20210824 170349 min 1 scaled e1638280870121

⭐ در این مقاله به نقد و بررسی ریمپ ایسیو دنا پلاس توربوشارژ و ریمپ سورن توربو (با توجه به یکسان بودن موتورها) می پردازیم. بررسی راهکارهای افزایش شتاب و رفع مشکلات آن مانند لگ توربو و مصرف سوخت بالا، کپ شروع حرکت و تاخیر پدال گاز برقی می پردازیم. با کاراکال تیونینگ همراه باشید …

🏁 معرفی خودرو دنا پلاس توربو

عرضه مدل دنا پلاس به سال 96 بر می گردد. در ابتدا قرار بود این خودرو با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک عرضه گردد اما در ابتدا با موتور EF7 اتمسفریک تولید شد. در اواخر سال 96 مدل پلاس توربوشارژ با موتور EF7 TC نیزبه بازار ارائه شد.

با توجه به یکسان بودن موتور دنا پلاس معمولی با خودرو دنا ، پیشنهاد می کنیم مقاله ریمپ دنا را مطالعه فرمایید.

✔️ نکات مثبت دنا پلاس توربو:

  • استفاده از رینگ 16 اینچ پنج پیچ،
  • سانروف
  • گرافیک جدید چراغها و طراحی جدید دربها.

❗️ نکات منفی دنا پلاس توربو:

  • مصرف سوخت بالا
  • تاخیر پدال گاز و لگ توربو
  • عدم تامین برخی لوازم یدکی توربو نظیر واشر منیفولد توربو.
  • حذف ایربگ سرنشین در مدل های 97 به بعد

 

ریمپ دنا پلاس توربو

⚙️ ⚡ نتایج چشمگیر ریمپ دنا پلاس توربو

🚩 رفع لگ توربو (Turbo Lag) 

یکی از ایرادات موتورهای توربو شارژ، تاخیر در به مدار آمدن این قطعه می باشد، بطور معمول در موتور TC  EF7 از دور موتور 2000 تا 5000  توربوشارژ در مدار قرار دارد. اما تا پیش از Spool شدن توربوشارژ، مکثی مشاهده می شود. این مکث لگ توربو نامیده شده و در برنامه بهینه شرکت کاراکال با تغییرات اعمال شده کاهش یافته است.

🚩 کالیبراسیون موتور با بنزین معمولی

خودروهای توربوشارژ به دلیل بالا بودن فشار احتراق نیاز به بنزین با کیفیت دارند. در شرکت کاراکال تیونینگ از دستگاه داینو (dyno) و ناک سنج (Knock Detector)  استفاده میشود. برنامه توربوشارژ با بنزین معمولی کالیبره می شود. و در صورت فقدان بنزین سوپر و استفاده از بنزین معمولی بدون نیاز به مکمل سوخت، موتور به خوبی کار کند و افت توان نخواهد داشت.

🚩 رفع تاخیر پدال گاز (کپ اول حرکت)

همانطور که میدانید در دنا پلاس از دریچه گاز برقی استفاده شده است.  در نتیجه گشتاور موتور در دورهای پایین محدود گردد. در آغاز دورگیری خودرو، موتور آن دچار مشکل لگ توربو و کاهش توان می گردد. شرکت کاراکال تیونینگ  عملکرد دریچه گاز را خطی سازی نموده، و تاخیر دریچه گاز به کلی برطرف می گردد.

🚩 رفع ایراد بالا رفتن مصرف سوخت در اثر اورهیت(overheat) 

اینتر کولر در دنا پلاس توربو تقویت شده است. اما شاهد آن هستیم که در صورت فشار آوردن متوالی به خودرو، ECU موتور به حالت لیمپ (Limp) وارد می شود. و با افزایش پاشش سوخت، دمای احتراق را جهت پیشگیری از پیش اشتعالی احتراق افزایش می دهد. شرکت کاراکال با تغییر دمای فن و اصلاح جدول سوخت و جرقه، این حالت را به تاخیر می اندازد.

🚩 افزایش شتاب و گشتاور با بهینه سازی بوست توربو

با افزایش بوست توربو و زودتر وارد شدن آن به مدار، تا 20 اسب بخار به توان خودرو افزوده می شود. این تنظیمات با در نظر گرفتن شرایط ایمنی (Safety) و ضریب اطمینان موتور انجام خواهد شد.

🚩 کاهش دمای آب

در خودروی دنا پلاس توربوشارژ ، دمای روشن شدن فن دور کند و تند به ترتیب 96 و 102 درجه می باشد. باتوجه به اینکه در موتورهای توربو حرارت زیادی نسبت به موتورهای معمولی ایجاد می شود. در برنامه ریمپ دنا پلاس توربو کاراکال تیونینگ ما اقدام به کاهش 5 درجه ای دمای روشن شدن فن می کنیم تا از بار حرارتی موتور کاسته شده و عمر قطعات موتور نظیر واشر سر سیلندر افزایش یابد. 

ریمپ ایسیو دنا پلاس توربو remap
ECU دنا پلاس توربو

⚡ ایسیو دنا پلاس توربو شارژ

ایسیو مورد استفاده در این خودرو از نوع Bosch ME 7.4.9  می باشد که در خودروی سمند سورن توربوشارژ هم استفاده شده است. ریمپ این نوع ایسیو خاص بوده و کسانیکه اقدام به این کار می کنند با در نظر گرفتن نسبت تراکم این موتور باید بتوانند موازنه ای بین جداول آوانس ، گشتاور و سوخت برقرار کنند تا خودرو در در حین دورگیری دچار حالت دل زدن نشود. به عبارتی در هر حالتی از فشردن پدال گاز، از شتابگیری یکنواختی برخوردار باشد. در نظر داشته باشید در ریمپ موتورهای توربو می بایست حتماً جداول مخصوص توربوشارژ نیز بازنگری و بار توربو در دورهای مختلف بصورت یکسان تقسیم شود.

🏆 چکیده مزایای ریمپ دنا پلاس توربو

  • رفع لگ توربو (Turbo Lag)
  • رفع تاخیر پدال گاز  دنا پلاس
  • کالیبراسیون ایسیو با بنزین معمولی بی کیفیت
  • پیشگیری از ایجاد حالت اورهیت (over heat)
  • اصلاح دمای روشن شدن فن دنا پلاس
  • افزایش کات آف از 5500 به 6500 دور بر دقیقه
  • حذف سنسور اکسیژن دوم برای خودروهایی کاتالیست را حذف کرده اند
  • افزایش توان تا 10 درصد (15 الی 20 اسب بخار)
  • افزایش گشتاور تا 25 نیوتن متر

ریمپ دنا پلاس توربو

رینگ 16 اینچی و نوشته توربو مهمترین تفاوت دنا پلاس توربو با مدل معمولی

❔ 💬 سوالات پرتکرار مشتریان در مورد ریمپ دنا پلاس

❔ 1)  نکات مهم جهت نگهداری موتور توربوشارژ،  پس از کالیبراسیون ایسیو با بنزین معمولی، چیست؟

💬 ریمپ فقط در زمینه استفاده از بنزین معمولی می باشد. یکی از مهمترین نکات نگهداری توربو شارژ، خاموش نکردن ناگهانی پس از طی مسافت پرفشار می باشد. مثلاً اگر یک سربالایی را پرگاز (یعنی در محدوده دور موتور 2000 تا 5000 که توربو در مدار است) طی کردید و به مقصد رسیدید، بلافاصله خودرو را خاموش نکنید. حدود یک دقیقه درجا صبر کنید تا بوست توربو تخلیه گردد. رعایت این نکته در افزایش عمر توربوشارژ بسیار موثر است.

❔ 2) آیا ریمپ موجب افزایش استهلاک می شود؟

💬 ریمپ و نحوه استفاده از خودرو دو عامل در تعیین میزان استهلاک هستند. پس از ریمپ، راننده با فشار کمتری به سرعت و شتاب موردنظرش می رسد. در نتیجه اگر نحوه رانندگی مثل سابق باشد، استهلاک حتی کاهش می یابد. بر خلاف مراکز متفرقه، در کاراکال علاوه بر ریمپ اصولی و استاندارد، جهت آسودگی شما، خدمات ما دارای ۲ سال گارانتی معتبر نیز می باشد.

❔ 3) نکات تنظیم موتور دناپلاس توربوشارژ چه ارتباطی با ریمپ دارد؟

💬سوال خیلی خوبی پرسیدید. یکی از مهمترین نکاتی که قبل از مراجعه به ریمپ باید در نظر گرفته شود، سلامتی و تنظیم موتور خودروی شما می باشد. به این صورت که هر چقدر موتور خودرو در شرایط کاری ایده آل تری به سر ببرد، نتیجه بهتری از ریمپ آن می توان گرفت.

موضوع تنظیم موتور برای هر موتوری می تواند متفاوت باشد. برای مثال در این مقاله به موتور توربوشارژ دنا پلاس اشاره کردیم. در این موتور باید به نکات زیر که بصورت خلاصه اشاره می کنیم توجه شود:

  • استفاده از روغن با وبیسکوزینه مناسب 10W40 ، توجه داشته باشید قطعه توربوشارژ با روغن خنک می شود و شفت مرکزی آن که مهمترین قطعه محسوب می شود با روغن موتور ، روغنکاری می شود، پس حتما در تعویض به موقع کوشا باشید یا اگر از خودرو در شرایط سخت یا رانندگی پرشتاب استفاده می کنید، آن را زودتر از موعد تعویض کنید. 
  • شمع مناسب و تعویض به موقع آن (در موتور های توربو شارژ سریعتر عمر شمع به پایان می رسد باید مالکان محترم این موضوع را در نظر بگیرند.)
  • سرویس به موقع دریچه گاز (دریچه گاز باز شود و تمیز گردد، نه اینکه یک اسپری را روی دریچه گاز خودرو بپاشند! در حالی که موتور آن روشن است، این کار خیلی اشتباه است و موجب می شود ذرات کثیفی به سمت داخل موتور برود که ضررش از بیشتر از نشستن دریچه گاز است.)
  • بررسی سلامت کاتالیزور ، با توجه به اینکه حجم هوای ورودی و خروجی در موتور توربوشارژ بسیار بیشتر از موتور معمولی (اتمسفریک) می باشد و از طرف دیگر کیفیت پایین بنزین جایگاهها پایین است، کاتالیست ها خیلی زودتر از موعد دچار فرسودگی می شوند. به همین دلیل مالکان باید به این موضوع دفت بیشتری داشته باشند. کیپ شدگی یا گرفتگی کاتالیست خودرو در دراز مدت موجب خفگی و کم جونی موتور می شود که می بایست به آن توجه ویژگی کرد.
  • سلامت سیستم سوخت رسانی: علی رغم اینکه به شستشوی انژکتور خیلی توصیه می شود اما اگر شما در تعویض به موقع فیلتر های بنزین ، اقدام کنید(هر 10 الی 15 هزار کیلومتر) گرفتگی سوزن ها و خرابی آنها به حداقل می رسد. لازم است در نظر داشته باشید ریختن تینر یا شوینده های ارزان قیمت موجب حل شدن ذرات آلاینده در باک و انتقال آنها به سر سوزن ها می شوند بنابراین احتمال خرابی سوزن های انژکتور را افزایش می دهند.
  • استفاده از فیلترهوای مناسب، همانطور که بالاتر گفتیم، حجم هوای ورودی و خروجی در این موتور بسیار بالاست و لازم است از فیلتر هوای مناسب استفاده شود و در زمان های مناسب و حتی زودتر (در شهر آلاینده مثل تهران) تعویض گردد. تا عمر پره های توربین توربوشارژ افزایش یابد.

فیلم ریمپ دنا پلاس

3.5/5 - (24 امتیاز)
4 پاسخ
  1. غلامرضا
    غلامرضا says:

    سلام هزینه دو پکیج رو اعلام بفرمایید.و اینکه هزینه برای تمام نمایندگی ها در سرتاسر کشور یکسانه؟

    پاسخ
  2. سعید
    سعید says:

    سلام شما جداول بوست توربو هم تغییر میدین؟در مدل دنده ای آیا بوست ماشین در دنده های ۱و ۲ کمتر از دنده ۳ هست؟امکان زیاد کردن بوست هم وجود دارد؟ممنون

    پاسخ
    • کاراکال تیونینگ
      کاراکال تیونینگ says:

      سلام سعید
      خیر در ریمپ کاراکال ما دست به بوست توربو نمی زنیم چون احتمال بالارفتن فشار غیر استاندارد به موتور وجوددارد.
      در پاسخ به سوال شما در دنده1 بوست روی 9 و بقیه دنده ها روی 14 محدود شده و باتوجه به اینکه این محدودیت امتیاز برای جلوگیری فشار غیر متعاقب به حساب می آید، بهتر است تغییر نکند.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.