ریمپ برلیانس Remap H320

⭐ در این مقاله به بررسی ریمپ و روش برطرف کردن ایرادات حرکتی برلیانس H320 از طریق ریمپ می پردازیم. رفع ایراداتی نظیر شتاب پایین، کشش ضعیف دورهای بالای موتور، واکنش همراه با تاخیر پدال گاز و صدای ناک که برای موتور بسیار مضر است. 

🚗 معرفی برلیانس H320

حضور برند برلیانس به سال 93 با مدل V5 بر می گردد که به تعداد بسیار محدودی توسط سایپا وارد شد  و شباهت ظاهری بسیاری به BMW X3 داشت. در ادامه مونتاژ هاچ بک H320 در پارس خودرو آغاز گشت که در هر دو مدل گیربکس 5 سرعته دنده دستی و 4 سرعته اتوماتیک هیوندا پاورتک عرضه می شد.

✔️ نکات مثبت H320: چهره عوام پسند و آپشن های قابل قبول نظیر فرمان برقی و تهویه مطبوع الکتریکی و سانروف و سیستم مالتی مدیا در مدل های اتوماتیک نام برد.

❗️ نکات منفی H320: کندی در شتاب گیری، بخصوص در دنده 2 (مدل اتوماتیک)، ضعف جلوبندی در برخی تولیدات، فقدان برخی آپشن ها نظیر بلوتوث و کروز کنترل و قیمت بالای لوازم یدکی

نمای داخلی برلیانس 320 ، در نمونه های 1650سی سی داشبورد به رنگ مشکی می باشد
نمای داخلی برلیانس 320 ، در نمونه های 1650سی سی داشبورد به رنگ مشکی می باشد

🏆 مزایای ریمپ برلیانس H320

هدف از ریمپ بهبود چشمگیر راندمان حرکتی خودرو با استفاده از بهینه سازی نرم افزار ECU خودرو می باشد. ریمپ ما تنها با ایسیو سروکار دارد و بس. نتیجه این اصلاحات در برنامه ریزی ایسیو، بصورت رفع ایرادات رفتاری خودرو نظیر تاخیر پدال گاز و عدم شتابگیری یکنواخت و بهبود ریسپانس گیربکس اتوماتیک می باشد.

🚩 رفع صدای ناک (چق چق سوپاپ)

صدای ناک که در واقع صدای لغزش پیستون با دیواره سیلندر می باشد و به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور است. از ایرادات قابل توجه خودروی برلیانس H330 بخصوص در مدل اتوماتیک، ناک دور میانی می باشد که در حین ابتدای دورگیری موتور، صدای آن قابل شنیدن می باشد. اصلی ترین دلیل این صدا کالیبراسیون غلط ایسیو با بنزین اکتان بالا و استاندارد آلایندگی EURO 5 می باشد. که موجب می شود سوخت ارسالی از طریق ایسیو در ابتدای دور گیری موتور کم باشد. پایین بودن بنزین جایگاه های کشور نیز در رخ دادن این صدا بی تاثیر نیست. چرا که در صورت استفاده از بنزین سوپر، این صدا قطع می شود. متاسفانه این بنزین در همه جای کشور در دسترس نیست.

🚩 رفع کپ پدال گاز برقی

دریچه گاز برقی برلیانس، یکی دیگر از دلایل پایین آمدن شتاب H320 می باشد. در سیستم دریچه گاز برقی (Electronic Throttle Control)  میزان بازشدن دریچه گاز به مقداری است که در ایسیو تعریف شده نه آن مقداری که راننده پدال را فشار می دهد. به همین دلیل شما در حین رانندگی اگر 35% پدال را فشار دهید، دریچه گاز به میزان 9% باز شده و رفتار مناسبی را از موتور خودرو دریافت نکرده و به ناچار بیشتر پدال را فشار می دهید. 

بر اساس نمودار زیر، میزان فشردن پدال، با باز شدن دریچه کاملاً متفاوت است. علت تاخیر و کپ در شروع حرکت، کالیبره غلط در زمینه رابطه پدال و دریچه می باشد.

تیزتر شدن پدال، ریسپانس پدال و کلاچ
جدول تاخیر پدال گاز برقی در موتور 1650 برلیانس، خط قرمزی که می بینید مربوط به فرایند خطی سازی پدال و دریچه می باشد که منجر به اصلاح رفتار موتور و تیز تر شدن عکس العمل پدال و دریچه گاز می شود

🚩 رفع ایراد ضعف کشش و گشتاور در دورهای میانی و بالاتر

این ایراد را اصطلاحاً «نداشتن نفس» در دورهای بالا اعلام می کنند. یعنی فقط صدای موتور افزایش می یابد اما قدرتی حاصل نمی شود. علت این ایراد اعمال محدودیت گشتاور در جداول کالیبراسیون می باشد. این ایراد موجب می شود خودرو در دورهای بالا کشش مطلوبی نداشته باشد و در جاده کم بیاورد. شرکت کاراکال با اصلاح جداول Optimum Torque این مشکل را به کلی برطرف می کند. در حقیقت اعمال این گونه محدودیت ها موجب شده تا هر دو موتور 1500 و 1600 سی سی  این خودرو در دورهای بالاتر نسبت به 206 اتوماتیک ضعیفتر ظاهر شوند. این موضوع پس از ریمپ براحتی قابل اصلاح می باشد.

🚩 رفع ایراد عملکرد بیش از حد اکونومی گیربکس

خیلی از مشتریان اعتقاد دارن خودرو در معکوس کشیدن در سربالایی ها مقاومت می کند. پس از ریمپ با اصلاح جداول دریچه گاز شاهد عملکردی سریعتر و روانتر از گیربکس خواهید بود، که طبق خواسته راننده و بدون تاخیر عمل می کند.

⚙️  ریمپ ECU موتور برلیانس

برلیانس H320 یک هاچبک کوچک شهری با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به کد BM15 و حجم  ۱۴۹۸ می باشد. قدرت خروجی این موتور ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور می باشد.  این موتور برای یک هاچ بک شهری مناسب ولی به دلیل کالیبره غلط از آن یک موتور ضعیف ساخته است. 

پارس خودرو از سال 96 موتور 1650 سی سی را جایگزین موتور قبلی نمود. اما افزایش توان ده اسبی چندان چشمگیر نبود. در کاراکال با کالیبره درست ECU، موتور خودرو بر اساس شرایط آب و هوایی و آلایندگی ایران بهینه می شود.

در برلیانس H320 از ایسیو بوش ME7 در هر دو موتور BM15 , BM16 استفاده شده است. در مجموع دارای پنج شماره کالیبراسیون مجزا می باشد. متخصصین کاراکال در هنگام ریمپ برنامه ها، به این موضوع اهمیت ویژه ای می دهند، تا موجب خرابی ECU نگردد.

brilliance h320 ECU 1
لیبل ایسیو برلیانس دنده دستی 1650 سی سی  با شماره نرم افزار A2-BM16LB-MT

🏆 خلاصه مزایای ریمپ برلیانس H320

  • شروع به حرکت تیزتر، کاهش لختی شروع حرکت از سکون
  • افزایش کشش و گشتاور در مسیرهای شیبدار (سربالایی ها)
  • افزایش توان موتور تا ۵ اسب بخار سر چرخ
  • افزایش واکنش پدال گاز
  • رفع صدای مخرب ناک 
  • افزایش سرعت نهایی (top Speed)
  • حذف خطای فرسودگی کاتالیزور
  • کاهش مصرف سوخت به میزان نیم تا یک لیتر (بسته به نوع رانندگی)

نمای داخلی برلیانس H320 دید از بالا ریمپ برلیانس
نمای داخلی برلیانس H320 دید از بالا

❔ 💬  پرسش و پاسخ درباره ریمپ اچ 320

1)  آیا مشکل چوب شدن ترمز در اول صبح در مدل های اتوماتیک قابل برطرف شدن است؟

💬بله، تا 70% بله قابل برطرف شدن است. در صورتی که این مشکل برطرف نگردد، با مراجعه به نمایندگی اقدام به تعویض شیلنگ خلا بوستر با یک نمونه بهینه کنید.

2)  آیا ریمپ برلیانس سبب استهلاک بیشتر خودرو می شود؟

💬 دو عامل در تعیین میزان استهلاک، ریمپ و نحوه استفاده از خودرو هستند. معمولا پس از ریمپ، راننده با فشار کمتری به سرعت و شتاب مورد نظرش می رسد.  در نتیجه اگر نحوه رانندگی مثل سابق باشد، استهلاک حتی کاهش می یابد. بر خلاف مراکز متفرقه، در کاراکال علاوه بر ریمپ اصولی و استاندارد، جهت آسودگی شما، خدمات دارای ۲ سال گارانتی معتبر نیز می باشند.

3)  آیا ریمپ H320 موجب از بین رفتن گارانتی می گردد؟

💬 ریمپ یک فرایند نرم افزاری است و تاثیری بر ظاهر خودرو ندارد. بنابراین عاملی برای باطل شدن گارانتی به حساب نمی آید. اما توصیه می کنیم شما نیز از گفتن این موضوع به مسئولین نمایندگی خودداری کنید. تا به عنوان عاملی برای عدم انجام تعهد شان نشود.

4) آیا بعد از ریمپ مصرف سوخت برلیانس H320 افزایش پیدا می کند؟ 

💬 اگر فرایند ریمپ بصورت اصولی انجام شود، خیر،  قطعا مصرف سوخت کاهش می یابد. چون در فرایند ریمپ در شرکت کاراکال نسبت AFR مجددا تنظیم می شود. 

4.5/5 - (4 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.