کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت یکی از مهم ترین مسائل در بین مالکان خودرو می باشد.ما در این مقاله تلاش کرذه ایم که به ظور کامل به شرح این موارد بپردازیم و کمی از سوالات ذهن شما را پاسخ دهیم.تا انتها همراه ما باشید.

نکات عمومی کاهش مصرف سوخت

عمل به نکات زیر موجب می گردد تا مصرف سوخت خودرو در حد استاندارد خویش باشد. حال اگر پس از رعایت موارد زیر بازهم از مصرف سوخت خودرو خود راضی نیستید، در ادامه ما شما را راهنمایی خواهیم کرد.

  • تنظیم باد لاستیک ها
  • سرویس به موقع شمعها
  • فیلر گیری (تنظیم لقی سوپاپ ها یا شیم گیری)
  • تعویض به موقع فیلتر هوا و فیلتر بنزین
  • مطمئن شدن از سلامت کاتالیزور خودرو
  • استفاده از بنزین با کیفیت (که فعلا گیر نمیاد!)
  • سلامتی سیستم سوخترسانی بخصوص انژکتورها
  • سلامت سیستم جرقه زنی (کویل و وایرها)

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ، گرانی و سهمیه بندی بنزین می توان با راهکارهایی ساده و اساسی مصرف سوخت خودرو را کمتر کرد.

کاهش مصرف سوخت به روش کاراکال تیونینگ

مواردی که در بالا گفته همگی تاثیر به سزایی در مصرف سوخت خودرو دارند و در طولانی مدت با رعایت این مسائل می توانید کاهش مصرف سوخت را تجربه کنید. اما تا به حال برایتان سوال نشده که چرا خودروهای جدید با توجه به اینکه استانداردهای جدید رو پاس میکنند ولی همچنان مصرف سوخت بالایی دارند؟ یا چرا پس از رعایت تمامی موارد بالا باز هم شاهد بالا بودن مصرف سوخت هستید؟

به طور مثال خودرو اچ سی کراس که از پشرانه tu5 بهره میبرد و ایسیو این خودرو یورو5 هست مصرف سوختی نزدیک به 11 لیتر درشهر دارد یا خودرو برلیانس h220 و h330با گیربکس اتوماتیک با کولر روشن گاهی اوقات تا 12 لیتر در شهر مصرف بنزین دارد. حالا بماند دوستانی که جک اس 5 دارند گاها تا 18 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت دارند.

از سویی دیگر حتی دارندگان خودروی پژو 206 تیپ2 هم در سال های اخیر از میزان مصرف سوخت خودروی خود ناراضی اند.برای درک بهتر این موضوع می توانید مقاله ریمپ 206 را مطالعه کنید. اما چرا دارندگان این مدل خودرو از این بابت ناراضی اند؟!

کاهش مصرف سوخت ریمپ

یک مورد جذاب !!! اگر شما 206 تیپ2 یا 5 مدل 94 به بالا دارید و متوجه شدید که مصرف سوخت این ماشین نسبت به 206 های مدل پایین فرانسوی مدل زیر 91 بسیار بیشتر است با این که خودرو های جدید همه یورو 4 هستند اما قدیمی ها یورو 2 !

این مورد در مورد دوستانی که به دنبال کاهش مصرف سوخت پژو 405 هم هستند صدق میکند.

جواب سوالات بالا خیلی سادست ؛ مصرف کمتر به معنای الایندگی کمتر نیست.

باید دانست پایین آمدن مصرف سوخت خودرو با کم کردن سوخت موجب پایین آمدن آلایندگی و داغ شدن بیش از موتور میشود. چرا ؟

چون وقتی نسبت سوخت به هوا به حالت رقیق وارد موتور می شود دمای احتراق بالا رفته و باعث تولید گاز nox در دود خروجی اگزوز می گردد.

به همین دلیل هست که در خودروهای جدید مانند اچ سی کراس ، برلیانس یا آریو z300 ، چانگان مصرف سوخت بالایی دارند ، یعنی اینکه کمپانی بوش که وظیفه کالیراسیون ایسیو این خودرو ها رو بر عهده داشتند میتوانستند مصرف سوخت کمتری برای این خودرو ها در نظر بگیرند و به لحاظ علمی و عملی نیز امکان پذیر نیز هست. این درحالیست که می توان با کاهش مصرف سوخت توان بیشتری را هم دریافت کرد.

اما با کم کردن نسبت سوخت به هوا باعث ایجاد گاز اکسید ازت nox در گاز خروجی اگزوز می شود. اکسید ازت گاز بسیار سمی و خودرنده استه که به شدت برای انسان مضر است به همین دلیل کمپانی های خودرو ساز برای جلوگیر از بوجود امدن این آلاینده در بعضی از نقاط کاری خودرو سوخت بیشتری به موتور میرسانند و به اصطلاح سوخت rich شده و با غنی شدن سوخت و کاهش دمای آحتراق تولید اکسید ازت کاهش می یباد.

کاهش مصرف سوخت عقربه

نکته بسیار مهم

یکی از عواملی که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شماست، عدم سازگاری موتور ماشین با بنزین جایگاه هست. اگر شنیده باشید یا توجه کرده باشید خودرو های جدید با بنزین اکتان 94 ( طبق استاندارد جهانی ) برنامه ریزی و کالیبره میشن و وقتی شما در ایران بنزین با اکتان 78 در خودرو میریزید کار خراب و خراب تر میشود و علاوه مصرف سوخت بیشتر مواردی همچون تاخیر پدال گاز ( کپ دریچه ) ، ناک یا صدای پیستون و عدم کشش و شتاب خودرو مواجه می شوید.

پس حالا متوجه شدید که چرا پژو های 206 و 405 جدید با موتور یورو 4 مصرف سوخت بیشتر و کشش کمتری دارند؟

راه حل اساس کاهش مصرف سوخت چیست؟

ما در شرکت کاراکال تونینگ به عنوان بهترین مرکز ریمپ خودرو و ایسیو در ایران با بازنویسی مجدد برنامه کامپیوتر خودرو ( ریمپ ایسیو) میتوانیم مصرف سوخت خودرو شما رو به صورت تضمینی تا 10 در صد کاهش دهیم. کمپانی های خودرو ساز به علت اینکه خودرو یی را که تولید می کنند باید به همه شرایط آب و هوایی و جغرافیایی سازگار باشد یا اینکه بر هرنوع بنزینی سازگاری داشته باشه و از همه مهمتر بتوانند استاندارد های سخت گیرانه محیط زیست رو پاس کنند ، مجبور به محدود سازی برنامه ایسیو و خودرو هستند.

ما در شرکت کاراکال تیونینگ با ریمپ و به روز رسانی ایسیو خودرو شما میتوانیم عملکرد خودرو را با بنزین موجود در جایگاه ایران که معمولا یورو 2 هستند و اکتان پایینی دارند سازگار کنیم و همین سازگاری باعث میشه مصرف سوخت خودرو شما به صورت تضمینی تا 10 درصد کاهش پیدا کنه و همچنین مشکلاتی مانند تاخیر پدال گاز و عدم کشش و شتاب خودرو نیز مرتفع شود.

کلیه کارها در شرکت کاراکال تیونینگ با ضمانت دوساله انجام میشود که مورد تایید شرکت alientech ایتالیا می باشد.

کاهش مصرف سوخت پمپ بنزین

از دیگر مزایای ریمپ علاوه بر کاهش مصرف سوخت میتوان به:

  1. افزایش توان و گشتاور حتی با بنزین بی کیفیت داخلی وکشش بهتر در سربالایی ها
  2.  رفع صدای ناک (صدای شق شق معروف در حین شتابگیری.)
  3.  رفع تاخیر دریچه گاز
  4.  رفع کُپ اول حرکت
  5.  رفع مکث بین تعویض دنده یک و دو که گویی خودرو دیرتر به درگیرشدن دنده2 واکنش می دهد.
  6.  رفع خطای فرسودگی کاتالیست
  7. کم کردن دمای روشن شدن فن
  8. برداشتن کات آف
  9. بالا بردن دور آرام، به درخواست مشتری جهت رفع لرزش درجا
  10. حذف سنسور میل سوپاپ و سنسور اکسیژن دوم
  11. رفع خطاهای کاذب

تمامی تمهیدات بالا (موارد 8 تا 11 ) به درخواست مشتری در همان پکیج ریمپ و بدون افزایش قیمت قابل انجام است.

پاسخ به برخی از سوالات پرتکرار مشتریان:

1)آیا مصرف سوخت با دیاگ زدن قابل تنظیم است؟

خیر در برخی ایسیوها با فلش یا ریست کردن فقط‌ برنامه مجددا اقدام به اندازه گیری پارامترهای متغیر می کند. اما در ریمپ ما پارامترهای ثابت را تصحیح می کنیم که منجر به کاهش مصرف سوخت می گردد.

2) آیا استفاده از کیت کاهنده مصرف سوخت را توضیه می کنید؟

بطور کلی کیت کاهنده مصرف سوخت که ادعای اتمیزه کردن سوخت و بالابردن توان و کاهش مصرف سوخت را دارند، یک شیئ خیالی بوده و جنبه تزئینی و تلقینی دارد! به دلایل زیر:

  • اولا: در هیچ کدام از محصولات روز خودروسازی های جهان همچین قطعه ای تولید نشده است.(اگر چه سازندگان و وارد کنندگان این قطعات انواع اسم کشورهای خارجی نظیر کانادا یا آمریکا را دارند!)
  • ثانیا: بطور کلی سوخت بنزین حالت قطبی ندارد یعنی غیرقطبی است! یعنی اگر مولکلول OH متانول موجود دربنزین را درنظر بگیرید و از جلوی یک میدان مغناطیسی رد کنید، تاثیری در چیدمان مولکول ها ایجاد نمی شود چه برسد به اینکه بخواهد در چیدمان اتمی آن تغییری الجاد کند.
  • ثالثا: شما در منزل می توانید با یک اهنربای نئودیومی و یک مقدار بنزین این آزمایش را انجام دهید. دو ظرف را انتخاب کنید در یکی بنزین عادی و در ظرف دیگر بنزین ریخته یک قطعه اهنربا در آن بیندازید. سپس دو قطعه چوب را به بنزین این دو ظرف آغشته کنید. سپس هر دو را آتش بزنید ؛ می بینید که هیچ اتفاقی نیفتاده و یا شدت روشن شدن آن دو قطعه چوب فرقی نکرده است.

3) آیا کیت آبسوز بر کاهش مصرف سوخت تاثیر مثبت می گذارد؟

ببینید ما چیزی به نام کیت آبسوز نداریم. در حقیقت با استفاده از دو الکترود آب موجوددر مخزن هیدرولیز شده و به دو گاز هیدروژن و اکسیژن تقسیم می شود. سپس با استفاده از گاز هیدروژن به دست آمده و ارسال آن به موتور خودرو سوزانده می شود.

در بهترین شرایط این کیت بتواند ده درصد موجب کاهش سوخت شود اما دو نکته را فراموش نکنید:

  • اولا: خودرو فقط می تواند در حالیکه با بنزین کار می کند در کنارش با گاز هیدروژن هم کار کند. اما به تنهایی نمی تواند با هیدروژن کار کند. (برخلاف CNG که می تواند به تنهایی با گاز کار کند.)
  • ثانیا: استفاده از گاز هیدروژن برای سرسیلندری که برای این گاز طراحی نشده موجب خوردگی می شود. در نهایت این میزان خوردگی موجب آسیب دیدگی سرسیلندر می شود.

4)آیا ریمپ بر گارانتی خودرو اثر می گذارد؟

خیر. فرایند ریمپ ایسیو بدون باز شدن ایسیو صورت می گیرد. بنابراین هیچ علامت بیرونی ندارد که بتواند بر گارانتی خودرو اثر گذار باشد. فراموش نکنید نمایندگی از بهانه ریمپ برای فرار از مسئولیت خود استفاده می کند.

5) آیا ریمپ از بین می رود ؟

سوال خیلی مشتریان این است که آیا بعد از مدتی برنامه پاک نمی شود ، با سرباتری برداشتن پارامترها به حالت اولیه برنمیگرد یا با دیاگ زدن ایسیو ریمپ شده به حالت فابریک بر نمی‌گردد ؟؟ باید بگوییم خیر و به هیچ عنوان مگر اینکه در شرایط خاص و خرابی ایسیو با استفاده از دستگاه مخصوص، ایسیو خودرویی که قبلا ریمپ شده را مجددا دانلود یا برنامه ریزی کنند. (توجه ، درصورتیکه خودرو در نمایندگی مجدداً دانلود یا ریمپ شود، برنامه خودرو شما به حالت استاندارد خود بر می گردد.)

6) آیا ریمپ  بر معاینه فنی اثر می گذارد؟

خیر. پاس کردن معاینه فنی (تست آلایندگی) در درجه اول به سلامت سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی خودرو ارتباط دارد. در برنامه های ریمپ کاراکال محدوده ای از برنامه که در مراکز معاینه فنی مورد سنجش قرار می گیرد، تغییر داده نمی شود. به همین علت خودروهایی که برای ریمپ به کارکال مراجعه می کنند در تست آلایندگی رد نمی شوند.

سلامت کاتالیزور مهمترین تاثیر را در تست آلایندگی دارد که متاسفانه در سالهای اخیر شاهد پایین آمدن کیفیت این قطعات هستیم. بالا بودن CO در تست معاینه فنی یکی از علایم پایین آمدن راندمان کاتالیزور می باشد.

توجه داشته باشید سوخت عرضه شده در جایگاهها هیچ کدام دارای کیفیت یورو4 (یورو5 پیشکش!) نمی باشد و تست آلایندگی مراکز معاینه فنی از نوع استاتیک (درجا) بوده و ریمپ برآن تاثیری ندارد. در حال حاضر این مراکز معیار آلایندگی یورو2 را ملاک قرار داده اند.

7) ایا برای خودروهای دوگانه سور راه حلی جهت کاهش مصرف سوخت وجود دارد تا بتوان مسافت بیشتری را با ان طی کرد؟

بهترین راه برای خودروهای دوگانه سوز نظیر خودروی 405 یا تیبا دوگانه سوز استفاده از شمع دو پلاتین با فاصله هوایی (گپ) حدود 0.75 الی 0.8 می باشد، برای خودروی سمند EF7  دوگانه سوز کمتر از 0.95 را توصیه نمی کنیم. برای خودروی پراید دوگانه سوز نیز حدود 0.8 الی 0.85 عدد مناسبی می باشد.

در نظر داشته باشید گاز CNG سرعت اشتعال پایینتری دارد و بهتر است که دهنه شمع نسبت به موتور بنزینی کمی جمعتر باشد که در بالا مقدار آن را ذکر کردیم.

مالکان محترم خودروی 405 دوگانه، تنظیم لقی سوپاپ (شیم گیری) و کمی شلتر گرفتن آن را حتما لحاظ کنند بخصوص سوپاپ دود.

8) آیا می توانیم خودمان ماشینمان را ریمپ کنیم؟

بله ، شما می توانید با شرکت کردن در دوره های اموزش ریمپ کاراکال و آموختن کار با نرم افزارهای مختلف و تجهیزات مورد نیاز در این رشته، این دانش را فرا گرفته برای خودروهای خود و دوستانتان به کار ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن09122566943 (مهندس شریفلو) در واتساپ پیغام بدهید.

4.4/5 - (134 امتیاز)
9 پاسخ
  1. یونس
    یونس says:

    سلام کیت مکش و هدرز چطور . تاثیری داره روی کاهش مصرف سوخت یا خیر؟
    آیا با وجود هدرز و فیلتر اسپرت باز هم نیازی به ریمپ برای کاهش مصرف سوخت هست؟

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      دوست عزیز دوتا موضوع مختلفه،
      استفاده روزمره یا اسپرت؟
      در استفاده اسپرت اگه هدرز بندازید، مصرف بالا میره که با وایدبند مجدد تنظیم میشه تا افت توان نداشته باشیم

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.