تی پی ام اس TPMS چیست

در این مقاله به معرفی سیستم هوشمند بادلاستیکها تی پی ام اس tpms و مزایای این سیستم و دلایل خرابی آن صحبت خواهیم کرد.  اگر چه سیستم تی پی ام اس به حوزه تخصصی شرکت کاراکال تیونینگ؛ اولین برند ثبت شده ریمپ و آموزش ریمپ مربوط نمی شود. اما به درخواست بالای مشتریان، واحد فنی این شرکت، این  آپشن جدید را برای علاقمندان شرح می دهد.

تی پی ام اس چیست؟

سیستم پایش باد لاستیک‌ها یا TPMS (Tire Pressure Monitoring System) که به اختصار TPMS شناخته می شود،  یک سیستم الکترونیکی است که به کمک سنسورهایی که داخل رینگ و در سر والف قرار گرفته، فشار هوا در لاستیک‌های خودرو را نظارت می‌کند. هدف اصلی این سیستم، اطمینان حاصل کردن از فشار هوای کافی در لاستیک‌هاست.

همانطور که می دانید تنظیم نبودن باد تایر مشکلاتی را ایجاد می کند. اگر باد لاستیکها کمتر از حد تعیین شده باشد، این مشکلات ایجاد می شود:

  1. موجب افزایش مصرف سوخت
  2. برهم خوردن میزان فرمان خودرو و کشیدن فرمان
  3. لاستیک سابی و استهلاک زودهنگام تایرها

موارد زیر هم از علائم بالا بودن بیش از حد باد لاستیکها می باشد:

  1. کوبش شدید سیستم تعلیق
  2. ضعیف شدن ترمز
  3. لاستیک سابی مرکز تایرها

حال این سیستم به راننده اطلاع می‌دهد که آیا فشار هوا در یکی یا چندین لاستیک مناسب است یا دچار کاهش ناگهانی شده است.

اگر در اینترنت دیده باشید، خیلی از سایتها اشاره داشته اند که این سیستم، ترکیدن لاستیکها را به اطلاع راننده می رساند و مانع از تصادف می شود اما در حقیقت به دلیل اینکه افت فشار در حادثه ترکیدن لاستیک بسیار بالاست؛ عکس العمل به موقع راننده بسیار مهمتر از عملکرد این سیستم می باشد.

انواع سیستم تی پی ام اس TPMS

نحوه عملکرد TPMS به دو شکل مختلف است:

در نوع اول سیستم دارای سنسورهایی در داخل چرخ ها می باشد که میزان فشار و دمای لاستیکها را به مانیتور داخل خودرو منتقل می کند.

در نوع دوم سنسورها با آچاری ضد سرقت به قسمت بیرونی والفها وصل می شوند و بصورت افتر مارکت می باشد و اطلاعات سنسورها به یک گیرنده اندرویدی مثل گوشی یا نمایشگر جداگانه داخل خودرو منتقل می شود.

تی پی ام اس سنسور

 اخطار تی پی ام اس در چه صورتی بروز می کند؟

  •  ﻣﯿﺰان ﻓﺸﺎر ﺑﺎد ﮐﻤﺘﺮ از 75 درﺻﺪ ﺑﺎد ﭘﯿﺶ ﻓﺮض ﺑﺎﺷﺪ. (برای مثال اگر میزان 30PSI را استاندارد فرض کنیم اگر فشار باد به کمتر از 23 برسد، اخطار تی پی ام اس در پشت آمپر فعال می شود.)
  • زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻓﺸﺎر ﺑﺎد ﺗﺎﯾﺮ در ﯾﮏ زﻣﺎن ﮐﻮﺗﺎه 20 ﮐﯿﻠﻮ ﭘﺎﺳﮑﺎل ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ  و از 80 درﺻﺪ ﻓﺸﺎر ﻧﺮﻣﺎل ﮐﻤﺘﺮ ﺷﻮد. (علائم پنچر شدن لاستیک می تواند باشد.)
  • در ﻣﺪل ﻫﺎي ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻣﯿﺰان ﻓﺸﺎر ﺑﺎد، اﮔﺮ ﭼﺮخ ﻫﺎ ﺟﺎ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺷﻮد و سیستم ریست نشده باشد.
  • ﻣﯿﺰان ﻓﺸﺎر ﺑﺎد ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ مجاز ﺑﺎﺷﺪ.
  • ارتباط سنسورهای تی پی ام اس با یونیت مرکزی گیرنده قطع شده باشد.

چه خودروهایی در ایران دارای سیستم تی پی ام اس TPMS هستند؟

همانطور که می دانید بسیاری از خودروهای چینی نظیر جک جی 5 از بدو ورود و از حدود 10 سال پیش که به بازار عرضه شدند به آپشن مجهز بودند. اما در بین دو خودروساز مدعی؛ شرکت سایپا در سال 96 با عرضه خودروی ساینا اتوماتیک و کوییک اتوماتیک این سیستم را بصورت استاندارد ارائه داد و پس از آن در سال 99 این آپشن روی خودروی شاهین ( مقاله ریمپ شاهین را مطالعه فرمایید.) نیز قرار گرفت.

تی پی ام اس کوییک

نمایش بادلاستیکها در خودروی کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک

در سال 1400 شرکت معظم ایرانخودرو لطف کردند و آپشن هشدار دهنده باد لاستیکها را بصورت استاندارد روی خودرو تارا نصب کردند.(به  مقاله ریمپ تارا مراجعه کنید.) این روند ثابت ماند تا در سال 1402 با تصویت استانداردهای 85 گانه؛ نصب این سیستم روی خودروهای 207 ( در مقاله ریمپ 207 به آن اشاره کرده ایم.) و سورن پلاس ( در مقاله ریمپ سورن پلاس توضیح داده ایم) و دنا اتوماتیک (مقاله ریمپ دنا اتوماتیک را حتما مطالعه کنید.) نیز این سیستم بصورت استاندارد قرار گرفت. اگرچه ایرانخودرو برای اجرای این طرح اضافه قیمت گزافی از مشتریان گرفت.

آیا سنسورهای تی پی ام اس به راحتی قابل سرقت هستند؟

علی رغم اینکه خیلی از افراد فکر می کنند این سنسورها به راحتی قابل سرقت می باشند اما در واقع به دلیل اینکه اصل بدنه سنسور به رینگ متصل شده، تنها چیزی که عاید سارق می شود؛ والف آن می باشد که علامت سنسور تی پی ام اس روی آن نقش بسته است.

البته عنایت داشته باشید قیمت این سنسور در بهمن ماه سال 1402 دانه ای 900 هزار تومن در بازار آزاد برای هر چرخ می باشد. بنابراین در هنگام تعویض لاستیکها یا رینگها؛ مراقب این سنسورهای گرانقیمت باشید.

خرابی سنسورهای TPMS به چه شکل نمود پیدا می کند؟

مهمترین ایراداتی که دراین سیستم ایجاد می شود عبارتنداز:

  1. از کالیبره خارج شدن سیستم: بطوریکه میزان نمایش باد لاستیک با گیج بیرون اختلاف معناداری دارد
  2. قطع شدن ارتباط سنسور با سیستم مرکزی : معمولا در هنگام رانندگی ناگهان دو تا چرخ شروع به چشمک زدن نموده و ارتباطشان قطع می شود.
  3. خرابی خود سنسور در اثر ضربه یا از بین رفتن حساسیت لازم برای تشخیص فشار باد
3/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.