ریمپ برلیانس H220

در این مقاله به بررسی ریمپ و روش برطرف کردن ایرادات برلیانس H220 می پردازیم. رفع ایراداتی نظیر شتاب بسیار پایین، کشش ضعیف دور بالا، واکنش همراه با تاخیر پدال گاز ، صدای ناک (که برای موتور بسیار مضر است.) 

🚗 معرفی برلیانس H220

این خودرو در سال 92 به صورت دو مدل اتوماتیک و دنده دستی عرضه شد. گیربکس H220 از نوع AMT می باشد. یعنی نوعی گیربکس دنده دستی که بوسیله محرک های رباتیک کلاچ گرفته و دنده را تعویض می کنند. سپس در ادامه به دلیل مشکلات عملکردی مدل اتوماتیک، تا زمان خروج برلیانس از ایران فقط بصورت دنده دستی در دو اتاق سدان و هاچ بک تولید شد.

✔️  از مزایای H220: طراحی متفاوت نمای بیرونی و داخلی، سواری نرم و صندلی های طرح اسپرت و فرمان برقی اشاره کرد 

❗️ معایب H220: ورود بیش از حد صدای موتور به داخل خودرو، گاز خوردن در حین تعویض دنده و حذف آپشن های ساده نظیر چراغ مه شکن، رینگ اسپرت یا سانروف که در مدل اتوماتیک وجود داشت. دقت پایین گیربکس در تعویض دنده نیز در برخی مدل ها مشاهده شده است. دید ضعیف به دلیل پهن بودن ستون A و محدود بودن شیشه عقب از مشکلاتی است که وجود سنسور دنده عقب را الزامی می کند.

نمای داخلی برلیانس H220
نمای داخلی برلیانس H220

🏆 مزایای ریمپ برلیانس H220

در پکیج ریمپ، ایسیو به روش Optimal Calibration برنامه ریزی می شود. ایراداتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، به کلی برطرف شده و هم زمان با افزایش توان، مصرف سوخت نیزکاهش می یابد. در این برنامه گشتاور دورهای پایین افزایش می یابد.  با اصلاح رفتار دریچه گاز نیازی به بالا بردن دور موتور برای کشش بیشتر نمی باشد و رانندگی در دور پایینتر موجب کاهش مصرف می گردد.

🚩 رفع صدای ناک (چق چق سوپاپ)

صدای ناک به غلط از سوی مکانیکها به صدای سوپاپ (چق چق) مشهور شده است. در واقع صدای لغزش پیستون می باشد. از ایرادات واضح خودروی برلیانس، ناک سرگاز می باشد که در حین شروع حرکت، صدای آن قابل شنیدن است. اصلی ترین دلیل ناک کالیبراسیون غلط ECU با بنزین اکتان بالا و استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده است. اگر سوخت ارسالی از طریق ایسیو در ابتدای شروع حرکت کم باشد به انضمام بنزین بی کیفیت موجود در ایران، موجب رخ دادن این صدا می شود. در ریمپ این مشکل رفع می شود.

🚩 رفع تاخیر پدال گاز

دریچه گاز برقی، یکی دیگر از دلایل پایین آمدن شتاب این خودرو می باشد. در سیستم دریچه گاز برقی (Electronic Throttle Control)   میزان بازشدن دریچه گاز به مقداری است که در ایسیو تعریف شده نه آن مقداری که راننده پدال را فشار می دهد. به همین دلیل شما در شروع حرکت چه هفتاد درصد پدال را فشار دهید، چه صددرصد، تغییری را در شتاب شروع حرکت مشاهده نمی کنید. باز شدن پدال گاز به صورت کامل (Full Throttle) معمولا بعد از دور موتور ۳۵۰۰ صورت می گیرد، به همین دلیل راننده مجبور است برای دریافت کشش بهتر، دور موتور را بیشتر بالا برده و در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.

 

نمودار ریمپ برلیانس H220
خمیدگی نمودار به سمت پایین حاکی از تاخیر بسیار زیاد پدال گاز در این ایسیو می باشد.

 

🚩 رفع ایراد ضعف کشش و گشتاور در دورهای میانی و بالاتر

این ایراد را اصطلاحاً «نداشتن نفس» در دورهای بالا اعلام می کنند. یعنی فقط صدای موتور افزایش می یابد اما قدرتی حاصل نمی شود. علت این ایراد اعمال محدودیت گشتاور در جداول کالیبراسیون می باشد. این ایراد موجب می شود خودرو در دورهای بالا کشش مطلوبی نداشته باشد و در جاده کم بیاورد. شرکت کاراکال با اصلاح جداول Optimum Torque این مشکل را به کلی برطرف می کند. در حقیقت اعمال این گونه محدودیت ها موجب شده تا موتور 1500 16 سوپاپ این خودرو از خودرویی قدیمی تر مانند ریو به راحتی کم بیاورد.

⚙️  ریمپ ECU موتور برلیانس H220

برلیانس H220 یک سدان کوچک شهری با موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به کد BM15 و حجم  ۱۴۹۸ می باشد. قدرت خروجی این موتور برابر با ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور می باشد. که برای یک سدان و هاچ بک شهری مناسب ولی به دلیل کالیبره غلط از آن یک موتور ضعیف ساخته است. این موتور به صورت فابریک روی داینو سر چرخ رقمی بین 75 تا 85 اسب بخار به شما می دهد. این عدد نشان دهنده ضعیف بودن برنامه نسبت به توان اعلامی کارخانه می باشد.

در برلیانس H220 از ایسیو بوش ME7 استفاده شده است که دارای سه شماره سخت افزاری مجزا می باشد. در حین دانلود برنامه ریمپ شده باید به آن توجه نمود تا موجب خرابی ایسیو نگردد.

ریمپ ECU برلیانس H220
ایسیو برلیانس دنده دستی با ایسیو بوش ME7 به شماره سخت افزاری A0-BM15L-MT

 

🏆 خلاصه مزایای ریمپ H220

  • شروع به حرکت تیزتر ، کاهش لختی شروع حرکت از سکون
  • افزایش کشش و گشتاور در مسیرهای شیبدار (سربالایی ها)
  • افزایش توان موتور تا ۵ اسب بخار
  • افزایش واکنش پدال گاز
  • رفع صدای ناک سر گاز
  • افزایش سرعت نهایی (تاپ اسپید)
  • حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست
  • کاهش مصرف سوخت به میزان نیم تا یک لیتر (بسته به نوع رانندگی)

 

brilliance h220 top view
نمای بالا برلیانس اچ 220

❔ 💬 پرسش و پاسخ در مورد برلیانس H220

❔1) آیا مشکل گاز خوردن بین تعویض دنده در برلیانس دنده دستی با ریمپ برطرف می گردد؟

💬 خیر، این ایراد ناشی از سنسور کلاچ خودرو بوده و با تنظیم دقیق آن برطرف می گردد.

2)  آیا ریمپ برلیانس سبب استهلاک بیشتر خودرو می شود؟

💬  ریمپ و نحوه استفاده از خودرو دو عامل در تعیین میزان استهلاک هستند. پس از ریمپ، راننده با فشار کمتری به سرعت و شتاب مورد نظرش می رسد.  در نتیجه اگر نحوه رانندگی مثل سابق باشد، استهلاک حتی کاهش می یابد. بر خلاف مراکز متفرقه، در کاراکال علاوه بر ریمپ اصولی و استاندارد، جهت آسودگی شما، خدمات ما دارای ۲ سال گارانتی معتبر نیز می باشد.

 3)  آیا ریمپ H220 موجب از بین رفتن گارانتی می گردد؟

💬 ریمپ یک فرایند نرم افزاری بوده و تاثیری بر ظاهر خودرو ندارد. بنابراین هیچ عاملی برای باطل شدن گارانتی به حساب نمی آید. اما توصیه می کنیم شما نیز از گفتن این موضوع به مسئولین نمایندگی خودداری کنید تا از آن به عنوان عاملی برای از زیر بار شانه خالی کردن تعهدشان نشود.

5/5 - (3 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.