caracal brake tips 1

در هنگام ترمز بریدن چه کاری انجام دهیم؟ این سوالی است که حداقل یک بار در ذهن همه ما شکل گرفته است. ترمز بریدن خودرو اتفاقی ناخوشایند است که می تواند دامن گیر هر کسی باشد، این که با اقدامات لازم در این موقعیت بحرانی آشنا باشیم امری الزامی است. امروز ابتدا در مورد تشخیص خرابی های ترمز صحبت می کنیم و سپس اقدامات لازم در زمان ترمز بریدن خودرو را به شما می گوییم، با کاراکال تیونینگ همراه باشید.

 

روش های تشخیص خرابی ترمز خودرو

یکی از مشکلات رایج دیسک یا لنت ترمز: کشیده شدن ماشین در هنگام ترمز گرفتن می باشد، البته این مشکل می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد اما در 80 درصد موارد این عیب مربوط به دیسک با لنت های ترمز می باشد. یکی دیگر از مشکلات رایج صدای سوت کشیدن در هنگام ترمز گرفتن می باشد.

caracal brake tips 2

اگر به تازگی لنت های خود را تعویض کرده اید این صدا مربوط به پایین بودن کیفیت لنت ها می باشد و بعد از مدتی رفع می شود اما اگر لنت های خود را خیلی وقت پیش تعویض کرده اید این صدا نشانی از تمام شده عمر لنت ها می باشد و رانندگی با این لنت های تاریخ گذشته و فرسوده به هیچ وجه توصیه نمی شود.

caracal brake tips 3

اگر هنگام ترمز گرفتن باید پدال را تا آخر فشار دهید تا خودرو از حرکت بازایستد: باید سریعا روغن ترمز خود را چک کنید و راهی یک تعویض روغنی شوید. اگر برعکس این موقعیت، هنگام رانندگی احساس کردید پدال ترمز خودروی شما سفت و خشک شده احتمالا بوستر ترمز شما دچار مشکل شده است.

 

در هنگام ترمز بریدن چه کاری انجام دهیم؟

حال اگر در حال رانندگی بودیم و با عدم عملکرد سیستم ترمز مواجه شدیم، چه کارهایی انجام دهیم تا خودروی ما متوقف شود؟ در درجه اول سعی کنید آرام باشید، اضطراب و ترس اولین جرقه های شروع بحران و حادثه هستند. در هر موقعیت جاده ای که بودید در درجه اول سعی کنید آرام باشید و خودتان را مسلط و خونسرد تصور کنید، حرکات ناگهانی می توانند غیر قابل جبران باشند.

caracal brake tips 4

بنابراین آرامش خود را حفظ کرده و در حین کنترل و مدیریت بحرانی که در آن قرار گرفته اید حواس تان به همه جا خصوصا جاده باشد، اگر جاده شلوغ است بوق بزنید، فلاشر را روشن کنید و نور بالا دهید. اگر کسی در کنار شماست از او بخواهید در این کار کمک تان کند تا به دیگر رانندگان هشدار دهید. هم چنین اگر همراهی در خودرو دارید از او بخواهید اطراف پدال ترمز را ببینید تا اگر شیء مزاحمی وجود داشت آن را کنار بزند.

 

ترمز خود را دائما چک کنید

کروز کنترل را خاموش کنید. سپس شمرده شمرده و روی یک ریتم شروع به ترمز گرفتن های پیاپی کنید، هر بار شدت و سرعت ترمز گرفتن را تغییر دهید. در اکثر موارد با چند بار فشار دادن پدال ترمز مشکل حل می شود خصوصا اگر ترمز شما از نوع ABS باشد. اگر احساس کردید پدال خیلی سفت شده یا اینکه به طور کلی قفل کرده با پای خود اطراف پدال را بررسی کنید. 

 

دنده معکوس راه حل خوب

دنده معکوس بکشید، اما آرام آرام. همان طور که در ابتدا هم گفتیم: آرامش و خونسردی در درجه اول قرار دارد. سرعت ماشین در اثر اصطکاک هوا آرام آرام کم می شود و شما هماهنگ با این روند دنده شیفت کنید و از آخرین دنده شروع به کسر آن کنید.

caracal brake tips 7

به خاطر داشته باشید اگر تحت هر شرایطی این عمل را با سرعت انجام دهید خودرو به طور کامل غیر قابل کنترل می شود. اگر خودروی شما دنده اتوماتیک است: اول آن را در حالت دستی قرار داده و سپس دنده را یک یا دو کنید.

 

حرکات مارپیچ

شیشه های ماشین را باز کنید تا سطح اصطکاک هوا را افزایش دهید و سپس خیلی آرام (خصوصا در سرعت های بالا که احتمال واژگونی 100 در 100 است) به صورت مارپیچ خودروتان را هدایت کنید تا مقدار اصطکاک جاده و لاستیک های خود را افزایش دهید.

caracal brake tips 5

اما اگر درجاده موانع طبیعی وجود دارد سعی کنید از آنها استفاده کنید مثلا: پستی و بلندی ها جاده یا برخورد با نهال ها و درختچه ها، به هر حال توقف خودرو در اولویت قرار دارد و نباید نگران آسیب های ظاهری خودرو باشید.

 

مرحله آخر ترمز دستی

وقتی سرعت شما کاهش پیدا کرد و به روی 30، 20 و 10 رسید خیلی آرام دستی بکشید، توجه داشته باشید که اگر در هر سرعتی سریعا دستی بکشید چرخ قفل می کنند. در سرعت های بالا 100 در 100 واژگون خواهید شد و در سرعت های پایین نیز ممکن است خودرو دچار چرخش ناگهانی شود، بنابراین در هر سرعتی این کار را آرام انجام دهید خصوصا در سرعت بالا.

caracal brake tips 6

اگر خودروی شما اتوماتیک است نیز پدال ترمز اضطراری را خیلی آرام فشار دهید و اگر احساس کردید با فشردن پدال یا کشیدن ترمز دستی حرکت خودرو از حالتی خطرناک پیدا می کند از این کار دست بکشید. یادتان باشد که در حین انجام تمام این مراحل فرمان را محکم نگه دارید، آرام باشید تا در اثر ترس و استرس کف دست های تان مرطوب و لیز نشود.

 

4.6/5 - (19 امتیاز)
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.