Armored Cars caracal 1

خودرو ضد گلوله یا خودرو زره پوش یک وسیله نقلیه با ضریب امنیتی بسیار بالا می باشد. سیاست مداران مهم که احتمال ترور آنها وجود دارد، دانشمندان عالی رتبه، مولتی میلیاردرها و حتی سلبریتی ها برای عبور از مکان های حساس سوار بر این خودروها می شوند. در حال حاضر کمپانی های محدودی هستند که خودروهای ضد گلوله تولید می کنند و این شرکت ها به هیچ وجه راز ساخت خود را بر ملا نمی کنند.

 

شکل ظاهری خودروهای ضد گلوله بسیار شبیه به خودروهای معمولی است، البته در موارد خاص خودروهای زره پوش عجیبی هم ساخته می شوند که مزیت های بیشتری دارند اما در اکثر موارد این خودروهای عجیب نقش بادیگارد و اسکورت کننده را ایفا می کنند. این خودروها عمر مشخصی دارند، هر چه قدر سلاح های بشری پیشرفته تر شوند این خودروها نیز سنگین تر و پیشرفته تر خواهند شد.

Armored Cars caracal 4

تانک رضوانی (Rezvani Tank) یکی از بهترین نمونه های ضدگلوله جهان

 

ویژگی خودروهای ضد گلوله چیست و میزان استحکام آنها چقدر است؟

میزان وزن و امنیت ماشین های ضد گلوله بر اساس سفارشات و میزان هزینه مشتریان متغیر می باشد. مثلا اگر در خاورمیانه زندگی می کنید و خطر ترور شما بسیار بالاست، باید بیشتر هزینه کنید و امنیت خودروی سفارشی خود را از هر لحاظ بالاتر ببرید. اگر خودروی شما ضد گلوله شود به طور متوسط 500 کیلوگرم سنگین تر خواهد شد. 

Armored Cars caracal 3

سپرهای ضد گلوله در تمام نقاط خودرو نصب می شوند، حتی دور باتری! خودروهای ضد گلوله امروزی می توانند در مقابل انفجار و حرارت بالا مقاومت خوبی از خود نشان دهند و البته قیمت تمام شده بالاتری هم دارند. یک خودروی ضد گلوله علاوه بر امنیت مزایای دیگری هم دارد، اتاق این خودروها بسیار لوکس بوده و تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، ارتباطی و کمک های اولیه پیشرفته ای دارند و البته تا دندان مسلح هستند!

Armored Cars caracal 5

در تولید خودروهای ضد گلوله از فولاد مقاوم در برابر حرارت، کامپوزیت های سبک و مقاوم (در گذشته شن نرم)، شیشه های ضخیم (ترکیب لایه های شیشه و پلاستیک مقاوم)، ستون های مثلثی (مقاوم در برابر موج انفجار) و مواد مقاوم دیگر که نام و راز ساخت شان توسط تولید کنندگان محرمانه نگهداشته می شود، استفاده می شود. تمام آپشن هایی که خودرو را ضد گلوله و حرارت می کند از دو یا چند لایه تشکیل شده اند.

 

دیگر قابلیت های جالب خودروهای ضد گلوله

در حین گریز می توانید جاده را مملو از میخ های فولادی یا لغزنده کنید تا تعقیب کننده کان از حرکت باز ایستند و یا حداقل از سرعت شان کاسته شود. دستگیره خودروهای ضد گلوله به یک شوکر بسیار خطرناک مجهز هستند. چراغ های جلو، عقب و حتی آنتن خودرو، همگی ضد گلوله و حرارت هستند.

Armored Cars caracal 2

میزان استحکام خودرو همیشه فراتر از چیزی است که به شما می گویند، مثلا: شیشه هایی که برای تحمل 10 گلوله با کالیبر پایین تولید شده اند در مواردی برخورد 50 گلوله را تحمل کرده اند، البته قرار نیست فقط به یک نقطه از شیشه شلیک شود زیرا خودرو معمولا در حال حرکت می باشد و هم چنین خودرو ضد گلوله همیشه اسکورت می شود.

 

کلام آخر

در این مطلب با ویژگی های یک خودروی ضد گلوله آشنا شدیم. اگر بخواهیم راجع به تک تک مواد مورد استفاده و تک تک قابلیت های یک خودرو ضد گلوله صحبت کنیم باید مقاله ای چند 10 صفحه ای تنظیم کنیم. اما نیازی به این کار نیست، با سرچ کلمه (خودرو ضد گلوله) در موتورهای جست و جو و مراجعه به قسمت ویدیوها می توانید تمام اطلاعات لازم برای شناخت بیشتر خودروهای ضد گلوله را پیدا کنید. فیلم هایی مرتبط با مراحل تولید، تست های مقاومت و سرعت این خودروها توسط مستند سازان به اشتراک گذاشته شده است.

 

5/5 - (228 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.