caracal change cars oil tips 1

زمان تعویض روغن موتور کی می باشد؟ روغن موتور مایه حیات خودروها می باشد، بدون وجود آن موتور خودرو از کار می افتد. وظیفه اصلی روغن موتور خودرو روان سازی و جلوگیری از اصطکاک اجزای متحرک موتور و هم چنین جلوگیری از فرسودگی می باشد. وقتی موتور خودرو شروع به کار می کند روغن موتور هم شروع به تجزیه شدن می کند تا جایی که:

1= سطح آن کاهش می کند

2= چراغ چک روشن می شود

و صدای فعالیت موتور خودرو نیز تغییر می کند. قبل از دیدن این نشانه ها باید نسبت به تعویض روغن موتور خودرو اقدام کنیم اما بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو چگونه تشخیص داده می شود؟ اگر خودمان بخواهیم این کار را انجام دهیم نسبت به چه نکاتی آگاهی داشته باشیم؟ در ادامه به طور مفصل درباره زمان مناسب برای تعویض روغن و هم چنین نحوه انجام این کار صحبت می کنیم.

 

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو

اغلب سازندگان خودرو‌‌‌ توصیه می‌کنند در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر ۱۲۰۰۰ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر سال یک بار، باید تعویض روغن شوند. البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولیه و در شرایط سخت کارکرد قضیه کاملا فرق می‌کنه.

caracal change cars oil tips 2

برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن موتور خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندگی روغن در داخل کار‌تر موتور بستگی داره؛ چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده، بستگی زیادی داره. البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن‌‌ رو جلوتر می‌اندازه.

 

نحوه تعویض روغن موتور خودرو

موتور خودرو‌‌ رو خاموش کنید، روی یک سطح صاف و بدون شیب پارک کنید و مطمئن شید که موتور برای حداقل 5دقیقه خاموش بوده باشه.

 

میله تراز‌‌ را برداشته و تمیز کنید:

کاپوت‌‌ رو باز کنید و میله تراز روغن‌‌ رو برداشته و توسط یک پارچه تمیز روغن اون‌‌ رو پاک کنید.

 

سطح روغن‌‌ رو چک کنید:

به آرومی میله تراز‌‌ رو تا انتها در مخزن فرو کنید و اون‌‌ رو دوباره بیرون بیارید. سطح روغن باید بین خطوط مشخص‌شده‌ی میله تراز باشه. اگر سطح روغن به علامت پایین میله نزدیکه، نیازه که روغن خودرو‌‌ رو بیشتر کنید.

 

روغن‌‌ رو اضافه کنید:

برای این کار، سرپوش فیلتر‌‌ رو بردارید. مقداری روغن در اون بریزید و منتظر بمونید تا به انتهای موتور برسه. بعد دوباره سطح روغن‌‌ رو بسنجید؛ دقت کنید که بیش از حد روغن درون اون نریزید.

 

چرا باید سطح روغن را ارزیابی کنیم؟!

روغن برای موتور، مثل خون برای بدن انسانه؛ موتور بدون وجود اون نمی تونه فعالیت کنه. روغن موتور مثل بالشیه که بین اجزای متحرک موتور قرار می‌گیره؛ چون از برخورد اون‌ها با هم جلوگیری می‌کنه و از فرسودگی یا پارگی اون‌ها جلوگیری می‌کنه.

caracal change cars oil tips 3

موتورهای امروزی حدود 1لیتر روغن به ازای هر 5000کیلومتر مسافت مصرف می‌کنند؛ بنابراین لازمه که سطح روغن رو در مواقع لازم بسنجید و در صورت نیاز اون‌‌ رو بیشتر کنید. بهترین زمان برای این کار هر ماه و قبل از رفتن به مسافرت‌های طولانیه.

 

وظیفه روغن موتور خودرو

روغن موتور وظیفه روان‌سازی، محافظت، تمیز نگه‌داشتن و خنک کردن موتور‌‌ رو به عهده داره. به علاوه روغن موتور، اصطکاک قطعات‌‌ رو کم می‌کنه و مانع فرسودگی و پارگی اون‌ها می‌شه. روغن موتور، هر گونه ته‌نشینی‌‌ رو از موتور خارج می‌کنه. روغن موتور همین‌طور به انتقال حرارت از درون موتور به بیرون کمک می‌کنه تا دمای فعالیت موتور، ایده آل بمونه. در این‌جا بهتره چند مورد از وظایف روغن موتور رو بررسی کنیم:

caracal change cars oil tips 5

1= کاهش دادن سایش قطعات موتور

2= کاهش دادن اصطکاک قطعات متحرک موتور خودرو

3= خنک کردن قطعات داخلی موتور

4= تمیز نگه‌داشتن قطعات داخل موتور

5= آب‌ بندی کامل بین سیلندر و پیستون

6= محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی

7= کارکرد بهینه موتور در دماهای مختلف

 


 

سیاه شدن روغن نشان دهنده زمان تعویض روغن است؟

بسیاری تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن ان است. در صورتی که عکس ان صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشد نیاز به تعویض دارد. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است. یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور.

caracal change cars oil tips 1

دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و الودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

 

چند نکته در مورد روغن موتور خودرو

روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر به هیچ وجه نباید برای موتورهای با تکنولوژی بالاتر استفاده گردد. در مورد استفاده از روغن های با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی تر نیز بایستی جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد. اختلاط دو نوع روغن موتور غیرهمنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت دارای اثرات نامشخصی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

 

دلیل این موضوع تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن ها بر روی یکدیگر و ایراد صدمات شدید به موتور می باشد. با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می گردد.

caracal change cars oil tips 4

هنگام تعویض روغن موتور خودرو، بهتر است فیلتر روغن نیر عوض شود. تعویض روغن با استفاده از دستگاه های مکش که از بالای موتور، روغن را تخلیه می نمایند چندان مفید نمی باشد. به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد. متوسط زمان تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی 13000کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود 3000کیلومتر می باشد.

 

استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود. روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست گردیده و از تماس طولانی مدت با آن بایستی جدا اجتناب گردد. در انتخاب روغن موتور، همواره باید به خاطر داشت که:«مناسب ترین، نه الزاما گرانترین».

 

عوامل موثر در مدت کارکرد روغن موتور:

= شرایط کار دستگاه و موتور ان

= کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها و نیز وضیعت برق ان

= کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

= کیفیت فیلترهای هوا و روغن

= نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو

= مدت زمانی که روغن در کارتر می ماند

 

3.8/5 - (109 امتیاز)
2 پاسخ
  1. علی
    علی says:

    متوسط زمان تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی ۱۳۰۰۰کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود ۳۰۰۰کیلومتر می باشد.

    این حرف کاملا غلط است.
    متوسط زمان تعویض روغن در ایران حدود 8000 کیلومتر است.

    پاسخ
  2. محسن
    محسن says:

    سلام
    در مناطق گرمسیر جنوب ایران بستگی به نوع رانندگی بین 3000 هزار تا 5000 هزار باید تعویض شود

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.