pelak3

امروز در مورد رنگ های مختلف پلاک خودرو در ایران صحبت می کنیم. داشتن اطلاعات کافی درمورد انواع مختلف پلاک خودرو در ایران امری مهم است زیرا که بسیاری از مردم حتی اطلاعات حداقلی درباره پلاک ها را ندارند، راننده بودن تنها به معنای توانایی هدایت وسایل نقلیه نیست. یک راننده کامل باید دانش کافی درمورد جاده ها، انواع پلاک ها و تابلوها را داشته باشد. به همین منظور امروز با انواع پلاک های خودرو در کشورمان آشنا می شویم.

 

رنگ های مختلف پلاک خودرو در ایران 

اکثریت پلاک های موجود در کشورمان سفید رنگ هستند، پلاک های سفید به 3 دسته تقسیم می شوند:

فایل لایه باز پلاک خودرو

پلاک هایی با حرف (گ)، پلاک هایی با علامت ویلچر و پلاک های عادی دیگر. پلاک هایی با حرف (گ)، مخصوص خودروهای گذر موقتی هستند، این خودروها فقط یکماه اجازه دارند در کشور تردد کنند و پس از اتمام تاریخ باید به مناطق آزاد منتقل شوند. پلاک هایی با لوگو (ویلچر) مخصوص معلولان و جانبازان می باشند و باقی دیگر هم پلاک های عادی نام دارند.

1847270140

پلاک های زرد 2 رده دارند: وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی، یا حمل و نقل عمومی. پلاک های زرد با حرف (ک)، ادوات کشاورزی هستند و پلاک های زرد با حرف (ع) مخصوص سازمان حمل و نقل عمومی هستند.

Police car license plate

پلاک های سبز هم 2 رده دارند: نیروهای انتظامی، راهنمایی و رانندگی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی. پلاک های سبز با حرف (پ)، مخصوص نیروی انتظامی، پلیس آگاهی و راهنمایی و رانندگی می باشند و پلاک های سبز با حرف (ث) نیز متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران هستند.

Pelak

پلاک های قرمز مربوط به دولت می باشند، پلاک های قرمزی که کلمه تشریفات روی آنها حک شده مربوط به خودروهای تشریفات دولتی هستند و پلاک های قرمز با حرف (الف) خودروهای انحصاری دولتی اند و به ندرت در خیابان ها دیده می شوند.

 

آشنایی با معنی انواع پلاک خودرو در ایران

و در آخر نیز به پلاک آبی ها می رسیم که 2 رده دارند: نوع اول و نوع دوم. نوع اول خود دو زیر شاخه دارد: پلاک های آبی با حرف (D)، متعلق به خودروهای سیاسی و دیپلمات ها هستند. پلاک های آبی با حرف (S)، متعلق به خودروهای سفارت خانه ها می باشند.

784977 849

و اما نوع دوم نیز خود سه زیر شاخه دارد: پلاک های آبی با حرف (ش) مخصوص خودروهای ارتشی (نیروی دریایی و هوایی) می باشند. پلاک های آبی با حرف (ز) متعلق به وزارت دفاع هستند و پلاک های آبی با حرف (ف)، متعلق به ستاد کل نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشند.

Pelak15

پلاک های خاکی یا کرم رنگ هم متعلق به نیروی زمینی ارتش می باشند.

 

4.2/5 - (147 امتیاز)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.