استاندارد 85 گانه پاس کردن

پاس کردن استاندارد 85 گانه؛ خدمت جدید تخصصی مجموعه کاراکال تیونینگ؛ اولین شرکت خصوصی در حوزه کالیبراسیون برای شرکتهای خودروسازی می باشد. در این مقاله برای شما این خدمات را بیشتر توضیح خواهیم داد.

در حال بارگذاری پخش کننده...

استاندارد 85 گانه چیست؟

استاندارد 85 گانه تعدادی دستورالعمل اجرایی است که توسط سازمان ملی استاندارد برای خودروهای تولید و مونتاژ داخل تدوین شده بود که به دلیل برخی از مشکلات 9عدد از مفاد این دستورالعمل اجرایی نشده بود. تاریخ ابلاغ مجدد این دستورالعمل مربوط به آبان 1402 بوده و خودروسازان تا تاریخ شهریورماه 1403 موظف به اجرای کامل این استانداردها هستند.

استاندارد 85 گانه

معرفی 9 استاندارد 85 گانه

خودروسازان داخلی موظف هستند تا پایان سال ۱۴۰۲ آپشن‌ها و استانداردهای جدیدی را در محصولات خود به کار ببرند تا مفاد استاندارد 85 گانه بطور کامل در این محصولات رعایت شود. این استانداردها عبارتند از:

توقف تولید خودروهای فاقد استاندارد ۸۵ گانه

طبق الزام اعلام سازمان ملی استاندارد، خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نباشند، از شهریور 1403 شماره گذاری نمی شوند.

اعلام آخرین فرصت اجرای استاندارد ۸۵ گانه خودرو

دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، زمان‌بندی اجرای استاندارد ۸۵ گانه خودرو را برای گروه خودرویی M1 (خودروهای دارای حداکثر ۸ صندلی علاوه بر صندلی راننده) نهایتا تا تیرماه 1402 اعلام کرده بود که تا پایان 1402 تمدید شده و برای برخی از خودروهای داخلی سنگین (گروه خودروهای باری نظیر وانت نیسان ، وانت مزدا و وانت پراید و خودروی آریسان تا شهریور ماه 1403 تمدید شده است.)

بر این اساس گروه خودرویی M1 (خودروهای دارای حداکثر ۸ صندلی علاوه بر صندلی راننده) باید حداکثر تا تیرماه ۱۴۰۲، این استانداردها را به مرحله اجرا در آوردند.

استاندارد 85 گانه خودرو

بخشی از روند پاس کردن استاندارد 85 گانه

تائید نوع TA (Type Approval):

رویه ایست که بر اساس آن مرجع تأیید (سازمان ملی استاندارد) گواهی می دهد نوعی از وسیله نقلیه الزامات فنی و مقررات اجرایی منطبق بر استاندارد ملی شماره 6924 (INSO 6924)  را بر آورده ساخته و مجوز شماره گذاری را دریافت خواهد نمود. در حال حاضر کشورمان انطباق با استانداردهای 56 گانه اتحادیه اروپا در حوزۀ تایید نوع وسیله نقلیه مدنظر است که از سال 1402 رعایت تمامی مفاد استانداردهای 85 گانه اجباری شده است.

خودروسازان برای ارائه محصولات خود به بازار نیازمند اخذ مجوزهای مختلف از سازمان‌های متولی در زمینه‌های محیط زیست، ایمنی، مصرف سوخت، … هستند تا با اثبات رعایت موارد ایمنی و زیست محیطی در محصولاتشان مجوز ورود به بازار را پیدا کنند. در این راستا خودروسازان و یا واردکنندگان، ملزم به اخذ مجوز تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران هستند. مجوز تایید نوع بر اساس الزامات فنی استاندارد EC/46/2007 صادر می‌گردد.

لازم به توضیح است پایه و اساس استانداردهای تایید نوع خودرو، استانداردهای اروپایی و ECE می‌باشد و براساس جدیدترین تصمیم سازمان ملی استاندارد ایران، تعداد استانداردهای تایید نوع خودرو از سال 1396 به 85 عنوان تغییر یافته است.

تطابق تولید خودرو‍‍ COP(Conformity of Production):

بازرسی تطابق توليد (COP) عبارتست از قابلیت تولید مداوم محصولات مطابق مشخصات، ویژگی های ایمنی و عملکردی و سایر الزامات کیفی نوع تاییدشده در مرحله TA را شامل می شود. (تمدید مجوز شماره گذاری محصولات در مرحله تولید انبوه در این مقوله می گنجد.)

بازرسی تطابق توليد شامل سه بخش “ارزيابي اوليه” و “ارزیابی ادواري” و “کنترل قطعات” می‌باشد. ارزيابي اوليه در مرحله تاييد نوع و بعد از بررسي و تاييد مدارك انجام مي‌پذيرد و هدف آن حصول اطمينان از وجود و استقرار سيستم‌هاي مدیریت کيفيت، وجود و استقرار روش‌ها و دستورالعمل‌های تضمین‌کننده از كنترل موثر در حين توليد و همچنین بازرسی و کنترل نمونه تولید شده با نمونه اولیه می‌باشد.

ارزیابی‌های ادواری پس از اعطای گواهينامه تاييد نوع و در حين توليد انبوه خودرو صورت مي‌گیرد. نکته قابل توجه این است که اين فرآيند انتهاي سال 91 از سوي سازمان ملي استاندارد ايران ابلاغ و از نیمه دوم سال 1392 توسط شرکت‌های بازرسی به طور كامل اجرا گردیده است.

شركت کاراکال تیونینگ به عنوان شركت پيشرو در اين حوزه، علاوه بر ارزيابي فرآيندهاي توليد شركت‌هاي داخلي، ارزیابی‌های تطابق تولید COP را در سال 1402 برای شرکتهای بهمن خودرو؛ راسا موتور ؛ بم خودرو و دیارخودرو را نیز انجام داده است.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.