کروز کنترل چیست

در این مقاله به در خواست مشتریان ریمپ مجموعه کاراکال تیونینگ؛ در مورد سیستم کروز کنترل و عیب یابی و نحوه استفاده صحیح از آن با شما صحبت خواهیم کرد.

کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل یک سیستم رفاهی می باشد که برای سهولت رانندگی های طولانی طراحی شده است. این سیستم با حفظ کردن سرعت خودرو به میزانی که راننده تشخیص داده است، اجازه می دهد بدون نیاز به فشار دادن پدال گاز سرعت خودرو تثبیت شود.

کروز کنترل در چه خودروهایی وجود دارد؟

اگر خودروهای وارداتی و تولید محدود نظیر رنو مگان 2000 (تیپ وارداتی) ؛ مزدا3 نیو ؛ سیتروئن سی5 و… را در نظر نگیریم؛ نصب آپشن کروز کنترل به خودروهای 206 فرانسوی (مدل های 82 تا 91 ) بر می گردد. این خودروها از 2 تیپ ایسیو بهره می بردند: بوش ME744 و بوش Me745 ؛ در مدل 745؛ ایسیو خودرو بصورت فابریکی قابلیت پشتیبانی از کروز کنترل و محدودکننده سرعت را داشت.

اما در مدل ME744   می بایست از یک شماره کالیبره دیگری استفاده می شد که در آن کروز کنترل فعال می بود. در این حالت و با تغییر سیم کشی می شد در این خودرو نیز کروز کنترل را فعال کرد.

اولین خودروی مونتاژ داخل که دارای کروز کنترل فابریک بود؛ خودروی دنا بود که سال 94 به بازار ایران عرضه شد، پیش از این برخی از تیپ های سورن ELX نیز این آپشن دیده شده بود. سپس در سال 95 با عرضه مجدد خودروی 207 ، این آپشن نیز بصورت استاندارد روی آن قرار گرفت و در ادامه روی خودروی تارا  نیز نصب شد.(مقاله ریمپ تارا مطالعه فرمایید.)

در شرکت معظم سایپا، آپشن کروز کنترل روی خودروی ساینا اتوماتیک و کوییک اتوماتیک نصب شد اما تا زمان نگارش این مقاله روی خودروی شاهین دنده دستی نصب نشده است ولی روی مدل اتوماتیک قرار است نصب شود.

کروز کنترل چگونه کار می کند؟

کروز کنترل سورن

کلیدهای اصلی کروز کنترل در خودروهای دنا / سورن 207

  • در یک سیستم کروز کنترل شما این دکمه ها را مشاهده می کنید:
  • دکمه ON/OFF : برای فعال و غیر فعال کردن سیستم کروز کنترل
  • دکمه SET +/- : برای تنظیم افزایش یا کاهش سرعت درخواستی راننده؛ در صورتی که موقتا از حالت کروز خارج شوید، با فشار دادن این دکمه به آخرین سرعت تنظیم شده و برگشته و خودرو به سمت عدد مورد نظر شتاب می گیرد(معمولا پس از خروج از کروز سرعت خودرو کاهش می یابد.)
  • دکمه RES : این دکمه مجددا روی سرعتی که هستید ، به عنوان سرعت درخواستی تنظیم می شود.
  • دکمه CNC: مخفف دکمه Cancel هستش، این دکمه در خودروی 207 هستش و معادل OFF یا خارج شدن از این حالت می باشد.

در استفاده از کروز کنترل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • کروز کنترل فابریک در دنده های 4 و 5 فعال شده و سرعت از مقدار 42 کیلومتر بر ساعت باید بیشتر باشد.
  • کروز کنترل با فشار دادن ترمز یا کلاچ غیر فعال می شود یا به حالت استندبای می رود.
  • در صورتیکه خطای سوئیچ استپ ترمز یا کلاچ داشته باشیم کروز کنترل فعال نمی شود.
  • یک قانون نسبتا مسخره که کروز کنترل های خودروهای داخلی وجود دارد این است که باید کروز تا 10 کیلومتر پس از فعالسازی یا نصب ایسیو در پیکره بندی فعال شود در غیر اینصورت از کار می افتد!
  •  در صورتیکه کروز کنترل نتواند سرعت مورد نظر راننده را تنظیم کند (مثلا سربالایی باشد و سرعت تنظیم شده خارج از توان موتور باشد یا خودرو در سرپایینی باشد و سرعت خودرو به دلیل شیب بیشتر از سرعت تارگت باشد) ایسیو بصورت خودکار کروز کنترل را غیر فعال می کند.

کروز کنترل فعال چیست؟

سیستم کروز کنترل فعال یا Active crouse control  نسل جدید سیستم کروز کنترل می باشد که با استفاده از راداری که جلوی خودرو قرار دارد، نسبت به موانعی که جلوی خودرو قرار می گیرند، سرعت خودرو را کنترل کرده و حتی در مواقعی با استفاده از ترمز در کنترل وسیله نقلیه بیشتر دخالت می کند.

در حال حاضر این سیستم با سیستم پیشگیری از تصادف (ایمنی سطح یک) ادغام شده که نمونه آن را در خودروی تیگو8 پرو میبینیم.

چرا کروز کنترل کار نمی کند؟

به دلایل زیر کروز کنترل می تواند از کار بیفتد:

  1. خرابی سنسور کلاچ
  2. خرابی سوئیچ استپ ترمز
  3. خرابی کلیدهای روی فرمان (تصویر بالا)
  4.  به هم ریختن پیکره بندی CBM یا NBCM
  5. وجود خطای مرتبط با قطعات بالا در حافظه ایسیو
3/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.