2 FH07JUN CHACOO 01 2 e1549832855182

هیچ گاه این کارها را با خودرویتان انجام ندهید

برخی از کارها هستند کــه برخی افراد معمولا در حق خودروشان انجام می دهند کــه باعث مرگ تدریجی خودرو می شود. در این مطلب به مواردی اشاره می کنیم.

 

هیچ‌ وقت برای رسیدن به «مصرف سوخت کمتر» تایرهای خود را بیش از حد باد نکنید

1 FH09SEP MAITIR 04

فضای مجازی مملو از شواهد و افرادی اســت کــه با رساندن فشار باد لاســتیک به بالای آنچه در دیواره تایر نوشته شده، مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش داده‌اند. امّا آنچه این افراد به شما نميگویند، این اســت کــه در این حالت، «سواری» سخت‌تر از قبل ميشود، اســتهلاک تایرها اضافه ميگردد، اتومبیل به فاصله بیشتری برای توقف نیاز خواهد داشت و هزینه تعمیر قطعات سیستم تعلیق افزایش خواهد یافت.

 

میزان فشار باد پیشنهادی برای لاســتیک در قالب یک برگه رسمی در داخل فریم درب راننده قرار داده شده و بر اساس وزن خودرو و بهترین وضعیت هندلینگ تعیین شده اســت. اگر ميخواهید بار بسیار سنگینی را با خود حمل کنید، اســتفاده از حداکثر فشار باد لاســتیک‌ها مانعی ندارد، ولی بعداً کــه بار را از روی خودرویتان برداشتید، باید به میزان فشار مناسب برگردید. رانندگی با تایرهایی کــه بیش از حدّ، باد شده‌اند، باعث کاهش مقاومت غلتشی شده و ميتواند اندکی باعث کاهش مصرف سوخت شود. این به معنای آن اســت کــه سطح کوچکتری از لاســتیک‌ها با جاده در تماس خواهد بود و در نتیجه، کشش کمتری در اختیار خواهید داشت. این موضوع باعث افزایش فاصله توقف شده و احتمال لیز خوردن بر روی جاده‌های خیس را افزایش ميدهد. ضمناً عمر تایر نیز کاهش خواهد یافت. همچنین تایرهایی کــه فشار زیادی دارند، شوک‌های بیشتری به سیستم تعلیق وارد ميکنند و در نتیجه، کیفیت سواری را برای سرنشینان کاهش ميدهند. در همین حال، اســتهلاک قسمت‌هایی مانند اســترات‌ها، شوک‌ها، اتصالات و بازوهای کنترل نیز با سرعت بیشتری رخ ميدهد.

 

هیچ‌ وقت از مایع مبرد یا ضد یخ‌های نامناسب اســتفاده نکنید

2 FH07JUN CHACOO 01 2

اســتفاده از مایع مناسب برای سیستم خنک‌کننده، نقش مهمی در عمر قطعات این سیستم و موتور دارد. نوع این مایع چیزی اســت کــه در دفترچه راهنمای خودروی شما درج شده اســت. در صورتی کــه از مایع نامناسب یا مخلوطی از دو مایع برای سیستم خنک‌کننده خودرویتان اســتفاده کنید، حتماً خیلی زود به قسمت‌هایی مانند پمپ آب، رادیاتور، لوله‌های انتقال حرارت صدمه ميزنید. این موضوع به این دلیل اســت کــه عناصر بازدارنده خوردگی برای برخی مواد خاص در انجین و سیستم خنک‌کننده طراحی شده‌اند. همچنین اســتفاده از مایع مبرّد نامناسب ميتواند به‌راحتی باعث خرابی پوشش‌ها و واشرهای پلاســتیکی در موتورهای خودروهای جدید شود؛ خرابی‌ای کــه شاید تا قبل از ۸ هزار کیلومتر خود را نشان ندهد. بنابراین به جای آن کــه یک مبرّد «یونیورسال» برای خودرویتان تهیه کنید، سعی کنید با صرف کمی هزینه بیشتر، مایع مخصوص آن را بخرید.

 

هیچ‌ وقت روغن ترمز و روغن هیدرولیک را با یکدیگر اشتباه نگیرید

3 FH09JUN BRAFLU 01 2

یک بطری کوچک از روغن هیدرولیک فرمان، از لحاظ ظاهری فرق چندانی با روغن ترمز ندارد. خیلی از کسانی کــه در خانه تعویض این روغن‌ها را انجام ميدهند، این اشتباه را ميکنند و تعداد این اشتباهات بیشتر از آن چیزی اســت کــه فکرش را ميکنید. در هر صورت، ریخت جابجای هر کدام از این روغن‌ها در سیستم فرمان یا ترمز ميتوان هزینه‌ای تا یک هزار دلار در بر داشته باشد. روغن فرمان در سیستم ترمز باعث ميشود کــه واشرها متورم شده و کل عملکرد سیستم دچار اختلال گردد. تعمیرکار نیز برای حل این مشکل ميبایست قسمت‌هایی مانند سیلندر اصلی، کالیپرها و سوپاپ‌های تنظیم را تعمیر یا تعویض کند. همچنین گاهی اوقات نوبت به تعویض قطعات گران‌قیمت ABS ميرسد. قرار دادن روغن ترمز در سیستم فرمان نیز به این دلیل کــه روعن ترمز «روان‌کننده» نیست، موجب خرابی پمپ و دنده فرمان ميشود. بنابراین همیشه قبل اینکــه بخواهید مخزن سیستم فرمان یا ترمز را با روغن پر کنید، حداقل دو بار بطری آن را چک نمایید.

 

هیچ‌ وقت از یک مایع «یونیورسال» برای سیستم فرمان یا گیربکس اســتفاده نکنید

4 shutterstock 366398837 fluid

بسیاری از سازندگان اعلام ميکنند کــه روغن‌های فرمان و گیربکس «یونیورسال» آنها برای هر نوع خودرویی کار ميکند؛ چیزی کــه بسیاری از خودروسازان آن را رد ميکنند. امروزه مقادیر متفاوتی برای ویسکوزیته و مواد افزودنی برای انواع مختلف سیستم فرمان و گیربکس پیشنهاد ميشود و طبیعی اســت کــه یک نوع روغن نميتواند برای هر خودرویی اســتفاده شود. نوع مخصوص روغن برای اســتفاده در سیستم فرمان گیربکس، مستقیماً در دفترچه راهنمای خودروی شما درج شده و برای در امان ماندن از خسارت به قطعات گران‌قیمت این سیستم‌ها، شاید بهتر اســت اندکی وقت و هزینه بیشتر برای پیدا این روغن‌ها صرف کنید.

 

هیچ‌ وقت برای تست «دینام»، کابل باتری را جدا نکنید

5 FH03SEP CARBAT 06

سال‌ها پیش امکان این وجود داشت کــه بدون خاموش کردن موتور، کابل باتری را جدا کنید و دینام اتومبیل‌تان را آزمایش کنید. در این حالت، اگر موتور همچنان به عملکرد خود ادامه ميداد، ثابت ميشد کــه آلترناتور سالم اســت. امّا هیچ‌گاه نباید این تست را بر روی یک خودروی مدرن یا تراک با سیستم‌های کامپیوتری و الکترونیکی انجام دهید؛ چرا کــه در این حالت، آلترناتور ميبایست یک تغییر ولتاژ ناگهانی بین ۲۵ تا ۱۲۵ ولت را در عرض ۴۰ میکروثانیه تحمل کند. این تغییر ولتاژ نميتواند آسیبی به یک خودروی قدیمی غیرکامپیوتری وارد کند، امّا در مدل‌های جدید، به سرعت ميتواند باعث سوختن قطعات گران‌قیمت الکترونیکی و کامپیوتری شود. هر خودرویی کــه بعد از سال‌های اولیه دهه ۱۹۷۰ میلادی ساخته، حتماً حداقل یک کامپیوتر را در خود دارد. بنابراین، باید راه‌حل‌های قدیمی را کنار بگذارید و به سراغ اســتفاده از یک «ولت‌متر» بروید.

 

وقتی چراغ روغن روشن اســت، رانندگی نکنید

6 FH13DJA WHATIF 03

همه خودروها دارای یک چراغ نشانگر «فشار پایین روغن» هستند. اگر در هنگام رانندگی، این چراغ برای شما روشن شد، به این معناســت کــه مقدار روغن خودرویتان به میزان خطرناکی، پایین اســت و یا اینکــه روغن تمام شده اســت. همچنین شاید نشان‌دهنده این موضوع باشد کــه یک نشت جدی در سیستم وجود دارد، یا اینکــه یک مانع در مجرای روغن ایجاد شده و یا اینکــه پمپ روغن با مشکل روبروست. در هر صورت، پس از مشاهده روشن‌شدن این چراغ، کنار بزنید و موتور را خاموش کنید. سپس کاپوت را بلند کنید و سطح روغن را بررسی نمایید. اگر «شاخص» میزان روغن را بسیار کم و یا خالی نشان ميداد، باید قبل از این دوباره اســتارت بزنید، به روغن موتور اضافه کنید. در غیر این صورت، در عرض فقط چند دقیقه ميتوانید با هزینه‌ای در حدّ ۴ هزار دلار روبرو شوید. به رانندگی تا نزدیکترین فروشگاه، حتی فکر هم نکنید! ضمن اینکــه مراقب باشید کــه مخزن روغن را خیلی پُر نکنید.

 

اگر از این طریق مشاهده کردید کــه روغن به اندازه کافی دارید، احتمالاً با مشکل بزرگتر و جدّی‌تری روبرو هستید و باید حتماً به یک مکانیک مراجعه نمایید. در واقع، وقتی با این مشکل در جاده برخورد کنید، هیچ‌کار خاصی نميتوانید انجام دهید؛ حتی نميتوانید به یک دوست اطلاع دهید تا برای شما روغن موتور بیاورد و فقط باید به یک یدک‌کش تلفن کنید. مطمئناً هزینه یدک‌کش کمتر از هزینه تمام سیستم یک موتور اســت.

 

هیچ‌ وقت با یک باک کــه کمتر از یک‌چهارم بنزین دارد، رانندگی نکنید

7 shutterstock 468651128 gas

تقریباً در تمام خودروهای انژکتوری، یک پمپ سوخت الکترونیکی وجود دارد کــه درست در زیر باک بنزین قرار گرفته اســت. این جانمایی از طرف خودروسازان، به‌دلیل نیاز به خنک‌شدن و قرار گرفتن در یک درجه‌حرارت ایمن در کنار باک بنزین اســت. امّا اگر به طور مداوم با باکی رانندگی کنید کــه کمتر از یک‌چهارم بنزین در خود دارد، سطح پایین سوخت همیشه نميتواند میزان خنک‌کنندگی لازم برای پمپ را تأمین کند و در نتیجه، به‌زودی شاهد خرابیِ پمپ سوخت خواهید بود. جایگزین پمپ سوخت در داخل باک ميتواند هزینه‌ای در حدود ۷۰۰ دلار در بر داشته باشد. البته «حرارت بیش از حد» تنها نگرانی در این زمینه نیست. موضوع دیگر، مکیده‌شدن ذرات رسوب از بخش زیرین باک به درون پمپ اســت. این ذرات ميتوانند از فیلتر «جورابی» باک عبور کنند، پروانه‌های پمپ را بپوشانند و در نتیجه، باعث کاهش فشار سوخت شوند. البته این هشدار نباید باعث شود کــه هر لحظه کــه به سطح یک‌چهارم باک ميرسید، با نگرانی به دنبال پمپ بنزین باشید؛ چرا کــه پمپ سوخت به‌راحتی ميتواند خود را با شرایط کم‌بنزینی وفق دهد. ولی اگر بخواهید به رانندگی با این روند ادامه دهید، احتمال آسیب به پمپ سوخت و هزینه‌های بالای تعمیرات افزایش خواهد یافت.

 

هیچ‌ وقت از روغن نامناسب اســتفاده نکنید

8 shutterstock 401009347 oil

خودروسازان همواره به دنبال کاهش مصرف سوخت در محصولاتشان بوده‌اند. موتورهای جدیدتر با دقت بیشتری ساخته ميشوند و شامل مکانیزم‌های با تکنولوژی پیشرفته (نظیر سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و توربوشارژرها) هستند کــه قدرت بیشتر و مصرف‌سوخت پایین‌تری را برای خودروها به ارمغان ميآورند. در سیستم‌های دارای زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT، روغن فشرده به صورت «پالس» به درون مجراهای هیدرولیک هدایت ميشود تا وضعیت میل‌بادامک تنظیم گردد. زمان‌بندیِ این پالس و حرکات متعاقب میل‌بادامک، همگی به نوع روغن و ویسکوزیته مندرج در دفترچه راهنمای خودرو بستگی دارند. «کامپیوتر خودرو» زمان‌بندی پالس را بر اساس «درجه حرارت موتور» و «میزان تحریک پدال توسط راننده» تغییر ميدهد. تمام این موارد تنها در صورتی به‌درستی عمل ميکنند کــه شما از روغن مناسب خودرویتان اســتفاده کرده باشید.

 

روغن مناسب برای توربوشارژرها نیز جنبه حیاتی دارد. توربوشارژرهای مدرن ميتوانند سرعتی بالایی معادل ۲۴۰ هزار دور بر دقیقه داشته باشند و در نتیجه، یاتاقان‌هایآنها ميبایست همواره روغن‌خنک و خنک شود. اگر از روغن‌های دیگر با ویسکوزیته متفاوت اســتفاده شود، سرعت جریان روغن تغییر کرده، یاتاقان‌های توربوشارژر دچار گرمایش بیش از حد شده و به‌زودی نیاز به تعمیر و یا تعویض این قطعه گران‌قیمت از خودرویتان پیدا خواهید کرد. بنابراین، توصیه‌های افراد غیرمجرب را فراموش کنید و به توصیه‌های شرکت سازنده در دفترچه راهنما توجه نمایید؛ چرا کــه آنها هستند کــه موتور را طراحی کرده‌اند و ميدانند کــه چه روغنی برای آن مناسب اســت.

 

 

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.