ریمپ کاپرا و لندمارک

ریمپ کاپرا Capra و لندمارک Landmark

عرضه وانت کاپرا از سال 89 توسط بهمن خودرو صورت گرفت، این شرکت از بین سه موتور (2 مورد دیزل و یک مورد بنزینی) گزینه بنزینی را به ایران آورد که از حجم دقیق 2378 سی سی و نسبت تراکم 9.5 به یک برخوردار بوده و توانی معادل 125 اسب بخار در 5250 دقیقه و 200 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را تحویل مشتری میدهد، از همان ابتدای عرضه این خودرو، رقیبی سرسخت به نام نیسان پیکاپ انتظارش را می کشید و در زمان عرضه این خودرو از اختلاف قیمتی حدوداً بیست ملیون تومانی بین این خودرو و نیسان پیکاپ وجود داشت، چهره زیباتر ، آپشنهای بیشتر ، تریم داخلی جذابتر و وجود تنظیمات برقی کمک گیربکس از نکات برجسته آن نسبت به پیکاپ محسوب میشد همچنین به دلیل برخورداری از لاستیک پهنتر، سواری نرمتری را هم ارائه می داد. 

در مقایسه با قوای فنی نیسان پیکاپ، موتور کاپرا حدود 30 اسب بخار و 8 نیوتن متر از نیسان پیکاپ ضعیف تر بوده در حالی که هر دو روی کاغذ موتورهای 2400 سی سی محسوب می شوند. گفتنی است همین اختلاف موجب حدود 5 ثانیه اختلاف شتاب صفر تا صد شده است.(12 ثانیه برای پیکاپ و 17 ثانیه برای کاپرا) در بحث وزن نیز هر دو خودرو در نمونه دوکابین تقریباً هم وزن بوده و در برخی منابع کاپرا حدود 40 کیلو نسبت به پیکاپ سنگینتر می نماید.

معمای موتور ژاپنی!

علی رغم اینکه خیلی از خودروهای چینی ادعا دارند که از موتورهای شرکت میتسوبیشی استفاده میکنند ، اما هنوز مشخص نیست علت اختلاف قابل توجه قدرت این موتورها نسبت به نمونه اصلی چیست؟ در مورد کاپرا هم باید گفت سازنده ومونتاژکننده ادعا کرده اند از موتور 4G69 شرکت میتسوبیشی استفاده شده است اما شاهد هستیم که مشخصات این موتور با موتور عرضه شده در خودروی کاپرا یکی نبوده و دارای اختلاف قابل توجهی میباشد. از جمله این تناقض ها اختلاف 40 اسب بخاری و 18 نیوتن متری موتور 4G69 میتسوبیشی با موتور 4G69 S4N کاپرا می باشد، البته در سایت مرجع استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ میتسوبیشی مشهور به MIVEC نیز ذکر شده که در مدارک فنی کاپرا به این مورد اشاره نشده است. میتسوبیشی تولید این موتور را از سال 2012 متوقف کرده است و نسل جدید آن را با بلوک آلومینیومی و سیستم انتقال قدرت زنجیر تایم با کد 4A9 جایگزین نموده است.  استخراج این اطلاعات خیلی کار سختی نبوده ولی برای همه عزیزانی که در مقالاتشان به میتسوبیشی بودن ژاپنی بودن آن اشاره کردهاند ؛ واقعاً متاسفیم. 

در محدوده سال 93 تا 95 خودروی لندمارک که به نوعی نسخه SUV یا شاسی بلند کاپرا محسوب میشد به بازار عرضه گشت. این خودرو اگرچه ظاهری شبیه به خودروهای آفرود داشت اما همچنان همان کاپرای سابق بود با همان موتور کم توان قبلی به همین دلیل میتوان گفت مورد استقبال قرار نگرفت و تولید آن متوقف شد. در نمونه های سال 95 داخل اتاق مورد فیس لیفت مطابق کاپرا2 شده است.

دلایل ریمپ کاپرا

در شرایط فعلی که انتخاب یا جایگزین کردن موتور جدید برای این خودرو مقرون به صرفه نبوده و همچنین قیمت بنزین افزایش قابل توجهی یافته، اصلاح برنامه نرم افزاری ایسیو کاپرا تنها راهی است که با کمترین هزینه میتواند موجب افزایش توان خودرو و بهینه شدن راندمان آن گردد. 

image

شرکت ZX AUTO کاپرا و لندمارک را با ایسیو دلفی MT20U عرضه کرده، ضعف این خودرو موتور آن بوده و شرکت کاراکال سعی کرده توان پایین پیشرانه را با ریمپ اصلاح کند.  شرکت بهمن موتور میبایست طرف چینی را ملزم به ارائه موتور قوی تر می نمود چراکه کاربرد این طیف خودرو محدود به داخل شهر نبوده و قطعاً در شرایط سخت نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اما متاسفانه در بعضی قطعات حیاتی نظیر دیسک و صفحه یا لوازم جلوبندی خودرو ضعف کیفی وجود دارد که توان کم پیشرانه نیز بیتأثیر نبوده است و انتخاب ضریب دنده نامناسب با وزن خودرو و قدرت موتور واقعاً وضعیت را بغرنجتر می کند.

از طرفی مصرف سوخت این خودرو نیز بسیار بالا بوده به طوریکه برای جاده عدد 10 لیتر بر صد کیلومتر و برای داخل شهر 14 لیتر در صد کیلومتر ذکر شده است که این حالت برای وضعیت بدون بار و تک سرنشین است و طبیعتاً با افزایش بار این رقم نیز بیشتر خواهد بود.

در حقیقت علم ریمپ، علم تنظیم کامپیوتر خودرو به وسیله کالیبراسیون ایسیو می باشد که تخصص شرکت کاراکال تیونینگ می باشد.شرکت کاراکال تیونینگ با روش Optimum Calibration قادر است توان و گشتاور این موتور را بهبود بخشیده و مصرف سوخت خودرو را کاهش دهد. شاید برای شما سؤال باشد که چگونه چنین اتفاقی می افتد؟ هماهنگ سازی مجدد کامپیوتر این خودرو با سوخت مصرفی و بی کیفیت کشور یکی از دلایلی است که منجر به ارتقا عملکرد خودرو میشود. اصرار مسئولین خودروسازی به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو4 برای این خودرو و موتور قدیمی منجر به هدر رفت بیشتر توان پیشرانه شده.

مزایای ریمپ کاپرا و لندمارک در شرکت کاراکال

  • 1) شروع به حرکت تیزتر، کاهش لختی شروع حرکت از سکون
  • 2) افزایش کشش و گشتاور در مسیرهای صاف و بیراهه
  • 3) حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست
  • 4) افزایش توان موتور تا 5 اسب بخار
  • 7) افزایش واکنش پدال گاز
  • 8) رفع صدای ناک در دور پایین
  • 9) کاهش مصرف سوخت تا یک لیتر
  • 10) افزایش سرعت نهایی (تاپ اسپید)

سوالات پرتکرار مشتریان

1) آیا فقط با ریمپ توان خودرو افزایش می یابد؟

خیر دوستان عزیز؛ هر عاملی که باعث افزایش توان موتور شود، بر کیفیت ریمپ خودروی شما هم تاثیر گذار خواهد بود. طبیعتاً با حذف کاتالیزور و پروانه فن (تبدیل به فن الکتریکی) می توانید حدود 7 اسب بخار به توان واقعی موتور بیفزایید. 

2) آیا ریمپ کاپرا با دستگاه خاصی صورت میگیرد؟

در حال حاضر ریمپ این خودرو با دستگاه کومبی لودر یا TNM جدید قابل انجام است. فرایند انجام ریمپ و مهارت کسانی که برنامه را اصلاح میکنند از نوع دستگاه دانلود کننده برنامه مهمتر میباشد. 

3) آیا می توان دمای فن کاپرا را اصلاح نمود؟

دقت داشته باشید کاپرا معمولی (تا قبل 96) از سیستم فن مکانیکال (پروانه فن مستقیم) استفاده می کند و در صورتی که تمایل دارید دمای آب خودروی شما پایینتر بیاید می بایست از ترموستات با دمای پایینتر استفاده کنید. ترموستات استاندارد کاپرا 88 درجه می باشد. در حال حاضر به صورت ریمپ امکان کاهش دمای آب وجود ندارد.

چند نکته در مورد ریمپ:

  • 1) پکیج ریمپ کاراکال به گونه ای تنظیم شده که در معاینه فنی و گارانتی خودرو، خللی ایجاد نمی کند.
  • 2) ریمپ خودرو با برداشتن سر باتری یا فلش ایسیو از بین نمیرود، تنها با دانلود برنامه پاک می شود.
  • 3) هزینه ریمپ در کاراکال از سایر نقاط ایران گرانتر است زیرا همواره برنامه های این شرکت در حال ارتقا و اصلاح است تا بهترین راندمان را از موتورهای این خودروها استحصال کند، کاری که هیچ گاه صنایع خودروسازی قادر به انجام آن نخواهند بود.
  • 4) ریمپ خودرو با دیاگ زدن معلوم نمی شود؛ چون دستگاه دیاگ فقط به حافظه داخلی که کدهای خطا ذخیره می شوند دسترسی دارد.
  • 5) علاقمندان به یادگیری ریمپ می توانند در دوره ریمپ شرکت کاراکال شرکت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۵۶۶۹۴۳ (مهندس شریفلو) تماس بگیرید یا در واتساپ پیغام بدهید.

 

سابقه شرکت کاراکال در ریمپ

کادر فنی شرکت کاراکال تیونینگ دارای تحصیلات آکادمیک خودرو از دانشگاه های برتر ایران (صنعتی شریف و تهران ) و از اعضای سابق مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو ipco هستند . استفاده از دستگاههای اورجینال و با کیفیت و ضمانت نامه دو ساله نشان از کیفیت بالای ریمپ شرکت کاراکال دارد.

 

3.6/5 - (16 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.