Coasting Or Engine Braking

کاهش مصرف سوخت در سراشیبی

وقتی کــه خودروها به سیستم‌ پایش مصرف سوخت لحظه‌ای تجهیز باشند، راننده و سرنشینان توجه بیشتری به این سیستم دارند. بله همچنین افرادی هم هستند کــه به دنبال کاهش هر چه بیشتر این عدد هستند اما حتی تشنگان اسب‌های بخار نیز دوست دارند مصرف سوخت لحظه‌ای خودرو خصوصاً در زمان پایین آمدن از یک سرپایینی بزرگ را ببینند.

برای این کار کافی اســت گیربکس خودرو را در حالت خلاص گذاشته و بگذارید خودرو در حالت درجا کار کند و از سرپایینی حرکت کند، این‌طور نیست؟ خب صرف‌نظر از گیربکس دستی یا اتوماتیک، این بهترین روش برای دست‌یابی به مصرف سوخت کمتر نیست؛ اما به تازگی Engineering Explained با یک دستگاه سوبارو کراس ترِک این آزمایش را انجام داده اســت.

Coasting Or Engine Braking
ساده ترین پاسخ به سؤال یاد شده این بوده کــه بهتر اســت خودرو را در زمان عبور از سرپایینی در دنده بگذارید. زمانی کــه گیربکس (دستی یا اتوماتیک) درگیر اســت، کامپیوتر خودرو شتابگیری بدون گاز دادن را تشخیص داده و مصرف سوخت را متوقف می‌کند. بله پیشرانه هنوز در حال کار بوده اما سوختن مخلوط هوا/سوخت در سیلندرها را متوقف می‌کند. اگر خودرو از دنده خارج شود کامپیوتر تشخیص خواهد داد کــه گاز داده نشده یا خودرو در حالت خلاص اســت و این کار باعث خواهد شد سوخت کافی برای دور آرام پیشرانه تأمین شود.

slope

سوباروی تست شده در چندین سرازیری در حالت قرارگیری در دنده، مصرف سوختی برابر 2.35 لیتر را نشان می‌دهد در حالی کــه اگر دنده در حالت خلاص قرار گیرد مصرف سوخت آن مابین 2.9 تا 3.9 لیتر نشان داده می‌شود.

slope dreams meaning
این موضوع به‌طور هوشمندانه‌ای درنظر گرفته شده اســت. با این وجود گفته می‌شود در زمان عبور از سرازیری و سربالایی متناوب و به منظور ایجاد بهترین راندمان باید گیربکس را در حالت خلاص گذاشت تا سرعت لازم برای بالا رفتن در سربالایی نیز حاصل گردد. اگرچه این حالت از نظر فنی صحیح اســت اما همان‌طور کــه می‌دانید این امر خطرناک بوده و همیشه خودرو را در دنده برانید.

5/5 - (1 امتیاز)
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.