ایکس 22 جلو

⭐در این مقاله به بررسی ریمپ و روش برطرف کردن ایرادات ام وی ام ایکس X22 می پردازیم.⚡ رفع ایراداتی نظیر شتاب بسیار پایین، کشش ضعیف دور بالا، تاخیر پدال گاز و صدای ناک (که برای موتور بسیار مضر است).

لیست عناوین محتوا

🚗 خلاصه ویژگی های خودرو ایکس MVM X 22

چری تیگو 2  از اواخر سال 95 با نام ام وی ام ایکس22 توسط مدیران خودرو در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک 4 سرعته  به بازار عرضه شد. این خودرو دارای نمایشگر بزرگ با نقشه فارسی، کروز کنترل، سانروف و سیستم کنترل پایداری (ESP) می باشد. متاسفانه ورود صدای موتور به داخل اتاق بیش از حد انتظار می باشد. سفت بودن صندلی های عقب، سیستم تهویه دستی و عدم رضایت از خدمات نمایندگی ها (نظیر کسری قطعات) جزو نکات منفی آن به حساب می آیند.  

photo 2021 08 29 13 19 12   ایکس 22 X22

پس از ریمپ ایکس 22 چه تغییراتی رخ میدهد؟

در پکیج ریمپ ایکس22 شرکت کاراکال تیونینگ، ایسیو به روش Optimal Calibration برنامه ریزی می شود، ایراداتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، به کلی برطرف شده و هم زمان با افزایش توان، مصرف سوخت نیزکاهش می یابد. در این برنامه گشتاور دورهای پایین افزایش یافته و دیگر نیازی به بالا بردن دور موتور برای کشش بیشتر نمی باشد و رانندگی در دور پایینتر موجب کاهش مصرف می گردد. 

🏆 مزایای ریمپ ام وی ام ایکس 22

  • کاهش دمای عملکرد فن موتور (پیشگیری از ترکیدن رادیاتور بخاری)

یکی از مهمترین ایرادات این خودرو، دمای بسیار بالای عملکرد فن خنک کننده موتور می باشد (دور کند حدود 106 درجه)، بالا بودن درجه حرارت آب در برخی از خودروها موجب ترکیدن رادیاتور بخاری ایکس22 می گردد. شرکت کاراکال از سال 1400 موفق به اصلاح عملکرد دمای فن این خودرو شده است و توانسته آسیب دیدگی رادیاتور بخاری را پس از ریمپ به حداقل برساند.

🚩 افزایش توان و شتاب

از ایرادات بارز این خودرو شتاب و توان کم آن می باشد. این ایراد در مواجهه با سربالایی ها، بخصوص در زمان پر بودن خودرو مشاهده می شود. علت این نقص، الزام خودروساز به پاس کردن استاندارد یورو 5 می باشد. این استاندارد با بنزین های بی کیفیت و اکتان پایین دچار مشکل می شود.

پس از ریمپ و اصلاح نرم افزاری، ایسیو خودرو حدود 10 درصد به توان و گشتاور موتور افزوده می شود.این مورد در خودروی ایکس 22 پرو هم قابل درک می باشد که پیشنهاد می شود حتما مقاله ریمپ ایکس 22 پرو را مطالعه کنید.

🚩 رفع صدای ناک (چق چق سوپاپ)

صدای ناک که به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور شده است، در واقع صدای لغزش پیستون می باشد. از ایرادات واضح خودروی ایکس22، صدای ناک در دورهای میانی می باشد. اصلی ترین دلیل آن کالیبراسیون غلط ایسیو با بنزین اکتان بالا می باشد. دلیل دوم، نسبت تراکم موتور ایکس22 عدد 11.4 به یک می باشد که عدد بالایی به حساب می آید. صدای ناک موجب فرسودگی موتور و شکستگی پیستونها می گردد.

🚩 رفع مشکل تاخیر پدال گاز

دریچه گاز برقی، یکی دیگر از دلایل شتاب پایین ایکس22 است. در سیستم دریچه گاز برقی (Electronic Throttle Control)  میزان بازشدن دریچه گاز به مقداری است که در ایسیو تعریف شده نه آن مقداری که راننده پدال را فشار می دهد. به همین دلیل شما در شروع حرکت چه هفتاد درصد پدال را فشار دهید، چه صددرصد، تغییری را در شتاب شروع حرکت مشاهده نمی کنید. باز شدن پدال گاز به صورت کامل (Full Throttle) معمولا بعد از دور موتور 3500 صورت می گیرد، به همین دلیل راننده مجبور است برای دریافت کشش بهتر، دور موتور را بیشتر بالا برده و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد. 

🚩 افزایش کشش و گشتاور دورهای بالا

این ایراد را اصطلاحاً «نداشتن نفس» در دورهای بالا اعلام می کنند. یعنی فقط صدای موتور افزایش می یابد اما قدرتی حاصل نمی شود. علت این ایراد اعمال محدودیت گشتاور در جداول کالیبراسیون می باشد. این ایراد موجب می شود خودرو در دورهای بالا کشش مطلوبی نداشته باشد و در جاده کم بیاورد. شرکت کاراکال با اصلاح جداول Optimum Torque این مشکل را به کلی برطرف می کند. 

⚙️ مشخصات فنی موتور ایکس 22

خودروی MVM X22 از موتوری به حجم دقیق 1478 سی سی با کد SQRD4G15B با حداکثر توان 105 اسب بخار و 135 نیوتن متر در 2750 دور بر دقیقه سود می برد. استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (VVT-I)   از نکات مثبت این موتور به حساب می آید.

الزام موتور به استاندارد آلایندگی یورو 5 موجب شده این موتور علی رغم اصلاح و به روز رسانی فنی، نسبت به نسل قدیمی اش (مورد استفاده در خودروی MVM 315) حدود 5 نیوتن متر و 2 اسب بخار ضعیف تر باشد.

ایکس 22 موتور X22

موتور SQRD4G15B خودروی ایکس22 به حجم 1.5 لیتر

مشخصات ECU خودرو MVM X22

ایسیو خودرو ایکس 22 از نوع مگنتی مارلی  (Magneti Marelli 9GC) است. استفاده از این ECU در خودروهای چینی تازگی دارد و نحوه ریمپ آن دارای نکات خاصی می باشد.

تصویر ECU مگنتی مارلی خودرو ام وی ام ایکس 22 MVM X 22
تصویر ECU مگنتی مارلی خودرو ام وی ام ایکس 22

ریمپ این ایسیو  از طریق OBD و بدون نیاز به باز کردن ایسیو و بوسیله دستگاه TNM انجام می گردد. 

10 مورد از مزایا ریمپ ایکس 22

  • افزایش توان و گشتاور به میزان 10 الی 15 درصد
  • رفع صدای ناک در دورهای میانی
  • اصلاح دمای بالای عملکرد فن خنک کننده موتور
  • رفع مشکل کمبود کشش دورهای بالای موتور
  • رفع تاخیر پدال و دریچه گاز
  • کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر 100 کیلومتر
  • بهبود عملکرد گیربکس اتوماتیک (نیاز کمتر به معکوس کشیدن)
  • حذف خطای فرسودگی کاتالیست (در صورت حذف کاتالیزور)
  • افزایش تاپ اسپید (سرعت نهایی)
  • کاهش شتاب صفر تا صد 
نمای داخلی MVM X22
نمای داخلی MVM X22

فیلم ریمپ ایکس 22 در مجموعه کاراکال تیونینگ

 

پرسش و پاسخ

1) هزینه ریمپ ایکس 22 چقدر است؟

برای مشاهده هزینه ریمپ ایکس 22 در مجموعه کاراکال تیونینگبر روی قیمت ریمپ کلیک کند. 

2) در صورتیکه قبلا توسط کاراکال ریمپ انجام شده باشد و بخواهیم برای دمای فن اقدام کنیم آیا باید مجددا هزینه ریمپ را بپردازیم؟

اگر قبلا توسط کاراکال ریمپ صورت گرفته باشد منوط به ارائه برگ گارانتی، با حداقل هزینه (بصورت تک پارامتر) با شما حساب خواهد شد

3) آیا با ریمپ می توان سیستم ESP ایکس 22 را فعال کرد؟

متاسفانه خیر. خودروهای X22 تا پیش از سال 97 فاقد سیستم کنترل پایداری (ESP) هستند. برای فعالسازی این سیستم  نیاز به تجهیزات الکترونیکی دیگری، همچون سنسور زاویه فرمان و سنسور شتاب (YAW) می باشد.

4) آیا ریمپ سبب استهلاک خودرو می شود؟

بدیهی است که با ریمپ اصولی و دقیق به دلیل اصلاح برنامه ریزی ایسیو با شرایط آب و هوایی ایران، استهلاک موتور کاهش یافته و عمر آن نیز افزایش می یابد. جهت جلوگیری از آسیب، از ریمپ خودرو در مراکز متفرقه خودداری فرمایید.

5) در صورتیکه قبلا توسط کاراکال ریمپ انجام شده باشد و بخواهیم برای دمای فن اقدام کنیم آیا باید مجددا هزینه ریمپ را بپردازیم؟

اگر قبلا توسط کاراکال ریمپ صورت گرفته باشد منوط به ارائه برگ گارانتی، با حداقل هزینه (بصورت تک پارامتر) با شما حساب خواهد شد.

6) انواع روشهای رفع صدای ناک چیست؟

یکی از روشهای رفع صدای ناک، استفاده از بنزین سوپر است. با توجه به قیمت بالا و فقدان بنزین سوپر در شهرستانها، این روش چندان به صرفه نیست. راهکار دیگر به وسیله ریمپ  و کالیبراسیون ایسیو با بنزین معمولی است. این روش در پکیچ ریمپ کاراکال انجام می شود.

7) ریمپ کاراکال در چه حدی توان خودرو ایکس22 را افزایش می دهد؟

پس از ریمپ در مدل دنده ای ایکس 22، خودروی شما در حد یک ساندرو دنده دستی یا 206 تیپ 5 استاندارد، بهبود حرکتی خواهید داشت. در جاده نیز بدون مشکل کشش رانندگی راحتی را تجربه خواهید کرد.

8) آیا ریمپ موجب از بین رفتن گارانتی می گردد؟

دانلود ایسیو از طریق obd صورت میگیرد و گارانتی باطل نمی گردد.

4.2/5 - (34 امتیاز)
44 پاسخ
  1. میلاد
    میلاد says:

    ممنون از مطالب عالیتون
    مت در دور موتور ۲ونیم تا ۳ در هنگام دنده عوض کردن صدای خز خزی از موتور میاد آیا این صدا همین صدای ناکی هست که شما میفرمایید؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      آقا میلاد بهترین راه شناختن صدای ناک اینه که به باک سوپر بزنی ببینی قطع میشه یا نه؟ اگه صدا قطع شد و با بنزین معمولی دوباره شنیده بشه صدای ناک هستش.

      یه مقاله هم داریم به نام ناک چیست پیشنهاد می کنم مطالعه کنی.

      پاسخ
  2. احمد
    احمد says:

    سلام وقتتون بخیر
    با ریمپ عملکرد کولر هم بهتر میشه ؟ مثلا توی حالت سرعت کم یا ترافیک عملکرد خیلی ضعیفی داره ، بهبود پیدا میکنه ؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      لطفا گاز کولر خودرویتان را بررسی کنید. علائمی که شما می فرمایید بیشتر به ایراد کمبود گاز کولر مربوط می شود.

      پاسخ
  3. فرشید
    فرشید says:

    سلام
    می‌فرماید ریمپ ایکس 22 بدون باز کردن ایسیو انجام میشه ولی نمایندگی گرگان میگن ایسیو باید باز بشه آیا نمایندگی گرگان به روز نیست یا امکانات ندارد

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      تقریبا دوماهی هست که بدون باز کردن ایسیو انجام میشه، لطفا مجددا پیگیری کنید.

      پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      قبلا هم که باز می کردیم باطل نمیشد، چون طوری می بستیم که اصلا قابل تشخیص نبود

      پاسخ
  4. مهدیان
    مهدیان says:

    درود. متاسفانه رادیات بخاری ماشینم ترکید- و مکانیک گفت که باید ریمپ کنم تا دوباره اتفاق نیفته- مشهد در نمایندگی همین شرکت ریمپ کردم. راضیم . فم ماشین سریع روشن میشه که خیلی خوبه- و ضمنا شتاب و گازخور ماشین هم بهتر شده
    ممنون از مطالب و راهنمایی خوبتون

    پاسخ
  5. مبین
    مبین says:

    سلام وقت بخیر.x22 حدودا ۱۰۵ اسب سر فلایویل قدرت داره بعد ریمپ سر چرخ چند اسب میده؟
    و نمیشه دمای اب رو از ۹۷ پایینتر اورد؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام سر چرخ بیشتر از 93 تا تحویل شما نمیده.
      دمای آب 97 برای این خودرو منطقیه

      پاسخ
  6. مقداد
    مقداد says:

    باسلام
    موتور صدای ناک میده. حالت دنده مرده داره. درجا گاز میخوره و چراغ کروز به حالت چشمکزنه. این موارد با ریمپ حل شدنیه؟ امکانش هست راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      صدای ناک بله، ولی سایر موارد باید بررسی شود.
      با کارشناس فنی خودروهای چینی مجموعه مهندس ذبیح تماس بگیرید.

      پاسخ
  7. صادق
    صادق says:

    سلام
    قیمت ریمپ X22 دنده ای چند است ؟ توی لیست قیمت ها X22 دنده ای نزدید و توی توربو فقط زدید؟؟؟
    یکی سوال دیگه داشتم دمای آب ماشین تا چقدر باید پایین آورده شود ممنون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      قیمت خودرو ایکس22 جدا از گروه خودروهای چینی توربو هست و مدل دنده ای و اتوماتیک فرقی ندارد. حدود نه درجه.

      پاسخ
  8. ایمان شاه ولی
    ایمان شاه ولی says:

    باسلام و‌خسته نباشید .یک سوال داشتم خدمت شما.
    ترموستات x22 روی دمای ۱۰۵ درجه باز میشه و فنش فابریک روی ۱۰۷ روشن میشه. الان که با ریمپ فن رو توی ۱۰ درجه کمتر یعنی ۹۷ یا کمتر با ریمپ تنظیم میکنید ، ترموستات چی میشه؟ فن زودتر روشن میشه ک!؟؟ هنوز مسیر اب موتور به رادیاتور باز نشده اما فن روشن شده..تاثیری توی کاهش دمای موتور داره!؟؟..راهنمایی بفرمایید‌ مرسی

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز شما پس از ریمپ میتونید با دیاگ ببینید سیستم خنک کننده متناسب با دمای فن و ترموستات کالیبره می شود

      پاسخ
  9. مهری صفرخانلو
    مهری صفرخانلو says:

    سلام لطفاً اگه توی تبریز نمایندگی دارید آدرس یا شماره تلفن شون روبفرمایید

    پاسخ
  10. مجید روشن
    مجید روشن says:

    سلام و عرض خسته نباشید
    اگه ریمپ بزنم بعدش در طول گارانتی ماشین خود شرکت آپدیت داشته باشه و آپدیت کنه این ریمپ پاک میشه؟

    پاسخ
  11. حمیدرضا
    حمیدرضا says:

    با سلام
    آیا خودرو x22 pro Mt هم ریمپ دارد؟
    هزینه خدمات در شهرستان هم طبق تعرفه اعلامی سایت هست؟
    درصورت ریمپ، برای گارانتی به مشکل نمیخورم؟

    پاسخ
  12. علی نجاران طوسی
    علی نجاران طوسی says:

    سلام وقت بخیر . برنامه ریمپ برای ام وی ام ایکس 22 پرو آی ایی در مجموعه کاراکال موجوده ؟ (3 سیلندر توربو اتوماتیک) . سپاس فراوان .

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      بله می تونید تشریف بیارید. تقریبا سه ماهی هست که انجامش میدیم. بزودی مقاله اش رو براتون روی سایت قرار می دهیم.

      پاسخ
  13. طاهر
    طاهر says:

    سلام دوستان
    همش الکیه من دو ماه پیش ماشینم رو ریمپ کردم هیچ تغییری نکرده تازه فن ماشین دور تند روشن میشه الکی ترموستات عوض کردم سه میلیون هزینه کردم ، صدای چلق چلق داره، شتاب نداره،ناک داره و موتور جون نداره ، دو بار هم مراجعه کردم ی دستگاه میزنن ، خیابون کفی میگه دور ببین خوب شده ، معمولاً این ماشینها خنک باشه تا فن نزنه کمی تا قسمتی کفی رو خوب می‌ره و ….

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام
      دوست عزیز ما در قبال سایر مراکز غیرتخصصی ریمپ مسئولیتی نداریم.
      در خودروی شما دمای فن و ترموستات باید با هم کم بشه و ما تاالان مشکلی از این بابت نداشتیم.

      پاسخ
  14. صادق صادقیان
    صادق صادقیان says:

    سلام x22 pro دارم اولش که سوار میشدم بنزین سوپر داشت الان بنزین معمولی میزنم خیلی قدرتش کم شده صدای موتورم زیاده با ریمپ تاثیری داره شتاب اولیه اش؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.