GSI سیستم راهنمای تعویض دنده

در این مقاله برای شما به معرفی سیستم راهنمای تعویض دنده GSI می پردازیم و در ادامه درباره کاربردها و روش های فعالسازی آنها صحبت خواهیم کرد. اگر چه سیستم GSI به موضوع ریمپ مربوط نمی شود، اما به درخواست مشتریان محترم مجموعه کاراکال تیونینگ ، اولین برند تخصصی ثبت شده ریمپ و آموزش ریمپ در ایران؛ در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری درباره این سیستم خواهیم پرداخت.

سیستم راهنمای تعویض دنده GSI چیست؟

در راستای اجبار خودروسازان به پیروی از استانداردهای 85 گانه ؛ آنها موظف شده اند سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI را در پشت آمپر خودروها فعال کنند. GSI مخفف Gear Shifting Indicator می باشد که به علامت های مثلث گونه در پشت آمپر خودرو اشاره دارد که در حین رانندگی راننده را به افزایش یا کاهش دنده ترغیب می کند.

در حقیقت این سیستم کاهش مصرف سوخت خودرو طراحی شده و در صورتیکه راننده از آن پیروی کند موجب بهترین حالت مصرف سوخت در خودرو می شود. اساس طراحی این سیستم بر مبنای تنظیم رابطه دور موتور و دنده مناسب ایجاد شده است که با در نظر گرفتن میزان فشار پدال گاز به نوعی به راننده مشاوره می دهد.

تعویض دنده ها به دنده های بالاتر و سبکتر و در واقع پایین ترین دور موتور ممکن برای هر سرعت نیت این سیستن نچندان هوشمند می باشد.از سویی دیگر ازآنجا که نگرش این سیستم مخصوص حالت اقتصادی یا اکونومی می باشد؛ برای حالت مشابقه ای یا پرشتاب قابل بهره برداری نمی باشد!

چه خودروهایی از سیستم راهنمای تعویض دنده GSI بهره مند هستند؟

قبل از الزام سازندگان خودرو؛ از سال 1400 خودروهای ساینا اس و کوییک اس (به مقاله ریمپ ساینا اس و کوییک اس مراجعه کنید.) با پشت آمپرهای جدید دیجیتالی و خودروی شاهین (مقاله ریمپ شاهین را حتما مطالعه کنید.) از سوی سایپا به این سیستم مجهز شده بودند. اگر مالک این خودروها هستید و این آپشن برای شما فعال نیست، می توانید با مراجعه به یک کارشناس این امر درخواست کنید تا در پیکره بندی پشت آمپر این آپشن برای شما فعال شود.

(در تصویر زیر فعال بودن سیستم راهنمای تعویض دنده GSI را در خودروی ساینا و کوییک مشاهده می کنید.)

GSI ساینا

در شرکت ایرانخودرو؛ خودروی تارا از سال 1400 (مقاله ریمپ تارا  را حتما مطالعه کنید.)به این آپشن مجهز بوده و سایر محصولات این خودروساز نیز از اواخر سال 1402 به این آپشن مجهز شده اند، اگر اسم خودروی 207 ارتقا یافته (در این رابطه مقاله ریمپ 207 را بخوانید.) یا دنا اتوماتیک ارتقا یافته (در مقاله ریمپ دنا اتوماتیک به این موضوع اشاره شده.)  را شنیدید بدانید که این خودروها هم شامل استانداردهای 85 گانه شده اند و به از این آپشن برخوردار هستند.

GSI تارا

سیستم راهنمایی تعویض دنده GSI در خودروی تارا

آیا سیستم راهنمای تعویض دنده GSI می تواند غیر منطقی رفتار کند؟

طبق تجربه ما بله. زیرا معمولا در سربالابی ها که راننده مجبور است برای حفظ سرعت دور موتور را بالاتر نگه دارد، شاهد هستیم که چراغ تعویض دنده روشن شده اما به دلیل اینکه اگر دنده را سبک کنیم خودرو اصطلاحا از نفس می افتد، ناچاریم دنده را با دور موتور بالا حفظ کنیم.

از سویی در حین حرکت اگر دقت کنید این سیستم تاحدی راننده را به رانندگی در دنده مرده تشویق می کند! چرا که علاقه دارد شما زودتر دنده ها را سبک کنید!

ایسیو خودرو چکونه دنده را در سیستم جی اس آی GSI  متوجه می شود؟

در تمام کامپیوترهای خودروها، ایسیو برای تشخیص بار موتور نیاز دارد تا دنده را تشخیص دهد. با تقسیم دور موتور بر سرعت ؛ به یک نسبت ساده می رسیم که برای هر دنده این مقدار تعریف شده است. برای مثال ضریب دنده 3 با 2 متفاوت است. معمولا خودروسازان نسبت دنده را کاتالوگ محصولشان اعلام می کنند. (البته برای محاسبه دقیق دانستن ضریب دفرانسیل الزامی است.)

3.5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.