتری را از باتری جدا کنید. مهره کلامپ یا پیچ و مهره کابل را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شوند.زمانی کـــه قطب باز مي شود، کابل را با تکان دادن از قسمت بالای آن جدا کنید. اگر قطبهای باطری در طرفین ان قرار داشت پیچ های آن را به طور کامل باز کنید.هر دو کابل باتری را به صورت همزمان از باتری جدا کنید.

e8e6f04b7f75422bb39634ec144a128b

مرحله ۲: برس ترمينال باتری را روی قطب باتری بگذارید. برس را بچرخانید تا فرسودگی را از روی قطب ها پاک کند. این برس فقط در یک جهت مي چرخد.برس ترمينال را دوبار به طور کامل بگردانید، سپس آن را بردارید و بررسی کنید کـــه فرسودگی پاک شده یا خیر.در صورت لزوم این روند را تکرار کنید تا تمام فرسودگی پاک شود.همين کار را برای قطب های مثبت و منفی تکرار کنید.

6a9fb5fe051e48499fbaa4b73b3305b0

مرحله ۳: سری کابل باتری را تميز کنید.در زیر درپوش برس ترمينال یک برس برنجی سفت با موهای زبر وجود دارد.درپوش را بردارید ، سپس برس را داخل سری کابل باتری بگذارید.برس را چندین بار بمالید، تا هرگونه فرسودگی باقیمانده را پاک کند و فلز براق نمایان شود.

 

مرحله ۴: کابل های باتری را باردیگر به قطب های آن وصل کنید. آن ها را با آچار ترمينال سفت کنید تا به خوبی در جای خود قرار گیرند، سپس یک چهارم دور آن ها را سفت کنید.

55610e8cbd1f4be3b7f87589fd4cfe76

مرحله ۵: با اسپری تميز کننده روی باتری را تميز کنید. با استفاده از اسپری باتری پاک کن روی قطب های باتری، محفظه باتری و سری های کابل باتری بپاشید.روی باتری را به طور کامل با پاک کن بپوشانید تا اسیدی را کـــه ممکن است از باتری خارج شده باشد، خنثی کند.بگذارید اسپری پاک کننده فقط به مدت یک دقیقه روی باتری باقی بماند، سپس آن را به خوبی با آب بشویید.

 

اگر در حین بررسی و پاک کردن باتری احساس گردید مشکلی درآن وجود دارد، از یک مکانیک حرفه ای بخواهید آن را بررسی کند.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.